Boekrecensie: Intuïtie (Malcolm Gladwell)

13 april 2009, 11:06

{title}Intuïtie’ is de Nederlandse vertaling van het Amerikaanse boek ‘Blink’. Auteur Malcolm Gladwell is van oorsprong journalist en bekend van ‘The Tipping Point’, een titel die z’n magie verliest in de vertaling ‘Het beslissende moment’. Deze titel stond een jaar geleden op ieder lijstje, nu kunnen we ons verlustigen aan de decision making unit in de ruime zin van het woord.

Gladwell ziet zichzelf als vertaler of zelfs boodschapper van wetenschappelijke gegevens. Een van zijn voorbeelden gaat over hoe het J. Paul Getty Museum in Californië bijna een vervalsde torso aanschafte. Een ander voorbeeld gaat over een sollicitatieprocedure bij het philharmonisch orkest van München waarbij schermen gebruikt worden, zodat de jury niet bevooroordeeld zou zijn door wat ze ziet, waardoor er ineens ook vrouwen worden aangenomen.

Voorbeelden waarin een gedachteflits even waardevol bleek als maanden van rationele analyse. Gladwell fungeert daarmee als spreekbuis voor de wetenschappers die anno nu hard maken wat jarenlang doorging voor soft. Hij laat zien dat onderbuikgevoel ook in onze hersenen wordt verwerkt en dat zien we dus gewoon keihard terug op een MRI-scan van de hersenen. Niets vaags meer aan. Gladwell zegt dan ook dat hij denkt dat we in onze drift om de wereld te begrijpen te veel aandacht besteden aan weidse onderwerpen en te weinig aan details van vluchtige momenten. Zo bevat dit boek een uitvoerige tocht door de hersenen. Gladwell schrijft mooi, heeft een duidelijke samenvatting en is niet duur. Proberen dus.

Intuïtie

Uitgeverij Contact

ISBN 9789025429188

253 pagina’s

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

12 Reacties

    media

    @Jaap, Jeroen: eerlijk gezegd verbaasd mij het ook dat we deze oude boeken uit de kast hebben getrokken maar neem aan dat Mijke daar wel een verklaring voor heeft. Mijke?


    13 april 2009 om 12:55
    mgvandenbroek

    @Jeroen: We kiezen ervoor om de auteurs zélf te laten kiezen. Leuk heh! 😉 Deze recensie vind je trouwens ook terug in MT, da’s dus een een-tweetje.

    ‘Gehaktballen met slagroom’ van Godin volgt snel (we hebben daar zelfs een vette actie bij). Die is superactueel, want nog niet eens verkrijgbaar geloof ik.

    Bij deze ben je overigens uitgenodigd om alhier vakliteratuur die vers van de pers is te recenseren!


    13 april 2009 om 13:00
    Bram Koster

    Dit boek is inderdaad niet su-per-ac-tu-eel… Bovendien: “Gladwell schrijft mooi, heeft een duidelijke samenvatting en is niet duur. Proberen dus.” Briljant: de inhoud doet er kennelijk helemaal niet toe.

    En een mooie samenvatting en een lage prijs zijn genoeg reden om een boek te lezen. Ik ga geloof ik nu naar de Slegte!

    Sorry, hoor, maar dit is vrij triest. Oud boek, zeer summiere recensie en dan aanbeveling met twijfelachtige redenen. Wat mij betreft is dit een docent (en jurylid voor de PIM-marketingliteratuurprijs!) onwaardig. En het doet het boek ook geen recht.


    13 april 2009 om 17:26
    ewout@onedaycompany.nl

    Een idee na zoveel tijd is hier te vragen : leuk dat Gladwell zoveel dingen achteraf kan verklaren met The Tipping Point, Blink en Ouliers (het nieuwe boek) – maar wie heeft er vooraf hier iets mee kunnen doen ? Anders blijft het boeiende lectuur, leuk geschreven en geweldige spreker, maar : weinig practisch bruikbaar.

    Wie ?


    14 april 2009 om 05:10
    Rick

    Krijgen we binnenkort ook een recentie van het Eerste Testament op MF?

