Publiceren naar de iPad – achter de schermen

4 juni 2010, 08:29

De iPad heeft het startschot gegeven voor een nieuwe generatie devices, namelijk tablet computers. Deze tablets zullen de manier waarop consumenten nieuws en informatie consumeren drastisch veranderen. Niet alleen voor consumenten maar ook voor uitgevers. Zij zijn druk bezig om zich klaar te maken voor de digitale toekomst en denken na over hoe zij efficient hun content kunnen gaan aanbieden voor meerdere platformen. Zo zijn WIRED, Time magazine en Sports Illustrated, maar ook in Nederland o.a. Autoweek en ANWB al aan het experimenteren geslagen met digitale publicaties.

Vanuit Adobe ben ik in de Benelux actief betrokken bij projecten met uitgevers om de stap naar het digitaal publiceren te zetten. Ik merk echter dat er bij uitgevers, marketingmanagers en het algemene publiek onduidelijkheden zijn. Daarom wil ik een aantal aspecten met betrekking tot het digitaal publiceren er uitlichten om meer context te geven.

Niet alleen grote uitgevers hebben veel interesse in de publicatiemogelijkheden naar tablets, maar elke organisatie die een papieren publicatie uitbrengt moet in staat zijn om hun publicatie naar een tabletvariant te vertalen. Er wordt veel energie gestoken in onderzoek naar de mogelijke interactiemodellen en de ervaring van de lezer. Voor een uitgever is echter het contentcreatieproces net zo belangrijk. Dit moet op een zo kosteneffectieve wijze mogelijk worden gemaakt om te voorkomen dat de productiekosten de pan uit rijzen.

Retrospectie

De technologische ontwikkelingen gaan zeer snel; De iPad is als eerste tablet aangekondigd in februari 2010 en vanaf april daadwerkelijk in Amerikaanse winkels verkrijgbaar. Daarnaast heeft NVidia laten weten dit jaar een groot aantal tablets te verwachten, gebaseerd op hun Tegra chipset en heeft HP Palm opgekocht en krijgt daardoor de beschikking over WebOS. De fragmentatie in de tabletmarkt zal daardoor zeker toenemen, zowel op hardware als software niveau.

Adobe heeft tijdens de TED conference (februari 2010) een prototype gedemonstreerd van de WIRED applicatie op een tablet device. Dit prototype was gebaseerd op de AIR-technologie. Echter doordat Apple de restricties voor ontwikkelaars heeft aangescherpt, kan deze technologie niet meer gebruikt worden op de iPad. Binnen een paar weken is door Adobe-ontwikkelaars echter een eerste versie van een volledige Objective C ‘viewer’ gebouwd, die de basisfunctionaliteiten van het prototype bevat.

Deze nieuwe viewer is het fundament voor de digitale versie van WIRED magazine. De workflow voor contentcreatie bestaat uit InDesign CS5 met extra modules om interactieve overlays te ontwikkelen. In de eerste versie van WIRED magazine is er gekozen voor een ‘applicatie-per-editie’-model, waarbij alle assets (inclusief videos) in de applicatie opgenomen zijn, zodat deze volledig offline bekeken kan worden. Dit resulteert echter in een applicatie met een behoorlijke omvang. In de nabije toekomst zal de viewer losgekoppeld worden van de edities en kunnen er binnen de applicatie nieuwe edities gekocht worden. De gebruikte technologie wordt nu stap voor stap breder uitgerold en intensief doorontwikkeld. De eerste fase is een ‘private pre-release programma’ voor geselecteerde bedrijven, maar in de zomer zal via Adobe Labs deze technologie beschikbaar zijn voor een breder publiek.

Fragmentatie en features

Hoewel de iPad op dit moment de enige beschikbare tablet is, zullen er zeer zeker andere tablets op de markt komen. Doelstelling is om voor meerdere architecturen viewers te ontwikkelen op basis van Adobe AIR (beschikbaar op Mac, Windows, Linux en Android). Vanuit de contentcreatiesoftware kunnen vervolgens edities worden gemaakt, die op verschillende tablets bekeken kunnen worden. Een uitgever hoeft hierdoor zelf geen viewers te ontwikkelen voor de diverse platformen, maar kan gebruik maken van de infrastructuur die hem beschikbaar gesteld wordt.

