Jongeren besteden 3 uur per dag aan internet

30 december 2006, 05:45

Het jongerenonderzoek YoungVotes (De Vos & Jansen) heeft in de afgelopen maand onderzoek uitgevoerd naar de mediaconsumptie onder 1.000 jongeren (13 tot 29 jaar) in Nederland. Zo blijkt onder andere dat jongeren meer tijd per dag besteden aan internet dan aan het televisie kijken. De meeste jongeren bezoeken het internet elke dag en besteden gemiddeld zo’n 3 uur per dag aan internet. MSN-en is het meest geliefd. Naast MSN-en houden meisjes zich op het web bezig met e-mailen, het bijhouden van profielsites zoals Hyves en MySpace, participeren op forums/discussiesites en het (ver)kopen van producten op bijvoorbeeld eBay en Marktplaats.

Jongens maken meer gebruik van de informatieve functie van internet en houden zich naast MSN-en voornamelijk bezig met het opzoeken van informatie en nieuws. Verder zijn zij actievere downloaders en gamers dan meisjes, wat terug te zien is aan het groter aantal nicknames (gemiddeld 2,26) en contactpersonen (maar liefst 142,73).

Op de activiteiten van jongeren op het internet is vrijwel geen controle. Ouders, familie en partners hebben over het algemeen geen zicht op wat hun kinderen doen op internet. Op de tijd dat men op internet doorbrengt is meer controle: één op de drie jongeren tussen de 13 en 18 jaar wordt erop gewezen als hij of zij te lang achter de computer zit.

Jongeren kijken nog steeds veel televisie, gemiddeld bijna 2 uur per dag. Jongens zappen graag, terwijl meisjes trouwer zijn aan zenders en meer structuur hebben in hun kijkgedrag. De favoriete zenders van meisjes (68,4%) zijn RTL 4 en Net5. Jongens hebben minder duidelijk een favoriete zender. Vooral Discovery Channel en Nederland 3 vallen goed bij de jongens. Opvallend is het gebruik van teletekst: nog altijd wordt dit door 76,6% van de jongeren gebruikt.

Naast het single mediagebruik is het onderzoek ook dieper ingegaan op het crossmedia gebruik van jongeren. Hieruit is ondermeer gebleken dat meer dan éénderde van de jongeren tijdens het televisie kijken online is en één op de vijf jongeren de computer ook offline gebruikt. Ook tijdens het luisteren naar de radio wordt de computer veel gebruikt. Eén op de drie geeft wederom aan online te zijn en bijna 20% is offline bezig op de computer.

Het jongerenonderzoek YoungVotes stond eerder dit jaar ter discussie omdat er enerzijds werd getwijfeld over de aankondiging dat het het grootste jongerenonderzoek zou zijn en anderzijds de leeftijdsgrens te ruim zou zijn om te spreken over jongerenonderzoek.

Eerdere onderzoeksresultaten van YoungVotes zijn te vinden via mediaonderzoek.nl: KLO onderzoekt jongeren en media (begin 2006?).

Via:

Admanager

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!