NU.nl verkoopt homepage aan Vodafone

22 januari 2008, 21:00

NU.nl verkoopt homepage aan Vodafone

Zelf was ik vandaag de hele dag op pad en lees daardoor nu pas de lezerstips over de Vodafone-advertentie op NU.nl. Inmiddels is op sites als Adfoblog, Molblog en Twitter al veel geschreven over de zogenoemde radical (witte achtergrond gevuld door een beeldvullende advertentie) en de drie bijbehorende banners (header, skyscraper en button). De teneur van de reacties is overwegend negatief en ik ben dan ook benieuwd of NU.nl dit soort campagnes vaker zal toelaten.

Ben ook wel benieuwd wat Vodafone heeft betaald voor plaatsing van de advertenties. Ik lees net op NU-blog dat het gaat om een campagne van één dag. Uitgaande van de tarieven voor NU.nl schat ik deze campagne op minimaal 75.000 euro voor één dag. Duur? Met ruim 10 miljoen pageviews per dag (uniek bereik?) kom je dan uit op een tarief van ca. 7,50 CPM.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

37 Reacties

    Kjeld Kahn

    @Marco: Je CPM berekening klopt niet. Die 10 miljoen pageviews staan voor de hele site. Deze actie is alleen op de frontpage, alle subpages tonen de normale banners (niet van Vodafone).

    De frontpage CPM rate is dus anders (hoger?) dan de door jou geschate 7.50 CPM.

    Overigens zou ik wel willen weten of Jan Modaal dit allemaal zo negatief vindt als de reacties op alle blogs.


    22 januari 2008 om 21:42
    media

    @Martijn: dank voor de link; had die schatting nog niet gezien. Vraag me overigens wel af of die realistisch is. Ik weet wat partijen als Postbank, Citroen, etc. betalen voor homepage takeover van blogs; als ik dat doortrek naar een site als NU.nl komt die 75K dichter in de buurt.

    @Kjeld: die 10 miljoen is een schatting op basis van totale aantal van ca. 16 miljoen pageviews per dag. Ben het overigens met je eens en denk dat de meeste lezers het geen bal interesseert of daar nu een achtergrondje staat of niet.


    22 januari 2008 om 21:47
    Hein

    Het is niet de homepage take-over (die is vindt regelmatig plaats) maar bestaat niet uit de zo druk besproken achtergrond. Het was de eerste radical (alhoewel men daar binnen Nu.nl niet helemaal zeker van is).

    Het betrof hier de radical oftewel de skin. De prijs staat overigens gewoon op hun website en de schatting hier is spot-on ratecard.


    22 januari 2008 om 22:14
    media

    @Hein: ah, vroeg me al af wat skin nu precies was maar had al het idee dat die meer in de richting kwam van wat we vandaag hebben gezien op NU.nl. Dank voor de aanvullende info!


    22 januari 2008 om 22:19
    Rein

    Ik geloof er ( als E-Marketeer zijnde) niets van dat dit een rendabele campagne is geweest. Het publiek voor mobiel internet is te klein en te specifiek, Nu.nl is niet het kanaal, ik zou het specifieker op de profesionals richten. (maar dat is mijnn bescheiden mening)


    22 januari 2008 om 22:31
    media

    @Niek: mee eens, het was zeker geen creatief hoogstandje; gewoon plat de hele pagina volplempen met vodafone-uitingen. Heb overigens je link even aangepast 😉

    @Rein: ligt er aan wat je doelstelling is, het heeft zeker iets gedaan vwb branding verwacht ik.


    22 januari 2008 om 22:36
    Niek

    Tuurlijk heeft het iets gedaan qua branding voor Vodafone maar ik vind het meer negatieve reclame voor nu.nl. Ze zouden moeten uitstralen dat ze een informatieve website zijn, niet een reclamezuil.


    22 januari 2008 om 22:43
    chi666

    och, vond het niet storend, wel grappig, niet heel mooi, zal er geen vodafoon abo meer of minder om kopen.


    22 januari 2008 om 22:51
    ulti

    Ik (als niet marketing expert) vond het er lelijk en druk uitzien. Het was vooral ook irritant dat ik ‘m niet kon blokken met Ad BLock Plus voor Firefox


    23 januari 2008 om 07:38
    marcelvogels

    Voor adverteerders Vodafone is dit een geweldige en effectieve truc. De reden hiervoor is dat dergelijke heftige impact aan het begin van een campagne heel hard wordt terugverdiend doordat herkenning van uitingen na gisteren veel en veel sneller zal gaan. Kortom, iedereen die inhoudelijk in reclame effect zit, zal waarschijnlijk met mij eens zijn dat dit een zeer slimme vinding is. Vanuit de optiek van een exploitant, daarentegen, kun je dit natuurlijk niet iedere dag aanbieden, want dan gaat het je unieke bezoekers kosten.


