ReclameReview: Symantec Norton Heroes

5 augustus 2009, 07:38

Symantec wil met Norton Heroes het brede publiek overtuigen van het belang van goede computerbeveiliging.

Credits:

Bureau: Coryfeeën

Beeld: Boer & Goeroe

Online: Frismedia

Muziek: SonicPicnic

Postproductie:Vision Impossible

De doelstelling:

Met de “Norton Heroes” campagne probeert Symantec het brede publiek te overtuigen van het belang van goede beveiliging.

De uitwerking:

De website presenteert de fictieve cartooneske stad Netropolis. De bewoners van de stad worden bedreigd door vele gevaren. De Norton Heroes beschikken over een speciale superkrachten om de bewoners van Netropolis te beschermen tegen deze bedreigingen. Op de actiewebsite kun je een viral video bekijken, in deze video zie je de NortonHeroes in gevecht met virussen. De NortonHeroes worden uitgebeeld door drie parkouratleten. Op deze actiesite maak je tevens kans op een Netbook.

Het oordeel:

Dit is weer eens iets anders: een commercial voor een virusscanner. Indirect dan, want eigenlijk word je alleen gewezen op de site NortonHeroes.nl, waar je deze viral video kunt zien. En dat vond ik nu net een beetje vreemd: je kunt de viral video bekijken op de actiesite. Is dat niet omgekeerd geredeneerd? Tuurlijk: je kunt een Netbook winnen als je de video doorstuurt naar je vrienden. Maar het principe van viral marketing is toch dat je merk of product (in dit geval dus je actiesite) vanzelf onder de aandacht komt bij de doelgroep omdat je iets leuks hebt gemaakt? Hoe dan ook, ik vind de actiesite erg mooi gemaakt. Het is niet supercommercieel, want je wordt niet overal belaagd door aanbiedingen. Zo hou je het leuk voor bezoekers. Nog even over de commercial: goed gebruik gemaakt van parkour/freerun en bijpassende muziek om een energieke viral te maken waarin de Norton Heroes kwaadaardige virussen te lijf gaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Roy

    Breed publiek overtuigen?

    Ik voel me nog niet eens aangesproken hierdoor. zeker niet icm een virusscanner..


    5 augustus 2009 om 09:57
    Kevin Beeftink

    De video is mijns inziens echt tof uitgevoerd. De vraag is of deze viral waardig is. Het feit dat op basis van een incentive de video doorgestuurd kan worden en daarmee het viral effect op gang moet komen, zegt denk ik ook iets over de eigen verwachtingen rondom het filmpje. Ik zou persoonlijk ook niet verwachten dat het filmpje spontaan als viral doorgestuurd zou worden (zonder viral), daarvoor knalt deze net even te weinig.

    Na zeker 10 minuten op de site rondgeklikt te hebben, heb ik informatie over ene Aurora en Nemesis gevonden, en er blijkt een volledige comics-serie verstopt te zitten achter de site. Het idee van een comics serie op zich, in een Sin City achtige stijl spreekt me wel aan, maar de teksten en verhaallijnen in de strips… Nee, maak er dan 1 goede van, want veel van de comics lopen na een te kort verhaal iets te kort door de bocht. Worden de beste comics ook als ad in offline media geplaatst?

    Tot slot: jammer dat er geen simpele repetitieve game in de actiesite zit. Het zoals door David omschreven energieke filmpje vraagt hier wat mij betreft wel om. De game had zeker niet groots uitgepakt hoeven worden, aangezien de setting vanuit de actiesite al heel sterk neergezet wordt. Maar had denk ik net even meer interactie mogelijkheden en stimulans rondom de actie geboden.


    6 augustus 2009 om 12:59
    Vamos

    Dat hele freerunnen is nu wel een uitgekauwd concept hoor.. en eerlijk gezegd past het al helemaal niet bij een poeptrage virusscanner..


    6 augustus 2009 om 13:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!