Eerste Nederlandse carrotmob bij Jumbo in Odijk?

9 juli 2009, 12:14

Een nieuwe trend op het gebied van duurzaam eten komt uit de VS waaien. Carrotmobbing wordt het genoemd. Het is een omgekeerde boycot. Winkels die het duurzaam doen, worden door een ‘bende’ consumenten helemaal leeg gekocht. Blogs, Twitter en Facebook worden ingezet als middelen om de ‘mob’ op een winkel af te sturen. Als guerillamarketing is het een aardig idee. Business wise kan het gevaarlijk zijn denken sommige foodloggers, die zien dat nee-verkopen dodelijk kan zijn voor een winkel.

En verdomd als het niet waar is: morgen om 13 uur start er een eerste peentjesmoppen-actie gepland bij de Jumbo in Odijk. Wilem Treep van regionale groenten en fruit-handelshuis Willem & Drees staat klaar met bossen penen om te zien of hij de Nederlandse mob overleeft.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

29 Reacties

    Niel

    Hey allen,

    Ik ben Niel en ben een beetje de trekker van het Carrotmob verhaal in Vlaanderen. We zijn een drietal weken geleden van start gegaan en de respons is echt leuk. Het idee was nog niet gekend, maar nu zijn we bvb in Antwerpen gestart met een groepje enthousiast vrijwilligers. We hebben net onze eerste meeting achter de rug en gaan tijdens de zomermaanden echt aan de slag.

    Ik werk heel nauw samen met Carrotmob HQ in S.F. en mail en skype regelmatig met de bedenker van het idee, Brent Schulkin. Het is dan ook pas na zijn ok dat we van start zijn gegaan.

    Ik vind het heel leuk dat sinds het NRC artikel, ook in Nederland interesse is om een carrotmob op te starten. Maar het initiatief zoals het nu op tafel ligt (zie post) is ver verwijderd van de geest van Carrotmob. Als de organisator van de Carrotmob ook de winkelier is, dan komen er tal van vragen naar boven, en verliest het Carromob zijn ideologische insteek en kan het worden gepercipieerd als een commercieel excuus. Ik vind gewoon niet dat je de naam Carrotmob kan koppelen aan dit event.

    Maar dat is my 2c,

    Grtz,

    Niel


    9 juli 2009 om 12:52
    Imsar

    Leuk is dit!


    9 juli 2009 om 12:53
    Hanneke van Stokkom

    Leuk initiatief! Heb je ook enig idee wat de deal is die ze met Jumbo hebben gesloten?


    9 juli 2009 om 12:53
    Imsar

    @Niel

    Volgens mij is dit niet georganiseerd door een winkelier.

    Het lijkt er op dat dit een hele echte carrot mob is.

    Lijkt er op dat de winkelier op de hoogte is van de op hande zijnde carrotmob, en dat hij dus een heleboel peentjes heeft gekocht om te voorkomen dat hij NEE moet verkopen.

    Of vergis ik mij?


    9 juli 2009 om 12:55
    Dennis Hoogervorst

    Ah, het is weer komkommertijd!? 😉


    9 juli 2009 om 13:01
    Koen

    Dit is absoluut geen Carrotmob. Kijk het filmpje en check de website om te zien hoe het echt moet. Winkels moeten tegen elkaar opbieden wie het meeste investeert op het gebied van duurzaamheid. Welke winkel het beste aanbod doet krijgt als beloning een stortvloed aan klanten.


    9 juli 2009 om 13:11
    media

    @Koen: ik mis inderdaad ook een aantal aspecten van carrotmobbing. Welke winkels hebben meegedaan aan de ‘pitch’? Worden de extra inkomsten besteed aan bijv. energiebesparing? Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het specifieke doel is van deze aktie bij Jumbo in Odijk. Is het inderdaad georganiseerd vanuit de winkel zelf? Of is het wellicht toch een peentjesmop? 😉


    9 juli 2009 om 13:14
    Koen

    @Marco: inderdaad, geen pitch, geen specifiek doel van de extra omzet. En het feit dat men denkt dat Carrotmobing om het kopen van wortelen gaat is natuurlijk helemaal grappig.


