Hyven versus bloggen en een trotse Marco

8 december 2006, 11:49

Gisteravond werden er tijdens de marketingfactsborrel toch nog wel wat aardige uitspraken vastgelegd waarvan het zonde zou zijn ze niet te bloggen:

Vincent Everts en Aldo Wink
Uploaded by Meisje_van_de_Slijterij

Marco Derksen ik ben zo trots
Uploaded by Meisje_van_de_Slijterij

Petra is sinds 1993 eigenaresse van Slijterij Wijnhandel de Vuurtoren te Breskens, blogt sinds 2003 op Meisje van de Slijterij en schrijft sinds medio 2005 een themaweblog over dranken. Naast altijd op zoek naar nieuwe (digitale) uitdagingen en er vast van overtuigd dat dit zakelijk ook interessant is, is ze samen met haar man de trotse ouder van twee prachtzoons.

Categorie
Tags

15 Reacties

    rjmvandiepen

    @Meisje

    Leuk, je had meer van deze filmpjes moeten maken! Volgende keer dan maar.


    8 december 2006 om 12:12
    Petra de Boevere

    Ja, ik was nog wat bibberig van mn aanrijding op de A10, bleek een dure borrel nog achteraf, volgende keer meer:-)


    8 december 2006 om 12:13
    media

    Ik was er al bang voor 😉

    Jammer dat ik die discussie tussen Aldo en Vincent heb gemist; had nog wel wat tegenargumenten om aan te geven waarom blogs op zijn minst net zo interessant zijn dan social networks als Hyves.


    8 december 2006 om 12:41
    Petra de Boevere

    Ik kwam er niet tussen, want ik ben het er ook niet mee eens (en ik kan het weten want ben een blogger EN een hyver:-)


    8 december 2006 om 12:47
    Fred Zelders

    @Petra & Marco: Wat let jullie om de Hyves/Blogger discussie HIER voort te zetten?

    Graag!


    8 december 2006 om 15:03
    Petra de Boevere

    Hyves is een community en doet me heel sterk denken aan de beginperiode van web-log zo’ n drie jaar geleden. Er wordt vooral ‘ gespeeld’ zonder al te veel inhoud, afgezien van enkele Hyves dan. Een Hyver straalt geen autoriteit uit maar doet vooraL mee aan een trend, ‘ Ik Hyve dus ik besta’ , zo begon je drie jaar geleden een weblog ‘ Ik blog dus ik besta’, met dien verstande dat de meeste bloggers anoniem begonnen maar ook op Hyves zie ik een heleboel alter-ego’ s.

    Een succesvolle blogger heeft echter wel heel wat meer capaciteiten nodig dan een succesvolle Hyver en daarom zul je deze twee fenomenen in mijn ogen niet kunnen vergelijken en moet je dat misschien ook wel helemaal niet doen.

    Maar ik vind het best leuk hoor om ‘ gekrabbeld’ te worden:-)


    8 december 2006 om 15:13
    Polle

    Ow … en ik vond het klote niet bij de borrel te kunnen zijn, maar stond helaas samen met Mirck de blogosphere te vertegenwoordigen op het NIMA Societal Event.


    8 december 2006 om 16:13
    Fred Zelders

    @Polle: Fraai lijstje! Dank je wel!

    Heb je een andere link naar Gen C? want degene die je opgeeft werkt niet 🙁


    8 december 2006 om 16:17
    Polle

    @ Fred: Springwise.com en Trendwatching.com zijn volgens mij even down, maar als het goed is zou eea snel weer live moeten zijn. Ik kijk even in mijn mailbox of ik wellicht de trendbriefing nog voor je heb.


    8 december 2006 om 16:25
    Anders

    @Polle

    Ik weet dan ook niet of de discussie Hyves vs. Bloggen erg relevant is: beiden maken ze onderdeel uit van de grote UCG en GenC ontwikkelingen online en ik denk dat beide pas de eerste stap zijn in deze trends.

    Ik ben het met je eens dat de discussie Hyvex vs Bloggen niet zo zinvol is: er is enorm veel overlap. Maar waar ik wel bezwaar tegen heb, is hoe je Bloggen min of meer exclusief onder user generated content plaatst. Immers, het kenmerk van Web2.0 is dat onderscheid tussen user en niet-user verdwijnt. Juist daarom moeten we inmiddels oppassen om vormen van publiceren te karakteriseren als wel-user generated en niet-user generated.

    Om wat concreter te zijn: ik zie in feite maar heel weinig verschil tussen veel weblogs in de Marcom-top 100 en sites als Webwereld en Emerce. Je kunt hooguit zeggen dat de berichtgeving op Emerce en Webwereld feitelijker en objectiever is dan op de meeste weblogs, maar goed, er staan meerdere sites in de top-100 die ook louter feitelijk en objectieve berichtgeving voeren. Verder zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Laten we bijvoorbeeld eerlijk wezen: Marketingfacts.nl is inmiddels net zo goed als Emerce een fulltime commerciële business.

    Ik heb dan ook grote moeite met de manier waarop “de blogosphere” een grote muur heeft opgetrokken tussen “hun” user generated content-wereld en de rest van publicerend internet. De verschillende partijen staan veel dichter bij – en door – elkaar dan velen willen toegeven. Willen we verdere stappen vooruit maken, dan moeten we dat durven onderkennen.


    8 december 2006 om 18:44
    Polle

    @Anders: het is niet mijn bedoeling geweest om bloggen exclusief onder UGC te plaatsen (“beiden maken ze onderdeel uit van de grote UCG en GenC ontwikkelingen online “). Ik zie de grote trend van UGC online en zie elementen van die trend terug in blogging.

    Daarnaast vind ik het onderscheid dat je schetst tussen diverse sites ook niet zo erg interessant. Het is allemaal versie 1.0. De genoemde sites zullen in twee jaar weer totaal anders zijn qua content, functionaliteiten en tools, de trends als GenC en UGC blijven.

    Weet niet of bloggers per definitie subjectief moeten zijn. Weet ook niet of sites als Webwereld en Emerce enkel feitelijke en objectieve berichtgeving voeren, zoals je zelf aangeeft.

    Denk dat zowel traditionele media/sites als “nieuwere” sites en tools online naar elkaar toetrekken op een hoop gebieden.

    Dat bloggers een disproportionele waarde hechten aan het fenomeen bloggen? Zou goed kunnen, al denk ik ook dat je daarin niet alle bloggers kunt generaliseren. Ik denk ook niet dat dat anders is dan dat door beroepsdeformatie TVmakers wrs disproportionele waarde hechten aan TV, uitgevers disproportionele waarde hechten aan hun tijdschriften, Hyvers disproportionele waarde hechten aan Hyven en mensen in SecondLife disproportionele waarde hechten aan SecondLife. Ik denk dat dat ook medium-eigen is.


    9 december 2006 om 11:00
    Rob V.

    Leuke uitspraken inderdaad en trots mag je er ook op zijn !!


    9 december 2006 om 11:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!