Wanneer adverteren op Facebook niet werkt

26 oktober 2010, 05:32

Sinds enkele maanden houd ik me zeer actief bezig met adverteren op Facebook. Over deze nieuwe vorm van adverteren schreef ik ook enkele enthousiaste blogs hier op Marketingfacts. Na het verschijnen van deze blogs hoorde ik van meerdere mensen dat zij veel minder enthousiast over adverteren op Facebook waren dan ik. “Ik heb het geprobeerd maar het kost veel te veel tijd en levert vrijwel niks op; de kosten per conversie liggen enorm hoog”, was één van de reacties.Vaak is de reden hiervoor duidelijk: adverteren op Facebook is anders dan AdWords. Voorkom daarom teleurstelling en lees dit artikel voor je begint.

Facebook Advertising vs. Google AdWords

Net als met iedere vorm van adverteren, is het van cruciaal belang om te beseffen waar in de funnel jouw potentiële klanten zich bevinden. Neem bijvoorbeeld het aloude en bekende AIDA model en stem jouw advertenties zo goed mogelijk af op iedere fase van de funnel (attention, interest, desire, action). In zoekmachines zijn mensen actief op zoek (bijvoorbeeld naar een product of dienst). Ze stellen als het ware vragen en jij probeert met jouw advertenties daar een zo’n goed mogelijk antwoord op te geven. Vooral in de desire en action fase is het inzetten van het zoeknetwerk van Google uitstekend geschikt. Voor de eerdere fases (attention & interrest) is het display netwerk weer beter geschikt.

Echter, op Facebook zijn mensen niet aan het zoeken naar jouw fantastische product of dienst. Ze onderhouden contact met vrienden, delen video’s, foto’s en links of spelen online spelletjes. Een schreeuwerige advertentie (Boek Nu Meteen!) voor een vakantie naar Turkije is dan vooral een bijzonder hinderlijke onderbreking. Dit betekent echter niet dat adverteren op Facebook niet kan werken, maar het is van groot belang te beseffen dat adverteren hier een andere rol heeft.

De kracht van Facebook Advertising

Adverteren op Facebook is veel minder effectief voor het genereren van keiharde sales. Het is daarentegen een uitstekend kanaal voor het genereren van meer fans voor je Facebook pagina, installaties van applicaties of leads in de vorm van e-mail adressen. Anders dan bij AdWords zijn keywords van ondergeschikt belang. Succes kan alleen gehaald worden door je goed in te leven in de doelgroep, gebruik te maken van de targeting opties en de advertenties hierop af te stemmen. Bega dus niet de fout te denken dat adverteren op Facebook beter of slechter is dan AdWords, maar zet beide kanalen voor de juiste fase in.

Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen over Facebook Marketing. Aan het einde van dit jaar zal dit resulteren in een whitepaper over dit fenomeen die via Marketingfacts zal worden gedistribueerd.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Gijsbregt

    KISS? Keep it short, stupid?

    Ben ook druk bezig met adverteren en Social Marketing op Facebook. Dus interessant en relevante posting.

    Alleen: deze posting is als de menukaart op de Ramblas: je krijgt er alleen maar meer honger van, maar meestal eet ik dan toch ergens anders.

    Goed om dit onderwerp grondig op M! te bespreken en ben vooral benieuwd naar het whitepaper.


    26 oktober 2010 om 06:26
    Remco Tensen

    Ik raad aan social networking alleen te gebruiken om klanten te helpen die een probleem hebben om zodoende preventief geruchten de kop in te drukken die je onderneming zouden kunnen schaden. Daar is T-mobile een beetje laat mee, dus je kunt nu live zien wat er gebeurt wanneer je dat fout aanpakt: je hebt nul controlle over social media dus het heeft de potentie om je bedrijf letterlijk ten gronde te richten zonder dat je daar iets aan kunt doen. Preventief werken met klantenbelangen is nu de sleutel [denk aan Dave Carrol’s gebroken gitaar klacht die United Airways 1.8 miljard dollar heeft gekost omdat deze klacht via social media werd geuit].

