Economisch weerbericht (31): System Transparency Rulez!

15 mei 2009, 08:20

{title}Regels om transparantie te bevorderen zijn er zat, maar ze helpen onvoldoende en werken zelfs vaak averechts. Transparantie moet je oprecht willen en ook dat is niet genoeg. Pas als we transparantie móéten “moeten willen”, is er een kans dat het er ook daadwerkelijk in acceptabele mate van komt. De huidige crisis is zo’n ongeëvenaard moetje.

Zo bekeken is transparantie helemaal geen deugd of ideologie. Het is een noodzaak. Transparantie is een fundamenteel systeemkenmerk, dat veel verder gaat, dan het inzicht in bijvoorbeeld financiën en economisch handelen, waar regels op gericht zijn. Echte transparantie komt van binnenuit; een vracht (extra) regels toont hoofdzakelijk aan dat een systeem niet deugt. Bovendien, hoe meer regels, des te ellendiger de situatie is en wordt. Spagetti noemen we dat in de IT. Zulke “systemen” moeten compleet worden herbouwd. En de context erbij. Wat het financieel-economische stelsel betreft, zijn we daar nu mee bezig.

In de IT hebben we het over TTTU: Transparent To The User. Transparantie heeft dan betrekking op “computer hardware or software that works so well and is so easy to use that its underlying complexity, or the means by which it performs its work, is invisible to the user” zo valt te lezen in deze slides [ppt] .

Grappig nietwaar, transparantie die wordt gedefinieerd door ONzichtbaarheid. Grappig inderdaad, maar niet raar en zelfs volkomen logisch, want: Complexity Kills, TENZIJ Transparency Rulez. Wat we willen is “gewoon” een systeem dat werkt. Laat nou bovendien ook nog de typering van hardware en software het “computationele” hart raken van financiën en economie . . .Een en ander betekent dat een betrouwbaar (Trustworthy Computing weet u nog) virtueel systeem “transparant is voor de gebruiker” (alle stakeholders, zou ik zeggen) en dat de adequate toepassing van InformatieTechnologie tegenwoordig elk Trustworthy & Transparent virtueel systeem belichaamt.

In die zin staat TTT – de interactie tussen Trust, Transparency en Technology – dus centraal, met de belangrijke kanttekening, dat transparantie betrekking heeft op principiële inzichtelijkheid, die je kunt vertrouwen, en auditen wanneer je wil, maar die je dus vooral niet om de haverklap uit achterdocht op basis van allerlei regeltjes hoeft te gaan checken.

Is transparantie als system feature goed ontworpen en geïmplementeerd, dan hebben aan de buitenkant regels voor openheid en navolgbaarheid een pro-forma-status. Ergo, System Transparency Rulez!

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Jaap.

    Transparantie begint waar de woekerwinst ophoudt te bestaan.


    15 mei 2009 om 19:28
    G. Koutstaal

    Jaap,

    Je ideaalbeeld is duidelijk. Zou ik mooi zijn als dit zou kunnen binnen organisaties.

    De praktijk wijst uit dat transparantie noodzakelijk is maar wel tot een bepaald niveau. Niet iedereen kan en wil op de juiste manier met transparantie omgaan.

    En ja, dan denk jij, hoezo vertrouwen in de mensheid? Hebben wij dat niet meer?

    Jawel, maar tot op zekere hoogte, transparantie, vertrouwen is goed, controle blijft nodig,

    Met vriendelijke groet,

    Gert Koutstaal

    P: Postbus 195, 3890 AD Zeewolde

    A: Planetenveld 27, 3893 GE Zeewolde

    T: +31 36 535 9340

    F: +31 36 535 9349

    M: +31 653 218559

    E: gkoutstaal@bytesforbusiness.nl

    I: http://www.bytesforbusiness.nl


    16 mei 2009 om 06:18
    Arnoud Rademaker

    Goedemorgen Jaap,

    Het was inderdaad de bedoeling om met mijn zin een vrije associatie van gedachten op gang te brengen. Meestal borduren mensen dan toch terug op ervaringen vanuit het verleden. Veel zeggen met weinig woorden, daar dacht ik aan toen ik het opschreef :-). Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn geweest die onwillekeurig aan hun woekerpolis hebben gedacht.

