De victorie van Iphion begon in Eindhoven

2 december 2010, 06:00

Ilse werd verslagen door Goliath Google, maar tien jaar later komen Merien ten Houten en Robert Klep opnieuw als David om de Goliath te bevechten met hun vinding om televisie direct via internet op het tv-scherm te brengen. Voorafgaand aan het Cross Media Café Connected TV interviewde ik Merien ten Houten van Iphion. Het eerste slagveld heet Eindhoven, de stad waar Ten Houten en Klep beiden studeerden toen ze in ‘95 aan hun zoekdienst Ilse begonnen, evenals de derde partner Willem Jan Withagen, 15 jaar geleden medeoprichter van internetserviceprovider IAE. Opnieuw is de TU Eindhoven de leverancier van toptalent dat sleutelt aan de tv-distributie van de toekomst, en niet binnen Philips.

Rechtbreien voor 2011

Iphion heet hun boreling, lijkt een verbastering van iPhone, maar Iphion bestaat al langer. Al jaren gonst het in kleine kring over de baanbrekende technologie die Iphion bouwt, maar het heeft lang moeten duren alvorens de technologie ‘live’ gaat. En daarover verhaalt Ten Houten op 7 december tijdens het Cross Media Café van Immovator over ‘Connected TV’. Met wat geluk had Ten Houten het startschot kunnen geven van het aanbod van IPTV direct op televisies, maar de jongste tegenslag noopt tot uitstel tot begin 2011. “We moeten nog wat rechtbreien met de facturering, want het loopt via een lokale ISP die onze dienst apart moet kunnen aanbieden.”

Maar dan is de sensatie daar: een compleet basispakket van tien tv-zenders voor 50 euro per jaar, ofwel ruim 4 euro per maand, de helft van wat prijsvechter Digitenne kost en een kwart van de kosten van een tv-kabelpakket. Voor de liefhebbers is er een pluspakket met maar liefst 80 zenders inclusief HD-doorgifte, dat 17 euro per maand gaat kosten.

Betrouwbaar kastje

Het ‘kastje’ kost 100 euro, ofwel 150 euro inclusief het eerste jaar basispakket. Een drempel? Ten Houten: “Enerzijds wel ja, maar zo reken je transparant af. Links of rechtsom betaalt de klant de kosten toch.” De noodzaak om een decoder in te zetten betekent dat de zenders niet helemaal ‘vrij’ van het internet zo de televisie ingaan. Dat is technisch niet haalbaar. Maar bijzonder is het wel om de zenders in hoge kwaliteit direct via internet te distribueren. Dat doen de technici van Iphion dankzij een grondige kennis van internet en van compressie van video.

En de hamvraag: is het betrouwbaar. Immers, in principe is het risico groot dat met een kleine congestie op het net het tv-beeld gaat ‘stotteren’ en bij de eerste berichten dat zulks plaatsvindt is de marketing van Iphion gevloerd. Tenzij de televisie louter als behang aanstaat, wat in huishoudens meer en meer het geval is. Ten Houten: “Dat hebben we dus inmiddels afgedekt. Het zit technisch echt goed in elkaar. Daar hebben we jaren aan gewerkt, en is er heel veel getest. Het werkt ook bij drie tv’s in huis, maar je moet wel een krachtige downloadsnelheid hebben. Die kan Reggefiber bieden.”

Streaming zendereigenaren

Vervolgens moet Iphion de medewerking nog hebben van de Nederlandse zendereigenaren, te weten de Publieke Omroep, RTL en SBS, teneinde het ‘pakket van tien’ qua rechten rond te krijgen. Want de Publieke Omroep heeft – in stilte nog – wel laten doorschemeren in 2011 haar drie kanalen streaming over internet te willen aan aanbieden, maar dat is nog niet effectief. Bovendien is er geen kwaliteit van de stroom bekendgemaakt. Maar de NPO gaat wel meedoen met de proef. Mooier nog: Ten Houten heeft ook RTL en SBS weten over te halen om de zenders aan te leveren op de servers van Iphion in Eindhoven om ze daar IP naar de abonnees te sturen. Die 70 andere kanalen komen via partners of direct. Ten Houten: “Technisch verkijgen wij de zenders via partners Technicolor, KPN en anderen in Hilversum en halen ze over een eigen lijn naar Eindhoven. Een enkele zender halen we rechtstreeks van de satelliet. Juridisch hebben we zelf een rechtstreekse deal over de rechten met de verschillende partijen.”

