Wordt MySpace de grootste site van Nederland?

8 februari 2008, 14:08

Wordt MySpace de grootste site van Nederland? (Foto: Peter Evers)

Gisteravond lanceerde ’s werelds grootste social network MySpace officieel haar Nederlandse versie met een persevent en een groot feest in de Melkweg in Amsterdam. Travis Katz (SVP and General Manager, International) was ingevlogen om de pers te woord te staan. Vorige week al sprak ik met Derek Fehmers (Marketing Director Benelux) en Radinck van Vollenhoven (Head of Benelux Sales).

Internationale groei

Ongeveer twee jaar geleden werd de internationale uitrol van MySpace ingezet en inmiddels komt ongeveer 40% van de unieke bezoekers op MySpace uit andere landen dan de Verenigde Staten, bijna een verdrievoudiging vergeleken met twee jaar geleden (ter vergelijking: ongeveer 75% van alle internetgebruikers komt niet uit de Verenigde Staten).

Inmiddels zijn er localised versies in 23 landen, waaronder Brazilie, Canada, Australie, India en sinds kort is er ook een soft launch geweest in Rusland. Sinds negen maanden wordt er ook in Nederland hard aan de weg getimmerd. Met een team van ongeveer 8 fte wordt hard gewerkt aan sales, maar ook partnerships en het managen van content.

Huidige stand van zaken

MySpace is groot met grofweg 200 miljoen leden (zie ook eMarketeer cijfers). Er wordt sterk ingezet op “zelfexpressie”, zoals MySpace het zelf noemt. Foto’s delen, video’s delen, connecten met vrienden, communiceren met vrienden via chat en voice (mede door de samenwerking met Skype). Van alle sociale netwerken heeft MySpace misschien wel de grootste vrijheid om het profiel aan te passen naar je eigen wensen (wat regelmatig ontaardt in totaal onleesbare en losgeslagen profielen), in tegenstelling tot de wat strakke vormgeving van Facebook bijvoorbeeld. Daarnaast wordt er in het kader van zelfsexpressie sterk ingezet op muziek, video en offline events.

Met pakweg 10 miljoen ingeschreven bands en artiesten is MySpace ook het grootste muziekplatform.

In de vorm van MySpaceTV heeft MySpace volgens eigen claims de grootste videosite na YouTube. Binnen MySpaceTV kunnen zowel gebruikers als producenten hun eigen video’s en shows publiceren. MySpace werkt verder samen met producenten (BBC, Spunk TV met Spunk en Beyond the rave met o.a. John de Mol) en produceert ook eigen shows.

Veel (met name muziek) evenementen worden inmiddels ondersteund door MySpace. Ze claimen zelfs dat 70% van alle muziekevenementen inmiddels op een of andere manier ondersteund wordt door MySpace (in Nederland werd bijvoorbeeld het ZXZW festival ondersteund). Een van de meest succesvolle concepten in het buitenland is de “Secret Shows”, iets wat we in Nederland ook terug gaan zien (in maart staat de eerste gepland).

Ambitie

Over de ambitie van MySpace was Travis heel duidelijk: groter zijn dan Yahoo en MSN (momenteel is MySpace de grootste na Yahoo) en de grootste zijn in elk nieuw land dat ze betreden. Hij ziet dan ook MySpace als de “next generation portal” (na de portals als Yahoo.com en MSN.com) en de “next generation of communication” (na email).

Allereerst ziet MySpace zich dus niet alleen als een social network, maar meer als een platform. Ten tweede ziet MySpace zich als een centraal communicatiecentrum; het centrum van waaruit jongeren met elkaar communiceren (zie ook mijn eerdere post over Hyves als centrum voor mijn communicatie).Ten derde ziet MySpace zich blijkbaar enkel als een offline platform. Met name dat laatste is opvallend. MySpace is offline erg actief, zeker op het gebied van cultuur, en voor mij zou het, gezien de ambitie en de culturele basis van MySpace, logischer zijn om een bredere mediaspeler als grote concurrent te zien. Iets als “de Disney van de jongerencultuur” of zo.

