Makelaar 2.0 waar bent u?

23 juli 2008, 03:53

Het business-model voor de Nederlandse makelaar verandert sneller dan de meeste makelaars hopen. De meeste makelaars verschuilen zich nog achter de grote verenigingen: NVM, VBO, etc. maar zo langzamerhand wordt het steeds duidelijker dat zij zelf iets moeten gaan ondernemen. Maar wat? De consument gaan opzoeken? Iets met internet? Of gewoon wachten tot dat de grote huizenzoeksites met iets nieuws komen? Kijk eens naar Amerika!

In de VS is het intussen heel normaal dat de makelaar haar (potentiële) klanten online opzoekt. Via social networks zoals Facebook en MySpace (word mijn fan als ik je huis heb ver- of gekocht), Last.fm (contact zoeken met gelijkgestemde muziekfans), Flickr (woningen die ik verkocht heb of gelukkige klanten), YouTube (testimonials of presentaties), Plurk, Friendfeed, Twitter en zo kan ik nog wel even doorgaan….

De meest sprekende voorbeelden zijn natuurlijk Trulia (Voices/uitleg, Pro) en Zillow (discussions) in Nederland krijgt dit waarschijnlijk naar aanleiding van de ophef over Zuka Chat, ING en flirten met Moviq wellicht wat meer “following.”

Om toch wat licht in de duisternis te werpen: Mike Lefebvre the Uncommon Agent. Een Amerikaanse makelaar die, voor zover ik heb kunnen zien, grote stappen zet op het gebied van “Real Estate 2.0.” Onlangs won hij de videowedstrijd via YouTube van Century 21 en blogt en Twittert er lustig op los:

Met de nodige resultaten: Mike Lefebvre via Google: 105.000 (ter vergelijking Marco Derksen Marketingfacts: 42.000). Op zijn blog geeft hij aan waar hij voor staat, hoe hij zijn klanten benadert en zijn visie op de markt. Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat consumenten vertrouwen hebben in zo iemand en zich graag laten helpen door Mike. Het meest opvallende vind ik zijn opmerking in onderstaande video (1.50): I’m looking forward to the opportunity of earning your business! Dat heb ik een Nederlandse makelaar nog nooit horen zeggen.

Kortom, Nederlandse makelaar: WAKE UP! Aan het einde van het jaar blijft er nog maar 66% van u over! Dus geef jezelf een reden van bestaan. Zoek die klant op en doe 2.0 met hem/haar.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

47 Reacties

    Hans Voorn

    Leuk artikel! Wij van JAAP.NL pleiten al lang ook voor transparantie in de markt. We zijn daarover ook in overleg met de NVM (helaas gaat dat wat langzamer dan we willen). Maar vergeet ook het Kadaster niet! Waarom houdt dit overheidsorgaan alle informatie nog steeds achter dure kassa’s? Het is wel vrijelijk beschikbaar (tegen betaling), waarom dan niet gratis op het web te zien?

    Hans Voorn

    JAAP.NL


    23 juli 2008 om 04:14
    Paul Hottinga

    De makelaars wereld is conservatief en makelaars zijn veelal ook redelijk op leeftijd. Deze 2 factoren maken innoveren in de makelaarswereld blijkbaar erg lastig.

    Ik ben zelf met een kort lopende project bezig geweest en kan vertellen er echt gigantisch veel te bereiken valt voor makelaars indien ze het web goed gaan inzetten.


    23 juli 2008 om 04:24
    Arno Korbijn

    Meer online interactie met de klant zou zeker een meerwaarde zijn voor de makelaars. Het is vaak nog de oude methode om kopers binnen te halen. Ben benieuwd wanneer de eerste Amerikaanse website de oversteekt maakt naar Europa.


    23 juli 2008 om 04:37
    Wouter Neyndorff

    Bah, makelaars. Laten die zich maar zo min mogelijk bezighouden met online marketing voordat ze die markt ook vervuilen. Wat mij betreft blijft de gehele makelaars/vastgoed wereld lekker web 1.0 🙂


    23 juli 2008 om 07:12
    Bastiaan

    Dat wordt even wennen voor makelaars, ze moeten opeens gaan werken voor hun geld. Kijk maar eens wat je voor een taxatie betaald, je mag blij zijn dat ze nog fysiek even langskomen want de prijs hebben ze toch al (op basis van marktontwikkelingen) bepaald.

    Het leuke (en wellicht wel het meest effectieve) van de biefstuk-video vind ik dat je ook de huidige bewoners ziet, dit maakt het toch een stuk persoonlijker en niet ‘just another house’.


