Miljoenste profiel voor jongerensite Sugababes.nl

11 augustus 2006, 07:18

Miljoenste profiel voor jongerensite Sugababes.nlIk krijg net het persbericht binnen dat Telegraaf-dochter Sugababes.nl, waarvan Superdudes.nl de mannelijke tegenhanger is, het miljoenste profiel heeft geregistreerd. Op moment van schrijven staat de teller op 1.000.105 profielen.

Op Marketingfacts volgen we al geruime tijd jongerencommunities zoals Sugababes, CU2 en Hyves (om er maar eens een paar te noemen). Wat me daarbij opvalt is dat het aantal geregistreerde leden maar blijft toenemen en dat als we alle leden bij elkaar optellen er drie keer zoveel jongeren lid zijn van deze communities dan dat er jongeren in Nederland zijn. Oftewel, veel jongeren lijken zich bij meerdere communuties in te schrijven. Belangrijke vraag is dan ook, hoe aktief zijn deze jongeren eigenlijk binnen deze communties?

Op Planet is vandaag een vraaggesprek met Michel Hendriks van Sugababes waarin hij bekend maakt dat Sugababes en Superdudes binnenkort starten met fotografie, blogging en meer social networkingelementen. Op de vraag hoeveel profielen er aktief worden bijgehouden geeft hij aan dat dit er ongeveer 400.000 zijn, de rest is afgestorven.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Michel

    Dat jongeren zich bij meerdere communities inschrijven klopt zeker! Uit een enquete die we een tijdje geleden onder onze (Sugababes.nl) leden hebben gehouden, bleek dat ook duidelijk. De redenen daarvoor lopen uiteen: soms omdat ze uitgenodigd worden en nieuwsgierig zijn, soms door verschillen tussen de sites (qua functionaliteit of uitstraling) en soms door vrienden die daar wel een profiel hebben en niet ergens anders.

    Overigens starten we niet met fotografie, blogging en social networking, we voegen functionaliteit toe op die gebieden. Een site als SB/SD draait natuurlijk om fotografie en social networking, en in ons geval in iets mindere mate om blogging.

    Wat betreft die activiteit, dat is voor ons moeilijker te zien. We weten hoeveel jongeren er bij ons actief zijn per dag, maar dat weet ik van de meeste andere sites niet. Ik heb het idee dat wij één van de populairste sites zijn (de populairste als je strict bij onze doelgroep kijkt) qua activiteit, iets dat voor mij belangrijker is dan het aantal profielen dat is aangemaakt.

    Hyves is trouwens niet echt een directe concurrent voor ons. Dat werd door Planet wel aangehaald omdat ik het toverwoord ‘social networking’ noemde (en in Nederland moet je dan Hyves zeggen), maar de gemiddelde leeftijd op Hyves is 24 jaar, bij ons 16 jaar. Een duidelijk verschil, ook al zijn er inderdaad overeenkomsten in functionaliteit.


    11 augustus 2006 om 07:50
    Sander Duivestein

    Mmm, het wordt toch eens tijd om een XML achtig protocol in het leven te roepen, waarbij je profielen tussen social networking sites kunt uitwisselen.


    11 augustus 2006 om 08:21
    Erick

    Zou het ook kunnen zijn dat er niet alleen jongeren op dat soort sites staan? Ik kan me voorstellen dat dit soort sites, met honderdduizenden jongeren, ook een andere doelgroep aantrekt die met fake informatie en dito foto’s zich registreert, onopvallend beweegt in het ‘social network’. Is daar enig zicht op?


    11 augustus 2006 om 08:30
    Michel

    @ Erick

    Enig zicht wel, maar natuurlijk is het in dit soort gevallen heel lastig om concrete cijfers te noemen. Waar jongeren zijn, komen ook mensen die jongeren kwaad willen doen, of die dingen willen doen met jongeren die niet horen. Gelukkig merken we dat de jongeren elkaar opvoeden over het feit dat dit voorkomt en hoe je zo iemand kunt herkennen. De oudere jongeren (16-19) vaak al meteen in het contact op een website, de jongere groep (13-15) meestal een stapje later, bij het contact op MSN.