MySpace Nederland

MySpace Nederland heeft ongeveer 500.000 leden, waarvan grofweg 60.000 ingeschreven bands en artiesten (tegenover 200 miljoen/10 miljoen wereldwijd dus).

De verschillen met de generieke internationale versie zitten (natuurlijk) in de taal, maar ook in content (elke lokale versie highlight eigen interessante content).

Directe toekomst

Binnen enkele dagen wordt in de Verenigde Staten “HyperTargeting by MySpace” gelanceerd, een tool die het mogelijk maakt clusters van gebruikers te selecteren op basis van de content die ze aanmaken op MySpace (zie ook een eerder artikel op TechCrunch). Daarbij wordt ook de tool “SelfServe by MySpace” gelanceerd, die gebruikers in een Google Adwords achtige omgeving zelf display ads (in tegenstelling tot de text ads van Google Adwords) laat maken en laat targetten op een specifiek publiek (vanzelfsprekend gebruikmakend van “HyperTargeting by MySpace”).

De lancering van “HyperTargeting by MySpace” en “SelfServe by MySpace” in Nederland laat nog een maand of zes op zich wachten. De laatste hand wordt nog gelegd aan het algoritme en daarna moeten de algoritmen nog vertaald worden.

Verdere toekomst

Open Social, Dataportability (zie ook de uitleg van Marjolein Hoekstra). MySpace is participant in beide initiatieven, maar het bleek lastig Travis wat informatie te ontfutselen. Eergisteren werd MySpace’s developers platform gelanceerd (zie ook de uitleg op VentureBeat), dat zich in eerste instantie richt op widgets en de mogelijkheid voor developers om te verdienen aan hun widgets. In zijn beleving is in ieder geval het (gedeeltelijk) openstellen van platformen noodzakelijk om te voorkomen dat de markt van widgets te zeer gefragmenteerd raakt, om widget bouwers grote vrijheid te geven en ook om te zorgen dat widget bouwers op termijn kunnen verdienen aan het bouwen van widgets.

MySpace is ook bezig met Location Based Services (waar ik eerder al kritisch over schreef). Travis geeft echter aan dat de grootste uitdaging hierbij wellicht nog wel de privacy van de gebruikers is: wie kan deze tracken? Hoe ga je om met localised advertising (bedrijven die consumenten aanbiedingen willen sturen op basis van de locatie)?

MySpace de Hyves killer?

De ambitie is duidelijk: de grootste site worden van Nederland. En daarmee dus ook groter worden dan Hyves. Of dat gaat lukken? De voordelen van het grote internationale netwerk zijn duidelijk: er is een enorme hoeveelheid aan technische- en contentmogelijkheden en bijvoorbeeld voor bands is het ideaal dat vanuit een enkel MySpace profiel de hele wereld bereikt kan worden (in tegenstelling tot Hyves).

Ook zie ik erg veel potentie in partnerships op het gebied van offline events. Hyves komt daar nog niet goed uit de verf en dit is juist een van de sterke punten van MySpace in de andere landen. Een deel van de indicatoren voor een succesvol online sociaal netwerk is een succesvolle offline vertaling.

Hyves is echter momenteel duidelijk sterk verankerd in Nederland. Volledig localised, volledig aangepast naar de Nederlandse markt. Iedereen zit op Hyves, iedereen kent Raymond.

De cruciale vraag wordt wat mij betreft OF MySpace de kennis en kunde van de internationale organisatie kan inzetten om zichzelf (mede door middel van de kracht op het gebied van offline events) te verankeren in Nederland. Er is heel veel potentie, er liggen heel veel kansen. Gisteravond was een goed begin, er is negen maanden naar toe gewerkt, maar nu moet het echt gebeuren.

