Welke kansen biedt SXSW voor marketeers?

18 maart 2011, 07:50

Mediageeks is het niet ontgaan dat de afgelopen dagen in het teken stonden van South by Southwest (SXSW). Het interactieve media event in Austin, Texas, waar iedereen zich vergaapt aan de nieuwste diensten, apps en van gedachten wisselt over de toekomst en mogelijkheden van media. Twitter werd hier groot, FourSquare oogstte hier het eerste succes, dus iedereen is nieuwsgierig welke dienst dit jaar vanaf de SXSW een vlucht gaat nemen. Omdat de nieuwste diensten elkaar in rap tempo opvolgen, heb ik vier interessante diensten op een rij gezet. Vanuit eigen geek-oogpunt, maar vooral: welke trends kunnen we duiden en waar liggen kansen voor marketeers?

Appetition

Voortbordurend op de trend van het inchecken op locaties biedt Appetition gebruikers de mogelijkheid direct een idee, wens, irritatie of klacht over de ingecheckte locatie te delen. Slechte service, lange wachttijden of nooit een parkeerplek voor de deur? Deel het via Appetition en start daarmee automatisch een micro-petitie die andere gebruikers kunnen steunen, in de hoop dat natuurlijk ooit het idee wordt gerealiseerd of de klacht wordt opgelost.

Appetition is trend- en tijdloos: mensen vinden klagen fijn. Daarmee is deze dienst niet alleen fijn voor gebruikers om hun hart te luchten, maar biedt Appetition voor locaties en bedrijven waardevolle feedback. Hoewel veel bedrijven klagende klanten bestempelen als lastig en een kostenpost qua afhandeling, zijn dit juist de meest betrokken en waardevolle klanten die je scherp houden. Achter elke klagende klant gaat een veelvoud aan ontevreden klanten schuil die de moeite niet nemen om te klagen, maar voortaan simpelweg naar de concurrent gaan.

Faciliteer klanten en bezoekers daarom pro-actief in het geven van hun mening over jouw product of dienstverlening. Of dit nu straks via Appetition of een andere dienst gaat, gebruik het om jezelf scherp te houden en optimaal te presteren.

Instagr.am

De hype op het gebied van foto-sharing is op dit moment Instagr.am. Een mobiele app waarmee je foto’s kunt voorzien van verschillende filters en het resultaat vervolgens deelt met de wereld. De uitgebreide integratie met Twitter, Facebook, Flickr, Tumblr, Posterous en FourSquare maakt van deze app een echte all-rounder.

Vlak voor de SXSW kreeg de app nog een update met een uitgebreide social newsfeed. Ook het onlangs openstellen van de API maakt het mogelijk voor ontwikkelaars om aan de slag te gaan met de dienst en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Over het algemeen een teken dat nog meer succes aanstaande is.

Voor marketeers biedt Instagr.am een extra manier om consumenten te betrekken bij hun merk. De uitgebreide integratie met andere diensten, maakt het gemakkelijk om deze dienst zonder extra inspanningen in te zetten. Dat vindt CBS blijkbaar ook, want Instagr.am maakte onlangs bekend een samenwerking te zijn aangegaan met het televisienetwerk om de serie NCIS: Los Angeles te promoten. Gebruikers krijgen toegang tot uniek fotomateriaal vanaf de set en kunnen zich abonneren op de fotostream van hun favoriete acteur.

Storify

Een versplinterd social media landschap betekent dat overal en nergens wordt gesproken en gedeeld over onderwerpen. Conversaties op Twitter, waanzinnige foto’s op Flickr en indrukwekkende video’s op YouTube. Storify is een nieuwe dienst die context aanbrengt tussen al deze media. Voer een onderwerp in waar je meer over wilt weten en Storify gaat aan de slag en aggregeert beschikbare content en plaatst dit in een overzichtelijke, leesbare pagina bij elkaar. Einde chaos, welkom overzicht.

Storify kan op deze manier snel inzichtelijk maken wat men over jouw product, bedrijf of klant zegt. Handig voor jezelf, maar ook om te gebruiken in de eigen communicatie. Dit is wat mensen zeggen over ons, geloofwaardig en eerlijker wordt het niet. Storify is nu alleen nog op uitnodiging beschikbaar, maar meer over de dienst met voorbeelden vind je op www.storify.com.

GroupMe

Naast locatiegebaseerde diensten, kunnen we een nieuwe trend verwelkomen: group messaging. Het principe is simpel: het indelen van contacten in groepen, zodat je met één klik iedereen tegelijk kunt berichten, een foto kunt sturen, bellen en/of op de hoogte kunt stellen van jouw locatie. Op zich niet vernieuwend, want een groepssms of e-mail is ook zo rond gestuurd naar iedereen.

Deze dienst wordt interessant door het toekennen van een uniek telefoonnummer aan elke groep. Zo kun je groepen starten, zonder dat jouw mobiele nummer kenbaar wordt gemaakt aan de rest van de wereld. Dit maakt het aantrekkelijker om naast de voor de hand liggende groepen zoals familie, vrienden en collega’s, ook groepen aan te maken op bijvoorbeeld interesse. Denk aan groepen voor artiesten, films, events of steden, waarmee meteen de brug is geslagen naar een interessante marketingkans.

Marketeers kunnen natuurlijk ook commerciële groepen opstarten – waar consumenten en fans zich bij aan kunnen sluiten – om zo toegang te krijgen tot de mobiele telefoon van de consument. Het laatste nieuws, speciale kortingen of last-minute aanbiedingen, zolang het interessante content is staan consumenten open voor deze vorm van marketing en communicatie.

Inmiddels is het gevecht om dé dienst te worden op het gebied van group messaging losgebarsten, maar vooralsnog lijkt GroupMe de beste kans te maken. Voorlopig alleen nog beschikbaar in de V.S., maar meer informatie vind je op www.groupme.com.

Nog veel meer

Gezien het aantal diensten dat zijn opwachting maakt op de SXSW, is het helaas onmogelijk om alle diensten te bekijken. Welke diensten heb ik gemist en moeten we absoluut in de gaten moeten houden? En zien jullie wat deze diensten betreft aanknopingspunten om zelf, nu of straks, mee aan de slag te gaan?

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Aneisha

    Jaaaaaaaaa! Eu fun con miña nai desa vez porque lle deu un ataque &#o&p0;centr8-2eriferia2#8221;, algo tipo “por que non vou ir eu se van os da vila, pois teño o mesmo dereito, que eu comprei no mercado igual que eles”. Claro que unha vez alí, arrepíntese, que aínda hai clases.


    26 april 2016 om 07:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!