Menselijk gedrag is de kern van alle marketingactiviteiten. Hier vind je een selectie van alle blogposts die te maken hebben met psychologie, gedrag, beïnvloeding, emotie, besluitvorming, sociale netwerken en persuasieve communicatie. 

De dieperliggende motivaties achter verzamel- en hoardgedrag

De dieperliggende motivaties achter verzamel- en hoardgedrag

Wij mensen houden van verzamelen. We doen het om de meest uiteenliggende redenen, maar we doen het bijna allemaal. Sommige mensen verzamelen bij wijze van investering, sommigen voor het pure plezier dat ze eraan ontlenen of om hun sociale leven te verbreden door naar (ruil)beurzen en veilingen te gaan. Vaak gaan er echter dieperliggende motivaties schuil achter het verzamelen. In dit artikel gaan we die emotionele motivaties aan het licht stellen, zodat we kunnen bepalen waar het verzamelen en hoarden (de extreme variant van verzamelen) vandaan komen en hoe ze van elkaar verschillen. 


Online advertising
  • 0
  • 4350
  • -
  • -
  • -
  • -
De geheimen in ons onbewuste

De geheimen in ons onbewuste

Onlangs presenteerde Dr. Lisa Vandeberg, cognitief psycholoog, haar SWOCC-publicatie. Hierin presenteert zij de resultaten van haar speurtocht naar hoe je wat er leeft in het onbewuste van mensen beter kunt onderzoeken. Aan deze kennis is namelijk een grote behoefte omdat steeds meer het besef doordringt dat heel veel van ons gedrag onbewust wordt aangestuurd. Volgens sommigen is dat zelfs al ons gedrag (Dijksterhuis, 2007) en dient ons bewuste eigenlijk bijna geen rol in het beslissingsproces. Informatie hieruit, veelal verkregen uit vragenlijsten, is slechts een afspiegeling van onze wens om beleefd vragen te beantwoorden zelfs als we onze eigen drijfveren niet kennen. Vaak zijn deze antwoorden ook sociaal gekleurd of trekken wij zelf foute conclusies. Lisa Vandeberg gaat met al deze gegevens op een zeer verantwoordelijke, want genuanceerde, wijze om. Ze legt helder uit wat het nut en de verschillen zijn van expliciete en impliciete methoden en gaat vervolgens de diepte in van het meten van het onbewuste met impliciete maten. Hierdoor ontstaat er een prachtige toolbox die eigenlijk iedereen die met onderzoek bezig is zou moeten hebben. 


Online advertising
Usability & Design
  • 1
  • 10975
  • -
  • -
  • -
  • -
De menselijke factor is cruciaal bij het succesvol vermarkten van innovaties

De menselijke factor is cruciaal bij het succesvol vermarkten van innovaties

Innovatieve producten en diensten succesvol vermarkten is niet vanzelfsprekend. In een regio als Eindhoven, waar (technische) innovaties elkaar in hoog tempo opvolgen, neemt dit belang toe. Een van de meest bekende voorbeelden hoe het mis kan gaan is het Video 2000-systeem van Philips. Technisch superieur, maar het systeem redde het helaas niet, omdat de marketingstrategie te wensen overliet. (Oké, en ook omdat er amper pornocontent voor beschikbaar was.) Tijdens de 3e editie van het innoMarketing Congres - dat dinsdag 18 november jl. georganiseerd werd op de slimste vierkante kilometer van Nederland, nl. de High Tech Campus in Eindhoven - ontmoetten techniek en marketing elkaar. Dat een goede samenwerking van juist die twee partijen zakelijk onmisbaar gaat worden, werd door diverse sprekers onderschreven. Want waarmee heeft congrespartner TU/e het afgelopen jaar de meeste publiciteit vergaard? Met de organisatie van de Robocup en met Stella, een op zonneënergie aangedreven personenauto. De menselijke factor is cruciaal bij het succesvol vermarkten.


