Apple owes us nothing

1 februari 2010, 08:05

Het speculeren is eindelijk voorbij, de Apple Tablet is er, en iPad is zijn naam. En, iedereen heeft een mening! Twee dozijn artikelen en blogposts verder lijken de meningen vooral ten nadele van de iPad uit te vallen. De bijna onnatuurlijke hype maakte het voor Apple eigenlijk onmogelijk om aan de verwachtingen te voldoen. Is het gratis “Apple PR effect” van het bedrijf met zoveel devote gebruikers dan nu een keer fout gevallen? Zwaarder aangezet: heeft Apple een misstap begaan?

Drie manieren

Er zijn drie manieren om de mogelijkheden van dit mobiele apparaat te benaderen. Je zou kunnen kijken naar wat de iPad mist en wat je daar eventueel uit kan herleiden. Je zou kunnen kijken naar wat de iPad op dit moment te bieden heeft en met name naar voor wie de iPad nieuwe toegevoegde waarde biedt. En je zou kunnen kijken naar het toekomstige potentieel van Apple’s nieuwste kindje.

Masterplan

Steeds krijg ik het gevoel dat er veel mensen naïef genoeg zijn om te denken dat Apple “vergeten” is eigenschappen als een camera of flash toe te voegen. Maar nee, Apple heeft een groot masterplan. Steve Jobs heeft de touwtjes in handen. De verticale productpijlers van Apple, met de gesloten achterliggende ecosystemen, zijn allemaal erg slim opgezet. Flash toelaten betekent een toename van het spelen van “flash games” op de iPhone en iPad. Apple krijgt 30% van de verkoop van elke betaalde app in de Appstore, en hoe opvallend, hieronder zijn veel games te vinden. Multitasken op de iPad (wat een naam!) brengt het een stuk dichter bij een volledige laptop, zoals bijvoorbeeld een Macbook. Kannibalisatie? Niet bij Apple, dus. Apple is hiermee maar tot op zekere hoogte “customer oriented’, uiteindelijk stuurt Apple de gebruiker, en niet andersom.

Productpijlers

De verticale productpijlers zijn vrij duidelijk, en vooral beperkend. Er mag niet teveel overlap zijn. De iPod Touch en iPhone als mobiele devices. Altijd bij je, gericht op connectivity, consumeren van media en entertainment. De nieuwste aanwinst, de iPad, als mobiele ‘in-huis, op-vakantie & onderweg’ device. Puur gericht op het zo makkelijk mogelijk consumeren van (eigen) rijke media. En dan is er nog de oude garde, de Macbooks, iMacs en Macbook Pro’s. Minder mobiel, en naast consumeren voornamelijk gericht op creëren.

Expres lekken

Nog even terug naar Apple’s ‘stille, onzichtbare’ pr-kracht. Een van de geruchten ruim voor de lancering van de iPad kwam van de Wall Street Journal. Onderdeel van het artikel was een prijsgerucht: de iPad zou ongeveer $999 gaan kosten. De stelligheid van het artikel en de reputatie van de krant duidde op een mogelijk lek bij Apple. Niet veel later werd er door een oud Senior Marketing Manager toegegeven dat expres lekken vanuit Apple regelmatig voorkwam. Zou Apple expres een hoge prijs hebben gelekt? Om een wow effect te creëren tijdens de presentatie? Voor wie de tablet keynote heeft gevolgd of heeft gezien, de sfeer was prima maar niet laaiend enthousiast. Tot het moment dat Steve Jobs de laagste prijs presenteerde. Na eerst de geruchten uit te spreken van de verwachte prijs van $999 onthulde Jobs tot blije verrassing van de aanwezigen een “price tag” van $499. Met de welbekende perfecte ‘one more thing’ timing van mister Jobs.

Wat kunnen we hier van leren? Geniet met volle teugen van het gebruiksgemak, het design en de stabiliteit en veiligheid van de gesloten Apple ecosystemen. Maar wees niet naïef. Apple heeft écht geen misstap gemaakt.

