Social media inzet, we doen maar wat

Social media inzet, we doen maar wat

Ruim de helft van bedrijven (54%) in Nederland en Belgie zet social media in. Het lijkt erop dat er veelal op basis van, me-too gedrag wordt gehandeld. Bijna alle organisaties geven aan dat hun klanten op social media zitten (90%) en hun concurrentie ook (80%). Daarnaast zitten bijna alle medewerkers op social media (76%) dus de basis is gelegd. Allemaal goed nieuws want we houden van social media. Vervolgens blijkt dat driekwart van de bedrijven (75%) GEEN social media strategie heeft. Interessant hierbij is dat ‘communicatie inzet’ slechts voor 35% zonder strategie plaatsvindt. Dit blijkt uit online onderzoek van GC2 communicatie onder 1.600 bedrijven in Nederland en België.

Strategische inzet van communicatie

Het inzetten van communicatie door bedrijven vindt veelal plaats op strategische wijze. Kijkend naar communicatie inzet dan geeft 70% aan hier een budget voor te hebben gealloceerd. Bijna tweederde (65%) heeft een strategie en een doorvertaling in een communicatieplan. De meesten (80%) zorgen voor een goede afstemming van de communicatiemiddelen die worden ingezet. Er is altijd ruimte voor verbetering maar we kunnen concluderen dat er op strategische wijze met communicatie aan de slag wordt gegaan.

Driekwart van social media inzet is zonder doel

Zoals genoemd zet ruim de helft van de bedrijven in op social media, dit kan natuurlijk in elk denkbare vormen zijn maar we zijn er mee bezig. De inzet op social media is vervolgens behoorlijk willekeurig. Om te beginnen heeft 90% geen budget voor social media inzet, 75% heeft geen strategie en 60% integreert uitingen over verschillende social media niet (koppelingen Twitter, LinkedIN, Facebook, etc.). Tenslotte wordt 70% van de activiteiten op social media niet geëvalueerd. Dit laatste is op zich wel weer logisch, geen strategie of budget, dan is evalueren ook niet nodig.

Nederland is verder met social media inzet dan België

De inzet op social media vindt in Nederland plaats onder bijna tweederde (65%) van de bedrijven, in België is dit minder dan de helft (46%). Qua integratie van verschillende social media is Nederland ook verder, 39% is hier mee bezig ten opzicht van 21% in België. Het handelen op basis van een strategie wordt door beide landen maar in 25% van de gevallen gedaan. In Nederland is er wel vaker budget voor social media beschikbaar (15%) ten opzichte van 8% van de Belgische bedrijven. Het evalueren van social media inzet vindt in Nederland ook vaker plaats 42% ten opzichte van 30%. Het gebruik van social media door medewerkers ligt op een vergelijkbaar niveau, NL 87% en BL 84%.

Vervolgstap doorvertaling van communicatie naar social media

Verontrustend is dat in 2 jaar tijd er weinig lijkt veranderd. Uit onderzoek van Adformatie bleek toen ook dat er flink zou worden ingezet op social media. Er zouden werknemers voor worden vrijgemaakt en een strategie worden gemaakt. Wat houd ons tegen? Onbekend? Te snelle ontwikkeling? Niet meetbaar? Of andere redenen. Als er dan ingezet wordt is het ook niet altijd structureel of door een ervaringsdeskundige, denk hierbij ook nog aan de blogpost van Jan Willem. Ondertussen heeft Facebook 600 miljoen actieve gebruikers, besteden wij uren per week aan social media. Internet is onder jongeren voor het eerst groter dan TV en nog steeds blijven we voorzichtig.

Social media zijn een nieuwe vorm van media en kunnen goed gebruikt worden naast bestaande media als radio, TV en print. Gebruik de strategie van jarenlang communicatie inzet en vertaal dit door naar de specifieke kenmerken van social. De impact van een TV commercial is ook niet direct meetbaar. Met een radio- of printcampagne is het effect vaak ook pas op lange termijn zichtbaar. De voordelen en nadelen van social media zijn op blogs al voldoende benoemd dus daar is geen pleidooi voor nodig. Daarnaast zijn er gespecialiseerde bureaus die organisaties kunnen helpen bij het invullen en activeren van social media en welke impact je met deze social media inzet bereikt.

Het gehele onderzoek is tegen een vriendelijke prijs (€19,95) aan te schaffen bij GC2 Communicatie via bijgesloten link. Speciaal voor Marketingfacts is een uitdieping gemaakt op de verschillen tussen Nederland en België.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Wederom een bevestiging dat er nog een hoop te winnen valt. Ik schat dat 95% van de bedrijven die nu social media inzetten dit doen volgens het broadcast principe en dus vooral kijken naar zaken als bereik en aantallen followers. De meeste bedrijven moeten de omslag nog maken van 'outside-in' naar 'inside-out' waarbij ze moeten beseffen dat om waarde te creeren via social media er een flinke omslag moet plaatsvinden binnen de organisatie. Hoe ga je zaken inrichten over de verschillende silo's (marketing, PR, customer care, etc) heen, hoe ga je investeringen qua community management rechtvaardigen, hoe ga je investeringen in content rechtvaardigen en niet geheel onbelangrijk hoe ga je die waarde aantonen... gevolg hiervan is dat we dus vooral nog in de tactische fase zitten van social media wat volgens mij ook word bevestigd door alle social media strategieen en social media experts die vooral focussen op vorm en technische mogelijkheden.
    Om een volgende stap te kunnen maken en daarbij dus ook social media op waarde te kunnen schatten moet er volgens mij begonnen worden bij een duidelijke communicatiestrategie waarbij social media een doorvertaling is.. zolang we ons blind blijven staren op de tactische mogelijkheden van social media valt er dus nog een hoop te winnen..
    Zie ook de social media strategy learning curve van Mark Smiciklas

