Marketingfacts jobs statistieken

20 januari 2009, 06:40

{title}Bij Marketingfacts pleiten wij vaak en veel voor openheid en daarom vinden we dat we dat ook zelf moeten geven. Als verantwoordelijke voor Marketingfacts Jobs, het jobboard dat bij deze site hoort, ben ik daarom in de statistieken van dit deel van Marketingfacts gedoken.

Helaas kan ik geen cijfers geven over het aantal reacties, omdat wij eenvoudigweg geen inzage hebben in de systemen van onze klanten. Wel kan ik kijken naar het aantal mensen dat een vacature bekeken heeft en ik moet zeggen: ik schrok van de resultaten.

Laat ik beginnen met de cijfers. Ik zal u niet vermoeien met pageviews, want dat is bij vacatures niet zo interessant. Het gaat er immers om hoe vaak een vacature daadwerkelijk bekeken is. In andere woorden: het aantal doorkliks.

In 2007 werd een vacature op Marketingfacts gemiddeld 271 keer bekeken. Dus dat men op de ‘lees verder’ link klikte of direct uit de Marketingfacts jobs rss feed naar de vacature toe ging. In 2008 lag dit aantal op gemiddeld 699 keer. Dus 2,58 keer vaker dan in 2007, wat een veel sterkere stijging is dan ons bezoekersaantal.

Maar wanneer je nog iets dieper in de cijfers duikt is het nog interessanter. Vanaf ongeveer april heb ik besloten dat het verstandiger was om de vacatures voortaan te plaatsen als [functie] bij [bedrijf] in plaats van zoals daarvoor vaak gebeurde [bedrijf] zoekt [functie]. Ten eerste had ik het gevoel dat dit beter was vanuit SEO perspectief (maar ik ben geen zoekmachine goeroe), maar ik dacht ook, ten tweede, dat werkzoekenden in het marketingvakgebied in eerste instantie ook de functie titel belangrijker vinden dan het bedrijf. Daar waar ik een kleine verbetering had verwacht is het verschil gigantisch. Voor de verandering werd er gemiddeld 483 keer op een vacature doorgeklikt, na deze aanpassing 771 keer. Deze kleine aanpassing zorgde dus voor een stijging van 60 procent in het aantal mensen dat een vacature bekeek.

Een ander leuk feit uit de analytics. Bij Marketingfacts Jobs hebben we vooral veel eindklanten en relatief weinig Werving en Selectie bureaus. De bureaus die we hebben heb ik echter apart gezet. Wat blijkt, gemiddeld krijgen de door bureaus geplaatste vacatures (waarbij ik rekening heb gehouden met bureaus die voor hun eigen organisatie werven zoals Randstad en Staffplanning afgelopen jaar gedaan hebben) 642 kliks, tegen 698 totaal. Niet heel schokkend, maar bijna alle bureau advertenties (op 2 na) zaten in de periode dat de nieuwe stijl van presenteren er was. Als je hiervoor corrigeert komt je uit op gemiddeld 662 kliks voor een advertentie van een W&S bureau tegen 771 van een eindklant. Een verschil van bijna 110 kliks (14 procent) dus.

Ga je nog verder deze cijfers analyseren, dan zie je dat we ook een aantal W&S bureaus hadden die zelfs de opdrachtgever niet vermelden. Aangezien het hier in totaal slechts ging om 4 advertenties is dit geen representatieve steekproef, maar toch wil ik deze cijfers jullie niet onthouden. Deze vacatures, waarbij de opdrachtgever dus geheim is gehouden, behaalden slechts 528 kliks, tegen dus 771 (allen vielen na de aanpassing) gemiddeld. Een verschil van 243 kliks (32%) per vacature.

Wat zijn nu de best scorende vacatures? Daar is eigenlijk geen peil op te trekken. Gemiddeld scoren sales vacatures minder dan marketing vacatures, met de uitzondering van de account manager die onze partner Lenthe zocht.

Verder valt op dat er in de best scorende vacatures vooral vaak de functie titel online marketing of internet marketeer gebruikt wordt. Qua senioriteit zitten in elke categorie wel functies die goed scoorden.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Interessante analyse Bas; zou aardig zijn als we inzicht hadden in hoe succesvol nu de vacature-advertenties zijn geweest. Misschien tzt eens een onderzoekje doen onder de adverteerders?


    20 januari 2009 om 07:38
    chi666

    Ik zou niets liever willen, maar de partijen die ik gevraagd heb (niet allemaal) weten doorgaans of niet waar de uiteindelijk aangenomen kandidaat vandaan kwam of zelfs niet waar de reacties vandaan kwamen. Maar het ligt zeker in de lijn der verwachting daar dit jaar wat meer navraag naar te doen.