    9 juli 2009 om 13:18
    media

    @Koen: iets met klok en klepel dus 😉


    9 juli 2009 om 13:22
    Dick

    Lieve mensen, dit is een krotenmop van de bovenste plank. De historie:

    – Op NRCNext staat van de week een verhaal over carrotmobbing en komt het niet los.

    – Drie lezers van foodlog.nl vragen de redactie er aandacht aan te besteden. Zo geschiedde vanmorgen.

    – Binnen een paar uur werkt, via Twitter en foodlog, de directe interactieve democratie waarop ‘echte Carrotmobbers’ zich op beroepen als basis voor hun acties.

    – De eerste krotenmop komt tot stand omdat Willem Treep antwoord op mijn vraag of ondernemers er wel iets in zien.

    Het is een aardig bedachte vorm van guerillamarketing die waarschijnlijk best 6x leuk is, maar dan gaat vervelen. Het is gewoon een opbod-spelletje. En toen? Verandert het structureel iets? Die vragen stelde ik uitdagend toen, Treep er spontaan meteen actie aan verbond. En mag Treep dit niet? Treep doet eindelijk eens iets voor boeren en probeert er daadwerkelijk structureel voor te zorgen dat de groenten van om de hoek niet die 400 km rondrijden van distributie- naar distributiecentrum om bij jouw op de fruitschaal en in de groentenla terecht te komen. Dat scheelt niet een paar peertjes op een borrel, maar brandstoftanks vol. Hopelijk tot in lengte van jaren.

    Geweldig bovendien dat een super – Jumbo in dit geval – eraan meedoet.

    Voor alle duidelijkheid: dit is een actie van Treep die er zijn werk van maakte om spullen structureel duurzaam in winkels te krijgen zodat het echt wat uithaalt.

    Jumbo is waarschijnlijk een beetje beduusd van zoveel aandacht uit de directe Internetdemocratie.

    Vraag: weet iemand wat de marketingachtergronden zijn van de uitvinder van de krotenmob? Ik heb ze nl. niet gechecked. Ook mij overkomt het allemaal een beetje. Tot overmaat van ramp wil nu zelfs de TeeVee er iets Mee. Wortels in komkommertijd waarschijnlijk 😉


    9 juli 2009 om 13:50
    Nomi

    Hi,

    ik ben er met Niels en een paar andere totaal mee eens.

    Hier heeft is het geen carrotmob

    Het idee van een carrotmob is niet per see een winkelier te promoten, maar bijvollrbeeld winkeld die nog niks doen in het gebied van sustainability / energie /… te zeggen “nou, wij vertellen de mensen bij u op een zekere dag te komen, en u investeerd dan bjvoorbeeld een kwart van het omzet in energie besparende systemen voor u winkel”

    Het is niet zomaar zeggen “men moet dit kopen”.

    Dus er moet nog heel veel gebeuren voordat een “echte” carrotmob gebeuren kan 🙂


    9 juli 2009 om 15:12
    media

    @Nomi: Welke vertaalmachine heb jij gebruikt om deze reactie te formuleren? 😉


    9 juli 2009 om 15:16
    Dick

    Ja, Marco 18:55h, wat een domoren he?

    Wat ik zou bijzonder vind is dat er op zo’n spontane actie meteen weer gezeur komt dat het niet goed is. Jezusmina, wat is de ‘echtste’ bijdrage? 100 ‘successen’ om een stel peertjes en koelmeubelen te vervangen of een structurele bijdrage van een ondernemer en een super die iets proberen op een schaal waar ‘authentic mobbers’ zeer waarschijnlijk nooit aan toe zullen komen. Nee? Nee, omdat het ludiek is en prima is als ludieke actie. Met veel eenvoudiger ingrepen zijn aanmerkelijk grotere resultaten te bereiken. Het enige wat daarvoor echt ontbreekt is goeie en niet geldverbrandende communicatie. Daar is mobben prima voor.

