Geenstijl bijna de meest populaire blog van Nederland

6 oktober 2007, 04:48

Geenstijl bijna de meest populaire blog van Nederland

Na de Marcom Top 100 en Todd And’s Power 150 hebben we nu ook de Blog50. De Blog50 geeft een overzicht van de populairste weblogs in Nederland en Belgie gebaseerd op Google PageRank, Technorati Rank en Bloglines Subscribers. Naast een overall Top 50, zijn er ook lijsten met de meest populaire weblogs in de categorieen Auto, Entertainment, Fun, Foto/Video, Gezondheid, Internet/ICT, Marketing, Natuur, Nieuws, Persoonlijk, Politiek, Sport, Studie, Vrije tijd, Vrouw en Zakelijk. Vooral deze categorisering is een waardevolle aanvulling op de reeds bestaande blogindexen zoals startlog en weblog.startpagina.nl.

En uiteraard is het mooi om te zien dat Marketingfacts deze maand de eerste plek inneemt in het overzicht van de meest populaire weblogs van Nederland en Belgie. Voor Geenstijl, Frankwatching, Molblog en Bright.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

30 Reacties

    Raimo

    @Marco, gefelciteerd met deze mooie positie! Mag je toch wel trots op zijn..


    6 oktober 2007 om 05:10
    Jee-eM

    Inderdaad gefeliciteerd, ik heb nog een lange weg te gaan 🙂


    6 oktober 2007 om 05:13
    ehannink

    LOL post en titel 🙂


    6 oktober 2007 om 05:13
    Henri van den Hoof

    Sluit me volledig aan bij Raimo en wat mij betreft MF verdiend op 1. Ik was zelf trouwens ook blij verrast door de score van mijn blog: #9 in de Marketing categorie en #52 overall. Het gebruik van Bloglines als factor is wel apart vind ik, maar het zal wel met de openheid van hun API te maken hebben vs. die van Feedburner waar de blogowner eerst expliciet toegang tot zijn data moet geven.


    6 oktober 2007 om 05:15
    media

    Thx!

    Henri, bloglines heeft inderdaad een open API en opmerkelijk genoeg (heb daar ooit onderzoekje naar gedaan), is het aantal bloglinessubscribers een aardige indicatie voor het totale aantal subscribers. Dit was overigens al wel meer dan een jaar geleden dat ik daar naar gekeken heb. Heb het idee dat populariteit van bloglines aan het afnemen is (en daardoor minder respresentatief zal zijn).


    6 oktober 2007 om 05:28
    Henri van den Hoof

    @Marco: Ik moet zeggen dat ikzelf tijdens het surfen het aantal feedsubscribers via Feedburner wel een hele goede factor vind om snel de populariteit van een blog te beoordelen: Een soort van social kwaliteitscore. Nadeel is wel dat het wat gemakkelijker te manipuleren is.


    6 oktober 2007 om 05:37
    Alexander Peters

    Wow, dat ha ik om eerlijk te zijn nooit gedacht, #1, en groter dan geenstijl?


    6 oktober 2007 om 05:50
    eduardblacquiere

    Gefeliciteerd, Marco! Deze lijst laat mooi de plaats zien van Marketingfacts als MF ook opgenomen zou worden in de MarCom Top 100 🙂

    Ik snap de keuze voor Bloglines, maar de sterk afnemende populariteit komt de representativiteit niet ten goede denk ik. Hopen dat Google meer openheid gaat geven…


    6 oktober 2007 om 06:31
    M.Ietje

    Bloglinessubscribers zegt dus werkelijk niets over de populariteit van een blog he. Als een blog namelijk zo populair is dat het bijvoorbeeld al de standaard homepage op een pc is dan zie je dat in bloglines negatief omdat ie daar dan niet opduikt. (Neem ik nog niet mee dat het gebruik van bloglines bij MF bezoekers meer bekend is dan bij de bezoekers van GS.) Dat de pagerank van MF hoger is zegt ook niets omdat MF een gespecialiseerd medium is. (Naar mijn bescheiden mening zijn alleen PRs binnen eenzelfde specialisme te vergelijken.)


    6 oktober 2007 om 07:24
    bvlg

    De bijdrage in de totale score van het aantal bloglines subscribers is marginaal. Het aantal bloglines subscribers wordt immers door 100 gedeeld.


