Microsoft lanceert Windows Live Barcode

29 oktober 2006, 05:47

Microsoft lanceert Windows Live BarcodeIn juni 2005 schreven we al over ShotCode, een 2D-code die het uitwisselen van informatie tussen verschillende media zoals billboards, PC’s, kranten, tijdschriften en mobiele telefoons vergemakkelijkt. Na een lange aanlooptijd staat OP3, het bedrijf achter de ShotCode, op het punt van doorbreken. Vooral door een recente campagne die Coca-Cola met Sprite in Mexico heeft opgezet. Ondersteund door radio- en tv-reclame zijn maar liefst 40 miljoen flessen Sprite van Shotcodes voorzien. Jeroen Bakker van BlueAce interviewde Dennis Hettema van OP3 enkele weken geleden en vroeg hem waarom Coca Cola nu juist met OP3 in zee is gegaan.

Het gebruik van dit soort 2D-codes bestaat al geruime tijd in Japan en Zuid-Korea maar wil in de rest van de wereld nog niet echt doorbreken (is mijn gevoel). Wellicht dat Windows Live Barcode, de nieuwe Windows Live dienst die is gebaseerd op QR Code daar verandering in kan gaan brengen.

Net als bij de ShotCode is het idee hierachter dat je een gewone tekst kunt omzetten in een QR Code. Deze QR code kun je in je mail plakken, of afdrukken in een tijdschrift of billboard. Door een foto te maken met je mobiele telefoon van de QR Code kan de software op je handset de QR Code weer omzetten naar tekst. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk een visitekaartje meesturen (via: Arnout).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

29 Reacties

    venturo

    Marco, de code breekt mijns inziens echt door als hij vanaf de mobiel leesbaar wordt, dan kan de markt hem inzetten als kortingcoupon, m-voucher, toto formulier, staatslot etc. Wij doen daar op dit moment onderzoek naar en het lijkt te kunnen al blijf je afhankelijk van de scanapparatuur ter plaatse.


    29 oktober 2006 om 07:41
    media

    Ik vroeg me al af hoe ik die code op mijn mobiel zou kunnen lezen maar ik begrijp dat daarvoor de software nog niet beschikbaar is?


    29 oktober 2006 om 07:45
    venturo

    Nee voor zoveer ik weet niet. De leesbaarheid heeft vooral te maken met de verschillende beeldverhoudingen van de schermpjes en de noodzakelijke aanpassingen in de scanapparatuur die daar overigens wel toe in staat zou moeten zijn.


    29 oktober 2006 om 07:49
    Anders

    Interessante ontwikkelingen. Zaak voor OP3 om de extra aandacht die Windows aan deze technologie gaat geven, zoveel mogelijk te benutten.


    29 oktober 2006 om 07:58
    venturo

    casaman leest niet goed…


    29 oktober 2006 om 09:04
    CasaMan

    Oja wat lees ik niet goed dan?


    29 oktober 2006 om 09:07
    CasaMan

    Heb de QR code van Arnout gelezen. Had hem wel wat spannender verwacht meneer de evangelist 😉 Ik zal hem hier niet posten want ik wil natuurlijk de pret van Marco en zijn fles wijn niet drukken.


    29 oktober 2006 om 09:16
    venturo

    CasaMan lezen vanaf de telefoon met een scanner is nog niet mogelijk.


    29 oktober 2006 om 09:34
    Arnout Hemel

    Casaman heeft inderdaad mijn QR code ontcijferd, en ook als eerste. Net voordat een tweede persoon (Arnout Veenman) me mailde met het juiste antwoord. Kom je de fles ophalen?

    @Marco: wil jij nog een poging wagen of geloofje het wel met die fles wijn? 🙂


    29 oktober 2006 om 12:20
    Anders

    Hey… da’s inderdaad wel een fundamenteel verschil, ja. Qua kosten zal het voor een bedrijf als Coca Cola wellicht niet zoveel uitmaken – de techniek moet toch door een partij geleverd worden dus geld zal het altijd wel kosten – maar als die QR-techniek in mobieltjes wordt geïmplementeerd zou ShotCode het wel eens het nakijken kunnen krijgen. Volgens Wikipedia wordt het op camera phones in Japan al gebruikt..


    29 oktober 2006 om 14:31
    media

    Inderdaad ben ik op zoek naar software om de QR-Codes via de Nokia N91 te kunnen lezen (nog niet gevonden). Dank voor de aanvullende info Dennis, ik kan nu dus wel de ShotCodes lezen. Waarom eigenlijk gekozen voor een eigen standaard?

    Die fles wijn ga ik nu toch niet meer winnen Arnout dus vertel maar wat het was!


    29 oktober 2006 om 16:47
    Justus

    Eigen standaard of niet, informatie via backoffice of niet, shotcode blijft mooier! Die vierkantjes met sneeuw trekkenme niet zo.


    29 oktober 2006 om 19:02
    johny

    Deze techniek is pas voor een groot publiek als de telefoon er direct wat mee kan.

