Picnic09: The future of Social Media met Gerd Leonhard

24 september 2009, 10:13

Gerd Leonhard, media futurist, praatte op Picnic over de toekomst. De toekomst van social media natuurlijk, want daar gaat het tegenwoordig allemaal om. Is Facebook de toekomstige BBC?, dat is één van de belangrijke vragen die de mediafuturist & blogger zichzelf stelde, én beantwoordde.

Allereerst, wat doet Gerd Leonhard? Hij werkt voor bedrijven als IBM, Google, Nike, Sony, en nog vele andere. Hij praat ook met hen over de toekomst van social media. Leonhard doet niet aan implementatie van al deze futuristische zaken, maar hij denkt wel met hen na over de toekomst als inspirator.

Update: Slides Gerd toegevoegd!

Future of social media

“Knowledge grows when shared. The world’s Operating System is Morphing.” Je wordt gevolgd door de fans die van je houden. Sociaal is hoe Facebook het doet. Connecten via diverse platformen, niet inschrijven – dat is de oude vorm van socializen.

Ontmoet dus de nieuwe broadcasters: Facebook is de nieuwe BBC, met 300 miljoen gebruikers. Meet the new Peercasters: Facebook. “Ze zenden nog niet uit op televisie, maar op een dag zal dat wel gebeuren”, voorspelt Leonhard.

Voorspellingen

En zo deed hij een hoop meer interessante voorspellingen, waarbij hij racete door de tijd. Wat staat er allemaal te gebeuren, wat staat ons te wachten? “Heel simpel: het gaat om conversatie. We ontmoeten mensen van wie we het bestaan niet afweten. Daarmee converseren we. En die mensen vertrouwen we meer dan de CEO van een of ander groot bedrijf.”

Een fundamentele verandering die Leonhard signaleert, is van gesloten naar open systemen, zoals een browser als Firefox. “We houden van controle. Open kan betekenen dat we geen controle hebben. Dat kan voor chaos zorgen, en dat herbergt weer een zeker risico in zich. Open zorgt voor een gevoel van onveiligheid. Maar iets dat open is, moet sociaal zijn – per definitie.”

Nog een voorspelling

Binnen een jaar hebben we een total copyright gridlock, voorziet Leonhard. “All the cool stuff op het web wordt illegaal. Zoals Sarkozy zegt: ik bescherm de toekomst door op te komen voor copyright. Maar de toekomst is niet opkomen voor copyright, maar is juist het delen van content.”

Maar… in 3 tot 5 jaar tijd doet eigendom er minder toe, de mind- en marketshare wordt steeds belangrijker. Over 2 tot 3 jaar wordt het globale, sociale brein belangrijk. Neem Twitter. Over vijf jaar zal een derde van de bevolking engagen, delen, niet noodzakelijkerwijs op Twitter overigens.

Over 18 maanden: social augmented reality

Over anderhalf jaar zullen we te maken krijgen met ‘real time social reviews’. Leonhard neemt als voorbeeld het bezoek aan een hotel. Vroeger vulden we thuis een review in, maar de hotel review worden op de kamer zelf ingevuld. Of: als je een iPhone op tafel hebt liggen in het restaurant. Gééf die persoon betere service, want je kunt er de donder op zeggen dat die persoon erover gaat reviewen op het mobiele web.

Ook komen er slimmere online ads. Leonhard geeft het voorbeeld van een YouTube-filmpje, waarbij een gebruiker een gecrashte US Airways recht voor z’n deur laat zien. De google ad vertoont airline ticket deals voor dezelfde carrier. Het gelach in de zaal bewijst dat dát natuurlijk niet kan.

{title}

Over 12 tot 24 maanden: Social media agents

Over 12 tot 24 maanden zullen intelligente, automatische social media agents onze Facebook-pagina’s browsen. Dus: Onze privacy onderhouden op Facebook wordt een actie die we wel zullen moeten ondernemen, vindt Leonhard. “Een enorme verandering, dat hoefde niet met traditionele media als tv. We zullen ook een digitale jetlag krijgen. Net zoals bij een echte jetlag, heb je dan even geen zin om met mensen te praten. Er gebeurt zoveel om ons heen, dat onze hersens vastlopen. Dus we zullen filters krijgen om onze broadcasters te scheiden.”

Ook in twee jaar heeft de opkomst van sociale boeken plaats. Boeken die interactief, realtime, commons-owned én connected zijn. Leonhard haalt een mantra van de BBC aan. Use our stuff to build your stuff. “De cultuur van API, noem ik dat.”

Over 18 maanden: social withvertising

“Disconnected advertising levert alleen maar ruis op”, stelt Leonhard. Daarom zullen we over 18 maanden de opkomst van social withvertising zien. Bijvoorbeeld het gebruik van de mobiele telefoon om de advertentie in actie te laten komen. Voorbeeld: een autoadvertentie op een steigerdoek, waarbij het ronken van de motor en uitlaat bedient worden met een mobieltje.

Over 3 jaar: sociaal kapitaal

Vooral in de wat verdere toekomst liggen de écht interessante verandering te wachten. Deze voorspelling, bijvoorbeeld. Ons sociale kapitaal wordt het nieuwe geld, stelt Leonhard. Hij geeft Johncmayer, de Recording/Sandwich Artist, als voorbeeld. Hij heeft 2,1 miljoen mensen die hem volgen. In de toekomst gaan we dat bereik monetizen – omzetten in geld. Een leuke oneliner van Leonhard: “Social capital is like mushrooms.” It can pop up, anywhere?

Wat is nu de future of future of social media?

De echte toekomst is overvloed van zaken, verbonden aan de schaarsheid van de context van deze goederen. Een voorbeeld: Je kunt niet een kopie van de link naar muziek verkopen, maar wél de verpakking. Dus je verkoopt niet een overvloed aan content, maar je verkoopt de schaarsheid van de context: het hoesje van de muziek.

Over 3-5 jaar: freemium

Freemium, dat wordt 30 procent van de content. Free brengt ons naar de plek waar we moeten betalen, of betaald krijgen. Elk groot publiek kan in geld worden omgezet, stelt Leonhard. Als je kijkt waar de mensen naar gewoonte naar toe gaan, dát is de plek waar we bereik kunnen monetizen!

2015

Als schot voor de boeg deed Leonhard een laatste voorspelling. In 2015 zullen vijf miljard mensen zijn toegevoegd aan een zeer eenvoudig werkend network bestaande uit op mobiel, web en andere vormen van communicatie. Je kunt zelf wel bedenken: daar moet je zijn.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

3 Reacties

    remcojanssencom

    Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen, had er meer van verwacht qua diepte, inhoud enzovoorts. Toch vreemd om iemand te horen voorspellen over social augmented reality, terwijl in de andere ruimte Vodafone net de 360 presenteerde… Niet dat het helemaal op elkaar aansluit, maar toch…


    24 september 2009 om 12:35
    chi666

    Vond het eigenlijk goed verhaal. In ieder geval lef met duidelijke voorspellingen en harde tijden eraan. Paar leuke dingen er van mee genomen.


    24 september 2009 om 16:29
    remcojanssencom

    True. Was eigenlijk gewoon te kort. Ik zou liever minder onderwerpen beter uitgediept hebben. Maar dat zal ik Gerd wel even tweeten – hij volgt mij, zie ik [bloos bloos]…


    24 september 2009 om 16:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!