212 Amsterdam: Netlog en defriending

11 februari 2009, 12:32

Logo NetlogIn hartje Amsterdam, aan de Keizersgracht, ligt de Felix Meritis verborgen. De locatie waar op elke 2de dinsdag van de maand een uur lang wordt gesproken over een specifiek onderwerp, waarna de mogelijkheid bestaat om nog 2 uur lang te gaan borrelen. Ook wel: de 212 Amsterdam. “Wees op tijd, want vol = vol”, klonk mij als standaard zinnetje in de oren om mensen op tijd in de zaal te krijgen, maar dit bleek alles behalve overdreven. Iets na 7 uur zat de zaal, die ruimte bood voor 150 man, al tot de nok gevuld. De andere 150 man voor de deur hadden geluk: de sessie zou opgedeeld worden in 2 stukken, zodat iedereen het verhaal van Steven Kraal kon horen.

Netlog Business Development

Steven Kraal, verantwoordelijk voor Business Development van Netlog in Nederland, vertelde in 30 minuten de highlights van het sociale netwerk. 9 Jaar geleden begonnen en eigenlijk nog maar 1,5 jaar bezig onder de naam Netlog. Wel wist Netlog in de afgelopen 9 jaar 40 miljoen actieve gebruikers aan zich te binden. Dit doen ze door actief te zijn in 30 landen, waarbij Italië en Turkije de populairste landen zijn en de doelgroep specifiek gericht is op de categorie 14-24 jaar.

Burger King Sacrifice

Kraal vertelde over het 5 C’s model dat wordt toegepast binnen Netlog: Content, Coversate, Continuous, Context en Contribute. Maar het meest interessante vond ik het onderzoekje wat gehouden is onder 5131 Netlog leden met de vraag: wat vind je belangrijker: veel vriendjes of echte vrienden. 44% van de stemmers koos voor veel vrienden en 27% koos voor echte vrenden. Dit vond ik een interessante uitslag. Als je namelijk kijkt naar de voorspelde trends van 2009 wat betreft social media dan zie je overal de term “defriending” terug komen. Maar wat is defriending nou eigenlijk?

Defriending is niets anders dan grote schoonmaak houden in je vriendenlijst. Ben je een hele tijd bezig geweest om die 200 tot 300 vrienden te halen op Facebook of Hyves? Dan ga je nu door die lijst heen om te kijken wie écht je vrienden zijn. De rest krijgt een schop onder de welbekende kont en haal je dus uit de lijst. Het doel: je echte vrienden overhouden.

Burger King bracht eind vorig jaar het defriending tot een nieuwe level: voor elke 10 vrienden die je opofferde op Facebook (met de “Whopper Sacrifice” applicatie), kreeg je een gratis Whopper (zie ook: ‘Delete tien Facebook-vrienden voor een Whopper’ en Viral Friday). Na een week heeft Facebook hier een stokje voor gestoken, nadat al 230.000 vriendschappen waren beëindigd.

Whopper Sacrifice

Defriending in 2009

Steven wist me in het korte half uurtje presentatie zeker te overtuigen van de mogelijkheden binnen Netlog. Voor een club van maar 80 mensen hebben ze de zaken goed op de rit. Maar toch blijft me het onderzoek onder die 5131 netlog leden door het hoofd spoken. De algemene trend is dat mensen op zoek gaan naar hun échte vrienden op netwerken en niet meer gaan om kwantiteit. Toch blijkt dit op Netlog precies omgekeerd te zijn. Ligt het aan de doelgroep? Of blijven we stiekem toch gewoon bezig om onszelf zo populair mogelijk te maken door zoveel mogelijk vriendjes toe te voegen?

Dit artikel is geschreven door Siegfried Jongsma, SEO consultant bij Traffic4u.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Annet

    Stel dat Twitter straks zegt: alles tot aan 500 followers is gratis, alles wat daarboven uitstijgt is commercieel en dus premium membership. Kijken hoe snel de contactlijstjes van mensen leeglopen 😉

    Ik veeg als individuele gebruiker mijn digitale straatje om de zoveel tijd, en het criterium wat ik hanteer: iedereen die nog nooit een dialoog met mij is aangegaan, terwijl ik daar wel moeite voor heb gedaan, schrap ik.

    Voordeel daarbij is focus op duurzaamheid en kwaliteit.