    Daarnaast kunnen profielen worden gemeld bij onze moderators en herkennen ook zij de meeste fakers in een oogopslag, zodat we de site redelijk schoon kunnen houden van dit soort mensen. Het voordeel van een online community is dan ook duidelijk de hoge sociale controle. Er komen in verhouding overigens maar heel weinig meldingen binnen van profielen die fake zijn, en ervaring leert dat het in de meeste gevallen gaat om andere jongeren (15-21 jaar) die zich ofwel voordoen als iemand anders om met een andere identiteit te experimenteren, of in een klein deel van die gevallen iets kwaads in de zin heeft (van het belachelijk maken van leden, tot uitschelden door ruzies enz.).


    11 augustus 2006 om 08:42
    Wouter

    Michel, wat is de definitie van “actief bijhouden”?

    En hoeveel van de bezoekers zijn geregistreerde gebruikers? Ik kan me voorstellen dat een site als SB een hoog aapjeskijken gehalte heeft.


    11 augustus 2006 om 10:31
    Daniel Janus

    @ Michel

    Je hebt het over “… mensen die jongeren kwaad willen doen, of die dingen willen doen met jongeren die niet horen…”, maar ik neem toch aan dat een beetje serieuze kidsmarketeer toch ook meerdere profielen op jullie community heeft. Zijn jullie al op de hoogte van deze activiteiten? Ik kan me voorstellen dat na rap-branding (neem Prada in “rampeneren” van Ali B (bewust of onbewust)), ook community branding als sluik reclame een erg krachtig medium kan zijn.

    Hebben jullie hier al ervaring mee?


    11 augustus 2006 om 10:55
    Reinout

    mag ik van deze gelegenheid gebruik maken?

    Wij zoeken voor http://www.leerlingen.com, http://www.chatten.nl en http://www.chatplaza.nl een persoon die deze sites verder kan uitbouwen. Deze drie communities zijn voor ons bijzaak geworden aangezien wij als SPILL GROUP (www.spillgroup.com) ons focussen op gameportals. Wie weet, wie zou dit willen oppakken? We kunnen een goed salaris bieden, bonus, % van de winst en veel vrijheid en ondernemerschap.


    11 augustus 2006 om 13:02
    sam

    @reinout

    blogspam ff lekker je eigen sites met je verspil-groep


    11 augustus 2006 om 17:56
    Chris de Waard

    Voor CU2 geldt ook dat we jaren signaleren dat mensen een profiel op meerdere sites hebben. Vaak onderhouden ze er maar 1 of 2 echt, terwijl de rest er alleen maar staat te staan. In de zomer van 2004 zijn we begonnen met het wissen van inactieve profielen. Als we dat niet zouden doen, had CU2 nu ruim 3,7 miljoen profielen. Zoveel zijn er namelijk aangemaakt sinds de start in april 2000.

    De ervaringen van Michel op het gebied van misbruik zijn herkenbaar. Het meeste last hebben we van misbruik door jongeren zelf en jongeren onderling (afzeiken e.d.). Net als bij SB is ook op CU2 de sociale controle groot en de moderators alert. daarnaast worden profielen ook geautomatiseerd op een aantal zaken gecontroleerd.


    18 augustus 2006 om 16:29
    Andreas

    Zal ik jullie wat zeggen hele sugababes en superdudes.nl is een grote nep en oplichterij. Ben meer dan 1000 euro kwijt alleen voor berichtjes die je 1.30 moet betalen. En ze willen alleen maar kletsen en niet afspreken of email sturen of chatten. Dus sluit die website maar af en die site hoort gratis te zijn omdat vroeger ook zo was. Ben nu 22 en toen ik 15 was had ik daar all aangemeld. Alvast vriendelijk bedankt groetjes


    8 juni 2013 om 23:19
    Andreas Lischer

    Deze site van sugababes.nl en superdudes.nl is nu allemaal nep profielen aangemaakt en smerig geld verdienen! Want had zelf profiel aangemaakt en had meer dan 100 vrouwen berichten gestuurd en moest je zelfs ook 1.30 per gesprek betalen. Opeens enkele seconden had ik gelijk allemaal zelfde tijd per profiel terug gekregen dat betekent dat er zeker niet Klopt!. Dus 1 antwoord fake! Begin er ook niet aan want kost je energie en is niet waard voor je geld en vroeger was gratis en leuker. Ik hoop dat superdudes.nl en sugababes.nl weer als vroeger was want in 2006 heb ik sugababes leren kennen. Later paar dagen had ik superdudes.nl account aangemaakt in die tijd was echt leuk! Echt jammer dat er niet meer is. Ik hoop echt dat weer terug komt zal veel mensen leuk vinden.

    Vriendelijke groet: Andreas Lischer


    1 juni 2015 om 04:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!