    23 juli 2008 om 08:56
    Joop

    Ik denk dat een van de redenen dat dit niet gebeurt is dat veel makelaars nog steeds relatief eenvoudig hun brood verdienen. Misschien iets minder vet dan voorheen, maar zeker nog een behoorlijke boterham. Zeker in de grote steden staat de woningmarkt nog steeds onder grote druk, is er veel vraag en weinig aanbod en (denkt men) is een makelaar noodzakelijk. Overigens begrijp ik persoonlijk niet dat mensen een dusdanige grote investering zouden willen doen zonder een deskundige. Maar ik verwacht dat de arkt voor deeldiensten, bijvoorbeeld alleen het opmaken/controleren/regelen van de koopakte of alleen het verzorgen van de onderhandelingen, een grote vlucht zal nemen.


    23 juli 2008 om 09:31
    Koos Koets

    Ik denk dat Boris het zelf niet helemaal snapt, hij denkt vanuit de visie van Nieuwe business, maar hij moet zich afvragen: Wat schieten de makelaars ermee op? Nou niks dus, ik kan mezelf redelijk expert noemen op het gebied van Internet en Makelaardij (10 jaar ervaring). Het hele punt is dat Makelaars VEEL meer verdienen als er geen internet had geweest. Immers op die manier houden ze alles zelf in huis, en is de klant afhankelijk van de Makelaar. Geen wonder dat de makelaar dus het liefst zo min mogelijk zelf op het net gooit. De enige reden dat organisaties als de NVM hun informatie ontsluiten is om mee te gaan in de concurrentie. Het liefst hadden ze dit helemaal niet gedaan. Uiteraard schept dit wel nieuwe mogelijkheden voor NIET makelaars. Kortom de initiatieven van makelaarsdiensten op het net zullen de komende jaren vooral uit de andere hoek komen.


    23 juli 2008 om 12:28
    nieuwbouw20

    @Koos afgezien of ik het snap of niet weet ik dat de makelaars liever hun bestaande informatie monopolie niet hadden opgegeven. Echter de courtages staan onder grote druk en consumenten zijn opzoek naar alternatieven. Aan de makelaar dus de keuze of zij meegaat met de wens van de consument of hopen dat het internet ineens ophoudt met bestaan…

    Er is maar, simpel gezegd, 1 schaap nodig…en dat schaap zal uiteindelijk wel een makelaarsorganisatie zijn. Als de NVM het bijvoorbeeld niet doet zal daar, wellicht van binnenuit, een nieuwe organisatie/vereniging voor komen.

    Bij nieuwbouw is de courtage voor de makelaars vrijwel afgeschaft of is zeer sterk dalende, de makelaars neemt tegenwoordig de klus aan om vooral de financiele producten te mogen aanbieden…


    23 juli 2008 om 12:57
    Sander

    @ A. van Bregt.

    SMS kan inderdaad zeer interessant zijn om basis gegevens (prijs, oppervlakte, aantal kamers) interactief aan te bieden aan passerende potentiele woningkopers.

    Het kan overigens nog interactiever door een Bluetooth Server in het huis te plaatsen die een virtuele rondleiding (bijvoorbeeld in mobiel videoformaat 3gp) aanbiedt van de woning die te koop staat. Iedereen Bluetooth ingeschakeld heeft op zijn telefoon kan er dan voor kiezen om deze video van het huis te accepteren.

    Dezelfde video zou je dan ook per SMS kunnen opvragen als je in de buurt van de woning bent, maar bijvoorbeeld voor de gevel van de makelaar staat.


    23 juli 2008 om 14:54
    Jos Deuling

    @Boris Kan het zo zijn dat de ontwikkelingen in Amerika voor een belangrijk deel worden bepaald door geografische aspecten ? Het is een groot land en het is m.i. handig om vooraf zoveel mogelijk informatie vie het Internet te krijgen evt. via een direct contact met de makelaar. Voordat je daadwerkelijk afreist om alles zelf in ogeschouw te nemen.

    In Nederland kun je met de auto binnen een dag overal komen en kun je zelf een oordeel vellen over het huis, omgeving etc.


    23 juli 2008 om 15:05
    Albert

    Het lijkt mij waarschijnlijk dat de markt momenteel weer in handen is van de consument. Het probleem is inderdaad dat het gross van de partijen die de portals beheren geen belang hebben in het ontwikkelen van een web 2.0 markt.

    Opvallend dat Zuka nu wel heel erg vaak de voortrekkers rol op zich neemt. Na de rechtzaken met betrekking tot spidering en het bod op Funda, hebben ze nu ook een chat functie geintroduceerd.

