10 interessante onderzoeken van afgelopen week

7 mei 2013, 07:29

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 17 2013

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. De m-commerce monitor was nog nét op tijd om het nieuwe Marketingfacts Jaarboek te halen, waarvoor ik gisteren de laatste puntjes op de i heb gezet. Daarnaast vind je in het overzicht enkele onderzoeken die zoekgedrag van Google correleren met andere zaken, zoals de financiële markt.

1,4 miljoen Nederlanders doen aankoop via smartphone of tablet

Ondanks het nog uitblijven van een mobiele betaalstandaard doen steeds meer Nederlanders online aankopen met een smartphone of tablet. In de tweede helft van 2012 hebben 1,4 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Als je de aankoop van apps en downloads meetelt komt dat aantal zelfs op 1,7 miljoen uit. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73% ten opzichte van de tweede helft van 2011. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

Lees verder

Wie is de online consument?

Hoe loyaal is een online consument? Welke typen online kopers zijn er in Nederland? Weet een consument vooraf wat hij of zij gaat kopen? Al deze vragen zijn onderzocht in het E-Commerce behoeftenonderzoek uitgevoerd onder 503 consumenten door Intomart GFK in opdracht van PostNL. Via deze blog wil ik een aantal interessante resultaten van dit onderzoek delen. Dit betreft het tweede deel van het E-Commerce behoeftenonderzoek; de online consument.

Lees verder

The State of Inbound Marketing 2013

Uit het jaarlijkse onderzoek 'The State of Inbound Marketing' van Hubspot blijkt dat 6 van de 10 bedrijven (58 procent) in 2013 inbound marketing zal inzetten. Dit jaar wordt zo’n 34% van het totale marketingbudget gereserveerd worden voor inbound marketing, 11% meer dan aan outbound marketing. Na jaren van groei is het budget voor inbound marketing dit jaar nauwelijks veranderd ten opzichte van 2012.

Lees verder

De mailbox kleurt oranje

Retailers spelen dit jaar massaal in op deze bijzondere Koninginnedag. Dat zien we o.a. terug in verschillende mediacampagnes, zowel offline als online. Wij maakten een overzicht van hun vroegste, meest oranje en overtuigendste e-mailcampagnes.

Lees verder

Mobiel bezoek van Facebook-campagnes stijgt met 1.200%

Uit dit onderzoek van Yes2web onder 100 Facebook-campagnes in Nederland blijkt dat 34 procent van de bezoekers van Facebook campagnes mobiel is. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 63%. Lang niet alle Facebook-campagnes zijn geschikt voor mobiel. Merken die op Facebook hun doelgroep proberen te bereiken laten een grote kans liggen door een grote groep potentiële deelnemers uit te sluiten.

Lees verder

Quantifying Trading Behavior in Financial Markets Using Google Trends

Het is mogelijk de beurskoersen te voorspellen door zoekopdrachten in Google te analyseren. Dat hebben de wetenschappers Tobias Preis, Helen Susannah Moat en H. Eugene Stanley in dit onderzoek vastgesteld. Dit zijn dezelfde onderzoekers die een paar jaar eerder aantoonden er een relatie bestaat tussen het aantal zoekopdrachten en het aantal transacties.

Lees verder

Complex dynamics of our economic life on different scales: insights from search engine query data

Uit dit wetenschappelijke onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen zoekopdrachten in Google en fluctuaties in de financiële markt. Het onderzoek laat niet alleen het licht schijnen op het effect op de financiële markt, het maakt ook duidelijk hoeveel zoekmachines als Google van ons leren elke keer dat we ze weer gebruiken.

Lees verder

Detecting influenza epidemics using search engine query data

Griepepidemiën zijn steeds vaker in het nieuws. Ze lijken zich steeds gemakkelijker te verspreiden. In een poging om vroege opsporing een boost te geven is het medische zoekgedrag, in de vorm van online zoekopdrachten in Google, te monitoren. Dit wetenschappelijke onderzoek van Google analyseert zoekopdrachten om de verspreiding van griepvirussen in een populatie te schatten.

Lees verder

Buzzanalyse troonswisseling

Meltwater analyseerde de buzzrondom de troonswisseling en stelde vast dat er wereldwijd meer dan 5.800 artikelen verschenen.

50.000 verified twitteraccounts

In 2009 startte Twitter met het uitdelen van een stempel van echtheid (de bekende blauwe verificatie badge) aan Twitter accounts, om échte accounts te kunnen onderscheiden van fake en parodie accounts. Sinds vorige week zijn er meer dan 50.000 geverifieerde accounts. Samen met PeerReach maakte StarCom deze infographic met o.a. de groei, de locatie, de meest populaire groepen en de meest populaire geverifieerde accounts.

Lees verder

Afbeelding: Davvi Chrzastek (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!