PayPerPost haalt 3 miljoen op: betalen voor blogposts hot?

2 oktober 2006, 06:53

PayPerPost haalt 3 miljoen op: betalen voor blogposts hot?Vandaag werd bekend dat het bedrijf PayPerPost 3 miljoen dollar aan venture capital heeft aangetrokken. PayPerPost is een marktplaats waar bloggers zich laten betalen voor posts op hun weblog. Adverteerders kunnen een bod doen op een betaalde post. Als de blogger het bod accepteert, moet hij een post schrijven en krijgt hij betaald. Opmerkelijk is dat het bedrijf een paar maanden geleden nog zeer kritisch werd ontvangen, met teksten als “PayPerPost offers to buy your soul”. Nu grote namen zijn ingestapt, waaronder Draper Fisher Jurvetson, is het bedrijf opeens “cool”.

In Nederland verzorgt het bedrijf Blogads.nl ook betaalde posts op weblogs. Bedrijven die een product willen lanceren of promoten, kunnen op die manier snel veel aandacht genereren. Het lijkt erop dat bloggers in toenemende mate openstaan voor deze vorm van sponsoring.

Jeroen Bertrams
Investeerder en Digitaal Strateeg bij Zelfstandig

Jeroen is een actieve angel investeerder en adviseert bedrijven over online strategie. Misschien wel één van de eerste auteurs op Marketingfacts.nl. Eerste blog in 2006 (en dat artikel is inmiddels bijna 100.000 keer gelezen). Auteur van 9 boeken, waaronder "Succesvol investeren in startups" (2019), "Bedwing het monster social media" (2015), "Social Media Expert in een Week" (2012/2013), "Online Marketing Expert in een Week" (2012) en "Online Marketing: strategie & tactiek" (2010).

Categorie
Tags

14 Reacties

    serge.fenenko@novocortex.com

    Betaalde berichten plaatsen kan een einde van je blog betekenen, tenzij je eerlijk vermeldt dat dit een advertorial is, zoals ‘gewone’ tijdschriften dat doen.

    Als adverteerder / marketingmanager zou ik niet gouw willen betalen voor de weblogberichten. Advertorials doen het overigens goed bij de directie – die ziet vooral dat de boodschap gepubliceerd is en staat niet stil bij reactie van de lezer. En die lezer besteedt weinig aandacht aan advertorials, want die vindt ze minder geloofwaardig dan redactionele artikelen.


    2 oktober 2006 om 07:13
    chi666

    @Serge, dat ligt er aan. Ik zag laatst b.v. een hele goede posting staan, waarvan ik wist dat hij betaald was, maar zeer waardevol voor de bezoekers. Als je er een goed verhaal omheen maakt, en het inhoudelijk aanvangt, waarom niet?

    Wat is b.v. het verschil tussen Marco die als sponsor een 212 aankondigd of betaald een ander marketing congres?

    Wie besluit of iets nieuwswaardig is? De blogger toch? Als hij/zij er een goed verhaal in ziet, en er geld voor krijgt, so be it. En als hij/zij niet achter de inhoud staat, dan moet je er idd bij aangeven dat het om een ad gaat.


    2 oktober 2006 om 07:40
    almere

    Ben het met beide eens. Maar belangrijk is toch dat de bezoeker weet of het bericht gesponsord is. Binnen de zoekresultaten van Google staan toch ook niet de natuurlijke en betaalde resultaten door elkaar.

    Niels Kuijper


    2 oktober 2006 om 08:06
    Naam

    Dom. (Vak)blogs die reclamepraatjes gaan houden, verliezen hun geloofwaardigheid. Ook al staat er ‘advertorial’ bij. Vanzelfsprekend zullen de eerste omarmers van het commerciële bloggen hier echt wel aan gaan verdienen, maar het resultaat zal zijn dat de gratis ‘vakblogs’ zullen verdwijnen (door afname bezoekers) en we uiteindelijk naar ‘betaal blogs’ toegaan waar je je op abonneert.


    2 oktober 2006 om 08:11
    Robbert

    Ik zie het probleem ook niet zo. Er staat een relevante vacature op een site over marketing.

    Ik denk wel dat je als blogger goed moet uitkijken welk soort advertorials je op je site wilt hebben en altijd in je achterhoofd moet houden dat je schrijft voor je publiek, en niet voor de adverteerder.


