Future advertising? Volvo stopt Twitterfeed in YouTube ad

21 april 2009, 04:43

{title}

Het gebruik van social media bij de promotie van een nieuw product is voor veel bedrijven nog onbekend terrein. Voor Volvo niet (meer), de promotiecampagne van de Volvo 2010 XC60 bestaat onder andere uit een Facebook– en een Twitteraccount (@volvoxc60). Op Twitter heeft de Volvo 2010 XC60 al bijna 1.500 followers.

Volvo heeft het hier niet bij gelaten en heeft afgelopen woensdag een banner op YouTube gezet. Nou is het plaatsen van een banner op de videosite niet zo heel spannend, maar Volvo heeft er iets innovatiefs van gemaakt. Zij hebben het voor elkaar gekregen van de banner een microsite te maken.

Op deze microsite, die in zijn geheel op YouTube heeft gedraaid, kon je een introductie video met een live Twitterfeed bekijken. Deze Twitterfeed gaf alle updates van @Volvoxc60 weer. Bij een klik vergroot de advertentie naar 950 x 250 pixels en krijg je meer video’s, foto’s en een 360 graden view van de auto voorgeschoteld. Daarnaast was er ook een game te spelen die de veiligheid van de Volvo benadrukt. Al deze features werken dus binnen de advertentie en niet, zoals in bij veel banners gebeurt, in een apart scherm. Helaas liep de campagne maar één dag op YouTube, een live voorbeeld kan ik dus niet geven.

Volvo knoopt met deze campagne meerdere vormen van social media aan elkaar en gaat op een hele andere manier de interactie aan met de (mogelijke) klant. Een blogger op Mashable denkt dat er flink is geïnvesteerd, er wordt een vergelijking gemaakt met andere campagnes van 500.000 dollar, wat het een duur geintje maakt. De pr-waarde is waarschijnlijk ‘onbetaalbaar’.

Bij het zien van deze case vroeg ik me af hoe toekomstige advertenties er uit gaan zien. Kan een advertentie bijvoorbeeld een plek zijn waar klanten door middel van een Twitterfeed over het product praten? Tegenwoordig vertrouw je toch meer op een andere klant dan op een commerciële jongen…

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bertwin

    Banners an sich zullen inderdaad veel interactiever worden. Ik denk dat we in de toekomst meer van dit soort voorbeelden gaan zien, al dan niet met Twitter integratie. Voorwaarde is wel dat banners in de vorm van een microsite wel goedkoper gaan worden. 500.000 dollar is wel een erg hoge schatting, maar goedkoop zijn deze dingen zeker (nog) niet.


    21 april 2009 om 05:32
    justastranger

    Gaaf jammer dat ik die gemist heb. Wat ik me afvraag is hoe groot die banner was in KB aangezien je meestal niet hoger mag uitleveren als 60KB,…. Of gelden daar bij youtube andere regels voor?


    21 april 2009 om 06:56
    Wouter Wijma

    Het is mooi om te zien dat Volvo Cars aan het expirmenteren is. Wel wil ik erop wijzen dat dit een actie is van de marketing afdeling van Volvo Amerika en het is onduidelijk of hoofdkantoor vanuit Zweden erachter zit. Of we dus binnenkort zoiets voor de Europese markt kunnen verwachten is nog maar de vraag.


    21 april 2009 om 08:23
    Paul Hottinga

    Enorm goed experiment.

    De trend zal zijn de verschuiving van de actie danwel microsite richting een banner. Dit heeft natuurlijk een enorm positieve invloed op de ROI. Conversie ligt vele malen hoger doordat er een tussenstap in de conversie minder is.

    Recent onderzoek van Eyeblaster laat al zien dat dit tot 8 keer meer rendement oplevert ten opzichte van een gemiddelde ctr van 0.14%


    21 april 2009 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!