YouTube: van concept tot 1,65 miljard dollar

29 oktober 2006, 10:51

Sinds op 13 juni 2005 ene Maurits ons in de reacties wees op ‘Flickr voor video’ hebben we meer dan 250 berichten over YouTube geschreven. YouTube is daarmee niet alleen op Marketingfacts één van de meest besproken sites, het is volgens Alexa ook wereldwijd één van de snelst groeiende sites dat recentelijk vriend en vijand verraste door zich te verkopen aan Google voor maar liefst 1,65 miljard dollar.

John Knieriem verwijst vandaag naar een interessante presentatie van Jawed Karim (video 50 min.) waarin hij een overzicht geeft van concept tot de deal met Google. Jawed Karim is één van de co-founders van YouTube. Enkele kerncijfers uit de presentatie:

  • dagelijks worden er 100 miljoen video’s op YouTube bekeken;
  • dagelijks worden er 70.000 nieuwe video’s op YouTube geplaatst;
  • YouTube trekt maandelijks 30 miljoen bezoekers;
  • 58% van alle video’s op internet worden via YouTube bekeken;
  • gemiddeld besteed een bezoeker 30 minuten/dag op YouTube.

Karim laat zien dat YouTube een logisch vervolg is op social killer apps zoals LiveJournal (1999), Hot or Not (2000), Wikipedia (2001), Friendster (2002), del.icio.us (2003) en Flickr (2004). Allemaal applicaties die een beetje programmeur in een paar weken in elkaar zet en wereldwijd een groot succes zijn geworden. Hij merkt daarbij overigens terecht op dat in tegenstelling tot het programmeerwerk de opschaling van dit soort applicaties nog wel en hele uitdaging is. Vervolgens gaat hij in op de ontwikkeling van YouTube en de verschillende mijlpalen in haar korte bestaan. Aanrader!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Waldo Smeets

    Waar maar ik de fout, of zijn de cijfers uit zeer vreemd?

    100 miljoen bekeken videos per dag = 3000 miljoen bekeken videos per maand;

    30 miljoen bezoekers per maand bekijken 3000 miljoen videos;

    –> 1 bezoeker bekijkt gemiddeld 100 videos per maand???? Lijkt mij persoonlijk erg veel

    Persoonlijk ben ik dan weer erg benieuwd of die 58% klopt en of dit alleen ondemand video of ook live video betreft. Als je er van uit gaat dat 90 tot 100% van de video voor die tijd door Microsoft mogelijk werd gemaakt (volgens mij telden Real en Quicktime toen al niet meer mee en werd Flash video nog niet echt veel gebruikt), dan hebben zij in rap tempo marktaandeel aan Adobe verloren dankzij YouTube (en het effect dat de keuze van Flash door YouTube heeft gehad op andere video sites).


    29 oktober 2006 om 11:41
    Jop Bröcker

    @Waldo: 30 miljoen bezoekers op de website van YouTube neem ik aan en 3000 miljoen video’s op heel veel verschillende websites…


    29 oktober 2006 om 11:45
    media

    Waldo, op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad zwaar overschat maar als je je bedenkt dat de video’s grotendeels buiten youtube.com (bijv. op dit weblog) worden bekeken dan zou het dus best kunnen. De bezoekers van dit weblog worden niet meegerekend als bezoeker op youtube.com maar dragen wel bij tot de 100 miljoen bekeken video’s per dag.

    De cijfers worden overigens in de video op ca. 7’15” gepresenteerd (voor degene die geen tijd hebben om de hele video te bekijken).


    29 oktober 2006 om 11:49
    Martijn Engler

    @Waldo Smeets: 100 video’s per maand lijkt meer dan het is en dat is natuurlijk gemiddeld. Je hebt er altijd bij die meer of minder kijken..

    Maar als ik naar mezelf kijk, zoek ik nog wel eens een videoclipje op YouTube. Als ik die dan vindt, kijk ik vaak ook gelijk een andere van die artiest.. En nog één… En nog één.. En nog één… Erg verslavend en zo kijk ik er rustig 10 op een avondje. Daarna schop ik mezelf dan weer snel aan het werk.

    Dat soort dingen tellen natuurlijk (voor mijn persoonlijk aantal) best wel door.


    29 oktober 2006 om 12:02
    Maurits van Rijckevorsel

    Ene Maurits …….. nou bedankt 😉 dat was ik dus


    30 oktober 2006 om 06:49
    media

    Als je nu de volgende keer je volledige naam gebruikt dan kan ik er ook naar verwijzen en krijg je de eer die je toekomt 😉


    30 oktober 2006 om 06:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!