ReclameReview: Doof worden doe je zo

5 mei 2010, 10:20

Gehoorschade is een feit: jaarlijks beschadigen in Nederland circa 20.000 jongeren hun gehoor door te lang naar te harde muziek te luisteren. Daar heb je de rest van je leven last van. Deze campagne van TMF is ontwikkeld in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en wil jongeren bewust maken van de risico’s op gehoorschade. Geweldige doelstelling, maar de uitwerking van deze commercial vind ik minder goed.

Credits:

Bureau: MTV Networks

Account: Annemiek Stijl

De doelstelling:

Deze campagne is ontwikkeld in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en wil jongeren bewust maken van de risico’s op gehoorschade.

De uitwerking:

Voor de campagne is een spraakmakende commercial ontwikkeld en gedurende het hele jaar besteden de TMF-programma’s veel aandacht aan het thema. Daarnaast is de speciale website tmf.nl/doofwordendoejezo gelanceerd. Hier kunnen jongeren testen hoe zij zo snel mogelijk doof kunnen worden.

Het oordeel:

De doelstelling van deze campagne vind ik geweldig. Bewustwording op het gebied van gehoorschade is in mijn ogen (oren?) een heel belangrijk thema voor jongeren. Zelf heb ik ook al tien jaar op maat gemaakte gehoorbeschermers in als ik naar een concert ga. De uitwerking van deze commercial vind ik echter minder goed. Er wordt namelijk alleen maar gefocust op het doof zijn en niet op de oorzaken van gehoorschade, zoals naar harde muziek luisteren. Daardoor vraag ik me af of de boodschap wel overkomt. Op de site tmf.nl/doofwordendoejezo staat een middel dat veel confronterender is: een schuifknop die het geluid steeds doffer laat worden ter illustratie van gehoorschade die kan ontstaan. Dat maakt pas echt indruk, in tegenstelling tot deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Koen Roumen

    Ik twijfel ook of de boodschap overkomt. De reclame laat mij er niet toe neigen de site te bezoeken. Echter is het wel een reclame waar over gepraat wordt en die goed aansluit op de doelgroep. Maar dat het beter had gekund, daar twijfel ik niet over.


    5 mei 2010 om 15:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!