De belangrijkste beperkende voorwaarde dat louter in het gebied van glasaanbieder OnsNet Eindhoven, onderdeel van Reggefiber, het tv-pakket mag worden aangeboden. Het is nadrukkelijk een proef. Reggefiber haalt er concurrentie mee in huis voor de eigen dochter Glashart die nu het tv-aanbod bepaalt voor de serviceproviders op het Glasnet.

80 zenders voor 17 euro

Goedkope tv-dienst Digitenne heeft te vrezen maar ook de kabelaars want 80 zenders voor 17 euro kunnen ze niet bieden. Toch zijn ze volgens Ten Houten niet allemaal gekant tegen Iphion. “We hebben boeiende gesprekken met de wat kleinere kabelaars als CaiW die altijd wil innoveren, en met Delta in Zeeland. Ze vinden het buitengewoon interessant.” Ze weten dat over the top televisie vroeg of laat doorbreekt en de standaard kan worden tenzij ‘gewone’ tv-distributie een stuk goedkoper wordt en/of aantrekkelijker meerwaarde krijgt.

Peter Olsthoorn
journalist bij P7

Peter Olsthoorn (1960) is opgeleid als historicus) en werkt als journalist en onderzoeker. Hij is oprichter van onder meer Netkwesties.nl, webmagazine over maatschappij en internet, en Leugens.nl over onwaarheden. Peter werkte voor vele dagblad- en tijdschrifttitels in Nederland en daarbuiten, en publiceerde boeken over geschiedenis van internet, Google, Facebook, privacy als ruilhandel en big data (voor de WRR). Van 1995 tot eind 2007 maakte hij Planet Multimedia, voor het inmiddels opgeheven Planet Internet. Hij was toen voorzitter van de NVJ-sectie Internet en daarna acht jaar lid van de Raad voor de Journalistiek.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Martijn

    Aan de auteur: graag even de spelling van de naam ‘iphion’ her en der corrigeren:

    “baanbrekende technologie die iPhion bouwt”

    “de marketing van iPhone gevloerd”

    Groeten,

    Martijn.


    2 december 2010 om 07:51
    Oscar

    80 zenders voor 17 euro bedoel je toch? Zie laatste tussenkop 🙁


    2 december 2010 om 10:38
    mgvandenbroek

    @ martijn en oscar: Ja, gewijzigd. Wat vinden jullie verder van het interview?


    2 december 2010 om 11:18
    Robin Aldenhoven

    Wat zijn nu de vernieuwingen die dit bedrijf aan de TV kijker bied? Sinds 1951 hebben we in Nederland al toegang tot TV uitzendingen, de afstandbediening die de klant vasthoud heeft hierbij nooit een (grote) rol gespeeld. We moeten niet vergeten dat de TV dient als vermaak.

    Uit het interview maak ik op dat Digitenne een beoogde concurrent is en dat de strijd met name gevoerd gaat worden op prijs (en kwaliteit). Door de komst van HD uitzendingen hebben de traditionele kabelaars (die de beschikking hebben over een enorme bandbreedte) voor een redelijke tijd een voorsprong kunnen krijgen op de tv markt. Het is mogelijk dat een nieuwe dienst als Iphion dit kan evenaren, maar het zal onmogelijk zijn om dit te overtreffen (Hierbij zijn de restricties verbonden aan de technische restricties van de TV). Daarnaast is Iphion nauwelijks concurrerend te noemen op het aanbod wat zij bieden, daar een tv-kijker nauwelijks gebruik zal maken van een groter aanbod.

    Google snapt dat het nodig is om de huidige content die beschikbaar is voor de klant (zowel die van TV kanalen als video content op internet) op een eenvoudige manier bruikbaar te maken voor tv-kijkers. Hierbij is het hebben van verschillende kanalen niet belangrijk, maar het vinden van het programma wel. Daarnaast maken zij het ook mogelijk om de interactie van het internet te verbinden aan de tv, om te zien wat dit doet hoeft enkel maar naar Boxee gekeken te worden.

    Ik hoop dat Iphion ook met deze zaken rekening heeft gehouden, want in het interview lijkt het alsof enkel gekeken wordt naar de technische aspecten.


    2 december 2010 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!