    geplaatst op
  • @david, mee eens. Denk zelfs dat het er aan de fase ervoor nog moet worden gewerkt. Uit de resultaten blijkt dat social media nu niet belangrijk zijn, geen budget, geen strategie, geen doel. Ondertussen worden traditionele media nog stevig ingezet en wordt er nog argwanend naar social media gekeken. Een omslag in media gebruik zal eerst nog moeten worden gebruikt, weg uit het 'oude denken'. We hebben allemaal nog veel pioneerswerk te doen ; )

    geplaatst op
  • Eens eens eens! Ik heb al meerdere artikelen gelezen over dat we maar wat doen met Social Media. Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan het niet hebben van een budget of strategie. Dit komt puur voort uit het feit dat de meeste organisaties niet gewend zijn om social te zijn. Social Media actief gebruiken, betekent een cultuur omslag! Dit is voor een marketing afdeling een minder groot probleem als bijvoorbeeld de IT afdeling.

    De meeste bedrijven beginnen verkeerd met het invoeren van social media. De marketing afdeling maakt een social media plan, vervolgens wordt dit gepresenteerd aan de bedrijfsleiding en wordt het uitgevoerd. Een social media beleid moet juist beginnen bij de bedrijfsleiding. Zoek eerst naar acceptatie in de gehele organisatie voordat je gaat praten over strategie en doelstellingen!

    geplaatst op
  • Hi Menno,

    Bedankt voor deze heldere uiteenzetting. Ik heb je artikel gebruikt als discussie onderwerp in de SocialMediaNL groep op Linkedin .

    Met alles wat je uitdraagt moet je ( vanzelfsprekend ) nadenken over wat je doelgroep wil horen! Daarnaast moet je ook weten waar je doelgroep actief is. Je kunt wel fanatiek op Facebook gaan schreeuwen, maar als jouw doelgroep voor het grootste deel actief is op online fora of bijv. Hyves dan bereik je nooit iets...

    Daarnaast denk ik dat deze tweet van John Kivit over een uitspraak van Mike Volpe - Hubspot genoeg zegt: "Stop thinking like an advertiser and start thinking like a publisher .

    geplaatst op
  • @ martijn (beter bekend als tikkel ; ) bedankt voor het doorlinken naar de social media linked groep.

    geplaatst op
  • Interessant artikel met relevante gegevens. Ik zou het fijn vinden om hier iets meer te lezen over de onderzoeksmethode. De populatie en de aanpak van het onderzoek kunnen soms deels de uitslag verklaren. Menno, wil je daar wat over zeggen?

    geplaatst op
  • Interresant artikel. Echter is dit ook een bewijs dat we achter lopen. Ik denk dat bedrijven nog steed er huiviger zijn om dit medium in te zetten als onderdeel van de marketing strategie. Ondertussen zijn kansen die men kan gebruiken steeds groter aan het worden. Neem bv f-Commerce V&D doet hier een poging, maar gebruikt het vervolgens om klanten naar de eigen site te trekken om daar de traffic te genereren, maar het kan ook anders ( zie vb http://halleygroep.wordpress.com/ ) .

    geplaatst op
  • @rob als onderzoeker is dat het eerst waar je naar kijkt. In totaal zijn er 1.600 bedrijven uit BL en NL geïnterviewd. Bedrijven zijn online met het onderzoek in aanraking gekomen en erop geattendeerd. Kijkend naar branche en aantal werkzame personen is dit een goede afspiegeling. Speciaal voor ons zijn ook de resultaten BL en NL uitgesplitst, in eerste instantie waren het totaal cijfers voor beide landen en daar kan ik weinig mee.

    geplaatst op
  • @aj je zit toch niet jezelf te promoten ; )

    geplaatst op
  • @menno Dank voor je reactie. De populatie is wat mij betreft ruim voldoende om van een betrouwbaar onderzoek te spreken en ik neem aan dat de verdeling over branches, bedrijfsgrootte, regio's inderdaad representatief was. Ik ben onderzoeker in die zin dat ik journalistieke teksten schrijf en daarom wil ik inderdaad graag weten hoe jullie hebben vastgesteld dat er geen sprake is van een strategie e.d. Vraag je daar expliciet naar of interpreteer je het uit bepaalde antwoorden? Omdat respondenten niet vaak toegeven dat er geen strategie is, kan ik me voorstellen dat je vraagt naar zaken als targets, beleid, budget etc.

    geplaatst op
  • @menno .... probeer een punt te maken... gezien er in nl weinig over geschreven wordt ( gelukkig steeds iets meer) .. genoodzaakt eigen voorbeeld te gerbuiken;)

    geplaatst op
  • @rob Om vast te stellen dat bedrijven zonder strategie werken, hebben we in eerste instantie gevraagd of zij een strategie hebben. Maar wat je zelf ook aangeeft, geven respondenten vaak niet toe dat er geen strategie is. Daarom hebben we ook vragen gesteld als “wat was uw communicatiedoel voor 2010”, “is uw communicatiedoel doorvertaald in een plan” en “heeft u een apart budget voor communicatie opgesteld”, etc.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.