    Het rondpompen van geld had indertijd de bedoeling om het geld bij de commerciële Amerikaanse banken van de balans af te halen zodat het spelletje weer opnieuw kon beginnen. Net zolang totdat de laatste schulddruppel was uitgemolken en de wereld werd overstelpt met oninbare schulden. De gevolgen zijn bekend. Blijkbaar accepteren we niet dat het jaren kan duren voordat er weer een normale situatie ontstaat. Het wegwerken van schulden duurt jaren.

    ‘Bij de aankoop van een huis wordt er meestal ook een nieuwe keuken gefinancierd. 20.000 euro lijkt me als uitgangspunt niet te veel. Gemiddeld heeft de Nederlandse consumenten circa (en slechts) 7000 euro op het spaarbankboekje staan. Ofwel, hij leent voor een vergankelijk product 3 maal het spaarbedrag wat hij tijdens leven heeft gespaard. Tel daarbij nog eens de leenkosten voor de auto bij op en reken dan maar eens uit hoeveel jaar het duurt voordat de schulden zijn weggegwerkt.

    Logisch dat de consument huiverig is. Op een gegeven moment snapt hij ook wel dat hij zich heeft laten doldraaien door de geldcarrousel. Zodra de verhalen over onverkochte huizen en of eventuele werkloze vrienden en of kennissen in zijn oren belanden, krabt hij zich achter de oren. Velen lijken hun gedrag aan te passen.

    Ik vermoed dat, zie http://www.cbs.nl , in ieder geval zolang de consument ten opzichte van een jaar gelden meer rood staat op zijn bankrekening en of meer krediet heeft lopen ten opzichte van een jaar geleden, de consument zijn bestedingen zal aanpassen.

    In wezen wordt er nu op macro-economisch niveau met hetzelfde gedrag, namelijk opnieuw het (rond)pompen van geld in de economie, getracht de geldcarrousel weer op gang te brengen. Mensen moeten weer consumeren en geld lenen zodat de economie weer begint te draaien. Zoals hierboven is beschreven is het nog maar de vraag of dit lukt.

    Jaap, je had het hierboven over je stiefdochter. Laat het op dit moment nu zo zijn dat steeds meer mensen moeite hebben om hun huis en om hun alimentatie te betalen. De meesten zullen er alles voor over hebben om deze twee posten gewoon door te laten gaan. Blijkbaar staat het water aan de lippen. Deze mensen gaan niet meer consumeren.

    Ik begrijp het achterliggende gedachte wel van de politiek. Toch zal het op een gegeven moment weer opnieuw gaan wringen. Het kan niet anders, vroeg of laat zal de inflatie omhoog gieren. Misschien is dat ook wel de bedoeling. Immers, schulden drukken dan minder op het inkomen van de consument. En ja, er kan dan weer opnieuw worden uitgeleend.

    Transparantie bevordert vertrouwen. Als je weet waar je aan toe bent, en je begrijpt wat er gebeurt en ben je het er al dan niet mee eens, dan kunnen de meesten zich er wel bij neerleggen. Er groeit vertrouwen in het systeem. Blijkbaar begint het hier steeds meer aan te schorten.

    Enkele jaren geleden steggelden we in Europa nog om de 3 procentnorm. Ik kan me herinneren dat er heel wat politiek water door Brussel en Den Haag vloeide voordat het gesteggel wegebde. Nu maakt blijkbaar zich niemand druk om het Amerikaanse begrotingstekort van 13 procent. Kan Amerika ooit de uit de hand gelopen schulden terugbetalen. Hoeveel jaar moet de gemiddelde Amerikaan hiervoor sparen?

    Gisteren moest ik onwillekeurig denken aan mijn reactie op jouw artikel http://www.it-executive.nl/blogs/blog/trust_transparency_tech_ttt_rulez waar ik schreef over alternatieve of nieuwe banken. Gisteren heeft de VPRO met het programma ‘Goudzoekers’ aandacht geschonken aan de opkomst van alternatieve systemen. Interessant om te zien hoe sommige van deze systemen blijkbaar toch kunnen integreren in het huidige geldsysteem.

    Kortom, ik kan me voorstellen dat transparantie, duidelijkheid en consequent gedrag (ook als het even tegen zit) het vertrouwen weer in ere kan herstellen. Vooralsnog lijkt de opmars van de Gelder niet te stuiten te zijn :-). Het blijkt nog geld te besparen ook. Immers, minder transactiekosten.


    17 mei 2009 om 07:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!