    Het lijkt mij dat dit direct samenhangt met hun status als volledig onafhankelijke woonsite. Zij hebben niet dezelfde belangen als de andere spelers. Het lijkt erop dat ze ten alle tijden de belangen van de consument behartigen. Hun diensten zijn gratis voor particulieren en zeer laagdrempelig.

    Grappig dat er toch veel mensen denken dat de redding uit de VS moet komen. Lijkt mij dat we in Nederland ook niet gek zijn. Ik hou die Zuka mensen toch maar even in de gaten.


    24 juli 2008 om 07:58
    Bas@beetjehulp.nl

    Boris, je hebt natuurlijk gelijk, de traditionele makelaar is niet klaar voor 2.0. Deze verandering zou ook te snel en te veel van het goede zijn. MMS en SMS zijn al lastig laat staan Twitteren.

    Maar er is hoop aan de horizon, beetjehulp.nl gaat hard richting 2.0 de voorbereidingen worden getroffen.

    Koos Koets geeft overigens precies aan waar de schoen wringt en waarom online initiatieven binnen de makelaardij wel werken en de traditionele makelaar het de laatste jaren steeds moeilijker krijgt. Overigens maakt het wel verschil of een makelaar deel uit maakt van een franchise formule, deze makelaars doen het substantieel beter.

    Aanpassingen in het business model is door Rotero groep al veel eerder gepropageerd, en middels een paar eenvoudige wijzigingen in de werkprocedures ook tot betere ROI leidt. Dit is nog geen 2.0 maar wel een stap richting een beter renderende organisatie.


    24 juli 2008 om 11:14
    Koen Schunselaar

    Natuurlijk willen de traditionele makelaars dat internet uit hun zakelijke leven blijft. Het is echter wachten op die ene makelaar die ontdekt hoe hij internet voor zich kan laten werken. Dan piepen ze daarna wel anders, lijkt mij.


    24 juli 2008 om 12:57
    Michel

    Mijn beleving is dat de makelaar helaas nog steeds niet vanuit de consument denkt, maar vanuit zichzelf. Hoe goed hij en zijn organisatie toch wel niet zijn en daarbij geen moment stilstaat bij wat de consument nu eigenlijk wil. Men blijft te lang op oude ‘successen’ teren door niet naar de luide roep van de consument te luisteren. We doen het toch altijd al zo, dus waarom zouden we daar iets aan veranderen is doorgaans het motto.

    Daar komt nog eens bij dat het gros van de traditionele makelaars richting de pensioenleeftijd gaat. Zij hebben de gouden jaren meegemaakt en hoeven dus zo nodig niet meer, hun kostje is immers gekocht. Zij verdiepen zich dus ook niet meer in de commerciële kansen van het internet en geef ze eens ongelijk.

    Het is nu gewoon aan de generatie van ‘jonge honden’ om hier de komende jaren verandering in te brengen. Zij zijn opgegroeid met het internet en kunnen zich hiermee onderscheiden. Zij zullen in dat geval ook minder snel in de neerwaartse courtage spiraal terecht komen, omdat zij hun meerwaarde richting de consument kunnen aantonen. Immers de keuze voor een makelaar waarvan er 13 in een dozijn zitten, zou bij mij ook een keuze zijn op basis van prijs!

    Makelaars pak die uitdagende handschoen op en vergeet daarbij niet om naar de wensen en behoeften van de consument te luisteren!


    25 juli 2008 om 11:21
    Joyce Oude Elferink

    Feit is dat Funda.nl nog steeds met kop en schouders boven niet-makelaars initiatieven uitsteekt als het gaat om traffic (en ik vind de site persoonlijk ook erg gebruikersvriendelijk). Ik ben het met Koos eens dat makelaars (met name de NVM’ers) internet tot dusver een erg vervelend en bedreigend medium vinden en dat men daarom achterloopt m.b.t de inzet van nieuw media tools t.o.v niet-makelaars initiatieven.

    Maar toch, de woningmarkt is aan het inkakken en wat gaan jullie doen als je je woning wilt verkopen? Het zelf regelen? Met al je marketing expertise….denk het niet, iedereen wil op Funda.nl staan en niet als laatste in het rijtje zoekresultaten van niet NVM-makelaars. Makelaarsland heeft daar slim op ingespeeld en biedt als eerste NVM-makelaar een ‘verkoop-pakket’ ipv af te rekenen op courtage, en er zijn nu meerdere NVM-makelaars die deze stap gemaakt hebben. Ook heeft Funda de deur nu open gezet voor niet-NVM-makelaars door ook het aanbod van hun te plaatsen en daarmee kunnen zij roepen dat ze het grootste aanbod van NL hebben.