    6 oktober 2007 om 09:37
    Roy Huiskes

    @Geert S

    Je hebt in je 1e alinea helemaal gelijk. maar om dan vervolgens alexa als meetinstrument te pakken is de plank behoorlijk misslaan…

    Er is maar weinig zo rot op het internet als Alexa data voor bezoekers vergelijk…


    6 oktober 2007 om 09:45
    Geert S.

    @Roy – ik heb het over “een aardige indicatie”. Bovendien maakt niet uit welke bron je kiest om te zien dat GS aanzienlijk meer bezoek trekt dan de andere genoemde weblogs.


    6 oktober 2007 om 10:44
    Roy Huiskes

    @geert s mee eens dat ze meer bezoek trekken, echter is dat niet meegenomen in de criteria van deze top50. Het zou mij overigens niet veel moeite kosten om via alexa meer traffic te lijken hebben als GS 😉


    6 oktober 2007 om 11:30
    Geert S.

    De vraag is dan natuurlijk hoe zinvol het is om jezelf uit te roepen tot “populairste weblog” als je bezoekcijfers doodleuk negeert. Da’s misplaatste borstklopperij. MF is een weblog met een enorme autoriteit, dat staat buiten kijf, maar juist daarom heeft het dit soort onzinnige pseudolijstjes niet nodig.


    6 oktober 2007 om 13:40
    media

    In reactie op een aantal reageerders, de top50 zegt niets over het aantal bezoekers (kwantiteit) maar over de populariteit, ie aantal referenties (kwaliteit). Dit is in de wetenschappelijke literatuur (citation index) al decenia heel gebruikelijk wetenschappers en universiteiten te kwalificeren.


    6 oktober 2007 om 13:43
    media

    @Geert: even voor de duidelijkheid, niet wij maar blog50 heeft het over de populairste webogs van Nederland en Belgie. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je appels met peren kunt vergelijken. Vandaar dat wij destijds heel bewust hebben gekozen voor een overzicht van marketing & communicatie blogs omdat je binnen deze groep wel de blogs met elkaar kunt vergelijken. Maar hoe zinvol is het om een marketingblog te vergelijken met een sensatieblog?

    Desalnietemin is het leuk om alle blogs eens in één lijst te zien en verder is het aardig als overzicht van blogs. Handig voor partijen als blogads.nl 😉


    6 oktober 2007 om 13:53
    bvlg

    Een dergelijk lijstje lijkt wel leuk, maar dan moeten de inititiafnemers wel iets meer moeite doen. Beweren dat de huidige lijst de populairste blogs uit Nederland en Belgie bevat lijkt mij toch iets overdreven te zijn, er komen amper Nederlandstalige blogs uit België in voor.


    6 oktober 2007 om 14:19
    bvlg

    @Marco

    In de screenshot die je bovenaan dit artikel toont staat zeer duidelijk “populairste weblogs”. Populair interpreteren als kwalitatief lijkt mij kort door de bocht te zijn.

    Google Pagerank en Technorati Rank worden bepaald aan de hand van het aantal links naar een weblog en hebben helemaal niets met waardering te maken. Als ik in berichten op mijn blog links opneem naar een andere blog wil dit niet automatisch zeggen dat ik daarmee mijn waardering voor de kwaliteit van de andere blog uitspreek. Gaat iedereen die linkt naar een shocklog automatisch akkoord met alle berichten op dat shocklog ?


    6 oktober 2007 om 14:24
    Floris

    Citation index mag dan gebruikt worden om bijvoorbeeld universiteiten te rankschikken, maar dat kwalificeert alleen het aantal publicaties die vanuit de desbetreffende universiteit zijn gepubliceerd, en zegt helemaal niets over de vakinhoudelijke invulling in de dagelijkse praktijk voor studenten, kwaliteit van docenten, faciliteiten etc etc. Een nogal beperkte blik dus om universiteiten langs een meetlat te leggen. Dat geldt in dit geval ook.

