Toerkoop en de risico’s van online vakanties boeken

29 januari 2008, 06:33

‘Lekker de mist in met het internet. Boek je vakantie met je muis, en je bent heel ver van huis. De bestemming altijd mis. Veel te heet of veel te fris.’

Marketingmanager Jan Tebbens van Bizztravel kwam via de nieuwsbrief van Tourpress een opmerkelijke campagne tegen van zijn concurrent Toerkoop. Opmerkelijk, want Toerkoop zet de aanval in op online boeken. Dat is namelijk onbetrouwbaar. Kun je beter in een reisbureau doen, vindt Toerkoop.

Tourpress schrijft:

‘De commercials benadrukken allemaal de mogelijke risico’s van het boeken van een vakantie via internet en onderstrepen Toerkoop’s pay-off: ‘Zeker van een fijne vakantie’.’

Op de website van Toerkoop kan online geboekt worden. Wellicht is het bedrijf op zoek naar negatieve publiciteit. Of gelooft het werkelijk dat er toekomst voor de reisbranche bestaat zónder online boeken? Dat zal wel niet.

Jan Tebbens is in ieder geval not amused: ‘Ik vind het nogal wat dat zij online winkelen en online travel in het bijzonder in een kwaad daglicht willen zetten. Tenminste zo ervaar ik het,’ zegt hij via de mail.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Paul Schoenmakers

    Ik snap dan alleen niet hoe je in hemelsnaam een url als Goedkoopboeken.com vooraan in de commercial voorbij laat komen, zonder deze überhaupt geregistreerd te hebben en in iedergeval een 301 naar toerkoop.nl ervan te maken..

    onbegrijpelijk..


    29 januari 2008 om 07:03
    esther

    Ik vind het wel een leuke actie. Toerkoop positioneert zichzelf hier heel duidelijk als hét de reisbureauketen om betrouwbaar een vakantie te boeken, dat kan in het reisbureau maar inderdaad ook online. Het is een vrij onschuldige reclame, ik denk niet dat online reisbureaus hier aanstoot aan moeten geven. Dat was denk ik zeker niet de bedoeling van Toerkoop.

    @Paul: je hebt helemaal gelijk haha!


    29 januari 2008 om 07:20
    Martin de Boer

    Inderdaad Paul, misschien laat dat wel zien hoe ver Toerkoop zelf is met internet.

    Ik kan me bijna niet anders voorstellen dan dat hier sprake is van een kanaal conflict. Men heeft zelf een site waar je kunt boeken en gaan dit via tv-commercials in een kwaad daglicht zetten. Sluit me aan bij de afsluiting van Paul ….onbegrijpelijk !


    29 januari 2008 om 07:27
    Gerjanne Tiemens

    Van 2000 tot 2002 werkte ik als projectmanager internet bij een touroperator, destijds dreigden reisbureaus met het uit de schappen halen van reisgidsen van touroperators die zelf online activiteiten ontplooiden. Na al die jaren is er nog niet echt iets veranderd lijkt ’t….


    29 januari 2008 om 09:43
    Marcel van der Laan

    Mijn inziens heeft toerkoop voor de verkeerde strategie gekozen hier. Mochten ze willen concurreren met internet (een slag die zowieso verloren gaat als ze op prijs concurreren, toch de belangrijkste motivator voor mensen die online boeken) dan denk ik dat het benadrukken van de “onbetrouwbaarheid” van het internet niet echt doeltreffend is aangezien er tegenwoordige genoeg “veilige” betaalmethodes zijn en er tegenwoordig achter de grote online spelers daadwerkelijk een professionele organisatie zit.

    Als ik toerkoop was (en wie ben ik?) dan lijkt het mij voor de hand liggend dat je de strijd niet op die manier zult winnen. Richt je liever op de service behoevende doelgroep van 50+ die daadwerkelijk nog een reisbureau binnen willen stappen en bereid zijn meer te betalen (of onwetend) voor persoonlijk contact. Inmiddels een vrij grote groep, en ik denk ook de reden dat reisbureau’s zullen blijven bestaan. Kan het ook mis hebben natuurlijk…


    29 januari 2008 om 10:09
    Ann Giraud

    Ik vind dit nogal wat! In het land waar online boeken elk jaar aan populariteit boekt….


