Yahoo presenteert details advertentiedienst AMP

8 april 2008, 04:11

{title}Yahoo is begonnen met het presenteren van details over het nieuwe online advertentiesysteem AMP. Het duurt mogelijk nog maanden voordat het systeem geïntroduceerd wordt, en scheutig met informatie lijkt het bedrijf niet echt (zie dit bericht in de NYT (‘Yahoo Reveals Details of Its New Ad Sales System’ en zie ook De Telegraaf: ‘Nieuwe advertentiedienst bij Yahoo’).

Het nieuwe advertentiesysteem moet het verkopen van online advertenties een stuk eenvoudiger maken. Uit de NYT: ‘Allowing Yahoo’s publishing partners, for instance, to place ads on their own sites as well as on Yahoo and on the sites of other publishers in the company’s growing network. Advertisers will be able to focus those ads by demographic profile, geography and online behaviour.’ Misschien lanceert Yahoo deze AMP-pitch (zo noemt news.com het), om de aandacht af te leiden van iets groters. Het overnamebod van Microsoft, bijvoorbeeld?

Gericht adverteren op een totale groep van 500 miljoen mensen, op basis van geografie, demografie en interesse. Klinkt goed, maar Yahoo moet opschieten. Tenminste, dat is de teneur die van het NYT artikel afdruipt. Het vorige systeem, Panama, werd geplaagd door vertragingen (en lees ook: ‘Why Yahoo’s Panama won’t be enough’). Google hijgt Yahoo in de nek, het zou ‘problematisch’ zijn als Yahoo niet snel de dienst lanceert (aldus analist Rachel Happe in de NYT).

De Telegraaf schrijft: ‘Yahoo is van plan om AMP in het derde kwartaal van dit jaar te introduceren. Het is dan de bedoeling dat de online edities van meer dan zeshonderd Amerikaanse kranten het systeem zullen gaan gebruiken.’

AMP zou de beschikbare advertentieruimte op Yahoo-sites en op de bij Yahoo aangesloten krantensites in een klap inzichtelijk moeten maken voor salesafdelingen. Voor de marketingafdelingen wordt directe monitoring mogelijk. ‘The system, which was built out of a combination of technologies developed at Yahoo and others Yahoo obtained when it bought Right Media, BlueLithium and other companies, will also serve ads directly to publishers’ sites and allow marketers to monitor their performance.’

Het systeem zóu een bijdrage kunnen leveren aan een stijging van de advertentieomzet, verwacht een analist van Jupiter Research in het NYT-artikel. Maar dat blijft afwachten, want: ‘Yahoo has had difficulty focusing ads effectively on its own site’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!