Erwin van Lun vertrekt

11 maart 2009, 08:45

{title}Met deze posting neem ik na bijna vier jaar afscheid als blogger van Marketingfacts. Belangrijkste reden is mijn ambitie om vanuit uitvalbasis Sydney internationaal te gaan opereren, en daar hoort op dit moment focus bij. Héél véél focus.

Daarom stop ik niet alleen met schrijven op Marketingfacts, ook stop ik met het schrijven voor Molblog en de Nederlandstalige versie van mijn eigen weblog. Hieronder een korte evaluatie, bedankjes en natuurlijk wat tips voor de toekomst, voor wie dat interessant vindt.

Evaluatie

In 2005, toen bloggen nog een hype was, was één van de eerste artikeltjes die ik schreef gerelateerd aan de Apple Flea. Inmiddels is de originele link naar de movie verdwenen maar YouTube toont uiteraard nog deze nog altijd leuke klassieker. In totaal heb ik 97 (met deze 98) artikelen geschreven. Net geen honderd. :-(. Daarmee sta ik op de vijftiende plaats in de MarketingFacts statistieken (wat dat ook mag zeggen :-s).

Veel heb ik geschreven over logo-animaties. In mijn nog altijd heilige geloof dat (alle) logo’s gaan animeren om merkpersoonlijkheid over te dragen. Ondanks mijn verwoede pogingen marketeers te wijzen op de mogelijkheden, zie ik echter nog altijd weinig experimenten. Mensen zien het als een gimmick terwijl zij wel schreeuwende animaties van derden (in banners) toestaan. We weten dus wel degelijk wat beweging doet in onze perceptie maar omdat op een goede manier toe te passen, zien we nog zelden gebeuren. Ik hou vast aan mijn voorspelling dat in 2015 een groot gedeelte van de logo’s gaat bewegen maar het conservatisme is sterker dan ik dacht.

Veranderingen

Marketingfacts heeft het marketing landschap in Nederland echt veranderd. Het concept om mensen als groep te betrekken, open te laten schrijven en te laten reageren kom je in de wereld niet zoveel tegen. Maar dat het in beschaafde landen nog zover achter kon lopen, dat wist ik niet. Hier in Sydney heb ik me laatst enorm verbaasd. De Adformatie van Australië, de B&T, heeft niet alleen een 1999 site, de newsletter bestaat uit links naar PDF documenten. Ik kan me niet eens herinneren dat het in Nederland zo erg is geweest. Alle regels uit de webwereld die we in 1995 al opstelden, gouden regels, worden hier gewoon genegeerd. Het is ongelooflijk. (Moraal van dit verhaal: ga internationaal! Er is nog een wereld te winnen op dit gebied!)

Toekomst

Waarom dan Australië? Mijn doelstelling is om mijn internationale spelerscarrière uit te bouwen. Daarvoor moet mijn Engels zó goed zijn dat mijn publiek niet alleen zegt: ‘helder verhaal, goed verhaal’, maar dat ik mensen werkelijk een ‘experience’ kan bezorgen door niet meer op de taal te concentreren maar op belangrijkere zaken. Om dat niveau te bereiken moet je in een Engelstalig land wonen, de hele dag Engels praten, lezen en schrijven; in het Engels dromen.

Door te stoppen met het schrijven in het Nederlands hoop ik niet alleen m’n Engels te kunnen verbeteren, maar ook flink wat tijd vrij te maken voor het schrijven van internationale artikelen (voor de Economist, The Financial Times, dat soort bladen), voor het nieuwe boek onder de werktitel Pamper Planet dat de toekomst beschrijft in 2050 én voor chatbots.org: de chatbot directory die moet uitgroeien tot een online community rondom wat ik noem ‘conversational technology’. Of in marketingtermen: hoe merken zichzelf transformeren van ‘Masters in Sending’ naar ‘Masters in Listening’. Bovendien is het internationaal uitbouwen wat je nou noemt, een uitdaging.

En iedereen die wel eens in Sydney is geweest, zal beamen dat het een geweldige stad is, echt een metropool, maar dan veilig, aardige mensen en een zonnig klimaat.

Tips

De volgende stap voor Marketingfacts zou naar mijn idee de overgang van adverteren naar affiliate programma’s moeten zijn. Dat betekent dat alle knipperende banners en ongevraagde personeelsads in de RSS feed verdwijnen, en dat leden korting krijgen voor bijvoorbeeld events. Dan zou je een koppeling moeten maken naar social business networks (=LinkedIn). Jouw ‘vrienden/collega’s/contacten’ lazen/waarderen etc. Zonder dus opnieuw een social network aan te maken. Daar hebben we nu wel genoeg van.

