Social networks lopen in op portals

15 augustus 2006, 04:03

De laatste weken is er veel ophef over de toenemende populariteit van social networks. Volgens de nieuwste cijfers van Nielsen//Netratings (pdf) blijft de populariteit van portals gelijk terwijl de bezoekcijfers van bekende social networks zoals Heavy.com, Flickr.com, MySpace.com en Wikipedia in een jaar tijd meer dan verdubbeld zijn.

De cijfers van Nielsen//Netratings worden bevestigd door andere onderzoeken zoals die van Compete.com (zie figuur).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Ernstvdploeg

    Twijfelachtige statistieken.

    Volgns mij is dit appels en peren vergelijken. Bovendien verwacht ik niet dat veel gerbuikers van Google en Yahoo zich meerdere keren en bij meerdere portals registreren. Iets wat wel bij de socials wel veel voorkomt.


    15 augustus 2006 om 04:29
    media

    Kijk ook even naar de cijfers van Nielsen//NetRatings.

    Het gaat overigens niet om het aantal geregistreerde gebruikers maar om bezoekcijfers. Of heb ik ergens iets gemist?


    15 augustus 2006 om 04:34
    elmo

    Enkele vraagjes:

    Waarom portals en social networks onderscheiden?

    Yahoo en Google zijn portals maar Yahoo is Flickr en nog zoveel meer, en google spingt nu ze video op de homepage plaatsten mee met het treintje.

    Google video zal binnenkort een social network update krijgen.

    De portals bouwen allemaal communities uit.

    Die communities gaan over muziek, films, de hobbies, marketing, etc …

    Dankzij de vele leden of gebruikers zal geleidelijk aan meer specialisatie toetreden in die communities.

    En die specialisatie of zeg maar verticale integratie in een markt is momenteel voor veel andere sites de manier hoe ze geld verdienen.

    Ook voor marketingfacts.nl en andere bloggers!

    Het stemt me tevreden dat marketingfacts zich trouwens niet laat vangen aan adsense.

    Al wie dat wel doet geeft zijn of haar data over de gebruikers gratis weg aan firma’s zoals Google, die tegelijk de gebruikers zal proberen te overtuigen de stap te zetten naar de google community.

    Nu kan je zeggen dat is toch geen probleem, we participeren gewoon in die community en zodoende weten sommige gebruikers ons te vinden en bovendien profiteren we mee want elk van ons zal een profiel uitbouwen waar ads komen te staan en we krijgen een percentage van die ads.

    Sounds great, maar

    a) je inkomsten zullen lager zijn want je moet ze delen.

    b) men praat steeds over het uitbouwen van een sterk merk, maar hier zal Google het sterke merk zijn en wat overblijft zal hier en daar een sterke persoonlijkheid zijn. Geen merk, geen voldoende sterke binding met de klant tenzij je als sterke persoonlijkheid beschouwt wordt als een merk. Dat kan ook.

    Ik had graag jullie mening gelezen.

    En om de Apple liefhebbers erbij te betrekken: ook Apple is een verschuiving aan het maken richting zowel portal als social network.


    15 augustus 2006 om 06:30
    jeroenmirck

    Ben het met Ernst eens: waarom zouden we portals met social networks moeten vergelijken? Naar Google ga ik om iets op te zoeken of mijn mail te checken. Op een social network kan ik eindeloos doorklikken, discussies voeren en me vermaken.


    15 augustus 2006 om 06:46
    jeroenmirck

    Nu die portals zelf ook social networks in leven roepen, is een vergelijking met alle andere bij elkaar opgetelde social networks toch helemaal raar? Laten we straks een ranglijst publiceren van alle social networks, en kijken hoe hoog Google en Yahoo daar in staan. Heel erg hoog vermoed ik, want ze hebben natuurlijk al een superbereik. Dan hebben ze die social networks toch maar mooi naar zich toegetrokken. Natuurlijk verschuift door deze wijzigende bezoekerinteresse het speelveld, maar door zelf mee te doen aan die verschuiving hoeven de portals niet per se de verliezers te zijn. Het kan natuurlijk wel. Maar dat is inherent aan veranderingen: niet elk bedrijven verandert voldoende mee.


    15 augustus 2006 om 07:00
    koningwoning

    Uhm, Marco – Google is geen Portal…. is dus ook niet relevant in deze.

    Portals zijn aggregaten van content wat geproduceerd wordt door derden (sites die gespecialiseerd zijn in bepaalde onderwerpen) zoal Yahoo en MSN – hierdoor hoef je niet meer naar allerlei sites te gaan, maar kun je gewoon binnen het portal blijven.

    Google daaretegen is een zoekmachine die als extra meerdere dingen doorzoekbaar maakt (earth / video / froogle/ trends etc.) maar is daardoor GEEN portal. Want de bedoeling blijft (earth uitgezonderd) dat je weg gaat uit Google naar een andere site.

    Wil je Google toch een portal blijven noemen, noem dan weblogs ook gewoon sites, podcasts downloads en User Generated Content een reactie


    15 augustus 2006 om 07:10
    elmo

    “de social networks (MySpace voorop) functies gaan overnemen van portals als Google en MSN”

    Die kans is groot, maar nog groter is de kans dat Google de MySpace gebruikers naar zich toe trekt.

    En ze doen dat met Adsense, ze verzamelen de clickstream van de MySpace gebruikers.

    Het is bewonderenswaardig hoe MySpace zo’n groot publiek kon uitbouwen maar ze lieten een Trojan Horse binnen stappen.

    Ik ken de details van hun overeenkomst niet maar nu blijkt (met de aankomende vernieuwing van google video dus) dat Google de concurrentie aangaat met MySpace.

    Van “do no evil” gesproken.

    Niet ten opzichte van de gebruikers gelukkig. Slim van Google.

    De binding dat de gebruikers van MySpace hebben met MySpace is niet MySpace zelf maar met de mensen die daar zitten. Het kan de gebruikers niks schelen waar ze hun profieltje hebben volgens mij. Google of MySpace, whatever.

    Google speelt het volgens mij tactisch sterk en niet enkel bij MySpace.

    MySpace wil ad – dollars maar hadden ze niet beter zelf zo’n systeem uitgewerkt?

    Op korte termijn lijkt het slim wat News Corp deed. Ze krijgen meer geld komende van de ads dan ze moesten betalen toen ze MySpace kochtten.

    Misschien beschikken ze niet over de nodige knowhow om het uit te bouwen zoals Google dat doet?


    15 augustus 2006 om 08:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!