    29 januari 2008 om 10:37
    Hanzel

    Ze hebben niet de primeur. In 2002 wijzigde TUI ook haar e-businesstrategie. Alleen via de website van Kras Stervakanties kon er online worden geboekt. Op de website van ARKE was het toen niet mogelijk om online te boeken. Inmiddels leven we in 2008 en een snelle blik op de website van Arke leert ons dat dit natuurlijk nu wel mogelijk is. Kom op zeg!


    29 januari 2008 om 10:55
    JMD

    Hele slechte campagne. Wat is tegenwoordig nog de toegevoegde waarde van een vestiging van een reisbureau? Je moet uren wachten om een reisgids aan te vragen en op vragen over de bestemming blijven de medewerkers je ook vaak het antwoord schuldig. Bovendien heeft de gemiddelde consument zich voor het boeken al lang verdiept op informatieve vakantiesites.

    Een slimme reisorganisatie probeert zich mijn inziens juist zoveel mogelijk te focussen op online mogelijkheden, zodat de (kostbare) vestigingen in de toekomst overgeslagen kunnen worden.

    Maar zoals eerder gezegd: de verwijzing naar goedkoopboeken.com en hem niet claimen zegt al genoeg over het ‘e-gehalte’ bij Toerkoop 🙂


    29 januari 2008 om 11:13
    Jan Tebbens

    “Not amused”… Ik was iig erg verbaasd over de spot. Het lijkt mij nogal achterhaald om dit standpunt te kiezen. Ik vind het net als anderen hier vooral vreemd dat je in je spot jezelf positioneert door de zwakke punten (?) van je concurrenten te benoemen.

    Overigens zie ik de spot niet als bedreiging; online boeken / kopen is niet meer weg te denken. Ook de ouderen van straks zijn gewend online aankopen doen.


    29 januari 2008 om 11:24
    Keus Keus

    Niet echt handig bedacht deze campagne in een tijd waarin online shoppen vaste voet aan de grond heeft gekregen. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Net als de VVV’s in Nederland. Net zo een verhaal…Je komt er nooit, maar ze zijn er wel.

    Een eerder advies hierover raad ik dan ook maar aan…richt je op een doelgroep die meer bij je past….65+?


    29 januari 2008 om 11:32
    Polle

    Na het bekijken van de nogal schamele commercial (niet eens grappig maar gewoon slecht) en de terechte opmerking van Paul in het achterhoofd lijkt deze spot nogal gehaast en ondoordacht gerealiseerd te zijn. Ik begrijp ook niet helemaal waarom er geen specifieke doelgroep aangesproken wordt die nog wel in offline boeken geïnteresseerd kan zijn.

    Speel dan liever in op eventuele problemen die deze doelgroep zou kunnen hebben op internet, bijvoorbeeld een gebrek aan persoonlijk advies en ervaring met online shoppen, specifieke informatie over betreffend land, speciale wensen, een persoonlijk contactpunt etc. dan zo’n el cheapo spot te produceren. Anyway, ik ga mijn koffer pakken, ga morgen fijn een weekje weg.


    29 januari 2008 om 12:45
    Dennis Hendriksen

    Je afzetten tegen een trend, die door jong en oud gevolgd wordt, is volgens mij niet echt de manier om sympathie te kweken…


    29 januari 2008 om 14:56
    David

    Goede post, interessant om dat filmpje te zien. Gezien mijn ervaring vorig jaar met het online boeken bij Toerkoop verbaast mij de commercial eigenlijk niet. Mijn ervaring van vorig jaar in een notendop: Na wat informatie (15 minuutjes in de winkel) wat informatie opgevraagd te hebben in een Toerkoop winkel, gaf ik aan dat indien ik de reis wilde boeken, ik dat wel via hun internetsite zou doen. Die vrouw die mij geholpen had reageerde verbaasd: “Kan dat dan…?”.

    Online boeken kon inderdaad. Dit ging op zich goed, raar was wel dat ik binnen enkele dagen weer naar het reisbureau moest om de reis te betalen. Later moest ik weer zelf de tickets gaan afhalen. Online betalen en het toesturen van de tickets via e-mail was neit mogelijk. Enfin, nog genoeg te verbeteren daar!