Foto: Peter Evers

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Dank voor het uitstekende verslag Polle!

    MySpace is ambitieus en heeft in de VS laten zien dat het tot eea in staat is. Ben wel benieuwd of ze in Nederland niet een beetje te laat zijn. Hyves opkopen en dan langzaam laten overgaan in MySpace Nederland?

    Hoe aktief zijn nu de huidige 500.000 leden in Nederland?


    8 februari 2008 om 14:54
    Arjan Bolhuis

    Hierbij mijn uitsmijter voor de vrijdagmiddag:

    Gelokaliseerde Amerikaanse portals hebben volgens mij nog nooit een deuk in een NL pakje boter geslagen (bewijsstuk #1: http://www.yahoo.nl) en ik zie MySpace dit ook niet 123 doen.

    Commercieel zullen ze ongetwijfeld goed in de bus gaan blazen met een batterij jonge & blije verkopers die heel veel koffie bij de mediaburo’s gaan drinken (bewijsstuk #2: http://www.msn.nl), maarrrr….

    uiteindelijk zul je het toch echt van je gebruikers moeten hebben. Volgens mij is iedereen redelijk happy met/op Hyves en ik denk dat Raymond zich voorlopig dus geen zorgen hoeft te maken.

    Goed weekend!


    8 februari 2008 om 15:32
    robin

    Wat al eerder is aangegeven is dat Hyves enorm traag is/was. Volgens mij is dit de laatste tijd wel verbeterd dus ik zie niet iedereen zomaar overstappen. Ik denk dat iedereen het ook wel een beetje zat is wéér een profiel aan te maken. Degene die op Hyves zitten hebben vaak daar (te) veel vrienden op om de overstap naar MySpace te maken. Zeg nou zelf, waarom met 5 vrienden op MySpace gaan terwijl je er 200 op Hyves hebt?


    8 februari 2008 om 18:34
    Polle

    @Marco Heb geen idee hoe actief de 500.000 zijn. Derek, Radinck, kunnen jullie daar wellicht in helpen?

    @Vincent Had je interview idd gezien. Ik denk dat er op de perspresentatie 150 mensen waren en uiteindelijk ongeveer 600 op het feest (gokje allemaal). Volgens mij hebben Mathys van Abbe, Maarten Lens-Fitzgerald en Marloes Veldhuizen wat opnamen gemaakt (maar heb ze zo snel niet terug kunnen vinden op DutchCowboys).

    @Arjan Ik ben het vanzelfsprekend met je eens dat gebruikers belangrijk zijn in een sociaal netwerk 🙂 Dat gelokaliseerde Amerikaanse portals nog nooit een deuk in een pakje boter hebben kunnen slaan wil voor mij niet zeggen dat dat nu niet kan. Ik snap niet helemaal wat je nedoelt met de opmerking over koffiedrinken bij mediabureaus.

    @Robin, @Arjan Dit komt neer op de vraag wat de drempel is voor gebruikers om over te stappen en dus ook de vraag naar de (perceptie van) switching cost. Ik denk dat we pas aan het prille begin staan van sociale netwerken als concept (of: het sociale web) en dat alles wat er nu is sub-optimaal is. Ik denk dat het grootste deel van de mensen ’tevreden’ is (de snelheid is acceptabel, de functionaliteit is ok) en dat er net zo zeer lyrische als sterk ontevreden mensen zijn. In die zin ben ik er van overtuigd dat er nog wel geswitched gaat worden tussen netwerken. Blijf je bij een netwerk omdat je er 200 vrienden hebt? Hoeveel beter in techniek/features/content/integratie/enz moet een netwerk zijn om over te stappen? Of gaat het erom dat influencers op een gegeven moment gaan ’tippen’ en overstappen? Ik heb er geen antwoord op. Wat mij betreft een erg interessant onderzoek.

