Paul Molenaar (Sanoma): Een site van 5 ton heeft niet meer kans dan een van 5 duizend euro

21 januari 2008, 22:11


Paul Molenaar (Sanoma) from erwin blom on Vimeo.

Hij is aan het vertrekken bij het bedrijf waar hij 6,5 jaar actief was, maar blikt nog een keer terug en vooruit. Over successen en mislukkingen en de verschillen tussen oude en nieuwe media. Erwin Blom in gesprek met Paul Molenaar van Sanoma.

Een aantal uitspraken:

“De groei is uit tijdschriften, dus moet een uitgever voor de toekomst een goeie online presence hebben.”

“Tijdschriften hebben het online moeilijker dan titels die internet als startpunt hebben.”

“De formule van tijdschriften is in de regel te breed om zomaar naar een website te vertalen. De essentie van online site is focus en eenvoud.”

“Online hebben jij en je vrienden de regie, in een tijdschrift heeft de redactie de regie. Dat is een wezenlijk verschil.”

“Waar we bij tijdschriften focussen op doelgroepen, kiezen we aan de andere kant juist domeinen – culinair, auto’s, wonen – als startpunt om van daaruit een media-onafhankelijk beleid te voeren om de consument zo goed mogelijk te helpen.”

“Een persoon kan het verschil maken. Dat zien we aan het succes van Autoweek.”

“Het succes van bereiksadvertenties is me tegengevallen. De resultaatgebaseerde markt zoals bijvoorbeeld van Google is vele malen groter gebleken.”

“Ook de adverteerder moet op internet de dialoog aangaan met zijn klanten. Maar hoe je over pindakaas het gesprek aangaat, daar heb ik het antwoord ook nog niet op.

“Journalisten die van de School vd Journalistiek komen hebben het fout geleerd.”

“Online gaat 9 van de 10 dingen mis. Simpel zat. Dat hoort erbij. Daar moet je vanuit gaan.”

“Een site van 5 ton heeft niet meer kans van slagen dan een site van 5 duizend euro.”

“Ik zie nog niet hoe je geld met mobiel kunt verdienen als uitgever.”

“Als ik nu 25 was zou ik in Azie zitten.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    venturo

    Paul zegt “Ik zie nog niet hoe je geld met mobiel kunt verdienen als uitgever.”

    Omdat uitgevers mobiel maar ook IPTV blijven benaderen als een uitgever ipv exploitant van geintegreerde media.


    21 januari 2008 om 22:17
    Martijn

    “Online gaat 9 van de 10 dingen mis. Simpel zat. Dat hoort erbij. Daar moet je vanuit gaan.”

    “Een site van 5 ton heeft niet meer kans van slagen dan een site van 5 duizend euro.”

    En daarom denkt men dat je maar met zo weinig mogelijk geld, zo veel mogelijk online initiatieven moet ontwikkelen.


    22 januari 2008 om 07:12
    marcvanderchijs

    Bij multinationals gaan inderdaad 9 van de 10 online dingen mis. Bij gepassioneerde start-ups ligt dat percentage volgens mij veel lager. Grote bedrijven moeten niet vernieuwend willen zijn, maar kunnen beter goede start-ups overnemen. Dan krijg je meteen goede teams aan boord met frisse ideeen (zorg wel dat je ze vrij laat!).


    22 januari 2008 om 07:34
    Rick

    Het probleem is dat de mensen die over de budgetten gaan meestal geen flauw benul hebben of iets voor 5 duizend euro kan, of dat het echt een paar ton moet kosten (sommige zaken zijn nou eenmaal kostbaar). En zowel onder- als over-budgettering heeft desastreuze gevolgen voor het resultaat.

    Hoeveel geld er daadwerkelijk in wordt gestoken is bij multinationals eerder gerelateerd aan de kwaliteit van de Powerpoint presentatie dan aan de werkelijke kosten van het project….

    Overigens ben ik het niet met Marc eens, 9 van de 10 start-ups gaan net zo hard op hun smoel. Een groot bedrijf kan prima als incubator voor nieuwe producten fungeren, maar er zijn er maar weinig waarbij de decision makers verstand van zaken hebben zoals Molenaar dat heeft.


    22 januari 2008 om 08:08
    media

    Heren, goed interview!

    Ben het met Rick eens, ook de startups gaan net zo hard op hun smoel. Voordeel is wel dat ze sneller weer opstaan om het opnieuw te proberen.

