Twitter lanceert nieuwe design Twitter.com

15 september 2010, 04:23

Twitter heeft zojuist op haar blog het nieuwe design van Twitter.com aangekondigd. En er verandert nogal wat. Twitter heeft zich altijd geïdentificeerd met eenvoud. De wereld in 140 karakters. Door de tijd heen zijn er echter steeds meer facetten toegevoegd aan Twitter. Het nieuwe design van Twitter moet hier vorm aan geven. Het belooft een snellere, gemakkelijkere en rijkere Twitter ervaring.

Bij het bekijken van het nieuwe design doet het denken aan Twitter for iPad. De site is opgesplitst in twee kolommen. Twitter zegt zelf dat het nieuwe design meer impact geeft aan individuele tweets, door een rijkere media ervaring te bieden, terwijl aan de andere kant de eenvoud behouden blijft. Bekijk hieronder de officiële video van de nieuwe Twitter.com:

In de linkerkolom wordt de timeline weergegeven, en rechts verschijnt nu een nieuw paneel waar meer informatie over een tweet of gebruiker wordt weergegeven. Wanneer je op een tweet klinkt verschijnt rechts meer informatie over de tweet zoals avatars van degene die het bericht hebben geretweet, andere tweets van dezelfde gebruiker en een Google map waarin de geo-locatie van de tweet wordt weergegeven. Als de tweet een reply is op een eerdere tweet, wordt deze ook weergegeven. Bij het klikken op een gebruiker wordt een mini profiel weergegeven, wat onder andere de bio en recente tweets laat zien. Al de tijd blijf je op dezelfde pagina, wat zorgt voor een snelle en gemakkelijke navigatie.

Daarnaast wordt media content nu direct in Twitter geïntegreerd. Als een tweet een link naar een foto of video bevat wordt deze direct onder de tweet weergegeven. Media van de volgende partners wordt nu geïntegreerd binnen Twitter: Dailybooth, DeviantArt, Etsy, Flickr, Justin.TV, Kickstarter, Kiva, Photozou, Plixi, Twitgoo, TwitPic, Twitvid, USTREAM, Vimeo, Yfrog, en YouTube.

Andere vernieuwingen zijn dat je niet meer op “more” hoeft te klikken voor meer tweets. In plaats daarvan is er nu een “infinite scroll”, vergelijkbaar met het nieuwe design van Google Image Search. Daarnaast heeft Twitter een nieuw logo gekregen.

Conclusie

Ik moet zeggen dat ik zelf onder de indruk ben van de nieuwe Twitter. Het biedt een geïntegreerde Twitter ervaring zoals Twitter for iPad dat ook doet. En waarom zou Twitter.com achterblijven met het bieden van een rijkere media ervaring terwijl vele desktop applicaties dat wel doen? Tevens is de nieuwe Twitter zo meer geschikt voor onervaren gebruikers. De afgelopen tijd heb ik zelf Twitter geïntroduceerd aan een aantal nieuwe gebruikers en voor hen zijn tweets vaak een brij van tekst, ingekorte links en hashtags waarvan het niet direct duidelijk is wat die betekenen. De nieuwe Twitter maakt dit een stuk duidelijker door direct links naar media inhoud weer te geven. Het nieuwe design gaat echter wel ten koste van (personal) branding, wat nu niet meer mogelijk is met behulp van de background, omdat die niet meer zichtbaar is door het grote oppervlak van de nieuwe site.

Screenshots van het nieuwe Twitter

Nieuwe homepage

Tweet / conversatie view

Mini profiel

Embedded video

Volledig profiel

Geo-locatie

Afbeeldingen zijn van GigaOm en Brian Solis

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Remi

    Hmm, dan moet ik weer een ander achtergrondje klussen…

    Maar serieus: Ik vind het een logische en goede stap. Allerlei applicaties die op de API zijn gebouwd bieden ook al een hoop van die functionaliteiten en je raakt daar toch aan gewend. Ik vind het slim dat twitter nu afkijkt wat werkt en dat namaakt.


    15 september 2010 om 04:55
    DannyOosterveer

    Nog vergeten te melden dat het nieuwe design de komende weken uitgerold gaat worden. Dus nog even geduld hebben…


    15 september 2010 om 05:36
    DannyOosterveer

    Het screenshot heeft overigens een resolutie van 1.423px × 798px.


    15 september 2010 om 09:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!