Mobiel bezoek van Facebook-campagnes stijgt met 1.200%

Het verkeer naar Facebook-campagnes op mobiele apparaten ligt op gemiddeld 34% in 2013 ten opzichte van 2,8% in 2011

Uit dit onderzoek van Yes2web onder 100 Facebook-campagnes in Nederland blijkt dat 34 procent van de bezoekers van Facebook campagnes mobiel is. Het aandeel mobiel stijgt maandelijks, in sommige campagnes met uitschieters tot wel 63%. Lang niet alle Facebook-campagnes zijn geschikt voor mobiel. Merken die op Facebook hun doelgroep proberen te bereiken laten een grote kans liggen door een grote groep potentiële deelnemers uit te sluiten.

In lijn met trend Facebook

Deze trend naar steeds meer mobiel verkeer ligt volledig in lijn met de ontwikkeling die Facebook doormaakt. Steeds meer gebruikers gebruiken Facebook op hun mobiel. Uit de cijfers van 2012 bleek dat er eind 2012 680 miljoen maandelijkse actieve mobiele gebruikers zijn en een steeds groter deel daarvan gebruikt Facebook alleen middels een moblele App of website (dit lag eind 2012 op 157 miljoen mensen).

Van iPad naar iPhone

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de mobiele apparaten van Apple het populairst zijn. In de periode januari 2011 t/m september 2012 was de iPad veruit het populairste apparaat om deel te nemen aan campagnes. In de periode vanaf oktober 2012 heeft de iPhone deze positie overgenomen. Een mogelijke oorzaak is de vernieuwde Facebook App voor de iPhone die eind augustus 2012 is uitgekomen. Deze versie bevatte veel verbeteringen ten aanzien van de snelheid van de App.

Nederlandse campagnes blijven achter

Veel Facebook-campagnes blijken op een mobiel apparaat niet te bekijken te zijn. De oorzaak ligt veelal in het gebruik van flash of te grote bestanden. Zijn ze dit wel, dan blijkt slechts een klein percentage specifiek geoptimaliseerd te zijn voor het kleinere scherm. Uit een steekproef onder dertig lopende campagnes in Nederland blijkt dat slechts 9% geoptimaliseerd is voor mobiel. “Het is belangrijk om bij iedere Facebook-campagne van een mobile first principe uit te gaan, anders laat je een steeds grotere groep bezoekers in de kou staan. Het tijdperk van full-flash Apps is definitief voorbij.” aldus Jop Bröcker, managing partner van Yes2web.

Toekomst

De verwachting is dat het percentage mobiele bezoekers bij Facebook-campagnes alleen maar zal toenemen. Dit zal dan ook vragen om een ander type campagne. In deze campagnes zal rekening moeten worden gehouden met een tragere internetverbinding en minder schermruimte.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.