Wat betekent 5 jaar Twitter voor jou?

21 maart 2011, 06:45

Vorige week al aangekondigd in dit artikel van @dannyoosterveer: Twitter viert vandaag zijn vijfde verjaardag. Twitter, met meer dan 200 miljoen leden, is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Gemiddeld komen er dagelijks zo’n 460.000 accounts bij. Zodra er ergens iets in de wereld gebeurt, staat het realtime op Twitter. Maar wat betekent Twitter voor jou? Wat heeft het je gebracht en wat brengt het je? Liefde, contacten, inspiratie, afleiding? Hoe zie jij de komende 5 jaar? Spui wat jij hebt overgehouden of iedere dag overhoudt aan Twitter in de comments!

Vijf jaar is kort. Benieuwd wat er de komende jaren gaat gebeuren. Waarschijnlijk, althans zo kijk ik er zo’n beetje tegenaan, was en is Twitter de opmaat naar het realtime web en zullen er de komende vijf jaar nog genoeg technologieën ontwikkeld worden die andere tijdperken inluiden.

Bron thumb: Pharmamarketeer.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Luc Slosse

    #twitter is informatie delen. Nieuws in real time, een plek waar je terecht kunt met #durftevragen en waar je de kleine trekjes van de mensen leert kennen.


    21 maart 2011 om 07:33
    PascalMe

    Twitter is eigenlijk een beetje mijn main informatiebron geworden. Als er nieuws is, staat dat meteen op Twitter. Verder gebruik ik Twitter ook om bepaalde producten of programma’s te staven. Iedereen gooit zijn mening op Twitter, dus als een product fantastisch is, of zwaar door de mand valt is haast in één oogopslag te zien 🙂

    Jammer genoeg wordt Twitter wel meer als verkapte smsdienst gebruikt door jongeren. Daarvoor heb je toch Whatsapp of Pingchat om maar 2 voorbeelden te noemen. Dan hoef je ons niet blij te maken met “Hee @Pietje, wat ga jij vanavond doen?” etc. Maar ik kan die mensen ook gewoon negeren natuurlijk.


    21 maart 2011 om 07:42
    Gert Jan

    Twitter is voor mij: actie, reactie, nieuws, leren, praten, humor, creativiteit , netwerken, luisteren, reageren, vinden, zoeken, delen, naslagwerk, passie, hobby en werk. Een dag niet getweet is een dag niet…..


    21 maart 2011 om 07:45
    StevenInSites

    Twitter is voor mij mijn primaire bron om informatie te vinden en te horen. Door interessante mensen te volgen, blijf ik snel en efficiënt op de hoogte van de actualiteit in mijn interesse domeinen.

    Daarnaast natuurlijk heerlijk om te netwerken met mensen die je anders niet of nauwelijks ziet en op de hoogte te blijven waarmee je collega’s en vrienden bezig zijn.

    Daarnaast is Twitter uiteraard ook een super kanaal om mijn eigen content en verhalen te delen en op die manier mensen hopelijk te kunnen inspireren.


    21 maart 2011 om 08:00
    DannyOosterveer

    Ik heb er in ieder geval een baan aan over gehouden! Daarnaast kan ik dankzij Twitter eindelijk op een makkelijke manier 1 informatiebron aanhouden voor alles waar ik op de hoogte van wil blijven, of het nu personen, groepen of websites zijn. Twitter leent zich natuurlijk uitstekend voor het bereiken van een groot netwerk, er is altijd wel iemand die iets voor je kan betekenen, en andersom natuurlijk ook.


    21 maart 2011 om 08:12
    Laurens Boex

    Zoals ik hierboven meer lees, hoofdzakelijk gebruikt als nieuwsbron (veruit het meest!) en het volgen van (interessante) personen. Laatste tijd gebruik ik steeds meer de zoekfunctie om meningen te vinden over producten/diensten/actualiteiten. Wat ik zelf spui gaat voornamelijk over eigen interesses en dit daardoor boeiend vind om te delen. Eerlijk gezegd blijft de interactie met volgers oid nog wel achter, daar ben ik ook niet constant genoeg voor aan het twitteren..