    Anders ia het een ingewikelde versie van de “codes in de dop”

    Het wordt pas echt leuk als je telefoon ofwel direct ofwel zodra deze een verbinding heeft met je computer de betreffende data synchroniseerd.


    29 oktober 2006 om 22:15
    dhettema

    @marco, de looks en het functioneren van de software is de initieele reden geweest voor ShotCode maar nu de markt zich verder ontwikkeld komt er een andere zeer belangrijke reden om de hoek kijken.

    Ik neem even datamatrix als voorbeeld. Momenteel wordt datamatrix door bedrijven als: upcode, abaxia, smartpox, semacode, etc. gebruikt. Een aantal van deze partijen encoderen niet een URL maar een nummer zodat de data ge-route moet worden via hun eigen server (zoals bijvoorbeeld abaxia). Dit is gevaarlijk voor de markt; Stel ik probeer een Abaxia code met een Semacode lezer te scannen, dat gaat niet werken. De Semacode reader begrijpt de routing niet en geeft daardoor een error message.

    Met ShotCode kan je als gebruiker direct zien dat het een ShotCode van ShotCode.com is. Je hoeft niet eerst te scannen om te zien of deze werkt, erg belangrijk voor de user-experience en daardoor nog een reden voor ons (en onze klanten) om ShotCode te kiezen.


    30 oktober 2006 om 07:41
    Erik-Jan

    Ik vind het jammer dat Microsoft voor de QR code heeft gekozen, hoewel de keuze wel begrijp.

    Je kunt veel beter een 2D symbologie gebruiken zoals Aztec. Deze heeft één vierkant als herkenningspatron, dwz het patroon dat een scanner gebruikt om een soort code te herkennen, en dit bevindt zich in het midden van de code. Ideaal voor het lezen van af telefoondisplays. Telefoondisplays kunnen vaak donkerder zijn aan de randen, waar de herkenningspatronen van de QR code zich bevinden. Bovendien heb je bij QR een “witte zone” om de code nodig, bij Aztec niet. Ga maar eens kijken op http://www.mobileticketing.com.


    30 oktober 2006 om 13:21
    Arnold Cornelis

    @iedereen,

    Ik heb de echte oplossing nog niet gelezen….

    Waarom moeilijk doen met barcodes van afwijkende standaarden en niet gewoon werken met EAN8 barcodes die heel makkelijk uit te lezen zijn direct vanaf je mobiele telefoon met alle standaard (CCD) scanners.

    Wij zijn juist een exclusieve Benelux licentie overeengekomen met Mobiqa Ltd, wereldmarktleider op het gebied van mobile tickets en mobile coupons. Check onze website maar voor alle voordelen (www.mobicodes.nl), juist omdat wij van marktstandaarden gebruik maken is onze oplossing goedkoper en gemakkelijker inzetbaar dan die partijen als bv Beep gebruiken. Onze MobiCoupons die direct te gebruiken zijn bij alle POS van retailers geniet grote interesse van veel retailers, merken en partijen die zich met Bluetooth advertising bezig houden.


    31 oktober 2006 om 08:51
    Arnold Cornelis

    Overigens zijn EAN8 barcodes de bij iedereen bekende streepjescodes. Deze streepjescodes zijn eenvoudig als SMS op je mobiele telefoon te ontvangen en te scannen met standaard scanners.

    Joint promotions waarbij je naar een concert kan gaan met je MobiTicket, je een gratis Coke bij de bar kan halen en na afloop van het concert de volgende dag of week met dezelfde barcode een korting bij de aankoop van de CD bij bv free record shop kan krijgen zijn reeds gedaan in de UK. Nu dus ook mogelijk in de Benelux met MobiCodes.

    Meer info; http://www.mobicodes.nl


    31 oktober 2006 om 09:11
    Erik-Jan

    Arnold,

    Klopt dat EAN8 een alom bekend type barcode is, maar hij is niet handig voor mobiele telefoons:

    – start/stop karakters zitten aan de buitenkant: op bepaalde telefoons is de buitenkant van het display slechter belicht waardoor de code onleesbaar wordt ;

    – een lineaire code zoals de EAN8 kan alleen in de breedte groeien naarmate er meer informatie ingestopt wordt. Daarom wordt zo’n code al gauw te breed voor het display, waardoor de code weer onleesbaar wordt. Een 2D code groeit daarentegen in alle richtingen en kan veel kleiner gehouden worden, zelfs met tien keer zoveel informatie;

    – hoe minder informatie in een barcode, hoe onveiliger de barcode: in een 2D code past meer informatie op een kleiner oppervlak dus kan meer beveiliging worden ingebouwd;

    – bij een lineaire code ontbreekt elke vorm van errorcorrectie: als het display ook maar enigszins beschadigd is, kan de code onleesbaar worden. Een 2D heeft meer ingebouwde errorcorrectie, dus ook bij gedeeltelijke beschadiging blijft de code gewoon leesbaar;

    – ten slotte neemt een lineaire code veel meer SMS ruimte in: in een SMS (standaard te gebruiken voor m-ticketing) kun je maar een beperkt aantal grafische pixels versturen en een lineaire code neemt relatief veel pixels in beslag vergeleken met de inhoud. Dit komt omdat de lineare code natuurlijk veel redondante informatie bevat (elke horizontale lijn is hetzelfde); bij een 2D code is dit niet het geval.