    20 januari 2009 om 08:15
    Patrick Speijers

    Misschien idee om een rubriek toe te voegen: Ik vond via Marketingfacts een nieuwe functie. Daar kan dan in ieder geval een kwalitatief beeld ontstaan. En wellicht: klik hier om te solliciteren, zodat je de clickthroughs naar de mailto: link kan meten….

    Wel mooie resultaten en leuk om te lezen!


    20 januari 2009 om 11:23
    chi666

    @Patrick interessant idee, maar ik vraag me af of het veel toevoegd. Ik heb doorgaans bij dergelijke verhalen altijd een beetje een hoog ‘ego klopperij’ gehalte gevoel. Weet niet of de marketingfacts lezers op dat soort artikelen zitten te wachten, maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

    En we willen juist geen ‘klik hier’ of ‘apply now’ button, zodat onze adverteerders vrij kunnen zijn in hoe ze dingen in de tekst verwerken. Hoewel ik zelf geen groot fan ben van al te creatieve teksten kan er bij ons veel (video’s embedded, meer plaatjes, etc). Er wordt nog weinig gebruik van gemaakt.


    20 januari 2009 om 11:29
    Evert Bal

    De resultaten voor het plaatsen van [functie] voor [bedrijf] verbazen mij. Ik wist dat het zou uitmaken, maar niet met zoveel verschil. Interessant!


    20 januari 2009 om 13:16
    chi666

    @Evert: ik wist niet zeker of het veel zou uitmaken. Zoals ik al zei: het zou iets google vriendelijke moeten zijn (men zoekt vooral op functie), maar omdat de functie er bijna altijd in zit zou dat effect minimaal moeten zijn.

    De hoofdreden dat ik het heb aangepast is omdat het nu in de widget rechts op de site altijd de functie prominent vooraan zou staan en geen risico liep dat die er met lange bedrijfsnamen af zou vallen. Ook leest het prettiger denk ik. Maar de verschillen hebben mij extreem verbaasd ook. Ik ben ook op zoek gegaan naar andere verklaringen, immers is het verschil wel erg groot. Maar niets kunnen vinden, ook niet in site bezoek. En het is ook té toevallig, de eerste had een beetje stijging, daarna ineens op het nieuwe niveau. Dat kan geen toeval meer zijn dan.


    20 januari 2009 om 15:17
    Patrick Speijers

    Zit ook niet te wachten op ‘ego klopperij’, bedoelde meer iets a la emerce movers/shakers waarbij iemand aan kan geven of zij/hij de vacature gevonden heeft via mf. kwalitatief bedoelde ik meer met dat het niet een waterdicht iets is, maar in ieder geval een indruk geeft.

    Suc6!


    20 januari 2009 om 16:34
    jkivit

    @bas: die kliks, die zeggen me niks 🙂 Waar het volgens mij in de wereld van online marketing (en recruitment) om gaat is het resultaat. En dat is bij online recruitment toch echt het aantal sollicitaties. Systeempje ertussen (solliciteer direct!) en klaar is kees. Want nu ben je eigenlijk nog steeds old skool pageviews aan het meten…


    20 januari 2009 om 19:22
    Kasper de Wijs

    @ Bas: je zou kunnen overwegen om in de toekomst het mogelijk te maken om via een formulier onder de vacature (met mogelijkheid om een CV te uploaden) te kunnen reageren. De adverteerder ontvangt dan de e-mail en jij / Marketingfacts. Op die manier kan je precies bijhouden hoeveel reacties er zijn geweest op een vacature. Uiteraard kan je dit ook koppelen aan een doel in statistiekenpakket zoals Google Analytics: je ziet direct hoeveel reacties er zijn geweest en je kan beter sturen op conversie 🙂


    21 januari 2009 om 06:51
    chi666

    @John: qua analytics ben ik het er mee eens. Qua user experience echter niet. Overigens gaat het dan nog steeds om aantallen en niet aantal goede sollicitaties, dus uiteindelijk is maar 1 ding van belang, de hire. En die kan je toch niet meten. En vergeet niet, het klikken of is wat wij sturen, het solliciteren is mede afhankelijk van de tekst en natuurlijk de functie-eisen t.o.v. het aanbod.

    @Kasper: uit onderzoek blijkt dat 1/4 van de hoger opgeleiden afhaakt op sollicitatie formulieren. Die willen een e-mail kunnen sturen. Ik wil mijn klanten die dat accepteren die keuze bieden.

    Ik zou zelf heel erg graag veel meer kunnen meten, maar het mag nooit, absoluut nooit, ook maar mogelijk ten koste gaan van het rendement.


    21 januari 2009 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!