Blog 08: De tips van Mashable’s Pete Cashmore

24 oktober 2008, 06:45

‘How to build a blog’. En hoe je dat uitbouwt naar een bedrijfsimperium. Pete Cashmore (23) neemt ons mee in de reis van Mashable die hij zelf als founder heeft meegemaakt. Cashmore’s eerste tip die hij nog vaak herhaalt: ‘Build something you love.’ Bij Mashable gaat het om technews, en over alles wat nieuw is op het web, en dan vooral veel nieuws over startups.

De bottomline van het verhaal: als je van je blog een succes wilt maken, dan moet je keihard werken en passie hebben voor wat je doet. 100 procent focus is nodig, anders haal je het nooit. Tenminste, als je van je blog een bedrijf wílt maken. Cashmore: ‘You blog and you eat and you sleep. Again, and again, and again.’

Lelijk

Toen weblogs begonnen, waren ze erg lelijk en gingen ze niet over het onderwerp waar het eigenlijk over zou gaan. Cashmore laat een screenshot zien: ‘This was Mashable in 2005. Not really that pretty,’ concludeert Cashmore zelf.

Investeerders?

Moet je designers hebben, een pand, investeerders, als je begint? ‘NO,’ zegt Cashmore. ‘The only thing you need to do to get viability for your blog is to blog.’

A rockin’ blog

‘Eat-sleep-comment-blog-blog-sell ads-blog-blog-eat-sleep. Again, again, and again. For years.’ Zo heeft iedereen het gedaan die nu een succesvol weblog heeft, weet Cashmore. Maar: waar te beginnen? Bij WordPress. Cashmore: ‘It’s the best, most extendable platform for a blog.’

Statistieken en Analyse

Om verder te komen, moet je veel aan analyse doen. Je moet weten wat je lezers willen lezen. En je moet ‘monitizen’ want je wilt er je baan van maken. En je moet marketen, denkt Cashmore ook. Monitoren, dat doe je natuurlijk met Google Analytics. En Mashable maakt ook gebruik van Google Adsense. Cashmore vindt het bagger, maar het werkt wel.

5 manieren van marketing

Twitter: De headlines van Mashable zijn eraan gekoppeld. Er zijn 14.000 subscribers. Wat Mashable ook doet: het tracken van tweets waar Mashable genoemd wordt. Op die manier kun je negatieve verhalen voorkomen door direct te reageren. ‘People think no one reads their tweets. We do.’

Facebook

Digg. Volgens Cashmore heeft Digg de beste headlineschrijvers van de wereld. Daar halen ze bij Mashable inspiratie vandaan.

Stumbleupon

Wrap up tussendoor:

  1. Build something you love
  2. Just do it
  3. Blog, eat, sleep repeat
  4. Analyze, monitize Marketize
  5. Maybe now: you got a company

Bedrijfsmatig

Nu heeft Cashmore een bedrijf waar hij mensen moet aannemen en ontslaan. Een paar tips voor mensen die net beginnen: ‘Hire until you really need the person.’ En ook: ‘Don’t hire a sales team when it’s not necessary.’ Verder: ‘Knowing someone as a person can get the lines blurr about the output they deliver.’ Oftewel: best ok, als je iemand niet persoonlijk kent, kijk je alleen naar wat en of iemand levert.

Q&A

Robert Gaal van Wakoopa wil weten hoe Cashmore aankijkt tegen het issue leeftijd. Gaal is zelf ook 23. Vandaar.

Cashmore begon op zijn negentiende. Hij vindt het geen probleem meer, onderhand. Er is een patroon van succesvolle, jonge ‘founders’. ‘When people found out about my age, they used it to market.’

Is dat je echte naam, Cashmore, wil iemand anders weten.

‘I’m ashamed to say that it is my real name. It’s not a posh title, it’s got nothing to do with cash. It has to do with someone who was searching for a castle.’

Hoeveel emails krijg je per dag?

