10 interessante onderzoeken van afgelopen week

20 april 2013, 08:00

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 16 2013

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Met deze week o.a. de online video monitor van Quadia, twee onderzoeken van Forrester en twee onderzoeken van KPMG.

De klant centraal stellen belangrijkste uitdaging voor Nederlandse marketeers

Bijna de helft van de marketeers noemt het centraal stellen van de klant de belangrijkste opgave in 2013. Dat blijkt uit het tiende Marketingtrendonderzoek van Berenschot waaraan meer dan 350 Nederlandse marketeers deelnamen. Samen met ‘social media’ en ‘authenticiteit’ is ‘klant centraal’ het onderwerp waar de meeste marketeers zich dit jaar op zullen richten.

Lees verder

Consumenten geven steeds vaker de voorkeur aan online servicekanalen

De voorkeur van consumenten voor customer service-kanalen zijn de afgelopen 3 jaar 'significant veranderd'. In vergelijking met 3 jaar geleden worden Amerikaanse consumenten steeds liever geholpen via online FAQ's, e-mail, livechat, online fora en Twitter. Dat concludeert Forrester-analist Kate Leggett op basis van haar rapport 'Understand Communication Channel Needs To Craft Your Customer Service Strategy'.

Lees verder

Online video: we doen het wel, maar weten niet waarom

Het begint met de innovators. Dan komen de early adopters, de early majority, de late majority en tenslotte de laggards. De meeste marketeers kunnen de stadia van een innovatie moeiteloos opdreunen. Deze fases gelden niet alleen voor producten, maar ook voor marketingmiddelen. Zo lijken social media inmiddels de fase van late majority wel te hebben bereikt. Online video bevindt zich nog een paar fases daarvoor, als we de resultaten van de 'Online Video Monitor' mogen geloven. Video lijkt de fase van 'daar moeten we iets mee doen' in veel gevallen nog niet te zijn ontgroeid. Belangrijker nog: er worden nauwelijks doelstellingen geformuleerd voor online video. Het verfraaien van de website is het voornaamste doel om een video te ontwikkelen. Niet zo vreemd dat marketeers de resultaten van video dan ook amper meten.

Lees verder

The U.S. Digital Video Benchmark 2012

Tijdens de conferentie National Association of Broadcasters (NAB), heeft Adobe de uitkomsten van het Digital Index-rapport op het gebied van de consumptie van online video en online advertenties gepresenteerd. Het onderzoek toont onder andere aan dat de adoptie van ‘TV Everywhere’ vertwaalfvoudigd is. Het aantal views van video’s via een mobiel platform steeg met 300%; De engagement bij video-content op Facebook is twee keer zo groot als bij andere Facebook-content; en pre-roll advertenties maken inmiddels deel uit van 82% van alle video-advertentie impressies in long-form content.

Lees verder

Affiliate Enquête 2012

Jaarlijks brengt de Yonego Affiliate Enquête de affiliatemarkt in Nederland in kaart om zo de laatste ontwikkelingen in de affiliatewereld te ontdekken. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst een kwart van de deelnemende affiliates in 2012 startte met affiliatemarketing. Veel affiliatepartijen zijn slechts parttime actief, zo blijkt eveneens uit het onderzoek. De meeste affiliates besteden ongeveer nul tot tien uur per week aan hun affiliatewebsite(s). Deze tijd verdelen zij over één tot vijf actieve domeinnamen (63,6 procent).

Lees verder

Social media in de bouw

Het industriële koopproces is de laatste jaren drastisch veranderd. Inkopers oriënteren zich eerst volop voordat ze bij toeleveranciers offertes opvragen. Online research wordt daarbij steeds belangrijker. Met name in die fase van voorverkenning kan het technische B2B voordeel halen uit social media.

Lees verder

Social media: het speelkwartier is voorbij

Veel organisaties pionieren nog met het toepassen van social media, vaak enkel als marketingtool. Het is tijd voor een bedrijfsmatige toepassing, aldus KPMG. Het weten en begrijpen wat klanten van bedrijven, producten en diensten willen en het daarop acteren is cruciaal. De vele vormen van social media vormen daartoe een onuitputtelijke bron. De veranderingen die social media mogelijk maken zijn niet zomaar incrementeel, maar juist fundamenteel.

Lees verder

The rise of the digital multi-tasker

De explosieve groei van mobiele apparaten bieden meer en meer mogelijkheden voor consumenten om digitale media te gebruik. Tegelijkertijd gaat het snel met de adoptie snelle vaste en mobiele internetverbindingen. De moderne consument zijn digitale multi-taskers geworden. Aan dat fenomeen heeft KPMG dit rapport gewijd.

Lees verder

comScore: “The rise of the silver surfers”

De grijze duiven tellen ook steeds meer mee als het gaat om online. Uit Britse cijfers van comScore blijkt dat 30 procent van de Britse mobiele telefoonbezitters 55+ is. In december 2012 werden 71 procent van de smartphones verkocht aan 55plussers.

Lees verder

‘Google troeft Facebook af met socialmediamarketing’

Google zal Facebook binnen enkele jaren aftroeven omdat de profielensite onvoldoende gebruikerskennis heeft om de nieuwe groep adverteerders te bedienen. Brand advertisers zoeken data over affiniteit niet over intenties, stelt Forrester Research.

Lees verder

Afbeelding: University of Salford (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!