    Dit en het idee dat Funda.nl in de hoofden van ons Nederlanders is vastgeroest geeft de NVM’ers nog steeds een voorsprong t.o.v. de rest.


    25 juli 2008 om 14:07
    Gino

    Ik zelf heb een advertentiesite genaamd Advertentiedomein heb hier al verschillende makelaars voor benaderd dat ze bij ons gratis kunnen adverteren. De meeste vertrouwen het blijkbaar niet of willen niet een andere site proberen anders dan Funda of Marktplaats. Het is denk ik de angst voor verandering of iets dergelijks.


    28 juli 2008 om 17:11
    GrensHuizen

    Ik heb ook die ervaring van een soms wat terughoudende en conservatieve houding van de gemiddelde makelaar in Nederland alsmede Duitsland.

    Met mijn non-macro-economisch inzicht snap ik soms niet waarom makelaars zo stug kunnen zijn. Als je ze vertelt dat ze gratis een Rang Rover krijgen met al hun reclame-uitingen erop ….. zeggen ze zeker geen nee. Maar gratis een extra “winkelruimte” op internet die hun niets kost………..zeggen ze wel nee. Dit terwijl ze alles zelf kunnen beheren of kunnen laten beheren. Gelukkig denken daar de consumenten tegenover anders over (ten koste van de makelaar).

    Onprofessioneel, ouderwets, paradigma’s over internet?? Ik weet het niet………..maar 1 ding weet ik wel dat een makelaar niet snel van zijn policy wilt afwijken. Dit mede omdat het vroeger altijd kwam aanwaaien. Maar deze tijden zijn voorbij jongens!


    16 september 2008 om 16:54
    Stephanie Hopmans

    Huislijn.nl is het hier helemaal mee eens en werkt hard om het voor de huiseigenaren en de makelaars gemakkelijker te maken om het Social Netwerp op te komen, door middel van leuke woongadgets.

    Een idee waar vanaf gestapt moet worden is het idee dat men maar op 1 website zijn woning moet promoten (Funda) waarom niet overal? waarom niet gebruik maken van het oneindige netwerk dat het internet heet. Hoe meer publiciteit= hoe meer kans op succes! Makelaars die hun clienten verbieden woningen op andere websites te plaatsen, omdat zij die websites kansloos vinden, vind ik kansloos, en begrijpen het niet. Kansloos is om te denken dat in deze tijd, ook maar iemand kansloos is, met het internet kan iedereen succes behalen, soms op manieren waar je nog niet eens aan hebt gedacht!


    17 december 2008 om 11:03
    nieuwbouw20

    @stephanie dank voor de reactie. Gezien de huidige huizensituatie zal een nieuwe werkelijkheid voor de makelaardij gaan gelden. Ben het helemaal met je eens!

    Wellicht een toelichting op de social network gadgets die huislijn biedt?

    Boris


    17 december 2008 om 16:15
    Huizen in Duitsland

    Denk dat we er nu eenmaal rekening mee moeten houden dat de gemiddelde makelaar anders denkt dat een groot marketinginstrument. Vaak is het de angst dat men niet weet hoe ze nieuwe dingen moeten aanpakken of gebruiken. Het huidige is vertrouwd doch achterhaald. Zodra men minimaal 4 keer van dezelfde site heeft gehoord, en daarbij het liefst door 4 verschillende bronnen gaat men erover nadenken. Want op dat moment doet de concollega het ook.


    2 februari 2009 om 08:39
    Erwin van Dijk

    Helemaal waar dat de makelaars meer gebruik moeten maken van het internet. Daarom zijn wij Web1on1 gestart, waarmee websitebezoekers buiten kantoortijden geholpen worden door onze chatoperators. De pilot is nu een paar maanden bezig en we zien nu al dat het werkt! Zie web1on1.nl voor meer informatie.


