Jurriaan van Rijswijk: ingame adverteren kan, nu de adverteerders nog

12 september 2008, 07:30

Games en adverteerders zijn niet altijd een gelukkig huwelijk. Hoe beoordeel je, hoe waardeer je, wat levert het op? Game Entertainment Europe denkt het ei van Columbus te hebben gevonden: aanpassen bij de belevingswereld van adverteerders. Jurriaan van Rijwijk: “We werken simpelweg met ingame banners. We willen zo dicht mogelijk bij de bestaande adverteerders blijven omdat ze dat snappen. Bannering is wat ze begrijpen, de prijstabellen die daarbij horen ook.”

Het bedrijf lanceert eind september de game Hovorun groots waarbinnen adverteerders hun boodschappen in het spel kwijt kunnen. Ze kunnen hun reclame op een race-auto kwijt, ze kunnen een affiche langs het traject inkopen. Het kan allemaal en het kan gericht. Ze kunnen targeten op doelgroepen waardoor een 10-jarige jongen een andere boodschap te zien krijgt dan een 12-jarig meisje. En ze kopen views in.

Van Rijswijk legt uit dat zijn bedrijf een nieuwe methode heeft ontwikkeld: ‘Het is voor games revolutionair omdat mediabureau’s hun advertenties rechtstreeks het spel kunnen inschieten, zonder onze tussenkomst.’

Althans, zo wordt het binnenkort. Onder tijdsdruk is er nog geen site waar de adverteerder zich kan melden, maar moet Van Rijswijk persoonlijk benaderd … En onder tijdsdruk is Game Entertainment Europe ook nog niet aan werven van advertenties toegekomen…

Oftewel: wie nog een verhaal kwijt wil en moet, weet Game Entertainment Europe te vinden. Er is nog plek op race auto’s en langs de weg 😉

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Pieter Nieuwland

    Als betrekkelijk actief gamer, heb ik eigenlijk nooit begrepen (en vele gamers met mij) waarom er niet meer reclame is in games. Denk aan bijvoorbeeld aan sportspellen, waar de advertentieruimte op het moment wordt opgevuld door reclame’s van de uitgever van het spel. Meer reclame is een groter budget en met een groter budget komen (meestal) betere spellen, dus ik juich dit soort acties bijzonder toe.


    12 september 2008 om 08:19
    Michel

    Kan iemand mij CCM als bekend afreken model voor banners uitleggen?


    12 september 2008 om 08:48
    Gosse AdB

    Quote: “Ze kunnen targeten op doelgroepen waardoor een 10-jarige jongen een andere boodschap te zien krijgt dan een 12-jarig meisje.”

    Waar ligt de leeftijdsgrens en mag dit wel? In de Reclame Code staat volgens mij niets over “ingame”-adverteren, maar of het ethisch is . . .


    12 september 2008 om 10:46
    Koos Koets

    Wat een vernieuwing zeg, dit kan nog maar 10 jaar (unreal engine biedt hier simpele mogelijkheden voor) , helaas is de fun snel over, wanneer marketing mensen zich met technologie gaan bezig houden, is de boel binnen een jaar kaput of failliet.

    Overigens werd er 18 jaar terug al geadverteerd in games, wordt eens wakker zeg.


    12 september 2008 om 11:34
    Sergio

    Op de conventionele kanalen zoals kindertelevisie en tijdshriften zien deze kinderen ook reclame die voor hen bedoeld is. Op de websites waar deze kinderen zitten worden zij ook geconfronteerd met banners.

    In een game is dit niet wezenlijk anders, behalve dat het reclame-aanbod (de banners) beter is afgestemd op de speler. Hierdoor is het mogelijk dat kinderen Hovorun gratis kunnen downloaden en spelen.

    Daarnaast is er bij een echte racebaan ook enorm veel reclame, en zo krijgt dat in de MMO Hovorun ook een logische plaats.


    12 september 2008 om 11:39
    Kevin Beeftink

    @Koos Koets – Het verschil met de MMO games van 10 – 18 jaar geleden is de beschikbaarheid van deze games via de browser. En ook de gerichtere en beter toegepaste informatie over de gebruiker. Daarbij kijkt de commerciele sector nu ook iets anders tegen games aan dan pakweg 15 jaar geleden.