    2 oktober 2006 om 08:26
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Marco

    Daar is niets mis mee. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen een business model voor de weblogs.

    Ik vond het idee van Retekool goed om je sponsored content van de gewone inhoud te scheiden: “Betaalde postjes blijken niet de meest succesvolle uitingsvormen als advertorial, een van de redenen hiervoor is bijvoorbeeld dat ze binnen een dag de pagina uitzakken. Wij werken met verschillende ‘contentachtige’ uitingen die toch gescheiden staan van de traditionele tekst en plaatjes van de redactie.”

    Er zijn m.i. drie rubrieken voor sponsored content / blogvertorials: 1) vakatures, 2) evenementen, 3) nieuwe producten en concepten. Die zou je kunnen scheiden van de gewone berichten.


    2 oktober 2006 om 08:28
    media

    Serge, ik vind die advertorials tussen postings door die je bij Retecool en Geenstijl ziet eigenlijk niet veel anders dan een normale advertentie. Mijn voorkeur gaat naar blogvertorials die relevant zijn voor de doelgroep (vacatures, evenementen, nieuwe producten en diensten) waarbij het duidelijk moet zijn dat het een commerciele posting is. Voordeel is dat een dergelijke blogvertorial gewoon meedraait in de molen (eerst op de homepage, verspreiding via rss-feed, mogelijkheid om te reageren en vervolgens naar het archief en via zoekmachines nog steeds vindbaar).


    2 oktober 2006 om 08:32
    serge.fenenko@novocortex.com

    OK, ik begrijp het. Ik denk dat het de hoogste tijd wordt om je redactioneel beleid ergens onder ‘Over ons’ te plaatsen. Dan kun je in alle discussies naar een paar simpele en voor iedereen transparante regels verwijzen om geloofwaardigheid van MF te waarborgen.


    2 oktober 2006 om 08:36
    cindy

    I hope there will be such thing as PayPerEmail … that would help stop all the sick, sick, sick spam that I receive everyday.


    2 oktober 2006 om 09:36
    Arnoud Rademaker

    @naam.Ik ben het niet met je eens. Een en ander is afhankelijk van de inhoud. Als je in staat bent om de kwalitatieve norm vast te houden, die overigens ook voor al je andere blogs gelden, is er volgens mij niet zoveel aan de hand.

    @Robbert. Ook je bezoekers kunnen belang hebben bij de inhoud van een advertentie. Bijvoorbeeld de vacatures op MF

    Ik denk dat we los moeten komen van de “liefdewerk oud papier cultuur”. Weblogbeheerders mogen de schoorsteen best laten branden! Dat de meeste van bloggers het niet erg vinden om in hun vrije tijd te bloggen, hoeft de enkeling er niet van te weerhouden om ervoor betaald te worden.

    Groet,

    Arnoud


    2 oktober 2006 om 13:03
    evroekel

    @Serge: Goed plan om die redactionele richtlijnen online ergens Over Ons op te nemen in het kader van transparantie. Ik zet hem op onze to-do lijst.


    2 oktober 2006 om 15:01
    Ernstvdploeg

    Ik heb het bericht een paar keer moeten lezen en dat was niet omdat ik het niet begreep. Dat laatste heb ik mezelf aangeleerd … :). Echter ik blijf me verbazen over de inhoud. Er staat dus … “Adverteerders kunnen een bod doen op een betaalde post. Als de blogger het bod accepteert, moet hij een post schrijven en krijgt hij betaald”.

    Dit is suicide. Stel je voor …

    Je maakt het dus inzichtelijk dat je een blogvertorial hebt “geaccepteerd” en je schrijft vervolgens een artikel (zet er voor de volledigheid even bij wat je ervoor gevangen hebt). Doelgroep, inhoud, kwalitatieve norm (huh ?) verwateren.

    Het enige wat iedereen zich afvraagt is wat wat heeft het dit keer opgeleverd. Er moeten betere manieren zijn om je geld te verdienen als weblogger.


    2 oktober 2006 om 15:12
    Kasper Katje

    De ene blog is de andere niet…


    2 oktober 2006 om 15:16
    Karel Kolb | Feeder

    Arnoud, een schoorsteenbrand met bijv. oudejaar is op zich wel cool, maar ondertussen laat ik die van mij toch liever roken.


    2 oktober 2006 om 16:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!