Dat dan álle marketingevents zijn opgenomen, dat je met een druk op de knop kunt aanmelden (jouw adres,betalingsdetails zijn immers al bekend bij MarketingFacts) en kan zien waar je voor hebt aangemeld (coming up). Bovendien zien je contacten waar jij naar toe gaat. Jij krijgt korting als je via Marketingfacts registreert, maar bovendien houdt Marketingfacts ook nog een deel achter omdat die een goedkopere prijs heeft afgedwongen bij de event organiser. Idemdito voor boeken bijvoorbeeld (als we de boeken uit de US halen ivm de vaste boekenprijs in NL).

Verder zou je op sommige artikelen in een ‘closed community’ willen reageren. Zodat je mensen die al eens eerder samen gediscussieerd hebben, vanuit dat denkperspectief verder kunnen gaan met nieuwe input, nieuwe content. Er is een hele groep ‘oude garde’ ontstaan die dat wel zou willen. Als er zich nieuwe mensen in mengen, moet je soms weer een stap terug. Dat is soms verfrissend, maar ook wel eens jammer. Je zou verschillende closed discussions aan moeten kunnen maken per posting.

Bedankt!

Iedereen bedankt voor alle reacties, het geven van tips of gewoon gezelligheid van de borrels in deze nieuwe media wereld! Ik zal nog wel regelmatig in Nederland zijn om m’n gezicht te laten zien, maar dat zal steeds minder worden als het allemaal loopt zoals ik wil.

Als je mijn observaties wilt blijven volgen, dan kan je je abonneren op mijn (Engelstalige) RSS Feed op erwinvanlun.com.

Tot ziens!

Erwin van Lun

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

12 Reacties

    zbdigitaal

    Hoi Erwin,

    Ik ken lang niet alles wat je hebt gedaan in het verleden maar wat ik wel ken is mooi. Ik vind het lovenswaardig dat je durft te kiezen voor een wending, een nieuw pad, en dat je daar ook in wilt investeren.

    We zien je vast wel weer voorbij komen over een tijdje. Maak er wat leuks en moois van!


    11 maart 2009 om 12:17
    zbdigitaal

    Off-topic:

    Als je niet bent ingelogd geeft het reactieformulier steeds een foutmelding op de beveiligingscode. Ook na drie keer proberen.


    11 maart 2009 om 12:19
    ronaldtervoert

    @erwin: veel succes met het behalen van je doelen. sydney is inderdaad erg prettige leefomgeving. good luck mate 🙂


    11 maart 2009 om 16:12
    media

    Erwin, dank voor je afscheidswoorden (neem ze zeker ter harte) en ik wens je onwijs veel succes daar in Australie. Enne, we bellen! 😉


    11 maart 2009 om 16:50
    Sjef Kerkhofs

    Veel succes met je internationale ambities Erwin, het gaat je vast lukken! 🙂


    11 maart 2009 om 18:35
    Raedts

    Erwin,

    leuk je gesproken te hebben vanmorgen (vannacht voor jou dan). Veel succes met je internationale activiteiten!


    11 maart 2009 om 18:36
    loket

    Jeeeeetje Erwin. Toch down under hè. Je was er twee jaar geleden al zo enthousiast over, zoals je over bijna alles enthousiast kan zijn. Ben daar jaloers op, zo’n ingebakken spirit. ’t Ga je goed man!!


    11 maart 2009 om 19:16
    bart te riele

    Hi Erwin,

    In 2008 zijn we elkaar tegengekomen, bij Ogilvy, waar jij en ik wel wat zagen in een samenwerking, maar anderen niet. Ach ja… Sindsdien was het leuk je te volgen, af en toe te bellen, en je boek in de kast te hebben.

    Alle succes in Oz. M’n zussie woont er, dus wie weet drop ik wel een keer langs, als ik naar haar toe ga. 🙂

    het ga je goed!

    bart


    11 maart 2009 om 19:37
    Willem Karssenberg

    Erwin,

    Heel veel succes down under!

    Hoop je nog eens te horen met een onvervalst Flying doctors of Crocodile Dundee accent:-)

    Bij het schrijven in het engels zal dat allemaal niet opvallen.

    Tenslotte hoop ik natuurlijk dat je van Trendmatcher(.com) een internationaal geaccepteerd begrip weet te maken!


    11 maart 2009 om 19:45
    chi666

    Erwin, succes!


    11 maart 2009 om 22:22
    Wilco

    Heb er het laatste half jaar ook gewoond, en kan zeker beamen wat je zegt: Een geweldige stad in een onwijs mooi land! Dat ze op gebied van online marketing (drastisch) achterlopen klopt zeker, en was voor mij destijds ook een verrassing.

    Ga binnen enkele jaren zéker terug, dus mocht je tzt behoefte hebben aan een Nederlands babbeltje.. 😉

    Veel succes en plezier in Sydney!


    11 maart 2009 om 22:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!