Rembrandt Smids en Jeroen de Bakker lanceren BrandWebbing

15 januari 2009, 07:26

Jeroen de Bakker (ex-QI en TBWA) en Rembrandt Smids (ex-.bone, MediaEdge, Only en Ogilvy) lanceren deze week hun nieuwe bureau en strategische werkwijze Brandwebbing. Binnen de BrandWebbing-aanpak, zo meldt het persbericht van eergisteren, ‘wordt vanuit de merkstrategie een netwerk van specifiek voor de adverteerder uitgedachte communicatie-elementen ontwikkeld. Voorbeelden hiervan zijn interactieve applicaties, ‘branded content’ en andere vormen van non-spot aanwezigheid.’ Rembrandt Smids zegt in bovenstaand interview: ‘Als jij vindt, dat je een sexy merk bent, dan zorgen wij ervoor, dat je ook in sexy media aanwezig bent. […] Op die manier kan je de inhoudelijkheid van die mediumtypen koppelen aan je merk.’

Jeroen de Bakker gaat zijn BrandWebbing-activiteiten combineren met zijn werkzaamheden voor 2009. ‘Consumenten gebruiken online al lang totaal anders dan offline media. BrandWebbing helpt merkadverteerders dit ook te gaan doen,’ heeft De Bakker in het persbericht laten optekenen.

Rembrandt Smids: ‘Veel merkadverteerders zijn uitgekeken op de bestaande, campagnematige aanpak van online merkcommunicatie met banners en actiesites. Wij maken het netwerk van associaties van een merk tastbaar en geven zo merken een relevante en onderscheidende plaats in de online mediaconsumptie van consumenten.’

In de video een gesprek over de toekomst van branding (De Bakker: ‘Nee, branding, dat is heel iets anders dan verhaaltjes vertellen, jij hebt kennelijk een ander idee over wat branding is’), over de ‘Allocation App’ die Brandwebbing aanbiedt waarmee merkadverteerders een indicatie krijgen welk deel van het marketingcommunicatiebudget vrij zou moeten worden gemaakt voor online merkcommunicatie, over waar Brandwebbing over een jaar staat en over advies geven aan Apple. Want ook voor Apple hebben de mannen van Brandwebbing nog wel wat ideetjes…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Jeroen en Rembrandt, heel veel succes met jullie nieuwe uitdaging. Volgend jaar verwacht ik jullie op het podium bij de SpinAwards!


    15 januari 2009 om 07:40
    Justecommerce

    heren, volgens mij hebben jullie ervaring genoeg! Succes


    15 januari 2009 om 08:21
    Ronald ter Voert

    Laten we hopen dat het een deel van de branche weer in beweging zet. Altijd als ik Jeroen hoor, voel ik veel traditionaliteit in de reclamebranche opkomen. Dat hij samen met Rembrandt hier wat aan gaat doen is meer dan welkom. Succes!

    Vrijvertaald is de boodschap volgens mij: dat merken ondanks alle inspanningen tot nu toe slecht in staat zijn om hun merk/boodschap in de juiste context te plaatsen…Lijkt me een leermoment voor mediaplanners…en andere navelstaarders in het vak.

    Dat de primaire focus online is, vind ik persoonlijk jammer. Juist alle kanalen doen er toe, in een mix. Context is medium onafhankelijk. Mediabedrijven verworden steeds meer een communicatiehub, waarbij de kennis en kunde van het vak over meerdere kanalen wordt ingezet. Kanaaldenken zoals bij Jeroen en Rembrandt vind ik dan weer achterhaald. Alhoewel je natuurlijk wel moet weten waar je kracht ligt, en dat zal eerder in dat kanaal zitten.


    15 januari 2009 om 08:45
    koningwoning

    Hi Rembrandt,

    blij te horen dat je product gelanceerd is.

    Mooie aanpak waar ik zeker in geloof.

    Nog een tip: is het niet handiger om volledig transparant te zijn hoe de berekening van de tool plaatsvindt? Vaak zal een internet marketeer dit maar al te graag aan zijn/haar baas laten zien als ze dat kunnen onderbouwen. Nu kunnen ze dat niet, dus zijn ze gebonden aan het lagere budget.,… dus wordt het inzetten van brandwebbing met het wel erg lage budget erg moeilijk – want het hele jaar rond non-spot op locaties die passen bij je merk zal niet héél goedkoop zijn….

    Dus onderbouwing lijkt me key (of Qi zo je wilt 😉

    Ja ik snap dat ze daarvoor contact met jullie op kunnen nemen, maar toch – dat blijft een drempel. Zeker in zo’n vroeg stadium.

    Keep up the good work & héél veel succes hiermee.


    15 januari 2009 om 08:52
    Joery Bruijntjes

    Leuk interview geworden!


    15 januari 2009 om 09:34
    Rolf

    Vind dit een interessante ontwikkeling. Branding en internet lijken voor veel merken een onmogelijke combinatie. Hoop dat de heren gezamenlijk genoeg power in huis hebben om merken over de streep te trekken en ze te laten inzien dat internet niet alleen maar goed is voor clicks, leads, sales of andere performance based metingen. En dat wordt, helemaal bij de [vies woord] “traditionele” marketeers best een behoorlijke klus. Anyway, succes!


    15 januari 2009 om 16:48
    jeroendeb

    @all: Dank voor de reacties & het succes wensen. Super.

    @Ronald: Voor medium/kanaal onafhankelijk advies verwijs ik je graag naar 2009 (voorheen 2008)… ;-).

    Omdat we geloven dat je online op een andere manier merken bouwt dan veel marketeers gewend zijn, is BrandWebbing nog een noodzakelijke stap. Uiteraard is er ‘alignment’ met overige communicatie-activiteiten, we starten namelijk vanuit het merk en dat zorgt automatisch voor synergie.


    15 januari 2009 om 20:02
    Geerd

    Hi Rembrandt,

    mooie nieuwe propositie! Gaan we veel van horen en zien. Succes!

    Geerd


    21 januari 2009 om 19:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!