    Ongetwijfeld goed bedoelende mensen, nemen zichzelf te serieus. Maak het punt ludiek en laat het vrij. Da’s van deze tijd. Als guerrillamarketing is krotenmobben leuk. Als je ‘echt’ claimt, moet je ook met echte oplossingen komen, anders wordt het zomaar een krotenklucht.

    Hoe dan ook, volstrekt onbedoeld staat het onderwerp sinds vandaag op de kaart. Sorry aan de ‘echte’ mobbers als we het onderwerp – volkomen onbedoeld – gekaapt en meteen gefileerd hebben.

    NB: Jumbo wist niks van de actie, dat is uit mijn voorgaande reactie wellicht niet helemaal helder.


    9 juli 2009 om 15:21
    media

    @Dick: als het morgen lukt om de Jumbo leeg te kopen vwb de peentjes, dan is het een geweldige stunt en mogen jullie met recht de term ‘carrotmobbing’ gebruiken 😉


    9 juli 2009 om 15:26
    Dick

    Haha, die schijnt te zijn vastgelegd. ‘Echte krotenmoppers’, dat moest de geuzennaam dan maar worden.


    9 juli 2009 om 15:32
    media

    @Dick: krotenmop.org schijnt nog beschikbaar te zijn! 😉


    9 juli 2009 om 15:40
    Nomi

    @Marco: vertaal machine? nee gewoon nederlands als niet nederlander 😉

    wat nu gebeurd is heel leuk maar het volgt niet de principe van een carrotmob.

    Met deze actie helpt men iemand die al bezig is met groen en “sustainable”

    Het idee achter carrotmob is eigenlijk om bedrijven die nog niks in deze richting doen daar heen te duwen!

    Ik hoop dat het oorspronkelijk concept van carrotmob jullie ook aanspreekt 🙂


    9 juli 2009 om 16:27
    Marc

    Ik snap het niet meer. We moeten meer producten uit eigen streek consumeren. En nu opeens gaan we met z’n allen kilometers afleggen richting Odijk 🙂


    9 juli 2009 om 16:50
    Rob van Mook

    Krotenmop is dus de term. Past ook wel bij het idee van lokale producten. Ben morgen in Houten, dus die trip van een paar kilometer naar Odijk ga ik maken. Probeer dan ook wat foto’s te schieten.


    9 juli 2009 om 17:31
    media

    @Nomi: Ah, excuses; zat al te twijfelen. Waar kom je oorspronkelijk vandaan en waarom je passie voor carrotmob? Ik moet eerlijk toegeven dat ik tot gisteren nog nooit van carrotmob had gehoord!

    @Rob: ben benieuwd naar de foto’s of video’s!


    10 juli 2009 om 02:32
    Rob van Mook

    Woohoo! Zie update op NRC NEXT; schijn de enige klant geweest te zijn die het bericht via twitter heeft opgepikt.


    10 juli 2009 om 15:38
    media

    @Rob: briiljant, binnenkort ook op tv? 😉


    10 juli 2009 om 18:06
    Floris

    Als ik de berichtgeving goed lees was er interesse van Trouw, vakblad Distrifood, 3FM en welgeteld één klant die het bericht via Twitter had opgepikt. Buiten een aantal mensen van de media die niets willen missen van iets wat wellicht ooit een trend wordt, what’s the big deal? Behalve een wellicht commercieel handige inhaker op een trend van Treep snap ik de lol voor de ‘mobbers’ niet.


    10 juli 2009 om 19:01
    peter jens

    Oh, maar het is helemaal niet de bedoeling om “big deals” achterna te lopen. Tegenwoordig is het de tijd voor ” tiny deals, and lot and lots of those, rapidly”.


    11 juli 2009 om 06:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!