    6 mei 2009 om 08:15
    Erwin Dornscheidt

    Ik kom uit een zeer conservatief makelaarskantoor, nu sinds kort mijn eigen kantoor gestart en ik richt mij zeer op internet, nieuwe media, makelaar 2.0, linkedin, veel huizensites enz enz. Het moet ook gezegd worden dat er een wildgroei aan “nieuwe makelaardij dingen” is, dat maakt het voor die paar gevestigde makelaarskantoren ook lastig te bepalen wat is wel en wat is niet. Daarnaast is mij opgevallen dat juist ook de consument een heel erg conservatief beeld heeft van de makelaardij en er wordt vaak en veel gezegd dat makelaars anders moeten gaan denken, vanuit de consument, maar persoonlijk ben ik inmiddels al een paar jaar bezig (in t veld) om te ontdekken wat de consument nou eigenlijk wil en verwacht. Als iemand dat weet is het misschien ook eens leuk dat te posten, dan kan ik daar eens mee aan de slag…. (ter info: ik werk op no-cure-no-pay basis, gebruik alle grotere huizensites, linkedin, hyves, twitter, flyers zelf in winkelcentra ter promotie van een huis, netwerk me suf, promoot nieuwe makelaars dingen (veilen, web1on1) maar het wekt nog altijd best wat twijfels op, consument kiest dan snel die vertrouwde 1.0 makelaar voor hoog tarief en 0,0 inzet!

    Ik ben makelaar (dat is niet bah!!) en zie 2.0 wel met enthousiasme tegemoet, maar er zijn nog heel veel ?, en onduidelijke stellingen.. …. eigenlijk lijkt het in veel op de makelaardij 10 jaar terug, 16 mio makelaars in Nederland, nu wat meer op internet…..


    9 december 2009 om 09:27
    Gino

    Ik heb zelf een website waar makelaars onbeperkt gratis kunnnen adverteren maar hier word nog te weinig gebruik van gemaakt.


    9 december 2009 om 10:05
    np33u4n2vr

    fitflop electra sale Everyone is afraid to do it, but you will stand out in a good way if it’s done right fitflops clearance

    fitflop shoes clearance The 2013 event will also be the East Coast debut of the P 4/5 Competizione which finished First in Class 12 OA at the 2012 24 Hours of Nurburgring.This year, the Concours will benefit Sunrise Day Camp through the purchase of raffle tickets to win a 2013 Maserati Quattroporte V 6 courtesy of Maserati of Long Island cheap fitflop

    This year, graduate fashion students debuted both Fall and Spring collections belstaff uk shop

    hunter boots clearance

    hunter rain boots cheap

    hunter boots sale canada


    19 maart 2015 om 03:27
    bi05b3v9xg

    fitflop sales in malaysia Please visit the Bal Harbour Shops store directory for a full list of retailers According to Liz Lange, former Vogue editor turned maternity designer, more of the same would make Middleton’s pregnancy one to remember Founded by Eric Gautier, the original founder of Hélios and co founder of Mediaplazza, Codency works with other investors to build the new leaders of Web 2.0.About StillChicStillChic is an online website allowing users to rent designer handbags for a period of time at affordable prices buy hunter boots online

    fitflop sale australia (list in formation).Official judging begins at 9:30 am President of Codency Eric Gautier says, "StillChic is going to be the leader in renting designer handbags and we will continue to grow as an online monster in the e commerce World Follow OnlyinSF on Twitter at twitter/onlyinsf cheap oakley sg

    fitflops singapore online A fashion and beauty expert who began his career as a makeup artist, Manuel’s unique vision as Creative Director/Producer has been seen on the covers of the world’s most celebrated fashion magazines and on the runways of the industry’s top designers LuxExchange has also formed an email mailing list With Sunsail’s new location on San Francisco bay and the First 40 fleet, customers will have access to the events surrounding the 34th America’s Cup fitflop sales

    karen millen jassen

    fitflop sales malaysia 2014

    toms outlet shoe sale canada


    18 april 2015 om 13:59
    ys36h5f1pk

    潘朵拉手鍊價格 MBT鞋是專門製造的,旨在提供最佳的舒適性給用戶的鞋子。 原來鞋是由卡爾?穆勒,一個瑞士工程師開發的mbt鞋價錢。 科學研究表明。 MBT健體鞋灰色強調的是自然純真,運動鞋和短靴是主流款式,以適應室外活動的需要。 從生理角度看,低跟鞋(約1.5釐米)可增加足弓的弧度和彈性,便於負重和緩衝地面的彈性。 潘朵拉手鍊台灣官網

    toms台灣門市 半信半疑的人們一旦穿上MBT,都會因得到勝過期待的效果而欣喜。 健身鞋 現代鞋類名稱,又稱“運動鞋”。 但是如果沒有選對網上商城,就會產生很多問題,致使購物不愉快,購買的商品也不理想,售後也不好心情就更差了。 new balance outlet online

