TNS NIPO: Groei Facebook niet ten koste van Hyves

24 december 2010, 08:05

Verschillende media berichtten gisteren en eergisteren al over het TNS-Nipo onderzoek over Hyves en Facebook (niets over te lezen in de feiten en cijfers van vanmorgen dacht ik). De resultaten zijn interessant want er is gekozen voor een afwijkende onderzoeksopzet: 15000 internetters zijn anoniem gevolgd en op basis van het surfgedrag is een analyse gemaakt van social networkgebruik in Nederland (MySpace, Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves). Een van de conclusies is, dat de groei van Facebook met 50 procent vooralsnog niet ten koste gaat van Hyves. De daling bij Hyves zou 3 procent zijn. ‘Een lichte krimp in een groeiende markt voor Hyves niet direct een grote zorg’‘, concluderen de onderzoekers. Uiteraard is er genoeg te zeggen over de onderzoeksmethode. Voor Twitter zijn de cijfers en daarmee het onderzoek in ieder geval waardeloos. Hieronder ook reactie van Hyves.

Presentatie TNS Nipo

Facebook groei

Facebook groeit fors, met bijna vijftig procent meer unieke bezoekers per maand in zes maanden tijd. De groei van Facebook gaat vooralsnog niet ten koste van Hyves, stelt TNS Nipo. Het aantal unieke bezoekers van Hyves is in een half jaar tijd met drie procent gedaald. Lichte krimp in een groeiende markt is voor Hyves niet direct een grote zorg. Want: “Het enorme Hyves-marktaandeel in Nederland kan immers nauwelijks nog groeien.” Opvallend is dat LinkedIn zelfs nog harder groeit dan Facebook, namelijk met 51 procent. Twitter trekt achttien procent meer unieke bezoekers. MySpace is de grote verliezer en levert achttien procent unieke bezoekers in.

Loyaal

Bezoekers van Hyves keren het vaakst terug (zelfs tweemaal vaker dan Facebook-bezoekers). Daarmee scoort Hyves dus sterk op loyaliteit. Hier staat tegenover dat Facebook-bezoekers veel langer op de site blijven en ook veel meer pagina’s bezoeken. “Engagement is de grote kracht van Facebook,” concluderen de onderzoekers. Farmville en andere games dragen daar waarschijnlijk aan bij.

Waardeloos

TNS heeft alleen websitebezoek gemeten. Dat is in tijden van snelle smartphones, mobiel internet en apps (zelf gebruik ik Facebook véél via mobiel) een bijna onvoorstelbare achilleshiel voor dit onderzoek en dus ook voor het commerciële product wat eraan hangt (TNS NIPO Clicks). Voor Twitter kun je in ieder geval spreken van een “onbetrouwbare statistiek” (meldt @bvdhaterd per e-mail). In het persbericht zeggen de onderzoekers zelf:

“De scores voor Twitter vallen tegen. Wie echter een typische Twitter-verslaafde kent, weet dat deze ook dikwijls zijn tweets de wereld inzendt via zijn mobieltje. TNS NIPO Clicks meet op dit moment uitsluitend het internetgebruik via de vaste verbinding. We weten, dat een groeiend aantal gebruikers de social media via hun smart phone bezoeken.”

Zouden ook het mobiele verkeer gemeten kunnen worden, dan zijn dit de effecten die TNS NIPO verwacht op de verschillende metrics:

  • Unieke bezoekers: ongeveer gelijk, mobiele gebruikers gebruiken hun smart phone hoofdzakelijk naast de vaste verbinding.
  • Aantal bezoeken per bezoeker: hoger, en dit geldt waarschijnlijk in versterkte mate voor Twitter
  • Gemiddelde bezoekduur: lager
  • Aantal pagina’s per bezoek: lager

Afdingen

Op ieder onderzoek is het één of het ander aan te merken en afschieten kan altijd. Vanuit Hyves is de strekking van de reactie van @yme (per e-mail) ongeveer de volgende:

In de conclusie wordt vooral gekeken naar maandbereik, dat zegt minder dan gebruik. De licht dalende trend voor Hyves is niet heel veel zeggend, bij ComScore en STIR is het net andersom. Gebruik in termen van pageviews en time-spent wijkt sterk erg af van wat ComScore meet. Hyves en Facebook worden anders gebruikt, bij Hyves worden twijfels gezet over de aantallen pageviews die bij Facebook hoger zouden zijn dan bij Hyves. Er wordt verwezen naar de cijfers van comScore waar ook Facebook gebruik van maakt. Een Hyves-interpretatie van die cijfers vind je hier.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ton van Houten

    Wat een …. onderzoek.


    24 december 2010 om 09:25
    Cas

    Cijfers……uhm laten we zo zeggen de waarheid zal altijd ergens in het midden ben ik van mening (bij alle platformen). Wanneer ik kijk in mijn omgeving zie ik wel een daling in Hyves gebruik.

    Dat is wat voor mij relevant….


    24 december 2010 om 11:29
    chi666

    Daarnaast zit er nog een groot gapend gat in het onderzoek: het API gebruik. Met name met Twitter is dat natuurlijk een gigantisch probleem, want volgens mij tweet de meerheid van de gebruikers via een applicatie zoals Seesmic, Hootsuite en noem ze maar op. Dat telt hier dus ook niet in mee, nog even afgezien van het feit dat de mobiele telefoon ook dus niet gemeten wordt.

    Ook stond er in het persbericht het eea over Facebook en Farmville, daarom zou men er langer op zitten. Wat men dus ook niet meeneemt is de Facebook hits vanaf farmville.com, want ook dat is via een API.

    De enige conclusie die ik kan trekken is dat het onderzoek aan zoveel kanten rammelt dat je het vooral niet te serieus moet nemen.


    24 december 2010 om 11:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!