Rabobank stimuleert SMS betalen door iPhone apps

11 juni 2009, 02:56

{title}Bijna 6 maanden na aanbieden van de iPhone app CashMS voor SMS betalen is de app eindelijk actief. Apple schijnt een apart goedkeuringsproces te hebben voor buitenlandse financiele apps, zo vertelt productmanager e-Commerce Gertjan Rösken van de Rabobank op iPhoneclub: “Apple neemt gewoon de tijd voor financiële applicaties. De afdeling die de applicaties goedkeurd heeft geen bevoegdheid om financiële applicaties goed te keuren. Dit soort applicaties moeten langs het senior management van Apple, voordat een applicatie live mag”.

Rösken licht mij verder toe: “Dit feit wisten we lange tijd niet, het toelatingsbeleid blijft onduidelijk”. “Een ander belangrijk element is dat we in deze iPhone versie een locator voor kantoren en geldautomaten hebben ingebouwd. SMS betalen (video) past in het “cashless” beleid van de Rabobank. Contant geld is een aanzienlijke kostenpost voor het bedrijfsleven en de banken. Tevens is “cashless” veiliger voor alle betrokkenen.

Afgelopen jaar heeft de Rabobank de mobiele portefieulle CashMS voor steeds meer devices geschikt gemaakt. Dit ligt in lijn met de visie op Mobiel dat het mobieltje in de toekomst uitgroeit tot de belangrijkste schakel tussen de fysieke en virtuele wereld. Naast de betaalfunctie bezit CashMS een handige GPS-dichtbijfunctie, waarmee de gebruiker snel adressen en routes naar de dichtstbijzijnde geldautomaten of kantoren van de Rabobank kan opvragen. Met de GPS-dichtbijfunctie wordt onderzocht of de communicatie met en toegankelijkheid tot de lokale banken kan worden versterkt.

Ik heb de app CashMS natuurlijk ook even getest als Rabobank-klant. Na een aanmeldproces op smsbetalen.nl kan ik via iDeal een bedrag storten. Op mij kwamen de vele smsjes die heen en weer gestuurd moeten worden bedreigend over. Ik begon mij zorgen te maken over de kosten, maar dat schee niet nodig te zijn. Alle smsjes zijn gratis, behalve het smsje dat gebruikt wordt voor de betaling, lees ik op smsbetalen.nl.

Bij de recencies in iTunes staan tussen de enthousiaste recensies twee grote aanbevelingen voor de volgende versie van de app:

* mogelijkheid om op deze manier ook te kunnen betalen in horeca

* de mogelijkheid om vanuit de app een account te openen (in plaats van dit op de website te moeten doen)

Op de eerste vraag speelt MyOrder in. MyOrder levert sinds deze week (8 juni 2009) een gratis iPhone app waarmee je op het terras van een restaurant of café hapjes en drankjes kunt bestellen en meteen betalen. Op hun mobieltje kunnen klanten de menukaart van de zaak opvragen en hun bestellingen plaatsen. Vervolgens wordt de betaling automatisch verricht via SMS betalen van Rabo Mobiel. MyOrder was al beschikbaar voor andere mobiele telefoons en werkt ongeacht de provider of de bank. Deze zomer kunnen klanten in tientallen strandtenten (o.a. in Noordwijk), ijssalons (o.a. Min12) en horecagelegenheden mobiel betalen. Een totaal overzicht wordt bijgehouden op myorder.nl.

Een promo-film van MyOrder:

De Rabobank ziet MyOrder als een voorbeeld van een innovatieve mobiele bestel- en betaalfunctie, die past bij hun mobiele “cashless” beleid. Inmiddels tonen steeds meer bedrijven hun belangstelling voor de Rabobank MiniTix engine, die mobiele C2B en C2C SMS betaalservices voor bedrijven mogelijk maakt.

Mijn tip aan Gertjan: nu zijn CashMS en MyOrder nog twee aparte tools, het zou fijn zijn als die twee geïntegreerd zouden worden.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Boudewijn

    hoewel ik een groot voorstander ben van vereenvoudiging en het optimaal gebruik maken van de technologische mogelijkheden van vandaag (en morgen) Doet het Myorder principe me wel wat koud en onpersoonlijk aan. Betalen voor parkeren, bioscoopkaartjes en een veelheid aan low interest aankopen prima, maar nog even en we bestellen alleen nog maar mobiel een pizza die we dan net zo goed thuis achter ons mediacenter (maar dan die van Apple) zwijgend opeten terwijl we druk twitteren dat we het toch zo leuk hebben. Kortom, menselijke fysieke interactie evolueert zo wel weg en daarvoor moeten we oppassen.


    11 juni 2009 om 05:11
    Thomas Brinkman

    In de Horeca verzorgt MyOrder juist een extra service van de ondernemer naar de klant toe, MyOrder is geen vervanging van personeel. En gesproken over de low interest aankopen daar is MyOrder inderdaad ook zeer geschikt voor, zo starten we over twee weken met de Bioscoop MustSee waarbij het mogelijk is om met MyOrder een bioscoop kaartje te bestellen en te betalen. Geen reservering meer nodig en niet meer in de rij, je bestelt je tickets en ontvangt een mobicode in je applicatie die dient als toegangsbewijs. Ook kunnen binnen afzienbare tijd de bezorgmaaltijden via MyOrder besteld worden.


    11 juni 2009 om 13:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!