    23 januari 2008 om 07:39
    Lex

    De reacties komen van webloggers die vaak een andere kijk op dergelijke zaken hebben. Ik vond het juist erg origineel en helemaal niet storend!


    23 januari 2008 om 07:50
    Robert de Boer

    Wat ik niet begreep is waarom die hele achtergrond niet aanklikbaar was. En om mij heen hoorde ik alleen maar negatieve reacties, ook van ‘jan modaal’ mensen…


    23 januari 2008 om 07:51
    Niek

    @Jeroen: Volgens mij gaat het helemaal niet om het wel of niet snappen. Ik moet ook elke maand mijn huur betalen maar ik laat m’n hoofd toch ook niet vol tatoeëren met logo’s van Vodafone?

    De bezoeker weet best dat mensen betaald moeten worden en dat hiervoor reclame-inkomsten nodig zijn. Ik hoor ze over het algemeen ook niet klagen over kleine reclame-uitingen en ik kan ze heel goed begrijpen als ze het onprettig vinden als ze ineens een paginagrote vodafone-afbeelding in hun gezicht gedrukt krijgen.


    23 januari 2008 om 07:51
    hidde tuinstra

    Ik vind de reacties nogal overdreven. of de uiting mooi is of niet, laat ik graag in het midden, maar ik vond hem redelijk rustgevend en niet zo storend. De content werd er verder niet door aangetast. In dat opzicht vind ik een layer ‘irritanter’.

    Verder wil ik Vodafone graag felicteren met de buz rondom deze actie. Ze staan weer top of mind en zoals Marco ook al aangaf zal de herkeningsfactor van de campagne nu zeker hoger liggen.


    23 januari 2008 om 08:02
    nikao

    vind de negatieve reacties ook wat overdreven eerlijk gezegd.

    Wat me wel verbaasd is dat ik nog niemand hoor over het feit dat NU.nl een nieuwsdienst is, en geacht wordt objectief nieuws te brengen?

    Hoe ligt de relatie reclame tot nieuwsuitingen over de adverteerder ?


    23 januari 2008 om 08:09
    David Barens

    Ik kan ook niet heel enthousiast worden van deze site take over met achtergrond. Voornamelijk om 2 redenen:

    – Dit past niet bij een site als Nu.nl. Nu.nl en Ilsemedia zijn altijd heel erg bezig met de redactionele content de hoofdzaak te laten vormen op de site. Daardoor hebben ze altijd een beperkt aantal commerciële plaatsingen op de site gehad en moet hemel en aarde bewogen worden om er zelfs maar een simpele corner ad door te krijgen. Ik ben absoluut voor dit soort spectaculars (mits goed uitgevoerd), maar ik denk dat Nu.nl heel makkelijk voorbij is gegaan aan hun eigen principes en met de gemoeide euro’s even vergeten is waar ze voor staan.

    – Ik vind de site take over en de achtergrond niet goed uitgevoerd. De verschillende uitingen interacteren totaal niet met elkaar. En de achtergrond voegt weinig toe. Er animeert helemaal niets in en ik vind het niet goed doordacht dat er op grote beeldschermresoluties witte zijkanten te zien zijn. Goede hoeveelheid exposure, maar in mijn ogen niet goed uitgevoerd.

    @Jeroen: ik begrijp heel goed dat reacties betaald moeten worden en ik vind redacties vaak ook irreëel negatief ten opzichte van het plaatsen van commerciële uitingen. Er is alleen wel een heel duidelijk verschil tussen Gamez.nl en Nu.nl. Nu.nl staat heel erg voor het leveren van hoogwaardige, commerciëel onafhankelijke content en halen door hun bereik genoeg geld op met de reguliere bannerverkoop. Ik vind het dan jammer dat ze voor een zak hun eigen principes overboord gooien.


    23 januari 2008 om 08:16
    Henk

    Ik begrijp niet wat het probleem is. En al helemaal niet dat bezoekers van een marketing blog dit als een probleem zien. Zoals vodafone nu heeft laten zien zal in de toekomst nog veel meer gebeuren. Het is een mooi ‘experiment’ en geeft marketing mogelijkheden.

    Maar ben echt zeer verbaasd over de negatieve reacties hierop. Van Hippie-‘marketing’ blog Molblog begrijp ik de reacties maar op marketingfacts verwacht je normaal iets professionelere mensen en reacties. (Ben een fan hoor; )


    23 januari 2008 om 08:38
    media

    @Henk: volgens mij lees je niet goed, meeste reacties zijn juist positief. Wellicht heb je vandaag de verkeerde bril op? 😉

    @Lenneart: mooi voorbeeld, thx!


    23 januari 2008 om 08:43
    Lot Keijzer

    @Niek: had je al een ratecard in gedachten voor je hoofd en tattoo optie? Lijkt me mooi…


    23 januari 2008 om 09:07
    Jeroen Brouwer

    @Lot: LOL!