Online PR & Branding
  • 0
  • 5922
  • -
  • -
  • -
  • -
Laatste kans: doe mee met het webinar over online verleiding!

Laatste kans: doe mee met het webinar over online verleiding!

Jouw bedrijf is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten en hun gedrag wordt bepaald door hun brein. Weet jij hoe die 1,5 kilo aan corticale proteïnen en vetten werkt? Hoe dat orgaan tussen hun oren aandacht geeft, waarneemt en onthoudt? Hoe het beslist op basis van emoties en ratio’s? En het belangrijkste: hoe beïnvloed jij als marketeer al die processen?


Usability & Design
  • 0
  • 3918
  • -
  • -
  • -
  • -
Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Jouw bedrijf is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten en hun gedrag wordt bepaald door hun brein. Weet jij hoe die 1,5 kilo aan corticale proteïnen en vetten werkt? Hoe dat orgaan tussen hun oren aandacht geeft, waarneemt en onthoudt? Hoe het beslist op basis van emoties en ratio’s? En het belangrijkste: hoe beïnvloed jij als marketeer al die processen?


Usability & Design
  • 0
  • 4864
  • -
  • -
  • -
  • -
Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Jouw bedrijf is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten en hun gedrag wordt bepaald door hun brein. Weet jij hoe die 1,5 kilo aan corticale proteïnen en vetten werkt? Hoe dat orgaan tussen hun oren aandacht geeft, waarneemt en onthoudt? Hoe het beslist op basis van emoties en ratio’s? En het belangrijkste: hoe beïnvloed jij als marketeer al die processen?


Usability & Design
  • 0
  • 6671
  • -
  • -
  • -
  • -
Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Jouw bedrijf is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten en hun gedrag wordt bepaald door hun brein. Weet jij hoe die 1,5 kilo aan corticale proteïnen en vetten werkt? Hoe dat orgaan tussen hun oren aandacht geeft, waarneemt en onthoudt? Hoe het beslist op basis van emoties en ratio’s? En het belangrijkste: hoe beïnvloed jij als marketeer al die processen?


Usability & Design
  • 0
  • 4677
  • -
  • -
  • -
  • -
Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Exponentiële groei door het toepassen van psychologie en gedragseconomie

Jouw bedrijf is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten en hun gedrag wordt bepaald door hun brein. Weet jij hoe die 1,5 kilo aan corticale proteïnen en vetten werkt? Hoe dat orgaan tussen hun oren aandacht geeft, waarneemt en onthoudt? Hoe het beslist op basis van emoties en ratio’s? En het belangrijkste: hoe beïnvloed jij als marketeer al die processen?


Usability & Design
  • 3
  • 5566
  • -
  • -
  • -
  • -
Kleine veranderingen, grote effecten: je terras zorgt voor een volle tent

Kleine veranderingen, grote effecten: je terras zorgt voor een volle tent

Op 26 juni vond Het Mediapark Jaarcongres plaats. Het evenement was een groot succes met een groot aantal bezoekers. Een van de sprekers was Rory Sutherland (vice president bij Ogilvy Group). Hij heeft drie maal een succesvolle TED-talk gehouden - in 2009, 2010 en in 2012 - en vertelde op het congres hoe essentieel kleine veranderingen kunnen zijn.


Usability & Design
E-Commerce
  • 1
  • 9087
  • -
  • -
  • -
  • -
Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

Soms lijkt het alsof de hele wereld in de overgang is. Eerst deze week een rel om die KLM “adios mechico”-tweet, toen die ongelukkige schwalbe van Robben en nu een nog veel grotere rel om een sneaky Facebook mind control experiment op meer dan 600.000 onwetende mensen. De Engelstalige media, zoals Adweek en The Wall Street Journal (bevat video), maar ook andere, staan er bol van. Is er echt iets aan de hand en zo ja, wat dan precies?


Social media marketing
  • 10
  • 12204
  • -
  • -
  • -
  • -