    mbt門市 也就是說,設計師本來他想解決自己的個人問題。 鞋跟高度5釐米左右。 健走就是對足底涌泉穴的按摩,保健效果明顯。 mbt鞋台灣

    fitflop台灣

    new balance 專門店

    fitflop台灣門市


    18 mei 2015 om 02:27
    sf66b2j1zw

    pandora手鍊專櫃 描繪這一點,不需要複雜的解釋,一雙高品質的現代皮鞋有它獨特的魅力。 西方男人經常假設他有所有的答案。 否則這將是一個不匹配,它不會以相同的方式,因為它會在一個大小合適的工作。 歐洲市場上出售的更多的是中高檔鞋子,以中跟和低跟為主,這一點延續了上季度的趨勢。 MBT涼鞋 有些鞋子舒適,有些則顯可愛。 潘朵拉手鍊官網

    toms女鞋 西方男人經常假設他有所有的答案。 它們已被證明能增加肌肉的活動,它們已被證明使用它們來改變行走中的人的生物力學。 更令人驚訝的仍然是這些赤足人士甚少會遭受重大腳部受傷。 fitflop台灣門市

    toms鞋專櫃 但可透過平衡運動。 獨特的弧形鞋底的工作方式提供的不穩定性,使你的身體的肌肉更加投入,也有助於燃燒更多的卡路里。 行走的速度不能在初始階段增加。 toms 鞋 台灣

    新百倫鞋

    紐巴倫門市

    手鍊 pandora


    18 mei 2015 om 04:32
    jb47v5b3ge

    pandora潘朵拉手鍊 這家瑞士公司發明瞭無固定鞋底的概念,目前已經在30多個市場賣出了500多萬雙生理鞋,MBT 運動鞋MBT Sini 藍色款式居多,企業的增長率達到了兩位數。 MBT鞋 因為2008年奧運的成功舉行,很多國際名牌都推出了奧運風尚的休閒運動款。 擺動運動不應該從臀部定向mbt瑞士健體鞋,但腳關節。 這是鞋,會讓你覺得從地上爬起來更好。 熱門主戰坦克的女性風格,包括Tataga冰寒牛津皮革。 toms 代購

    fitflop 台灣 腳跟軟墊的影響,並啟動一個溫柔的卷到腳趾,整個步幅拉伸和激活肌肉。 它的開發是為了發展的立場,盡量減少合併,另外中期腰背痛的機率。 價錢還滿亂的.不管先問問製造地是那裏.我目前不喜歡中國製商品,結果大都是中國製.連賣鞋子賣很大的[好**]也說他們的MBT產品是中國製的。 mcm台灣

    skechers運動鞋 這雙鞋的製造商確保鞋的後跟被放置在右邊的腳床的背部肩帶裝配到鞋前。 MBT設計了鞋,讓一個人的步幅會模仿這一點。 最後由只是穿著這些特殊的MBT它可能會導致你更加了解自己的健康,從而使你的鍛煉和吃健康。 mcm 台灣專櫃

    fitflop 門市

    fitflop拖鞋

    fitflop鞋門市


    18 mei 2015 om 06:49
    xc73r2w8yl

     s涓€鍊嬫槦鏈熷ぉ 瑕栫缍撴檪闁撳収闆曪紝鍙兘灏庤嚧 瀹?鏄埅澶╅姗熸摯澶э紝楂樼洰妯?灏嶆柤寰堝鍏朵粬鐨勮璜栵紝鎴? 

     楣藉拰鑳℃鐧藉拰绱呯殑鍦版柟灏卞湪閭h! 瀹冩槸闈堟椿鐨勶紝闈炲父 鎮ㄥ緦骞寸殑绗簩閮ㄥ垎 

     S寰楀埌浜嗕竴浜涘緢鏈夎叮鐨勭壒榛烇紝棣栧厛瑕?閭i杭閭i杭瀹冨彲鑳芥槸灏堢偤鎵€鏈夛紝浣?鍏呮豢娲诲姏鐨勫ぇ搴? 

    


    15 augustus 2015 om 00:40
    yh45s8d7dh

    buy fitflops online Press enthusiastic about participating in all or a part of SXSW Ecologically should contact laurabeckcahoon@gmail.net. Bear in mind, not every person celebrates Halloween night, consequently prevent houses together with equipment and lighting away. The kit stops video game via being spooked. Moreover, the particular innovation produces easier and also pleasant looking outings and will also be employed to be able to bogus yet another rogue start by making monitors to be able to pretend a great elk or deer came by the camp out. fitflop sales