    Ik zag vandaag trouwens reclame in een bushokje hangen. Echt belachelijk. Ik wil daar gewoon de bustijden zien en meer niet. Ik ga de busmaatschappij sewen. Sterker nog! Volgens mij laten ze me langer wachten in het hokje zodat ik de reclame langer moet bekijken. Het is 1 complot en de salesafdeling bestaat uit afgezanten van de hel. Mij zullen ze in ieder geval niet meer terugvinden in de bus…

    :+


    23 januari 2008 om 10:01
    hidde tuinstra

    @bas paauw bedankt voor de link! wat kunnen mensen zich toch druk maken zeg, goed leesvoer zo bij mijn broodje 🙂


    23 januari 2008 om 11:04
    bert

    Ik vind het een super interessante nieuwe manier van reclamemaken. maar zoals eerder aangegeven, als je een hoge resolutie hebt, kan het af en toe wel erg hyves-achtig overkomen.


    23 januari 2008 om 12:10
    Bart Suichies

    Niet zo’n goed idee, dat bovendien niet zo heel best is uitgevoerd (kwaliteit totaal niet in lijn met het beeld dat ik zowel van nu.nl als vodafone heb). Ik had de achtergrond overigens al geadblockt (@ulti, het kan dus wel, ik heb gewone adblock voor FF) voordat ik uberhaupt doorhad dat het om reclame van Vodafone ging.

    Voor 75.000e kan een organisatie als Vodafone lijkt me wel iets beters bedenken dan een klassieke interruption marketing techniek.


    23 januari 2008 om 13:10
    Willem L

    Hup Jeroen Brouwer!

    Overal is reclame en er wordt nooit echt moeilijk over gedaan. Maar op internet moet alles gratis én reclamevrij. Banners en buttons betalen goed.

    Hier op marketingfats zien we ook UPC en anderen draaien. Net als op vele andere blogs tegenwoordig. En daar is niets mis mee. Uitstekend juist dat goede bloggers op die manier geld verdienen en de pen niet aan Maarten geven na verloop van tijd.


    23 januari 2008 om 14:24
    David Barens

    @Willem L…volgens mij heb je de reacties niet goed gelezen. Niemand zegt dat online adverteren niet mag of dat het slecht is, het gaat in dit specifieke geval alleen om de manier waarop.


    23 januari 2008 om 15:50
    media

    Weet nu al iemand wat de (bruto) prijs was van deze campagne? Vandaag links en rechts eens geinformeerd en ik denk dat ik er niet ver naast zat met mijn 75K 😉


    23 januari 2008 om 15:59
    jkivit

    zoals ik op Twitter al zei Marco, 50k 🙂


    23 januari 2008 om 19:55
    media

    @John: ik denk dat je er ongeveer 25K naast zit 😉

    Ik zal eens kijken of ik een interview kan doen met beide partijen; is toch wel een erg leuke case op deze manier.


    23 januari 2008 om 20:04
    Sarah

    Ik vind de advertentie er erg goed uit zien. Het is helemaal niet storend. Daarnaast is het mooier om 3 advertentie’s in 1 stijl te hebben dan dat het allemaal verschillende zijn. De hoge prijs is niet gek aangezien de site er voor een dag helemaal in het teken is van Vodafone..


    23 januari 2008 om 22:18
    Lodewijk

    Wat ik me alleen afvraag is of de schermresolutie van invloed is op de weergave..1024 zal niet de volledige advertentie laten zien.. toch?


    28 januari 2008 om 18:54
    Gijsbert van der Meulen

    Waren jullie het al eens over de prijs? De radical homepage takeover bij nu.nl (Sanoma) stond in 2017 voor €58.500 per dag op de prijslijst. Al gaat natuurlijk niemand de prijs op de prijslijst betalen. 🙂


    12 maart 2018 om 16:16
    Bart Manders

    Ha ha, krijg nog steeds een melding van Marketingfacts dat er een nieuwe reactie is op een bericht van 10 jaar geleden 🙂

    Ga d’r van uit dat 10 jaar later de NDA al verjaard is ;-). Volgens mij hebben we toen 35000 euro betaald voor de uiting, waar de ratecard 75000 euro was. Kijkend naar de attentiewaarde en het rumoer dat er omheen was denk ik dat het een hele goede deal was.


    12 maart 2018 om 17:03
    jeroenmirck

    Leuk toch, zo’n historische terugblik? 😉 Ik herinner me deze homepage takeover nog goed (schreef toen voor Adformatie’s weblog Adfoblog). Opmerkelijk dat vrijwel iedereen negatief was, maar dat het concept tien jaar na dato nog gewoon bestaat en regelmatig wordt ingezet, zeker ook op nieuwssites als NU.nl.


    12 maart 2018 om 17:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!