    11 februari 2009 om 14:15
    mgvandenbroek

    @Annet: Jij had toch ook ergens een keer gezegd, dat je zou stoppen met Hyves omdat je je daar niet meer op je plek voelde?

    @Siegfried: Heb de links naar Viral Friday en het M! artikel over Whopper sacrifice toegevoegd. Wel beter lezen, ey 😉


    11 februari 2009 om 14:41
    jeroenmirck

    Wat mij interesseert, maar wat ik hier totaal niet teruglees: hoe relevant is Netlog? Naar mijn mening is het helemaal geen succes, en zijn vele van die 40 miljoen ‘actieve gebruikers’ helemaal niet zo actief. Net als veel vakgenoten heb ik er een account, maar ik krijg niet de indruk dat die vrienden er meer doen dan ik (bijna niks dus). Daar komt nog bij dat MySpace en Facebook met beide meer dan 100 miljoen leden beduidend groter zijn dan Netlog. Zijn daar gisteren dan werkelijk geen vragen over gesteld?

    @Matthijs: Annet is ook ooit gestopt met Twitter. Het lijkt een beetje op stoppen met roken. 😉


    11 februari 2009 om 15:04
    Annet

    @Matthijs

    Ik ben vrijwel inactief op Hyves, maar doelde op mijn Twitterstraatje, heerlijk schoongeveegd net, moeten jullie ook eens doen 😉

    @Jeroen

    You’re right 😉

    Onlangs ook Facebook, Netlog, Bebo en Plaxo geschrapt. Wat moet je ermee naast Twitter?


    11 februari 2009 om 15:37
    mgvandenbroek

    “Onlangs ook Facebook, Netlog, Bebo en Plaxo geschrapt. Wat moet je ermee naast Twitter? “

    Euh, Annet. Er schijnen ook mensen NIET op Twitter te zitten. Schijnt, hoor…. Weet het niet zeker… 😉


    11 februari 2009 om 16:12
    Siegfried Jongsma

    @Matthijs

    Helemaal gelijk! Goede toevoeging! 🙂 Thanks!

    @Jeroen

    Goede vraag, die is inderdaad niet gesteld. Wel werd er een case gepresenteerd van Heineken en Nike, waarbij een coversiepercentage van 10% werd gehaald. Die resultaten waren behoorlijk indrukwekkend.

    Als je kijkt naar de aanmeldingen: Netlog geeft aan iets meer dan 2,5 miljoen Nederlandse profielen te hebben. Als je dat afzet tegen de 7 miljoen profielen op Hyves, waarvan 2 miljoen actief zijn, dan lijkt het mij nog behoorlijk ok. Maar mee eens: ik denk niet dat Netlog een echte grote speler is in Nederland. Maar wie weet hoe de sociale profielensites verdeling eruit gaan zien over een paar maanden.


    11 februari 2009 om 16:22
    mgvandenbroek

    “Netlog geeft aan iets meer dan 2,5 miljoen Nederlandse profielen te hebben”

    @Siegfried/Jeroen: Dat zal best. Maar ik ken echt niemand die ooit tegen mij heeft gezegd: hé waarom zit jij niet op Netlog, kon je niet vinden. Jullie? Waar zijn ze dan? Ergens in een totaal andere branche/levensfase/whatever dan ik? Nahhhhhh.


    11 februari 2009 om 16:33
    jeroenmirck

    @Matthijs: Dat is ook precies mijn bezwaar. Ik ken niemand voor wie Netlog het dominante sociale netwerk is. Hyves wordt in dit land heel vaak genoemd, Facebook hoor ik ook steeds vaker. MySpace lijkt vooral in trek onder muzikanten. Twitter is een ander soort netwerk, dat prima naast deze profielsites kan opereren.


    11 februari 2009 om 16:42
    wouterkiel

    @Matthijs @Jeroen

    Ik denk dat de doelgroep van Netlog hier ook debet aan is. Steven gaf duidelijk aan dat de groep 14-24 de main focus krijgt van Netlog. Wellicht dat een steekproef op middelbare scholen meer Netloggebruikers zal onthullen.


    11 februari 2009 om 16:43
    Siegfried Jongsma

    Eens met Wouter! Dat is ook waar de gehele presentatie mee doorspekt was: de lol van het product en de hele specifieke doelgroep: 14-24 jaar. En dat is ook precies waar ze goed in zijn, aldus Steven Kraal. Dat verhaal lijkt mij dan onderstreept te worden door jullie reacties.


    11 februari 2009 om 17:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!