    fitflop sale clearance Katie Switzer along with Texas Wicker, fitness coaches and also co-owners associated with Santa Rosa Match System Bootcamp, are generally inviting the Petaluma local community to get acquainted with the outlet of the next 1 place in Petaluma. Established since 1974, Woodhouse is probably the United kingdom’s primary high quality designer clothing merchants. Also new throughout 2014-15, Snowboarding Granby Rnch gives additional snowboard as well as ride institution choices. There鈥檚 the actual Rnch Rippers Multi-Week Lessons plan, aimed at kids of almost all skills, ages 3-12 years of age. This program concentrates on ability progression by means of class activities, video games as well as competitors. Higher members will explore the particular landscape recreation area and become introduced to racing. This deal starts in $375. Children age range 6-12 years can engage in the modern Max-Four Semi-Private Classes. These types of three-hour lessons are restricted to four contributors, making certain an intimate knowledge. Kids is going to be gathered by simply ability as well as expert party. Morning hours instruction start off in 11 a.meters., while afternoon lessons begin at A single r.mirielle. The charge begins with $119. toms shoes canada outlet

    mcm rucksack 鈥淓verybody wants to look great,鈥?states Keuilian. 鈥淲e most accomplish; it鈥檚 merely a part of human nature. When you are healthy and being able to take part fully inside your life may be the true goal of physical fitness as well as eating healthily. When people approach an exercise fitness boot camp, they鈥檙e given a real opportunity to adjust their total existence for that greater.鈥?Deal with a great organization鈥檚 electronic digital resources Vail, Colo. (PRWEB) October 12, 2014 toms canada sale

    mens fitflops sale

    fitflop slippers sale

    cheap fitflops sale


    17 augustus 2015 om 07:49
    enokuuzmqh

    spyder ski jacket clearance

    Picking this option from your benefits package will be of help for those with low income. I think every time I’ve done business with U Haul they have either lost my reservation or forced me to take a different sized truck other than the one I reserved..

    spyder ski jacket mens

    On the other hand house sellers have more than enough options for listing their property for sale in list on mls with help of discount realtor. It a plan that is tailored toward pension funds,retirement,etc. Don t think that you don t have skills that are needed.

    spyder ski jacket mens

    One note of caution be sure the person or family you are sending a Merry Christmas card to actually celebrates Christmas! Sending a Christmas card to someone who does not share the holiday with you makes no sense and can considered offensive to the recipient (you are not respecting the fact they s/he does not celebrate this holiday).

    spyder ski jacket clearance

    It was a great gathering of the clans, in Edinburgh. This is a great service. No doubt this will be looked closely by the inquiry.. She lives in Charlotte, North Carolina with her husband and three kids.. One woman who died was in her 80s, the other in her 60s, and both had weakened immune systems, Kirk said.

    womens spyder ski jacket clearance

    Including the Black (a US Open course) so I obviously can”t help but let that influence the perceived value of this course.. In 1991, the two parties to the conflict, supported by the General Assembly and the Security Council, had made considerable progress, including the holding of a referendum on self determination.


    16 september 2015 om 20:05
    enypfqsams

    tute da sci donna

    totale comps 15,5%, 8,1%, 12,7%, 6,2% .. Gli uomini erano fra arrotondato in Yellowknife in un’indagine di droga mira crepa si occupa dal 856 banda. Davvero non si pu貌 andare male con aggiunta di almeno una di queste unit脿 capelli a vapore per il vostro salone .. Altre sistemazioni di questo hotel di Opp includono anche una sala fitness in loco, scintillante piscina e una colazione completa gratuita ogni mattina.

    tute da sci uomo

    Come tutti i crostacei, gamberi continuano a crescere per tutta la vita. Anche se sono generalmente opachi ma alcuni gamma trasparente semi 猫 talvolta usato. Il loro telefono 猫 702 362 2722. Tra le selezioni di cibo fresco a Costco sono muffin del negozio, che sono disponibili in gusti come il cioccolato, mirtilli, semi di papavero, e il dado di banana.

    tute da sci donna

    Offrendo una selezione pi霉 ampia, 猫 possibile proteggersi in caso di una linea non vende come previsto. Assicurarsi sempre che tutta la merce consegnata a voi dai vostri fornitori sono controllati accuratamente e sono di qualit脿 accettabile .. Aggiungi alcuni accenti di cristallo per le tabelle anche. Utilizzare diverse dimensioni di ciotole, vasi e piatti (preferibilmente cristallo) per riempire con caramelle, dolcetti e persino fiori da utilizzare per centrotavola.

