0nline display advertising tweede kwartaal 2006 stijgt naar € 34 miljoen

14 augustus 2006, 05:56

IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online mediabestedingen over het tweede kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De nettobestedingen uit online display advertenties kwamen in dit tweede kwartaal uit op 34 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 21 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, Telegraaf, PCM, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler. Nieuwe participant aan de registratie is Daisycon, marktleider op het gebied van Performance Based Online Marketing.

IAB Nederland-directeur Igor Beuker geeft aan: “In het tweede kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 24,2 miljoen. De groei naar € 33,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40%.”

Branches die voorop liepen qua online mediabestedingen in 2006 waren Media met 23,6%, Telecom & ICT met 14,9%, Financiële Dienstverlening met 12,5%, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,3% en Retail met 5,9%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 51,84% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 29,12%, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,57%, e-mail 5,02%, search 4,52% en overig 3,93%.

Igor Beuker: “Display advertising groeide dit kwartaal met 40%. Wereldwijd, ook in Nederland, groeien zoekmachineadvertenties met ruim 100%. De inkomsten over het tweede kwartaal van 2006 van marktleider Google en Yahoo/Overture in Nederland zijn zeker goed voor ruim € 36 miljoen. Online display advertising aangevuld met zoekmachineadvertenties komen dus in het tweede kwartaal van 2006 uit op ruim € 70 miljoen netto. Met de wetenschap dat het vierde en beste kwartaal nog moet komen, zullen de totale netto online bestedingen in 2006 de magische grens van € 250 miljoen waarschijnlijk wel halen. Ik acht de kans zelfs groot dat die grens dit jaar daadwerkelijk doorbroken wordt.”

Bron: Persbericht IAB

Zie ook:

Netto online mediabestedingen groeien met 34%

Online display advertising stijgt naar 97 miljoen netto euro in 2005

Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Reinout

    op zo’n verheugend bericht reageert niemand, nou dan ik maar; TOP!


    14 augustus 2006 om 09:36
    Reinout

    even inhoudelijk; Ik vraag mij af als je nu een merk in de schappen van een supermarkt hebt, of een produkt in de markt wilt zetten, wat is dan tegenwoordig het gemiddelde percentage dat je van je marketingbudget inzet voor het fenomeen internet-advertising.

    Overigens vind ik de post “overig” 3,93% erg hoog en dan “search” (4,52%) weer erg laag. ben dan ook benieuwd wat men exact met “search” bedoelt


    14 augustus 2006 om 09:40
    media

    Reinout, de mediabestedingen (over de gehele markt) voor internet worden geschat op ca. 2-5 procent terwijl de mediaconsumptie voor internet worden geschat op ca. 20 procent. Oftewel, we zitten verhoudingsgewijs veel meer op internet dan dat er advertentiebudget naar toe gaat. Er ligt nog veel werk voor de evangelisten dus!


    14 augustus 2006 om 11:25
    Kasper Katje

    Uiteraard zie ik ook graag zo veel mogelijk budget vrijgemaakt worden voor online promotie maar als je met 5% van je totaalbudget 20% via internet weet binnen te halen dan doe je het toch netjes. En vergeet niet de invloed van offline reclame op naamsbekendheid etc. waardoor men op internet sneller tot aankoop overgaat.


    14 augustus 2006 om 11:48
    media

    Kasper, let wel, dit zijn geen 20% omzetten via internet maar tijdsbestedingen aan internet. Oftewel, de consument besteed gemiddeld 20% van zijn tijd aan internet en 80% aan andere media (tv, radio, print). Als we vervolgens kijken naar hoeveel budget de adverteerders besteden aan advertenties in de verschillende media dan gaat maar een klein deel (2-5%) daarvan naar internet terwijl dit eigenlijk 20% zou moeten zijn als we naar de mediaconsumptie kijken.

    Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb uitgelegd 😉


    14 augustus 2006 om 11:53
    Kasper Katje

    Ah ik vond de term ‘display’ al zo vaag maar dit verklaart inderdaad een hoop en dan is mijn vorige opmerking een losse kreet 😉


    14 augustus 2006 om 13:09
    media

    Paul, je wil niet weten hoeveel discussies hierover al zijn gevoerd.


    15 augustus 2006 om 19:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!