Bart Fussel
Co-Founder bij aFrogleap

Categorie
Tags

19 Reacties

    Rolf

    Ik ben het toch niet helemaal met je eens denk ik. Het is voor mij niet duidelijk waarom om ik nu naast mn iphone nou zo’n ding moet hebben. Het consumeren van media kan ik dus al. Alleen het grotere scherm zou een voordeel kunnen zijn ware het niet dat je dat dan ook weer mee moet sjouwen..

    Maar goed, eerlijk is eerlijk ik (als macfan) ga hem toch uiteindelijk wel aanschaffen!


    1 februari 2010 om 09:50
    Lisa

    De iPad en soort gelijke pads zullen in de toekomst de laptop gaan vervangen.

    Het gaat niet zozeer om de mogelijkheden die de iPad nu biedt maar meer om wat er uit voort gaat vloeien. Het online store systeem dat Apple met films, boeken en muziek in z’n software bouwt is het gene waar het om gaat. Het niet hebben van lokale files is de toekomst. Alles via het net.

    Google zal uiteindelijk ook met een OS komen waarmee je geen lokale software of files meer nodig zal hebben. Het is een kwestie van vooruit denken.

    Nou heb je in Nederland nog niet de mogelijkheid om films, series en shows te kopen met iTunes maar in de VS en sommige Europese landen is dit een groot succes.

    Het gaat namelijk ook het illegaal downloaden tegen.

    Enfin, dat er uiteindelijk een camera in de iPad gaat komen is vrijwel zeker. Zo was het ook met de iPhone, die toch in een kleine tijd een revolutie in mobiel data verkeer teweeg heeft gebracht.

    Flash is een ander probleem.

    Platformen als flash verdwijnen uiteindelijk als er een betere optie ter beschikking komt. Het is duidelijk dat Flash dit lot zal ondergaan aangezien Flash alles behalve stabiel is.

    Kwestie van tijd.

    Toen Apple ooit stopte met floppy drives in hun desktop computers te bouwen stond iedereen op z’n achterste benen. Dit kon niet. De hele wereld zou floppies blijven gebruiken en de meeste PC bouwers zijn hier dan ook nog veel te lang mee door gegaan.

    Dit zal ook met DVD drives gebeuren.

    Zo zullen ook platformen als bluetooth verdwijnen.

    De manier van computer gebruik is aan het veranderen en dat gaat snel. Voor velen te snel.

    Maar uiteindelijk gaat het om het internet denken en niet om lokaal te denken. Misschien moeilijk te begrijpen voor leken, maar de toekomst zit in dit soort oplossingen.


    1 februari 2010 om 10:26
    bartfuzzle

    @Rolf Ik snap je reactie. Ik denk ook niet dat de iPad heel erg gericht is op jou (of mij). Wij zijn TE goed met computers, we verwachten meer mogelijkheden/functionaliteiten. Alhoewel we ‘m waarschijnlijk allebij toch gaan kopen 😉

    @Lisa Ik betwijfel of er een (backside) camera op de iPad komt. Is een functie die de iPhone al vervult. Kan voor kannibalisatie zorgen.

    @Erik Ik denk dat je net iets te vroeg in de US bent met SXSW. Misschien heb je geluk! Wel cool dat je gaat!


    1 februari 2010 om 12:48
    Lisa

    Bart Fussel

    Nee, een back side camera zou onzin zijn.

    Het zal een front side cam zijn zodat je kan chatten en beeld bellen natuurlijk. Ook lijkt me dat het niet lang zal duren voordat de iPhone een front side cam krijgt.


    1 februari 2010 om 13:13
    jeroen rozeboom

    Het is duidelijk dat apple goed heeft nagedacht over dit product en haar eigenschappen. Ik denk zelf dat het succes gaat afhangen van wat de andere spelers van plan zijn. De dagen dat apple de hele markt wist te verrassen hebben we denk ik wel gehad.

    Er wordt heel goed op ze gelet.

    Ik ben benieuwd naar de verkoopcijfers!


    1 februari 2010 om 17:47
    Wouter

    Sinds wanneer zijn die dagen dat Apple de markt wist te verrassen achter ons?

    Sinds de eerste consumenten computer?

    Sinds de iMac?

    Sinds MacOS X?

