Google voegt spraakherkennning toe aan iPhone

17 november 2008, 08:15

{title}Google heeft geavanceerde spraakherkennningsoftware toegevoegd aan de iPhone van Apple. Dat meldt Webwereld zaterdag, op basis van dit artikel in de New York Times: ‘Google Is Taking Questions (Spoken, via iPhone)’. Op het moment werkt de software alleen op de iPhone; Google heeft wél plannen om de spraakherkenning ook voor andere telefoons beschikbaar te maken.

De applicatie is gratis, en zou beschikbaar moeten zijn via de iTunes store sinds afgelopen vrijdag. De NYT schrijft: ‘The sound is converted to a digital file and sent to Google’s servers, which try to determine the words spoken and pass them along to the Google search engine. The search results, which may be displayed in just seconds on a fast wireless network, will at times include local information, taking advantage of iPhone features that let it determine its location.’

Webwereld schrijft: ‘Zoeken op spraak is een belangrijk thema voor Google. Twee jaar geleden kreeg het bedrijf een patent voor de ontwikkeling van ‘voice search’. Het biedt nu al een zoekmachine die werkt op spraak, alleen is de zoekselectie op dit moment nog erg beperkt.’

Waarom is dit handig? Volgens de NYT voor het opzoeken van restaurants en bijvoorbeeld voor het vinden van de juiste route. ‘The query “What is the best pizza restaurant in Noe Valley?” returns a list of three restaurants in that San Francisco neighborhood, each with starred reviews from Google users and links to click for phone numbers and directions.’

Google is natuurlijk niet het enige bedrijf dat spraakherkenningsoftware ontwikkelt. Maar Google heeft Google. De zoekreus heeft het wél tot een belangrijk doel gemaakt om het ‘twin-problem’ van herkenning aan de ene kant en het koppelen van de juiste informatie aan de andere kant het beste op te lossen.

Lees voor meer achtergrond het NYT-artikel.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Elja

    Ik ben wel erg benieuwd naar deze functie. Ik geloof dat versie 2.2 van de iPhone firmware er ook aan zit te komen, wellicht dat daarna ook snel deze functie van Google beschikbaar komt. Lijkt me leuk om eens uit te proberen..


    17 november 2008 om 12:10
    klaas

    wistikal

    +31


    26 november 2008 om 11:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!