    Het concept an sich is niet zozeer vernieuwend, de uitvoering wel degelijk. Daarbij, ingame advertising is natuurlijk ook bij browsergames / laagdrempelige MMO games niet nieuw (Zylom bij de laadschermen bijv.), maar het gemakkelijk plaatsen van ads op de manier zoals op te maken uit Erwin’s artikel kan deze drempel nog eens meer verlagen en zie ik wel als relevant.

    Wat mij betreft een interessant model, vraag me wel af hoe de kosten zich verhouden t.o.v. andere online advertentie-mogelijkheden.


    12 september 2008 om 11:59
    erwblo

    Jurriaan beweert ook niet dat ingame adverteren nieuw is. Hij beweert wel dat het tot n toe nog niet echt succesvol is en hij beweert ook dat de manier waarop adverteerders zonder tussenkomst van de speleigenaar hun advertentieruimte kunnen inkopen nieuw is. Maar als jullie zeggen dat dat ook al 30 jaar bestaat, dan ga ik hem onmiddelijk bellen! 😉


    12 september 2008 om 12:52
    Jurriaan

    Nou dan reageer ik ook maar ff, ben namelijk net wakker geworden: realtime geprofileerde in-MMO-game advertising ingeschoten door een mediabureau zelf zonder tussenkomst van de developer of publisher ben ik nog niet tegen gekomen, zeker niet AL 10 jaar in de unreal engine.

    Het is net wat Erwin zegt, het is niet zozeer het in game advertising wat revolutionair is, maar wel dat het mediain/verkoop bureau de banners rechtstreeks kan plaatsen en kan rapporteren met de eigen rapportage systemen.


    12 september 2008 om 19:16
    Rik Haandrikman

    Vol goede hoop begon ik met het lezen van deze post: Eindelijk eens wat aandacht voor ingame advertisen. Gamen slokt 20 procent van de vrije tijd van de gemiddelde Nederlander (jong en oud) op, maar reclame budgetten gaan er (zo goed als) niet naartoe.

    Beetje jammer dat we dan als voorbeeld doelgroepen jongetjes van 10 krijgen en meiden van 12: Het overgrote deel van de ‘gamers’ is 20+. Daarnaast gaan we schijnbaar, erg vernieuwend, banners in een spelletje gooien. Bannerblindheid is nu zo onderhand wel bewezen: Waarom zou een banner in een spel anders zijn?

    Om even schaamteloos ons eigen product te pluggen: GamePoint biedt op Spelpunt complete branding van haar bestaande spellen aan. Bij een gemiddelde speelsessie van 120 minuten betekend dat dat een adverteerder 2 uur per keer de tijd heeft om een indruk achter te laten op een bezoeker. Volgens mij gaat dat stukken beter door, bijvoorbeeld, het bekende webdarts dat door 10duizenden van onze bezoekers gespeeld wordt te vervangen door “Bavaria Darts” dan door er simpelweg een bannertje boven te plakken.


    15 september 2008 om 06:10
    erwblo

    @rik Het spreekt voor zich dat personalised advertenties even goed werken voor 10 jarigen als 65 jarigen. Als je maar weet wie je spelers zijn en de adverteerder laat zien op wie hij mikt dan kunnen die twee gekoppeld worden. Dus wees gerust: kan ook voor 22-jarigen.


    15 september 2008 om 06:18
    Rik Haandrikman

    @erwin Ik geloof ook zeker wel in personalised advertenties en ik wil ook niet suggereren dat je stuk onduidelijk is over de werking hiervan voor volwassenen, maar ik vind het redelijk stereotyperend om bij een stuk over ingame advertisen kinderen als voorbeeld te gebruiken.

    Het idee dat alleen kinderen games spelen is een beeld waar iedereen in onze industrie tegenaanloopt. Jammer dat je in je stuk dit beeld niet direct even ontkracht.

    Verder is het natuurlijk altijd goed om aandacht aan het fenomeen ingame advertisen te besteden en ik vond het ook zeker geen slecht artikel. Ik hoop dan ook nog vaker iets over het onderwerp van je te mogen lezen.


    15 september 2008 om 06:23
    Peter Warman

    Ha Jurriaan! Ik ken een partij die fulltime adverteerders en mediabureaus aan de staart trekt om dit soort dingen te doen. Ik kan je hun nummer wel geven! 🙂 Zie je snel weer, ook voor Stratego en Rummikub trouwens. Succes met de Hovorun! Ben benieuwd naar de cijfers die jullie met Jetix gaan halen in deze drukke markt.


    15 september 2008 om 18:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!