    Sinds de iPod?

    Sinds de iPhone?

    Sinds de iPhone SDK en GUI?

    Waarom wil elk bedrijf Apple dan imiteren? Elke andere GUI lijkt op die van Apple. Folders in een PC zijn van Apple.

    De touch phone zijn allemaal slappe aftreksels van de iPhone. Of heeft iemand een touch phone gezien die een totaal andere interface heeft?

    Dat je zegt dat Apple zin tijd heeft gehad met de markt verrassen is zeer klein geestig.


    1 februari 2010 om 19:56
    Lisa

    Matthijs van den Broek

    Ja grappig, jammer dat er niet bij staat wie het tot een succes heeft gemaakt.

    Apple heeft namelijk succesvol de consument aan de computer gekregen.

    Veel dingen zijn uitgevonden maar net op het verkeerde moment of op de verkeerde manier aan de man gebracht. Zo zou Atari DE grafische computer worden, maar ook die is door Apple verslagen in dit vak gebied.


    2 februari 2010 om 07:45
    Marco Ophof

    Ach ja. Na maanden van speculaties over een Tablet van Apple, gebaseerd op het iPhone OS, en met een scherm van ongeveer 10″ kan je de iPad natuurlijk geen verrassing noemen.

    Maar Apple is ook niet van de ‘surprise acts’. En het succes van de iPad hangt alleen maar af van een simpel gegeven: wil jij er een, of niet?

    Dus mijn verzoek aan Marketingfacts: een poll! Met de vragen “Wil jij een iPad? En zou jij een iPad ongezien bestellen voor rond de 450 euro?”.

    😉


    2 februari 2010 om 07:58
    HTTP

    Ha, ha, grappig die linkjes. Ik heb zelf ook eens naar andere onderwerpen gezocht op deze site en men zit er inderdaad altijd naast.

    Hoe kan dit toch?

    Misschien eens tijd om iemand te laten schrijven die strategisch ervaring heeft en meer begrijpt van de markt. Maar heeft ook wel z’n charme dat iedereen lekker kan bloggen over allerlei onderwerpen.


    3 februari 2010 om 11:39
    Frenchman

    Je kan ook niet verwachten van bloggers dat ze ook weten welke trends wel en niet werken. Beetje flauw om ze met hun eigen artikelen om de oren te smijten.

    Als mijn slager een mening heeft over de iphone ga ik hem erna toch ook niet kwalijk nemen dat hij ernaast zat of er geen verstand van heeft?!

    Het is alkeen maar toe te juichen dat er mensen interesse hebben voor marketing en hier in hun vrije tijd over schrijven.


    3 februari 2010 om 12:17
    Jeroen Rozeboom

    Ik zie dat de meeste mensen hier denken dat alleen het handelen van Apple een factor is in het commerciele succes van de ipad.

    Ik denk dat het van belang is te kijken naar de hele markt. Apple is zeker niet het enige bedrijf dat in staat is tot innovatie (al zijn ze bere goed in het wel zo laten lijken). Eerder heb ik gesteld dat apple de markt niet meer kan verrassen en ben er ook van overtuigd dat apple inmiddels een groot risico op een “remmende voorsprong”

    Ze worden door andere bedrijven erg goed in de gaten gehouden.

    Zijn de eerste verkoopcijfers al binnen?


    10 februari 2010 om 15:42
    seomysite

    Heel praktisch gesproken: Ik heb nu twee maanden een Ipad en gebruik ‘m eigenlijk alleen maar om thuis op de bank of op zondag in bed een beetje te surfen. Daarvoor id Ipad ideaal. NIet zo groot als een laptop (althans mijn laptop dan) en niet te klein zoals mijn blackberry.


    20 november 2010 om 12:45
    John Gamings

    das war ein sehr sehr gut Artikle. danke fur es schreiben


    30 november 2010 om 04:35
    Linda Bovenkamp | Payroll Works

    Wel grappig om al deze speculaties door te lezen nu we meer dan anderhalf jaar verder zijn 🙂 Eén ding is in ieder geval wel duidelijk: de iPad is een gigantisch succes geworden.


    14 oktober 2011 om 08:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!