Titia Ketelaar: NRCNext omgekat tot blog

10 maart 2009, 08:03

{title}

NRCNext is vanaf nu een blog. Alleen een blog. Next wil daarmee ook online ‘de missie van de krant naar internet vertalen.’ Een gids zijn dus, die tijd bespaart. Filmpjes bij het nieuws, verwijzingen naar relevante blogs. En dat allemaal onder leiding van Ernst-Jan Pfauth, samen met de redactie van NRC Handelsblad en Next.

Titia Ketelaar is sinds gisteren chef redactie van NRC Next. En dus verantwoordelijk voor deze lancering. In onderstaand interview een gesprek over bloggen. Of ze er allemaal klaar voor zijn. Over reacties, en dode bomen: hoe kijkt de redactie eigenlijk aan tegen deze verandering. Waarom is er eigenlijk voor webloggen gekozen. Zelfverzekerd en optimistisch, is Ketelaar. ‘We dachten, we stoppen met krantje spelen op internet. We gaan internet gebruiken zoals het bedoeld is.’

Jullie gaan alleen nog maar bloggen. Jij vindt dat ‘een originele invalshoek’. Welke andere mogelijkheden hebben jullie overwogen?

Ketelaar: ‘We deden wat iedere krantensite in de wereld doet, namelijk een dagbladtitel online zetten. We zaten bij elkaar en waren niet zo tevreden. Want online, moet je dingen toevoegen aan je artikelen. Denk aan bewegend beeld, geluid, interactiviteit met je lezer. Die creativiteit waarmee we iedere dag de krant maken, moesten we op internet ook gaan laten zien. Dus we dachten, we stoppen met krantje spelen op internet. We gaan internet gebruiken zoals het bedoeld is.’

En dus kom je bij een blog uit?

‘We zijn schrijvende journalisten, dus je moet iets doen waar je op kunt schrijven. Je komt dan al snel bij een nieuwsblog uit, ja.’

Bloggen is vluchtig, weet ik uit ervaring. Hoe houden jullie het karakter van ‘achtergrondjournalistiek’ van NRC in de lucht op een blog?

‘Ernst-Jan en Thalia gaan het doen, met achter hen de redactie van Next, en daarachter de redactie van NRC Handelsblad met 200 man sterk. Als je net iets verder wilt gaan in een artikel, kun je vragen stellen aan een ervaren redactie. We gaan voor het blog dus zeker gebruik maken van de de achtergrondkennis bij de redactie van NRC. Maar ja, inderdaad, Een weblog blijft vluchtig.’

Je hebt vast wat weerstand moeten overwinnen, ook bij NRC Handelsblad zitten grijze mannen. Of vond iedereen het meteen een puik plan?

‘Dat valt heel erg mee. We waren ontevreden over de site van Next. Er zat een ingewikkeld publiceersysteem achter. We hebben nu iets waar iedereen mee kan werken. Iemand van de redactie roept iets, en dan kun dat je meteen gaan bloggen. Nee, ook met de grijze mannen valt het hier op de redactie heel erg mee. De redactie van NRC Handelblad is relatief jong, en vrouw.’

Hoe gaan jullie om met de reacties. Weer eerst registreren, of mogen we gewoon los gaan? Zijn jullie klaar voor de reaguurders?

‘De eerste keer moet je je registeren met je naam en je emailadres. We modereren je eerste reactie. Daarna gaan we uit van de kracht van het bloggen en mag je gewoon reageren. We hebben spelregels. We willen niet dat er haat gezaaid of gediscrimineerd wordt. Dat zijn de gewone spelregels.’

Waarom niet helemaal open, zoals het écht hoort bij een blog?

‘We zijn een krant, we willen weten wie de menen zijn die zich bij ons aanmelden. We hoeven alleen je naam en je emailadres te weten.’

En een community opbouwen, is dat ook een doelstelling?

‘Dat moeten we afwachten. Een van de onderdelen is het kookblog, en dat is een hechte gemeenschap geworden de afgelopen drie jaar. Dat is een redelijk afgeperkt onderwerp. Nieuws is heel breed.’

Wanneer is dit een succes?

‘We hebben geen tijd afgesproken en ook geen bezoekersaantal afgesproken. Het mooie van een blogs is dat je het kunt uitbouwend en iedere dag kunt aanpassen.’

En de toekomst van de papieren krant?

‘NRC Handelsblad en Next samen hebben nooit meer abonnees gehad dan nu (ook online geldt, MvdB). Er zijn nu veel meer mogelijkheden. De informatie en de goede achtergrondjournalistiek bieden we nu op veel meer manieren aan dan tien jaar geleden. Dode bomen journalistiek, ik maak me er niet zoveel zorgen over.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Bruno

    Interessant!

    Ik kan alleen nog geen rss-feed ontdekken, of kijk ik er overheen?


    10 maart 2009 om 09:43
    Daan

    “met achter hun”???? Kwaliteit!


    10 maart 2009 om 09:44
    Evert Bal

    Benieuwd wat het gaat worden. Jammer dat interactiviteit met Rob Wijnberg naar aanleiding van zijn column niet mogelijk is omdat ‘hij voor de krant is geschreven.’


    10 maart 2009 om 10:06
    Ernst-Jan Pfauth

    @Evert Bal goed nieuws, Rob Wijnberg gaat ook voor de blog schrijven.

    @Matthijs, en dat is maar goed ook! Dan was het initiatief van een blog niet spannend genoeg geweest 😉


    10 maart 2009 om 10:27
    mgvandenbroek

    @Ernst-Jan: Jaha. Valt wel mee, hoe spannend dit is toch…. Ik dacht dat je Next volledig in Twitter ging integreren. Blogs zijn toch wel redelijk mainstream 😉


    10 maart 2009 om 14:25
    Ernst-Jan Pfauth

    @Matthijs. Het spannende zit ‘m niet in de nieuwerwetsheid van het medium, maar de toepassing er van – vind ik. Een krant die het medium combineert met de kracht van een krantenredactie vind ik best spannend.

    En o ja, we twitteren ook 😉


    10 maart 2009 om 14:35
    Erwin Sigterman

    Het gaat niet echt lekker: plaatjes worden niet getoond, overload op server, meldingen dat je FlashPlayer 9 (!) moet gebruiken, maar deze heb ik al…

    De bekende opstartproblemen


    10 maart 2009 om 15:15
    wouterkiel

    Leuk initiatief! En in no-time zien we de eerste berichten over Youtube en Twitter al voorbij komen. Dat gaat helemaal goed komen, ;).


    10 maart 2009 om 15:42
    Ernst-Jan Pfauth

    @Erwin Sigterman afgelopen uur was even zwaar ja. Als het goed is werkt het nu allemaal prima!


    10 maart 2009 om 15:48
    Kletskous

    Mooie stap van NRC Next en de oproep van Jim op mooie dingen terug te geven aan de Open Source gemeenschap ondersteun ik graag. Een mooi begin zou al zijn om op de voorpagina in ieder geval een verwijzing te plaatsen naar WordPress. Mooie reclame voor die club toch?


    11 maart 2009 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!