Een tabletomgeving biedt additionele interactie- en presentatiemogelijkheden voor de magazine georiënteerde content. Echter bij het ontwikkelen van de content moet verder gedacht worden dan het vervangen van een afbeelding door een slideshow, of het toevoegen van video. Integratie van webcomponenten, social media en interactieve elementen zijn belangrijk. In het WIRED prototype is hier al enigzins aandacht aan besteed, echter zal pas in toekomstige versies van de viewers worden geimplementeerd. De gebruikservaring is belangrijk en zal uiteindelijk voor consumenten een bepalende factor zijn om wel of niet een magazine via een tablet te consumeren. Hier zullen Adobe en uitgevers, op basis van hun eerste ervaringen en feedback vanuit hun klanten, verder mee aan de slag gaan en de ervaring verbeteren en verfijnen.

Advertenties en analytics

Deze interactieve mogelijkheden kunnen ook toegepast worden door adverteerders. Uitgevers hopen hierdoor de negatieve trend in advertentie-inkomsten te kunnen doorbreken. Om te voorkomen dat dit een tijdelijke stimulans is, zullen nieuwe concepten geintroduceerd moeten worden in deze digitale magazines. In plaats van statische advertenties of filmpjes, kan een product of dienst mooier gepresenteerd worden via de interactieve mogelijkheden en zijn er meer mogelijkheden om direct tot een uiteindelijke conversie over te gaan.

Naast content en advertenties is ook de optimalisatie van de inhoud belangrijk. Een papieren magazine heeft geen ingebouwde mogelijkheid voor analytics, maar op een digitaal magazine is dit wel mogelijk. Analytics-systemen (zoals Omniture) kunnen geintegreerd worden in de viewers, zodat een uitgever en adverteerder zicht krijgen op het bereik en gebruik van zijn content. Deze ervaringen kunnen gebruikt worden bij de vervaardiging van nieuwe content.

Contentcreatie

Een grote uitdaging voor veel uitgevers zal liggen in de productie van de digitale magazine content. Publicaties verschijnen periodiek en zijn gebonden aan scherpe deadlines. Daarnaast zal een uitgever niet veel extra budget beschikbaar stellen om een extra digitale publicatie te maken. Een goede workflow met gereedschap die aansluit bij de huidige werkprocessen is zeer belangrijk. Via Adobe InDesign CS5 en een extra ‘packager’ kunnen op dit moment de verschillende artikelen gecombineerd worden tot een uitgave. In de nabije toekomst kunnen ook andere tools zoals Dreamweaver (HTML) en Flash Professional (interactiviteit) gebruikt worden om rijke elementen toe te voegen aan deze magazines.

Afhankelijk van de omvang van de organisatie en het aantal publicaties kan er gekozen worden voor systemen ter ondersteuning van redactionele workflows. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Content Station (WoodWing) en K4 (VJoon). Time Inc heeft samen met WoodWing Time magazine naar de iPad gebracht en was vanaf het allereerste moment beschikbaar. VJoon heeft daarnaast zeer recentelijk aangekondigd ook de Adobe oplossingen voor Digital Publishing te gaan ondersteunen.

Additionele informatie en workshops

Hoewel dit artikel een momentopname is, gaat de ontwikkeling in de markt op dit gebied in een sneltreinvaart door. Een groot aantal uitgevers (groot en klein) hebben inmiddels interesse getoond en willen zo snel mogelijk aan de slag. WoodWing organiseert (samen met partners) op dit moment workshops rondom hun technologie en ook vanuit Adobe Systems Benelux zullen er deze zomer workshops georganiseerd worden rondom dit onderwerp. Voor dit moment is meer informatie en achtergronden te vinden op onderstaande links:

Klaasjan Tukker
Business Development Manager bij Adobe Systems

Klaasjan is Business Development Manager Creative Pro bij Adobe Systems. Samen met de grote media-organisaties in de Benelux probeert hij innovatieve projecten neer te zetten rondom Adobe technologie. Daarin is hij bezig met zowel Web-projecten (streaming video, interactieve video en interactieve websites), desktop toepassingen op basis van Adobe AIR, als ook de lijn van Creative Suite applicaties van Adobe Systems.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!