    En dan we er daar bij voor het gemak van uit dat mensen gaan switchen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen drie netwerken gaan onderhouden de komende periode: een voor zakelijk (LinkedIn), Hyves en een ander internationaal netwerk (voor internationale contacten, bands, offline events of wat dan ook).

    Ben erg benieuwd naar jullie mening en naar mensen die eventueel data hebben hierover.


    8 februari 2008 om 19:52
    Gino Goossens

    Ik begrijp niet waarom mensen allemaal zo laaiend zijn over Hyves en hen in bescherming neemt. Denk dat ze prima weten wat te doen en voor zichzelf kunnen zorgen. Dan erbij het is goed om af en toe veranderingen te zien … Ook op Hyves of binnen Hyves … De site doet het goed en waarom hebben we een killer nodig ? Als MySpace dadelijk leukere dingen doet, een betere interface biedt met een aantrekkelijkere uitstraling of echt een meerwaarde biedt, dan loopt de Nederlander echt wel weer naar de overkant. Het gaat niet om wie killed wie maar eerder om wie biedt meerwaarde en weet de ‘jeugd’ en veel online zittende Nederlanders te bereiken ? Die wint niet maar haalt de ander gewoon weer in. Er is nog genoeg ruimte voor een 2e social netwerk van die omvang in Nederland. Al die mashups bouwen er dan wel weer wat omheen. Kijk maar eens hoe snel het is gegaan met een Facebook en tijdens de SIME in Stockholm heb ik zeker alweer 30 nieuwe social mashup initiatieven gezien.

    Dus, niet wie brengt wie om het leven … Wie weet zijn publiek te vermaken, prikkelen, verleiden, bezig te houden, meerwaarde te bieden, suggesties aan te dragen, te verassen, nieuwsgierigheid te kweken en houdt er een uitstekend retentie beleid op na … Met andere woorden wie weet de beste “Social porno” te creëren (in de zin van wow, aaaah, te gek etc) !


    8 februari 2008 om 20:16
    Radinck

    Polle, dank voor je komst nog gisteren in de Melkweg en een leuk en interessant stuk dat je geschreven hebt. Natuurlijk is het zo dat mensen meerdere social networks naast elkaar kunnen onderhouden ; ik zelf heb er een stuk of 6! Uiteindelijk is het zo dat de portal (waar wij duidelijk naartoe gaan) die haar gebruikers het meest blijft boeien en de meest interessante content blijft bieden, de strijd zal winnen. Internationaal en lokaal zie ik MySpace daar een grote rol in spelen, en ik denk dat wij met Open Social en onze eigen API die gisteren in Londen voor Europa gelaunched is, een enorme stap in de goede richting zetten!

    Verder denk ik ook dat het inderdaad onze offline kracht en enorme ervaring in andere delen van de wereld zal zijn die ons als entertainment portal zal blijven onderscheiden van de rest van de social network tools.

    Tot slot denk ik dat de discussie over actieve/inactieve gebruikers een lastige is en dit grotendeels afhangt van wat de definitie van actief is. Wij merken dat naarmate gebruikers langer op de site zitten, ze ook meer actiever worden en echt een band krijgen met MySpace en de site echt als een online verlenging van hun offline leven gaan ervaren.

    Al met al, interessante discussie en ook ik ben benieuwd waar wij als sector heen zullen gaan in 2008 en de jaren die er aan komen!


    8 februari 2008 om 21:41
    Raymond Spanjar

    @arjan: zeer heldere analyse! :-))))

    Concurrentie is natuurlijk altijd goed. Ik ben het eens met Gino, uiteindelijk is het belangrijk welke site het leukst is en het beste in kan spelen op de wensen van de leden. Ons team is het laatste jaar hard gegroeid en met alle nieuwe initiatieven die op stapel staan, denken we dat het op dat punt wel goed zit en hebben we erg veel zin in het komend jaar!