    21 maart 2011 om 08:14
    AymanvanBregt

    Twitter betekent voor mij spontane ontmoetingen, hechtere verbindingen met mensen en ook veel vermaak omdat het in mijn optiek ook persoonlijkheden blootlegt en erg veelzeggend kan zijn over iemand die zich voordoet maar in mijn optiek toch anders is dan dat hij/zij wil geloven. Twitter heeft het landschap veranderd in de afgelopen vijf jaar kijkende naar de impact in de media zoals tv en radio en is daardoor misschien wel één van de eersten die structureel de crossmediale brug heeft weten te leggen tussen analoge en digitale media. Twitter over vijf jaar? Joost mag het weten, het kan overal zijn en nergens dus wat mij betreft carpe diem!


    21 maart 2011 om 08:15
    manouk

    Dankzij Twitter heb ik 1.5 jaar geleden mijn lieve vriendje ontmoet


    21 maart 2011 om 08:32
    DannyOosterveer

    @Manouk

    Wauw, dat is nog eens een mooie!


    21 maart 2011 om 08:48
    MaschaLooije

    Voor mij is twitteren als het binnenstappen in een gezellige en rumoerige kroeg. Iedereen praat met iedereen, ik kan er vragen stellen (privé en vakinhoudelijk), doe er kennis op, kan er slap ouwehoeren, maar ook ontzettend lachen. Ik blijf op de hoogte van wereldnieuws (vaak sneller dan via radio en tv), houd contact met bekenden en vind er allerlei informatie over mijn vakgebied.


    21 maart 2011 om 09:16
    Pieterjan Decoster

    Twitter = nu

    Daarom is één van de voorwaarden van Twitter: constant over de mogelijkheid beschikken om informatie de wereld in te sturen. Dat is ook DE reden waarom ik geen Twitter account heb. Ik heb momenteel géén smartphone, hoezeer ik ook van nieuwe technologie houd.

    Begrijp me niet verkeerd. Twitter is absoluut geweldig, maar in mijn ogen enkel optimaal bruikbaar wanneer je op elk moment van de dag, waar je ook bent iets de wereld in kan sturen.


    21 maart 2011 om 11:17
    mennourbanus

    Vanaf dag 1 (2 jaar geleden) was ik verkocht, het past bij mij

    veel meer weet of het kan vragen

    ervaringen kan delen

    business genereer

    kan lachen

    leuke mensen leer kennen

    gelijkgestemden vindt

    ongenoegen kan uiten

    weet waar mensen mee bezig zijn

    gewoon geweldig, op naar de 10 jaar twitter of hoe het dan ook mag heten


    21 maart 2011 om 12:11
    marc

    ..gelul in de ruimte


    21 maart 2011 om 12:52
    Mike van Hoenselaar

    Voor mij is Twitter de reden dat ons bedrijf nu bestaat. 2,5 jaar geleden hebben Anne Jan en ik elkaar leren kennen via Twitter. Na wat kleine klusjes voor elkaar te doen is in juni 2009 Freshter een feit geworden. Iets waar ik Twitter nog steeds dankbaar voor ben.

    Voor de rest is Twitter natuurlijk een prachtig medium om te ontdekken, vinden, interacteren, participeren en te mobiliseren. Wezenlijk onderdeel van mijn dagelijkse dingen.


    21 maart 2011 om 14:21
    Dialogical

    Ik twitter sinds 17 maart 2007. Ik ben er aan verslaafd maar ik weet nog steeds niet wat ik er aan heb. @dialogical


    21 maart 2011 om 15:15
    Mathijs van der Kooi

    Twitter WAS voor mij een grote verkenningstocht met Zomaargasten via Operation11 (bestaat het nog??!) in 2007. Nu is het voor mij het primaire kanaal op gebied van zakelijk contact. Ik zie langzaam een mix ontstaan richting prive. Andersom zie ik dat fenomeen ook op Facebook (prive, maar steeds zakelijker).

    Met de opkomst van een degelijk flat-fee mobiel netwerk werd het ook mogelijk om de smartphones telkens beter uit te rusten voor Twitter. Twitter is een stuwende beweging en wordt gestuwd (soort symbiose) door initiatieven als Tweetdeck en niet op de minste plaatst initiatieven als MobyPicture.

    Twitter is naar mijn mening ook de stroming die ervoor zorgt dat oude systemen op hun ‘donder’ krijgen en de al jaren beloofde ‘citizen journalism’ tot werkelijkheid heeft gemaakt.

    Persoonlijk bezorgde het mij digitale relaties die later offline werden versterkt (tot toen alleen andersom, dus offline relaties via Hyves en Skype die online versterkt werden).

