Je Twitterfeed in een banner binnen AdSense

3 mei 2010, 10:09

Afgelopen donderdag introduceerde Google de mogelijkheid om een twitterfeed te integreren in flash-banners voor het inhoudsnetwerk. Klik hier voor uitleg van Google. Het komt er op neer dat het mogelijk is om tweets weer te geven in een door Google vooraf gedefinieerd banner-formaat (in Flash). Op de rand van het lange weekend besloten wij dit samen met onze klant Cosmox te gaan testen.

Hoe het werkt

Via de Display AdBuilder is het mogelijk om een Twitter-ad aan te maken. Op dit moment kan dit echter alleen nog door een accountmanager van Google gedaan worden. Door het twitter-account op te geven, een logo in te voeren en een klein beetje opmaak aan te passen, kunnen de advertenties geactiveerd worden. In de banner worden daarna automatisch de laatste 20 tweets van het gekoppelde twitter-account opgehaald.

Kijken wat het doet

We hebben specifiek voor deze test een twitter-account opgericht (@boek_van_de_dag) met het idee om elke dag een boek uit het assortiment van Cosmox te relateren aan de actualiteit. We hebben deze contextueel ingezet op vooraf gedefinieerde termen te relateren aan bijvoorbeeld boeken, schrijvers en auteur. Als deeplink aan de advertentie wordt er verwezen naar de algemene boeken-pagina binnen Cosmox.nl. De test loopt pas sinds donderdag 29 april dus echt interessante cijfers zijn er nog niet te melden.

Doelstellingen

Vooraf hadden we geen verwachtingen bij deze test. We wilden vooral onderzoeken wat een dergelijk soort advertentieformat zou kunnen betekenen. Mogelijke resultaten zouden kunnen zijn:

  • Extra verkeer genereren naar de website.
  • Delen van het assortiment onder de aandacht brengen die te relateren zijn aan de actualiteit.
  • Het versneld opbouwen van een groep volgers.

De beperkingen

  • Zoals gezegd hebben we de test ingestoken als een contextuele Adsense campagne. Op basis van thematische termen laten we Google bepalen welke pagina’s relevant zijn bij de advertentie.
  • Helaas is het nog niet mogelijk om contextueel gematched te worden op basis van inhoud van de tweets. Zo hebben we gisteren getwitterd over de titel van FC Twente. Het zou leuk en relevant zijn om dan op pagina’s te verschijnen met dit nieuwsbericht.
  • De opmaak van de banner is grotendeels door Google vooraf bepaald. Het is alleen mogelijk om het logo, het lettertype en de letterkleur aan te passen. Als veel adverteerders dit middel gaan gebruiken zal hiermee de brandingwaarde veel lager worden omdat er nauwelijks herkenbaarheid is.
  • Op dit moment werkt de advertentie met een vaste deeplink die door te wijzigen is door Google en nog niet door de adverteerder of het bureau zelf. Hierbij is het in ons geval dus niet mogelijk om vanuit de advertentie te deeplinken naar de productpagina van het boek dat we onder de aandacht brengen.
  • De kracht van twitter is dat je je volgers makkelijk en snel kunt wijzen op een bepaalde webpagina. Vele tweets hebben daarom ook een link in zich. Helaas zijn op dit moment de URL’s die in tweets gebruikt worden (nog) niet klikbaar.

Mogelijkheden

Zoals gezegd loopt de test pas sinds afgelopen donderdag en zijn er dus nog geen deugdelijke cijfers te noemen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die we gaan testen. Zo gaan we de campagne ook positiegericht inzetten omdat we merken dat Google niet altijd even zuiver matcht binnen AdSense.

Dit artikel is geschreven door Mark van de Laak, Internet Marketing Strategist, Tribal Internet Marketing

Afbeelding via idealaunch

Na een studie communicatiewetenschap en daaropvolgend een jaar filosofie belandde hij in de online wereld. Bauke Bergstra (1982) werkt inmiddels bij Tribal Internet Marketing in Den Bosch. Op dit moment als 'pr-man', daarvoor als SEA-specialist. Voor MarketingFacts richt hij zich op zowel nieuws als inhoudelijke artikelen omtrent online marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    madbello

    Ik kan in Google AdWords nergens de intellingen vinden. Is het nog beta of alleen voor andere groepen gebruikers?


    3 mei 2010 om 13:54
    Jipsa de Groot

    Interessante optie, maar zo te zien nog wel beperkt.

    Maak je later een update van dit artikel?

    Ben best benieuwd naar de resultaten..


    3 mei 2010 om 18:58
    madbello

    @ Mark van de Laak : echt jammer, leek me echt een leuke aanvulling op de gewone ads en een ”Google Accountmanager” klinkt zo onbereikbaar 😉


    4 mei 2010 om 05:45
    Jipsa de Groot

    @ Mark

    Ok, mooi!

    Sowieso een prima weblog om te volgen.


    4 mei 2010 om 05:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!