Nu ook reviewmogelijkheden bij Wehkamp.nl

24 januari 2008, 07:08

{title}Customer reviews spelen een zeer belangrijke rol bij de beslissingen van de actieve online kopers, zo werd recent gesteld in een Social Shopping Study 2007 van e-tailing. Het succes van sites als kieskeurig.nl spreekt wat dat betreft voor zich.

Met die wetenschap in gedachte, biedt ook Wehkamp.nl sinds 10 januari de mogelijkheid om bij álle producten zijn mening te geven en eventueel een foto op te sturen in met zichzelf in de nieuwe outfit of bijvoorbeeld bijzondere foto’s die net gemaakt zijn met aangeschafte camera. Zowel positieve als negatieve reviews worden geplaatst, al zal wel een filtering op scheldwoorden e.d. plaatsvinden. Tot en met maart is de mening van de klant bovendien geld waard: één keer per week keert Wehkamp.nl een beloning uit van 250 euro voor het schrijven van een review.

“Klanten willen graag hun mening geven en stellen belang in de mening van anderen. Dit fenomeen hebben we al onderkend toen onze klanten hun mening mochten geven over onze nieuwe site (jan.2007: meer dan 1.000 reacties) en ook, toen er in het kader van Valentijnsdag gedichten op Wehkamp.nl konden worden geplaatst (3.000 gedichten). De ervaring heeft geleerd dat veel gebruik wordt gemaakt van de reviewmogelijkheid. Bovendien kunnen we er als bedrijf veel van leren: krijgt een product veel negatieve reacties, dan kunnen we bijvoorbeeld de afbeelding of het product aanpassen” aldus Arjan Kroes, e-commercemanager bij Wehkamp.

Benieuwd wanneer de concurrenten van Wehkamp ook de stap zetten. ‘t zou m.i. overigens wel goed zijn als naast review over de producten die Wehkamp verkoopt ook actief reviewmogelijkheden worden geboden over Wehkamp en haar dienstverlening zelf.

Bron: persbericht Wehkamp

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    ssmeding

    Bij een grote site als Wehkamp zal dit zeker de nodige UGC opleveren.

    Wat ik me wel afvraag is waarom webshops niet overwegen om beoordelingen en recensies van onafhankelijke partijen (zoals Kieskeurig en Vergelijk) te plaatsen. Hierdoor vermijd je elke schijn van mogelijke manipulatie en alleen het doorpubliceren van rapportcijfers op producten zou al een mooie stap zijn.


    24 januari 2008 om 08:54
    Paul Schoenmakers

    Gratis idee voor Wehkamp;

    Stuur alle klanten die het afgelopen jaar een bepaald product hebben gekocht een email en vraag hoe het product hen bevalt en of men er een review voor achter wil laten. Volgens mij komt die UGC dan extra snel!


    24 januari 2008 om 08:59
    Joke Vrolijk/PR/Wehkamp

    In reactie op Paul Schoenmakers’ idee: jammer dat dit deel van het persbericht is weggelaten: onze klanten krijgen inderdaad, na de 2 weken zichttermijn van het bestelde product, per email een oproep om een review te schrijven (“Gefeliciteerd met uw aankoop, wij zijn benieuwd naar uw ervaringen met dit product! Schrijf nu uw review”).


    24 januari 2008 om 10:26
    Paul Schoenmakers

    Kijk, dan schat ik in dat jullie heel snel veel reviews krijgen, dat is helemaal top voor de consument!

    Plus een groot voordeel tov vergelijkingssites waar mensen geen extra prikkel hebben om na aanschaf van een product terug te komen en hun oordeel te geven.

    Booking.com werkt ook op de manier van na afloop van het verblijf een mailtje sturen en vragen om een beoordeling te geven over het hotel.


    24 januari 2008 om 10:44
    media

    Opnieuw een interessant en goed initiatief; Wehkamp is wat mij betreft een pracht voorbeeld van hoe een groot bedrijf digitale media kan inzetten om met (potentiele) klanten in dialoog te treden. Complimenten!


    24 januari 2008 om 10:48
    Niek

    Wordt deze (gratis!) feedback ook door fabrikanten/leveranciers gelezen en wat wordt er vervolgens mee gedaan?


    24 januari 2008 om 14:53
    Joke Vrolijk

    Behalve dat klanten graag hun mening geven en belang stellen in de mening van anderen, kunnen we er als bedrijf natuurlijk ook veel van leren: krijgt een product veel negatieve reacties, dan kunnen we bijvoorbeeld de afbeelding of het product aanpassen.


    25 januari 2008 om 06:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!