‘400 a day. That’s doable.’

Jeroen Mirck van Emerce is journalist én blogger (jaja). Hoe staat Cashmore tegenover ‘digging yourself’

Cashmore: ‘It gets you a lot of pageviews. We didn’t do it excessively. At this stage it is probably ok.’ Maar Cashmore twijfelt. ‘I think the best marketing is done by twitter. It’s an incredibly powerful medium.’

Waar gaat het heen?

Cashmore: ‘Apparantly, blogging is dead. It’s harder to start a blog now.’ Want de startups van gisteren lijken nu op de traditonele mediabedrijven. Maar eigenlijk weet Cashmore niet goed waar het heen gaat. Ja, weer Twitter. Twitter. Twitter.’

Hoeveel bloggers heb je nodig voor een 24/7 Techblog?

Cashmore: ‘Ik begon met 4 uur slaap. En nu werken we met 3 verschillende editors. Twee in de VS, een in Kroatië. Maar daar zitten allemaal schrijvers weer onder.’

En nu, met de recessie en economische malaise?

Cashmore: ‘Ik denk dat er meer interessante blogs komen als mensen ontslagen worden.’

Hoe ontwikkel je een goedlopende community?

Cashmore: ‘Twitter’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sander Duivestein

    Hi Matthijs, volgens mij mis je nog een aantal interessante uitspraken van Cashmore die tijdens Q&A;liet vallen. Tenminstte, ik vond ze interessant. 😉

    1. “I don’t believe in funding of blogs”. Cashmore zei dit tussen neus en lippen. Het kwam op mij over dat hij zich afzette tegen investeerders in webblogs. Ik weet eerlijk gezegd niet of Mashable funding heeft, of dat hij zelf al zijn centjes binnen harkt. Op zich frappante uitspraak, aangezien een aantal professionele weblogs in NL voor een gedeelte zijn gefund, zoals MF, GeenStijl.

    2. “Blogging will become a professional sport.” Hiermee bedoelde hij twee dingen. Ten eerste, grote blogs zijn geprofressionaliseerd. Het zijn eigenlijk “oude media bedrijven” geworden. Ten tweede, het is niet meer zo makkelijk om in de markt van blogs te stappen. Wanneer je een niche weet te vinden, heb je nog een goede kans om “groot” te worden.

    3. “Future of blogs. Blogs will become more distributed over more media channels.” Hiermee bedoelde Cashmore dat blogs andere kanalen moeten inzetten om zichzelf te promoten en om de conversatie met lezers aan te gaan.


    24 oktober 2008 om 08:14
    media

    Leuk verslag, herkenbaar, heel herkenbaar. Knap dat hij het op zo’n jonge leeftijd al op goede manier heeft weten neer te zetten.

    @Sander: interessant dat je deze uitspraken toevoegt, met name de eerste is ook punt dat mijn aandacht heeft. Ik heb destijds ilse media binnengehaald als partner (geld in ruil voor minderheids-aandelen). Inmiddels heb ik diverse varianten geprobeerd (bij o.a. foodlog.nl, arnhem-direct.nl, mobielbreedband.nl). Ook punt over de toekomst van blogs is interessant. Misschien binnenkort ook maar eens mijn bevindingen en visie op papier zetten.


    24 oktober 2008 om 08:32
    mgvandenbroek

    @Sander: tnx voor de toevoegingen. Schrijven is schrappen 😉 Nee, geintje, ik had natuurlijk enorme haast om het asap online te krijgen. Maar onder ‘investeerders’ staat er wel iets over….


    24 oktober 2008 om 08:35
    mgvandenbroek

    “Misschien binnenkort ook maar eens mijn bevindingen en visie op papier zetten.”

    @Marco: Nóg meer papier? 😉


    24 oktober 2008 om 08:36
    Elja

    Interessant verhaal!

    Zo te horen een geslaagd Blog08 evenement?


    24 oktober 2008 om 19:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!