    Erik-Jan


    31 oktober 2006 om 10:03
    marcfonteijn

    Volgens mij gaat dit artikel niet over mobile ticketing maar over het feit dat je door middel van barcodes digitale informatie kan koppelen aan de fysieke wereld om ons heen… Barcodes worden de bookmarks van de fysieke wereld!


    31 oktober 2006 om 10:12
    Erik-Jan

    Reden te meer om 2D barcodes te gebruiken: veiliger, betrouwbaarder en meer infomatie op een kleiner oppervlak!


    31 oktober 2006 om 10:16
    Arnold Cornelis

    @EricJan

    Al jouw bespiegelingen over lineair tov 2D kloppen alleen is het speciale van Mobiqa dat zij al deze problemen wat betreft sizing naar het juiste formaat hebben geslecht en een patent pending hebben lopen in heel Europa voor het optimaliseren van lineaire barcodes op mobiele telefoons. En wat doet een cassiere nu reeds met een barcode die niet leesbaar is… precies ze typt het nummer in. Probeer dat maar eens met een 2D.

    Eigenlijk zou ik je gewoon een demo moeten laten zien op diverse verschillende merken en typen mobiele telefoons om te laten zien dat zij dit probleem subliem geslecht hebben. Je wordt tenslotte niet zo maar officiële ticketing partner van TicketMaster, Tickets.com en A Live’s Nation UK (moeder van Mojo). Afgelopen maand hebben zij een contract met de Major Baseball League in de US gesloten, daar komt echt heel wat technisch onderzoek bij kijken.

    Wij beschikken natuurlijk ook over de 2D technologie maar de beauty zit hem in het feit dat je vandaag al mobiele kortingsacties kan doen met lineaire barcodes die door standaard POS apparatuur bij retailers kan gebruiken. Geen aanpassingen, lees investeringen, in additionele hardware noodzakelijk.

    Neem je tijd en bekijk de sites van ons en die van Mobiqa maar eens, http://www.mobiqa.com.


    31 oktober 2006 om 10:29
    Arnold Cornelis

    @ EricJan

    Jullie leveren toch de technogie van Beep? Althans dat maak ik op uit het videotje op jullie site. Misschien moeten we eens kijken of er synergie is ipv elkaar te overtuigen dat 2D voordelen heeft die lineair niet heeft, daar zijn we het nl over eens, alleen heeft lineair ook voordelen boven 2D en dat zit in de directe uptake mogelijkheid vandaag de dag voor retailers en het gebruik van 2D vraagt een grotere investering tov lineaire barcodes die met standaard scanner uit te lezen zijn.


    31 oktober 2006 om 10:38
    Ron Verweij

    @Eric Jan en @ Arnold Cornelis

    Wij leveren de hardware aan Beep, zie http://www.mbarc.nl en kijk naar de filmpjes….

    Onze apparaten lezen zowel 1D- en 2D codes van papier en telefoon schermen maar zijn ook voorbereid voor RFID tags en/of NFC telefoons. Naast het lezen van de identifyer valideren we deze ook meteen ism een remote server door deze per ethernet, Wifi of GPRS te benaderen. Ook is het mogelijk op de client een database lokaal te integreren zodat offline validatie mogelijk is.

    Ik ben ook initiatiefnemer van OP3 en ken beide technologien van binnen en buiten, beiden hebben zeer specifieke kenmerken en versterken elkaar:

    – Op3 koppeld een offline object, affiche, advertentie of product aan mobile content

    – Mobiqa/Beep/Mbarc brengen online interactie, bvb het boeken van een ticket, naar jouw mobiletje per SMS barcode en daarmee ga je naar een locatie. Maar inmiddels kan je ook middels SMS shortcode een SMS barcode ontvangen en is dus online interactie niet meer nodig.

    Beiden koppelen de virtuele en fysieke wereld en werken met een van de meest Intuitieve User Interfaces, de barcode scanner en hebben de persoon een zijn persoonlijke communicatie device als informatie drager. Beiden hebben een grote potentie.


    31 oktober 2006 om 20:18
    Arnold Cornelis

    @Ron,

    Mooi verhaal. Kleine correctie, Mobiqa levert al 2 jaar barcodes via SMS shortcode. De propositie van MobiCodes is juist voor MobileCoupons volledig gericht op SMS via shortcode. MobiTickets worden vaak via online systemen verkocht niet omdat het niet anders kan maar omdat ticketing bedrijven het willen intergeren met hun reeds bestaande sales kanalen zoals web of callcentre.


    1 november 2006 om 08:16
    Ron Verweij

    @Arnold Cornelis,

    Klopt maar dan moet je naast een key word ook het merk van je telefoon SMS-en. Maar, wij hoeven elkaar niet te overtuigen wat de kracht van deze mobile barcodes is en welke mogelijkheden er zijn voor bestaande e-services en nieuwe bizz modellen.


    1 november 2006 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!