    tute da sci spyder

    (BP), costituita il 14 aprile 1909, 猫 una compagnia petrolifera e del gas integrato. L’azienda fornisce ai propri clienti di combustibile per il trasporto, l’energia per il calore e la luce, lubrificanti e prodotti petrolchimici utilizzati per realizzare oggetti di uso quotidiano diversi come vernici, abiti e imballaggi. La societ脿 opera in due segmenti di business: Esplorazione e Produzione e Raffinazione e Marketing. La sua Esplorazione e Produzione segmento 猫 responsabile per le sue attivit脿 in petrolio e gas naturale, sviluppo del giacimento e della produzione; trasporto midstream, conservazione ed elaborazione, e la commercializzazione e trading di gas naturale, compreso il gas naturale liquefatto, insieme con i liquidi elettrica e del gas naturale. Il suo settore Raffinazione e Marketing 猫 responsabile della raffinazione, produzione, commercializzazione, trasporto e fornitura e commercializzazione di petrolio greggio, petrolio, prodotti petrolchimici e servizi connessi alla clientela all’ingrosso e al dettaglio. Il segmento comprende tre attivit脿 principali: combustibili, lubrificanti e prodotti petrolchimici. Nel mese di luglio 2014, Rubis SCA ha acquisito GPL attivit脿 di BP Plc in Portogallo.

    tute da sci

    Salt Lake City 猫 tra quelli che non hanno garanzie pegno verso il progetto. AT valore totale di mercato 猫 scesa al di sotto dell’importo ha speso un anno prima di acquisire cavo riguarda TCI e MediaOne .. Williamson.Finally, Victor Dodig diventa responsabile della gestione patrimoniale.


    18 september 2015 om 20:14
    enhekuchru

    costume homme marque pas cher

    Et, productivit茅 paiements fond茅s par le mile, par charge, ou en pourcentage du chiffre d’affaires constitue une incitation suppl茅mentaire 脿 utiliser le temps 脿 bon escient. Les femmes peuvent, et ont, ont jou茅 un r么le important dans la r茅volution. Maintenant, si vous envisagez d’acheter des robes de mari茅e en gros de taille en plus, alors vous 锚tes arriv茅 au bon endroit.

    doudoune duvetica femme

    锘縍茅duire ou 茅teindre tous les bruits informatiques si elles ne sont pas n茅cessaires. Utiliser des mat茅riaux de r茅duction du bruit, comme des cloisons, rideaux, etc, pour calmer votre environnement. Quand vous le pouvez, prenez un ‘silence est d’or’ pause dans une pi猫ce calme pour recharger vos batteries 茅motionnelles et mentales ..

    spyder ski vetement

    L’Internet est 茅galement une bonne source de r茅duction des lunettes de soleil JLo. De nombreux sites proposent diff茅rentes marques de lunettes de soleil d’escompte. Ils peuvent 茅galement 锚tre trouv茅s sur les sites d’ench猫res sur Internet, que ce soit neuf ou d茅j脿 port茅 .. Si on pense aux ann茅es 1950 et 1960 idylliques, une ic么ne qui est souvent d茅peinte est le laitier. Mes parents me disent 脿 propos de la prestation IceMen glace pour la glaci猫re, la glaci猫re 茅tant le pr茅curseur du r茅frig茅rateur moderne. M锚me aujourd’hui, il est 茅picerie livraison 脿 domicile par l’homme de la Schwann ..

    spyder ski vetement pas cher

    Obtenez le v么tre gros. Cadeaux avec achats. Listes illustr茅es libre. D茅tails int茅ressants lib茅rer. 脡tudier aujourd’hui. Il gratuite. Agir maintenant. Litt茅rature gratuit. Il une bonne affaire. Faire de l’argent faits gratuitement. Pas d’obligation. Se. Offre limit茅e. Commandez votre. Seuls 10 cents 脿 pr茅senter. Commander directement aupr猫s :. Commandez maintenant. Don de retard. Renseignements libres. Site donne tous les d茅tails.

    spyder ski vetement

    En pla莽ant vos bas de laine dans une vari茅t茅 de paniers, un fonds commun de placement permettra de diversifier automatiquement votre investissement, mais il ya un large 茅ventail de fonds 脿 choisir d’aussi bien. Cette page donne un aper莽u clair, simple anglais les 茅tapes que vous devrez prendre pour que vous ne finissent par vous souhaiter vous gard茅 votre argent dans l’茅pargne. Ces points sont pr茅sent茅s par un planificateur financier agr茅茅, et sont les suivants: examiner combien de temps l’OPC fait le tour, qui est le gestionnaire actuel du fonds est et ce que leur mandat est, et enfin, la strat茅gie des fonds de placement.


    19 september 2015 om 03:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!