    Paul: “Als ik nu 25 was zou ik in Azie zitten.” Daar hoef je geen 25 voor te zijn toch?


    22 januari 2008 om 08:19
    marcvanderchijs

    Rick, ik geloof niet in een groot bedrijf als incubator. Probleem is dat de mensen vaak niet ondernemend genoeg zijn of niet ondernemend genoeg durven zijn. Ik heb zelf jarenlang bij een multinational gewerkt, en ik merkte elke keer weer dat risicomijdend gedrag beloond wordt. Daar ga je je dan dus naar gedragen. Voor nieuwe ideeen moet je juist risico’s durven nemen. Daarnaast is mijn ervaring dat bij multinationals de meeste mensen om 6 uur naar huis gaan, en je dan dus een halve werkdag mist.

    Ik heb geen cijfers die kunnen onderbouwen hoe goed start-ups het doen, maar ik geloof niet dat 9 van de 10 op hun smoel gaan. Wel is het zo dat velen hun business model noodgedwongen aanpassen, en daardoor uiteindelijk op een andere manier dan gepland succesvol worden. Binnen grote organisaties wordt dan vaak het project beeindigd, en is daarmee niet succesvol.


    22 januari 2008 om 08:26
    Martijn

    “Online gaat 9 van de 10 dingen mis. Simpel zat. Dat hoort erbij. Daar moet je vanuit gaan.”

    ik had gehoopt dat we nu een stapje verder zouden zijn hierin.

    ja, het ene is sneller succesvol dat het andere. Met het opzetten van websites zie ik eerder een rol weggelegd voor serieuze digitale uitgevers (zoals ilse media, van sanoma trouwens, dat probeert te doen). en dan maak je op de lange termijn afwegingen die los staan van instant succes. Het kan dan bijvoorbeeld interessant zijn om een verlieslijdende site over auto’s te houden omdat je de aanwezigheid in die markt niet op wil geven.

    Je moet op een andere manier naar internetinitiatieve gaan kijken. Het zijn geen hallelujah-we-zijn- binnen-sites. Het horen serieuze uitingen te zijn van professionals.


    22 januari 2008 om 11:32
    Rick

    Ik begrijp niet goed waarom mensen zoveel moeite hebben met het idee dat 9 van de 10 dingen geen succes worden.

    Bij media als muziek, film en televisie, toch niet de jongste takken van sport in vergelijking met internet, is het heel normaal dat succes schaars is. Internet, met het enorme aanbod en de lage drempel is de kans op succes nog vele malen kleiner. Voeg daar ook nog eens de factor informatie-technologie aan toe, en 9 van de 10 is nog redelijk optimistisch.


    22 januari 2008 om 12:46
    Martijn

    @rick: wat en wanneer is het een succes?

    iedereen praat altijd lovend over het long tail effect, maar dat wordt dus alleen maar benut bij de sites die in het eerste jaar direct al winst maken.

    het mag blijkbaar niet gestaag groeien.

    dat lijkt altijd de redeneertrant; internetsites moeten explosief groeien.

    dat lijkt mij gewoon vreemd, ook in relatie met andere media


    22 januari 2008 om 13:52
    daniel@clickvalue.nl

    Molenaar heeft het bij ‘9 van de 10 dingen’ niet over complete sites. Hij verwijst juist expliciet naar allerlei kleine initiatieven, wijzigingen en veranderingen.

    Het mooie van internet is juist dat je tegen lage kosten een nieuw initiatief kan starten. Bij succes is de ROI vaak zeer hoog. Dat rechtvaardigt dus een groot aantal mislukkingen.


    22 januari 2008 om 18:58
    daniel@clickvalue.nl

    @Erwin

    Molenaar zegt nooit: “Ik zie nog niet hoe je geld met mobiel kunt verdienen als uitgever.”

    Hij zegt: “Mobiel is belangrijk…Ik zie nog niet hoe je met het huidige model geld met mobiel kunt verdienen.” Dat is wel wezenlijk anders.

    Wel een erg goed interview!


    22 januari 2008 om 19:08
    loket

    Kun je de titel van deze posting cq quote van Paul ook omdraaien?


    22 januari 2008 om 20:27
    Yuri van Geest

    Steengoed interview ! Diepte en beide kanten scherp. Klasse !


    23 januari 2008 om 05:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!