Menselijk gedrag is de kern van alle marketingactiviteiten. Hier vind je een selectie van alle blogposts die te maken hebben met psychologie, gedrag, beïnvloeding, emotie, besluitvorming, sociale netwerken en persuasieve communicatie. 

Co-creatie en crowdsourcing als beïnvloedingsstrategie

Co-creatie en crowdsourcing als beïnvloedingsstrategie

Co-creatie en crowdsourcing zijn twee ‘vaktermen’ die regelmatig verwisseld en verward worden. Beide gaan over het betrekken van een groep gebruikers, klanten of lezers bij de creatie van kennis, een product, een dienst of content. Maar eindigt de overeenkomst daar? Geiger et al (2011) heeft het over ‘integrative sourcing without remuneration’ en ‘selective sourcing without crowd assessment’. Maar wat belangrijk is om je te realiseren: co-creatie en crowdsourcing hebben een verschillend psychologisch effect op je doelgroep.


Social media marketing
  • 0
  • 4088
  • -
  • -
  • -
  • -
Haal meer uit je ‘klantverleiders’

Haal meer uit je ‘klantverleiders’

Pas jij al klantverleiders toe op je site? Ja? Mooi, lees dan snel verder. In dit artikel geef ik tips over hoe je meer uit je verleiders kunt halen. Vraag jij je af wat klantverleiders zijn? Een klantverleider is een beïnvloedingsprincipe waarmee je de bezoeker van je site kunt helpen bij het maken van een keuze. Vanuit het organisatieperspectief kan de inzet van klantverleiders de kans op conversie verhogen. En dan bedoel ik conversie in de breedste zin van het woord. Niet alleen de aanschaf van een product, maar ook het aanmelden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief valt onder ‘conversie’. Omdat er al veel artikelen geschreven zijn over wat de verschillende verleiders precies inhouden, wil ik daar niet al te lang bij stilstaan. Ik geef je een aantal handvatten die je kunnen helpen bij het bepalen van de meest geschikte klantverleiders voor jouw website. 


Usability & Design
E-Commerce
  • 2
  • 5127
  • -
  • -
  • -
  • -
WhatsApp: een anti-hype ontrafeld

WhatsApp: een anti-hype ontrafeld

Sinds de overname van WhatsApp door Facebook zijn veel mensen bezorgd om hun privacy. Dus het ‘grote zoeken’ is begonnen naar een ‘veiligere’ app. Op zich voldoet WhatsApp nog prima, maar velen zijn bang voor toekomstig datagebruik door Facebook. De app Telegram lijkt een door velen gekozen optie te zijn. Vergelijkbaar met WhatsApp, met ogenschijnlijk betere privacyfuncties. Maar waarom reageren we nu massaal op zo’n bericht? Zijn we allemaal zo makkelijk van ‘iets goeds’ af te krijgen? Samen met Juliette van der Wurff kijk ik naar de technologische en sociale aspecten die bij deze onzekerheid horen. En een klein advies.


Usability & Design
  • 23
  • 10927
  • -
  • -
  • -
  • -
Case Holland Casino: het online beïnvloeden van offline gedrag


Online advertising
Social media marketing
  • 7
  • 6255
  • -
  • -
  • -
  • -

Case Holland Casino: het online beïnvloeden van offline gedrag

Het is een veelbesproken onderwerp: 'de toegevoegde waarde' van het gebruiken van sociale media voor merken. Steeds meer cases en onderzoeken tonen aan dat consumenten wel degelijk online te beïnvloeden zijn en dat dit bijdraagt aan een hogere omzet. In dit kader hebben wij een Facebook Offer geïmplementeerd om offline conversies te genereren rondom de Try & Win-weken van Holland Casino. De resultaten liegen er niet om!

Persuasion: het spel tussen data en psychologie


Usability & Design
Web analytics
  • 1
  • 5752
  • -
  • -
  • -
  • -

Persuasion: het spel tussen data en psychologie

Vorige maand mocht ik, aan de vooravond van Emerce eDay, aanschuiven bij een select gezelschap marketeers. Webanalisten.nl en OnlineOptimizers.eu organiseerden via hun optimization meetup groupA night of Optimization & Persuasion”. Het duo Ton Wesseling (growth hacker) en Bart Schutz (psycholoog) van Online Dialogue ging die avond los op deze onderwerpen en zij hadden als special guest Nathalie Nahai, The Web Psychologist uit Londen, meegenomen. Locatie van deze meetup: het Optimizely-hoofdkantoor in Amsterdam. De sfeer was prima en de zaal bomvol.

Waarom we technologie over- en de kracht van woorden onderschatten

Waarom we technologie over- en de kracht van woorden onderschatten

Veel experts gaan ervan uit dat Amazon's social recommender system hun killer app is. Maar wat precies maakt deze aanbevelingstechnologie een killer? Wat - feitelijk - is het geheim van Amazon? Natuurlijk haal je enige voorspellende waarde uit het bijhouden van heel veel verschillende variabelen. Dat haal je altijd. Maar wat het precies nou zo effectief maakt, is waarschijnlijk Amazon's best bewaarde geheim. Sterker nog, ik vermoed dat dit niet alleen een geheim is voor mensen búiten Amazon. Als je me zou vragen wat de meest beïnvloedende factor is van Amazon, zou ik zeggen dat het woorden zijn.


E-Commerce
  • 0
  • 3932
  • -
  • -
  • -
  • -