    9 februari 2008 om 08:19
    Niek

    Ik vraag me persoonlijk wel erg af hoe goed het is dat gebruikers hun eigen profielen kunnen aanpassen qua lay-out. Op Hyves ben ik in elk geval tal van onleesbare profielen tegengekomen. Godzijdank werkt het knopje “Bekijk in standaars profiel” pas sinds kort weer in Safari. Zou de groep die profielen ‘opleukt’ groter zijn dan de groep die er minder gelukkig van wordt?

    Raymond, wellicht hebben jullie statistieken van het gebruik van het “Bekijk in standaard profiel”-knopje? Oja, het typen van “hyves” bij het invullen van je bericht ging kennelijk wat minder soepel. Hoe vaak doe je dat nou per dag? 😉


    9 februari 2008 om 09:06
    Raymond Spanjar

    @Niek: goeie vraag, daar houden we nu geen stats van bij, ik zal het even navragen.

    Ah ik zie het, dat gaat inderdaad een op de 1000 keer fout, dus een paar keer per dag… 🙂


    9 februari 2008 om 12:22
    chi666

    In sociale netwerken maken het aantal bekende uit, de rest veel minder volgens mij. Wat ik wel zie is dat de meer expressieve contacten die ik heb (fotograven, muzikanten) allemaal kiezen voor Myspace. Daar kunnen ze meer met hun profiel dus beter voor het merk, etc. etc. Dat zou wel eens het gevaar kunnen zijn voor Hyves. Zeker als de muziek community zich in Myspace begeeft krijgt dat een grote aantrekkingskracht. Ik ken momenteel genoeg mensen met meerdere profielen, ik heb er zelf ook meerdere, maar toch neig ik naar twee. Hyves voor privé, Linkedin voor zakelijk. Facebook heb ik, maar vind ik waardeloos. Xing heb ik, maar doe ik ook nauwelijks iets mee. Waar je vriendin zitten, zit jij ook, dat is de reden dat MSN het won van ICQ…


    9 februari 2008 om 14:07
    Alexander

    myspace is imo echt geen hyves killer. Klopt, myspace wordt veel gebruikt door artiesten e.d. Maar je wordt continu als friend gevraagd en gespamt door kleine artiesten die zichzelf onder de aandacht willen brengen. Ik heb het gevoel dat ‘vrienden’ bij hyves ook veel meer betekenen, mensen die je ook echt engizins kent. Bij hyves ligt de nadruk veel meer op het sociale netwerken, de connecties e.d.

    Goed, dat zijn mijn gedachten erover hoe ik het ervaar. Trouwens, myspace heeft een belachelijke hoeveelheid lelijke reclame.


    10 februari 2008 om 15:53
    OOf

    MySpace gaat het niet worden. Facebook heeft alles in zich om door te stoten. Ik heb nog nooit een invitatie gehad voor MySpace terwijl dat bij Facebook regelmatig gebeurd. Vooral de rust van Facebook spreekt velen aan. Ik zie steeds meer mensen uit mijn hyvesprofiel overstappen op Facebook. Met name die ook veel internationale vrienden hebben. Myspace is meer iets voor tieners en muzikanten. Facebook is meer voor de kosmopolitische communicators 🙂


    11 februari 2008 om 07:23
    jeroenmirck

    Prima verslag, Polle. Je schrijft “zelfsexpressie”. Doel je daarmee op de spam-uitnodigingen van niet-bestaande schaarsgeklede vrouwen die mij (en vele anderen) zo ongeveer hebben weggejaagd van MySpace? 😉


    11 februari 2008 om 13:20
    OOf

    Merk de afgelopen dagen dat Plaxo een enorme sprong aan het maken is. Dacht dat Facebook hard ging maar heb nog nooit zoveel uitnodigingen binnen gehad. Zij lijken nu het meest aan elkaar te kunnen knopen. Wel jammer dat ze dan weer van de Google zijn.


    11 februari 2008 om 15:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!