    Daarnaast gaat wat mij betreft ook de doorvertaling kwaliteit/kwantiteit mank. Het feit dat wellicht veel meer mensen GS als standaard homepage in hun browser hebben (kan ik me zo voorstellen) maakt het aantal blogfeeds al een minder belangrijke indicator. Daarnaast is de vluchtigheid van een medium ook heel bepalend voor het aantal referenties. Dat zegt dus niets over de kwaliteit van datzelfde medium. Om GS maar weer aan te halen, dat gaat veel meer over recente gebeurtenissen dan MF, die veel meer nadruk legt op inhoudelijke artikelen die een hele andere houdbaarheid hebben. Beide blogs vergelijken op bovenstaande criteria gaat dan ook volledig mank. En dat geldt voor de hele lijst.

    Kortom, zoals zoveel lijstjes die wat mij betreft te vaak voorbijkomen en waar teveel gewicht aan wordt gegeven, zegt dit niet zo heel veel. Marco, als je zelf al bedenkingen hebt bij de validiteit van zo’n lijst is het wel aardig als je dat dan ook bij je artikel vermeldt. Hoort denk ik ook wel bij een weblog die een bepaalde kritische blik nastreeft 😉


    6 oktober 2007 om 18:13
    media

    @bvlg: je hebt gelijk; populair is inderdaad niet hetzelfde als kwaliteit!

    @floris: citation index heeft niets te maken met aantal publicaties maar met aantal keer dat er naar een artikel wordt verwezen en zegt dus iets over de kwaliteit van de onderzoekers/universiteit die het artikel hebben geschreven.

    Vwb deze lijst, zoals ik al aangaf hecht ik er weinig waarde aan omdat het appels met peren vergelijken is. Dacht dat ik met mijn gekozen titel al voldoende knipoog gaf om het niet al te serieus te nemen. Zal het volgende keer ook benadrukken in het bericht zelf. Goed punt!


    6 oktober 2007 om 18:31
    Floris

    Daarom zei ik ook dat het aantal onderzoeken worden gekwalificeerd (dmv verwijzingen), niet gekwantificeerd. Zo lang geleden heb ik mijn scriptie nou ook weer niet geschreven 😉

    Maar mooi dat je er zelf ook met een knipoog naar kijkt.


    6 oktober 2007 om 18:48
    Ruben Boerhof

    @bvlg: Je hebt helemaal gelijk. Er zitten nog niet voldoende Vlaamse blogs in de Blog50, net als het feit dat er ook nog vele Nederlandse blogs toegevoegd moeten worden. We nodigen dan ook iedereen uit om zijn/haar weblog aan te melden.

    Hetzelfde geldt voor de meetmethodes. We hebben ervoor gekozen om de site in BETA te lanceren en de komende maanden te gebruiken om te sleutelen aan de meetmethode. Nu weegt elk onderdeel (technorati, bloglines en google pr) even zwaar, misschien moeten we hier een gewogen gemiddelde van maken? Kunnen er nog meer meetmethodes worden toegevoegd zoals feedburner, Del.icio.us of Alexa traffic rank? Hoe maak je de beste lijst? En ja het blijft wellicht altijd appels met peren vergelijken, maar welke lijst is dat niet? Is Jan Smit te vergelijken met Mika in de top40? En ook in de marcom100 kun je af vragen of een SEO bedrijf te vergelijken is met een onderneming dat in mediaonderzoek doet?

    We zijn er nog niet, dat klopt! We hebben een basis gepresenteerd in BETA versie. Die we in de komende maanden volop gaan aanvullen met nieuwe weblogs en verbeteren met nieuwe meetmethodes/berekeningen.


    7 oktober 2007 om 07:59
    Broodrooster

    Beetje jammer dat er naar de Pagerank wordt gekeken aangezien deze al een aantal maanden niet meer is ge-update.


    9 oktober 2007 om 06:17
    Roy Huiskes

    @broodrooster, er is dan wel NU een update en een banronde aan het draaien over de zichtbare PageRank.


    9 oktober 2007 om 07:25
    Ruben Boerhof

    @roy hoe snel verwerkt google zo’n update normaal gesproken?


    9 oktober 2007 om 11:57
    Frank van Tussenbroek

    Valt mij trouwens alleszins mee dat dit topic nog niet gekaapt is door bezoekers van de nr 2… 🙂


    11 oktober 2007 om 10:44
    eric

    ik leer een beperkt antal mensen hoe ze zonder enige investering geld gaan verdien op het internet.


    24 september 2009 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!