    Voor adverteren is social media niet gericht genoeg. Je kunt hiermee niet je doelgroep bereiken op een wijze die hen aanspreekt.

    Daarbij kan ik niet genoeg nadruk leggen op de gebruiksvoorwaarden van services als Facebook. Bedrijven storten zich hier blind op en verliezen zo op een zeer onnozele manier de controller rechten over hun content.

    (controller rechten = / = intellectueel eigendom. je blijft op papier eigenaar / maker van de content die je plaatst middels het intellectueel eigendom, maar je geeft bij registratie op oa. Facebook de controller rechten over deze content uit handen, en geeft Facebook daarmee toestemming aan hen om alle faccetten van je content te gebruiken op de manier zoals zij dat willen, zonder je naam daarbij te hoeven noemen of provisie te hoeven betalen. wanneer je controller rechten uit handen geeft dan kan jouw content dus ook worden gebruikt op een manier die jouw bedrijf zou kunnen beschadigen, en je kunt hierdoor oa. het gebruik van het werk van je dure fotograaf, {of erger nog: je waardevolle ideeën}, zomaar uit handen geven)

    Wanneer je dezelfde tijd zou steken in een goede email marketing campagne, SEO zoekmachine marketing [helemaal wanneer je dit op een goede manier combineert met offline reclame], en een goede klantenservice [bijv. een objectief klantenpanel], dan haal je daar vele malen meer rendement uit. Dat blijkt dan ook nog steeds de beste manier van adverteren te zijn (mits je een fullservice marketingbureau gebruikt dat verstand van zaken heeft).


    26 oktober 2010 om 07:15
    Remco Tensen

    Dat moet natuurlijk zijn: *..en geeft Facebook daarmee toestemming om alle faccetten van je content te gebruiken.

    Zij mogen bijvoorbeeld jouw mooie afbeelding pakken wanneer je die op Facebook zet, deze aanpassen, en dan in hun eigen campagnes gebruiken. Terwijl jij waarschijnlijk geen toestemming hebt gevraagd aan de maker van de afbeelding om het gebruik en het aanpassingsrechtvan de afbeelding uit handen te geven. En terwijl jij gewoon voor de afbeelding hebt betaald.


    26 oktober 2010 om 07:20
    Hannes Willems

    Ik ben nu iets meer dan week bezig met adverteren op Facebook en de eerste resultaten zijn veel belovend. De conversie kosten zijn goed en de kwaliteit van de leads is ook erg goed. Ik denk dat de filters met name goed werken voor mijn product (Online Education). Tevens krijg ik gigantisch veel impressies, zo’n 2 miljoen per dag. Ik zit dan ook wel in landen die waarschijnlijk niet heel populair zijn bij de meeste adverteerders.

    Ik moet alleen zeggen dat ik de logica van het FB advertizing platform niet helemaal begrijp. Tevens krijg ik regelmatig foutmeldingen. Ik neem aan dat er nog veel aan doorontwikkeld moet worden. De FB klantenservice is ook niet echt behulpzaam. Daarnaast is het jammer dat je de conversies niet kan meten via een pixel tag in de FB campagne wat de optimalizatie wat lastig maakt.


    26 oktober 2010 om 10:07
    Peter Minkjan

    @gijsbregt: bedankt en zoals gezegd op twitter ga ik in het whitepaper dieper op de materie in.

    @Remco Tensen: ik snap je bezorgdheid over de auteursrechten issue maar dat neemt niet weg dat Facebook enorme kansen biedt voor bedrijven. Met deze post heb ik ook duidelijk proberen te maken dat het ene kanaal (Google) niet ten koste hoeft te gaan van het andere (Facebook) maar beide andere voor en nadelen hebben. Juist het goed combineren van meerdere vormen zal je een competitief voordeel geven. En dat kan je ook prima bereiken als je geen hulp inroept van jouw werkgever;)

    @Hannes; het adverteren platform van Facebook staat, zeker in vergelijking met AdWords, nog in de kinderschoenen maar dat weten ze zelf ook. Zo werd mij zelfs aangeraden door FB zelf om gebruik te maken van een managementtool.


    27 oktober 2010 om 05:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!