Nationale Marketing Strijd 2009 Dag 1

Nationale Marketing Strijd 2009 Dag 1


“Hé, Polle, weer niet gewonnen?” brult een van de NMS-deelnemers door de ontbijtzaal. In het Van der Valk-hotel in Maastricht vindt deze twee dagen de Nationale Marketing Strijd 2009 plaats. 190 studenten strijden om de titel ‘Grootste Marketingtalent van het jaar.’ Dat wil iedereen wel zijn, want als je dát wordt… De studenten werden de hele dag ondergedompeld in cases van TNT, Océ, Unilever en L’Óreal, Philips en DSM. En Marketingfacts…. was erbij. In bovenstaande video (wie de M!-branding ontgaat krijgt een banaan) een impressie van de dag. Vanavond om 20.00 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Bij deze wil ik Marloes Eshuis (Adlantic), Simone Weber, Diederik Scheltinga, Maikel van de Bos en Bram Fasseur bedanken voor hun tomeloze inzet en enthousiaste aanwezigheid in Maastricht. Uiteraard ook een hele dikke pluim voor de organisatie van de NMS, met name voor Sanne de Leeuw. Top geregeld!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • link is deaud!

    geplaatst op
  • @Tim S.: Niet meer, als het goed is!

    geplaatst op
  • Mooi verslag, wederom creatief. Verkouden Thijs?

    geplaatst op
  • Licht offtopic: Opvallend dat men in de politiek steeds meer door begint te krijgen dat de stropdas uit is, maar dat dit bij de jongere generatie kennelijk nog niet echt doorgedrongen is. ;)

    geplaatst op
  • @Koen Roumen: Sommige studenten bij sommige studierichtingen hebben meer de neiging om jasje-dasje business-chique te opereren dan andere studenten. Kan ik over mee praten! ;-)

    @Bauke: Thanks. HOEI!

    geplaatst op
  • Heerlijk filmpje, complimenten Matthijs, Marloes, Simone, Diederik, Maikel en Bram!

    geplaatst op
  • @Koen.

    Dat zijn de studenten die heel erg hun best doen zakelijk en professioneel over te komen. Stropdassen zijn mooi, maar de dikke knoop mag van mij eruit.

    geplaatst op
  • @Tim: In het huidige stropdassenklimaat is het lopen met een stropdas meer ballerig dan professioneel, IMHO. ;) Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. :) En inderdaad, zo'n dikke knoop maakt 't allemaal niet beter.

    geplaatst op
  • Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de studenten vinden van deze vraag?

    geplaatst op
  • @Matthijs en team: geweldig filmpje! Zelfs na een lange zit had het de volle aandacht van het publiek. Erg leuk dat jullie erbij waren. Goede afwisseling ook t.o.v. de stropdassen (waar ik er eentje van was) :).

    @Marco: op de VU komt de rol van marketing regelmatig terug. Kan ook niet anders met Frambach als hoogleraar, hij schreef "Marketing aan de top" onlangs met Leeflang. Tijdens colleges komen artikelen aan bod die min of meer teruggrijpen op de oorsprong van marketing, bijvoorbeeld over het concept 'market oriëntation' (Kohli & Jaworski, 1993). Een insteek die volgens mij nog grotendeels wordt onderschreven in de wetenschap, alleen in de praktijk vaak niet of half wordt doorgevoerd. Ook een meer recent (en erg populair) artikel over de Service Dominant Logic (Vargo & Lusch, 2004) wordt bij ons vaak genoemd als moderne invulling van marketing.

    Wat mij vooral stoort is dat marketing veel ingezet wordt als 'instrument' op de korte termijn, terwijl het volgens mij meer een breedgedragen filosofie op de lange termijn zou moeten zijn.

    geplaatst op
  • @Henk-Rik: dank voor je reactie! Helemaal eens met je laatste opmerking dat marketing veel wordt ingezet als 'instrument' op de korte termijn terwijl het juist op lange termijn groot effect kan hebben (denk daarbij aan de inzet van social media om meer en directer met klanten te werken). Vrees echter dat met docenten uit de oude school (met alle respect voor Frambach en anderen) het nog wel even zal duren voordat studenten en daarmee bedrijven dit zullen oppakken. Misschien moeten ze eens beginnen met een wekelijks uurtje Marketingfacts ;-)

    geplaatst op
  • @Marco: Op het HBO heb ik het wel eens voorgesteld om de lessen actueler te maken door ze op te hangen aan blogs en vaktijdschriften. Heb ik nooit een reactie op gehad.

    Ik vraag me af of er zo'n verschil is tussen de 'oude' en de 'nieuwe' school. Mijn opmerking over 'market oriëntation' was vooral om aan te geven dat de principes misschien al heel lang bekend zijn, maar organisaties zich toch vaak laten verleiden tot korte termijn succes. Met name het succes van een ander, ze durven niet hun eigen pad te kiezen. Het zit meer in de uitvoering dan in de basis van het vakgebied volgens mij. Misschien een idee om Marketingfacts-lezers wekelijks een uurtje Frambach te laten doen :)? Hij heeft zeker de nuance om verder te gaan dan 'een hard wetenschappelijk getal', zoals Egbert Jan het noemt.

    Wel denk ik dat boeken als The Cluetrain Manifesto en 'nieuwe denkers' kunnen helpen bij het aanpassen aan de nieuwe dynamiek die is ontstaan door o.a. internet. Het gaat nu wel erg hard :).

    Lijkt mij een leuk onderwerp voor een kleinschalige, informele uitwisseling over dit onderwerp tussen wetenschap, studenten en praktijk. Samen, zoals Egbert Jan het noemt. Misschien eens kijken of we hier samen iets mee kunnen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.