    Van mij mag er best een beetje oude glorie gebruikt worden, maar boeken van 4 jaar en ouder recenseren lijkt me een beetje overbodig, die haal ik wel van amazon/bol.com…

    @ Ewout Wolff

    De wetenschappelijke invalshoek in ‘marketing fenomenen’ vind ik vooral inspirerend. Boeken als buy-ology. Blink en Outliers zijn opzich niets anders dan het ‘verSethGodiniseren’ van bestaande academische kennis, maar dit maakt antropologie, neuro psychologie en andere wetenschappen wel toegankelijker en toepasbaarder voor marketeers, in plaats dat het vage fenomenen blijven uit ‘de bibliotheken van stoffige universiteiten’.


    14 april 2009 om 06:53
    Mijke Post

    Ja daar ben ik. Bedankt voor al jullie feedback, echt prettig om te horen hoe de recensie ontvangen wordt. Er komt op het ogenblik weinig binnen, het trekt nu weer wat aan maar vanaf januari was het echt zoeken. Dit even als reactie op buh, oud, tipping-point en De Slegte. Wel verschijnt er het afgelopen jaar veel over hersenonderzoek, intuitie en niet rationele benaderingen van marketing (lees: emotie). Reden voor mij om dit boek eruit te lichten. In allle media is Gladwell overigens gehyped in maart. Niet zo raar dus dat ook in MarketingTribune iets over deze krullebol te lezen is. Hopelijk is er binnenkort weer iets van je gading bij. (Wat Zou Google Doen was nog niet uit toen ik de recensie schreeft, dus in elk geval actueel.) Tot zo ver mijn verweer.


    14 april 2009 om 06:56
    boezeman

    Misschien leuk om meer van ons fonds te recenseren? Gehaktballen met slagroom (Seth Godin) komt er inderdaad aan bij jullie. Hij ligt overigens net in de winkel. We hebben nog veel meer boeken die hier heel goed zouden passen. Zowel recent verschenen als nog te verschijnen en zelfs nog aan te bieden (lees: net aangekocht).

    Als jullie interesse hebben hoor ik het wel.


    14 april 2009 om 09:32
    luuk.ros

    Ter toelichting

    Het idee achter deze hele rubriek, zowel in MT als op MF, is om in heel kort bestek aan te geven wat er aan nieuwe titels over marketing (of gerelateerd aan marketing) verschenen is en of de marketingprof daar wat aan kán hebben. Om die reden loopt la Post op ons verzoek door het aanbod dat we bij MarketingTribune ter redactie ontvangen en beoordeelt of het boek in orde is: is het vernieuwend, zit het goed in elkaar met deugdelijke bronverwijzingen en qua structuur, is het een echt studieboek of hou je het bij je op je werkplek. Is het de moeite waard om te kopen of om beter te bestuderen.

    Echt redelijk basaal, maar genoeg voor onze lezers (zo bleek ook uit lezersonderzoek).

    Als het actuele aanbod wat karig is, mag een oudere titel ook worden besproken, vooral als we die in eerste instantie over het hoofd zagen maar we bij nader inzicht vinden dat het toch wel een boeiend is om te bespreken.

    Deal met Mijke is dat zij (docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie) het aanbod doorneemt, zelf een keuze daaruit maakt, en in ruil daarvoor de recensie-exemplaren mag houden voor eigen gebruik of doorgeeft aan studenten/collega’s die juist met een gerelateerd onderwerp bezig zijn. Zo snijdt het mes aan verschillende kanten.

    En jawel: tips en boeken zijn altijd welkom


    14 april 2009 om 10:39
    Marc Stubbé

    Blink is zeker een aanrader. Het engelse idioom is zoveel rijker dat een vertaling bijna altijd minder krachtig is. Blink heeft mij mede geinspireerd tot het opzetten van Blinkmediacases.nl.

    In mijn jaren als bureaudirecteur is mij opgevallen dat de communicatiebranche relatief weinig met kennismanagement bezig is. Dat komt deel door het ad-hoc achtige karakter van het werk, altijd druk en snelle deadlines. Teksten, artikelen, boeken over het vak werden nauwelijks gelezen, men is (logischerwijs) zeer visueel ingesteld. Verder hebben we als branche weinig collectief geheugen. Eens per jaar zijn we bezig met prijzencompetities maar daarna is als het goede werk weer aan het oog onttrokken. Zelfde geldt intern met ideeen en concepten. Dus de vraag is hoe zet je een prakitische vorm van kennismanagement neer in een vluchtige branche met veel verloop en hele krappe deadlines. : Door mensen te laten blinken. Snel de relevante informatie (in de vorm van praktische voorbeelden: cases) tot je nemen. In a Blink of an Eye zie je als communictaieprofessional of het goed en bruikbaar is.


    15 april 2009 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!