    Dit hele relaas (ik weet ’t het schiet alle kanten op, maar zo is Twitter) concludeer ik met:

    Biz Stone en consorten verdient wat mij betreft een monument!


    21 maart 2011 om 17:54
    Hanneke van Stokkom

    Twitter is voor mij nieuws, antwoord op vragen, (nieuwe) vriendschappen, werk, onderzoek, inspiratie, mooie gesprekken, samen televisie kijken, niet meer weg te denken. Na een half jaar te beschroomd te zijn om mee te doen en dat trouwens ook een ultieme vorm van exhibitionisme te hebben gevonden, ben ik toch van start gegaan. Nu is het een dagelijks onderdeel van mijn bestaan.

    Zoveel nieuwe mensen leren kennen, omdat Twitter erg leuk wordt als je je tweeps offline ontmoet. Nieuwe opdrachtgevers gevonden, die door mijn tweets geïnteresseerd raakten in de trainingen die ik geef. Vragen die ” op maat” beantwoord werden omdat mijn volgers mij een beetje kennen. Prettig! Wat er veranderd is in de afgelopen jaren, is dat ik Twitter steeds professioneler ben gaan benaderen. Zo werk ik tegenwoordig vanuit Hootsuite en zet ik Twitter ook in om te monitoren hoe er over bepaalde onderwerpen gesproken wordt.


    21 maart 2011 om 18:16
    Martin Kloos

    Twitter is voor mij kennis, inspiratie, social rss, realtime nieuws, nieuwe contact, bestaande contacten, netwerken, ontmoeten, profileren, irritatie (kettingbrief 2.0 / help vermiste zoeken 2.0), thermometer, barometer, onderzoeksmiddel. En zo nog veel meer 🙂


    21 maart 2011 om 19:10
    Mark de Kock

    Vandaag, op mijn vierde “twitterverjaardag” een stukje over mijn blik op 5 jaar twitter:

    Vijf jaar twitter is voor mij…..

    Als ik de laatste vijf jaar van mijn leven zou moeten visualiseren in een grafiek, teken ik een hockeystick. De favoriet van alle analysten. Het meest positieve scenario dat je grafiek kan uitbeelden om succes weer te geven. Uiteraard zitten er kortstondige dalen in de grafiek maar hij stijgt desalnietemin tot grote hoogten.

    Waarom die grafiek deze curve heeft? Ik durf te beweren dat het grootste gedeelte ervan komt door 1 motor. De motor heet twitter en faciliteert persoonlijkheid, relevantie, snelheid, bereik, effectiviteit. Door Twitter is mijn vriendenkring gegroeid als nooit daarvoor. Ben ik meer beinvloed door inspirerende mensen en bewegingen, nieuwe technieken en gebeurtenissen waar ik anders nooit mee te maken had gehad. Ik stel mijzelf nooit de vraag; “wat kost twitter mij aan tijd” maar weet heel zeker dat t mij veel oplevert. Aan tijd maar gelukkig nog zoveel meer..

    Haleluja verhaal van de zoveelste persoon? Ach weet je. Het maakt me niet uit. Dat is hoe ik het ervaar, live with it. Een ieder kan en mag er zelf van vinden wat ze vinden. ook hen laat ik in hun waarde. Niet iedereen hoeft op de wagen te springen al zie ik zelfs de grootste tegenstanders in mijn omgeving nu langzaam op ontdekkingstocht gaan.

    Is Twitter daarmee “here to stay” en vieren we weer een groots feest over 5 jaar? Nee, verwacht van niet. Het geeft wel aan wat de trend is op het gebied van communicatie en digitaal sociaal gedrag als natuurlijk verlengstuk op ons dagelijks leven.

    Het is als het ware een constante deken over onze bewegingen, acties, gesprekken, evenementen. Het microbloggen icm locatiegegevens en (mobiel- en momentgedreven) fotografie is voor steeds meer mensen een natuurlijk gedrag waardoor het eerstvolgende telefoongesprek niet meer start met alle sociaal verantwoorde beleefdheden/protocollen maar met de vraag ” hoe is het met je hond”. Want je weet dat hij/zij die ochtend bij de dierenarts zat vanwege een te enthousiaste sprong van het keukenkastje..

    Dat heet relevantie en waardevol sociaal effectief/diepgaand contact. Iets dat ons als mensen dichter bij elkaar brengt ipv afstompt..

    Tot over vijf jaar! Of zometeen op twitter 😉 volg me: @markies


    22 maart 2011 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!