    29 januari 2008 om 17:43
    frankheijkamp

    Met modder gooien vindt ik nooit zo chique, zeker niet op het moment dat je zelf je zaakjes niet goed op orde hebt. Toerkoop heeft naar mijn idee hiermee de plank flink misgeslagen.


    30 januari 2008 om 09:06
    Johan Scholten

    Het lijkt mij simpel, er zijn zovel reacties op de Toerkoop-spot, daarmee is de campagne is dus geslaagd! Uitvoering kan wellicht beter, maar de spot is waarschijnlijk goedkoop geproduceerd en scoort veel aandacht. Zeker niet slecht gedaan dus.


    31 januari 2008 om 08:29
    Yuri

    Persoonlijk vind ik het een slechte actie. Het doet afbreuk aan de traditionele reisbureau’s die wel snappen dat internet/online een extra kanaal is, welke veelal hun offline kanaal versterkt. Maar goed, dat ter zijde.

    Vandaag ontving ik van TradeTracker een mailing, met daarin, jawel, Toerkoop die een affiliate programma start. Als affiliate ontvang je een bedrag per boeking (CPS), wat te kennen geeft dat ze dit willen stimuleren c.q. aanjagen.

    Ben ik nou zo dom? Of…


    5 februari 2008 om 13:33
    I.Houben

    Tja…Toerkoop via TT….het is maar de vraag of hun website nu dan het boeken ondersteund…

    Het enige dat nu mogelijk lijkt is CPL….maw als iemand dan daadwerkelijk een postcode invoert, dan wellicht een miniscule vergoeding. Hoe kan er een CPS plaatsvinden, als er geen reizen worden aangeboden op de website. Ik vind dat affiliate programma’s dit zelf ook beter moeten monitoren en sturen.

    Als proef op de som heb ik op 4 verschillende soorten reizen gezocht, in alle gevallen na een zoekscherm met de tekst ‘even geduld’ de volgende melding:

    “Selecteren van een vestiging bij u in de buurt. Om u beter van dienst te kunnen zijn, benodigt de website voor dit onderdeel de selectie van een Toerkoop Reisburo bij u in de buurt. Deze vestiging kunt u vinden door uw postcode en/of plaats in te voeren en één van de gevonden vestigingen te selecteren.”

    CPS lijkt dus onmogelijk……


    6 februari 2008 om 14:54
    Yuri

    Beste I. Houben,

    Boeken is wel degelijk een optie, o.a. via Waverunner & Cruisetravel.nl. Zojuist een testboeking proberen te maken, en dit ging prima (tot aan de laatste stap). Het enige wat ik mij afvraag, registreert TradeTracker de boekingen die gemaakt worden op de (partner)websites van Toerkoop? Persoonlijk denk ik het niet, tenzij Toerkoop wel heel erg internet-minded is en hierin voorloopt op de rest… 😛


    7 februari 2008 om 08:51
    Barry

    Dat Toerkoop on line boeken niet serieus willen nemen is een gekozen strategie die je kunt verdedigen. De manier waarop ze deze strategie in beeld brengen vind ik persoonlijk geen goed voorbeeld van een goed doordachte campagne. De getoonde beelden en gesproken/gezongen teksten zijn te flauw voor woorden en buiten elke realiteit. Ik heb het gevoel dat wanneer Toerkoop zich op deze manier blijft manifesteren minder serieus genomen gaat worden als reisbureau door het publiek.


    7 februari 2008 om 15:38
    Wieger Waardenburg

    @Johan Scholten:

    Johan, de reclame is niet bepaald geslaagd: zoek op google maar eens op toerkoop. Onderaan de eerste pagina staat dan al: De mist in met Toerkoop.nl.

    Waar anderen proberen ‘negatieve’ zoekresultaten zoveel mogelijk te verdringen met ‘positieve’ berichten… is toerkoop daar niet zo in geslaagd. Als je zoekt op toerkoop.nl wordt het zelfs nog veel erger!

    En idd, een affiliate campagne starten terwijl je internet zwart loopt te maken is niet echt gelukkige planning. Maar goed; hoe geloofwaardig ben je überhaupt als je internet afdoet als onbetrouwbaar? Volgens mij loop je dan aardig achter de feiten aan.


    8 februari 2008 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!