Menselijk gedrag is de kern van alle marketingactiviteiten. Hier vind je een selectie van alle blogposts die te maken hebben met psychologie, gedrag, beïnvloeding, emotie, besluitvorming, sociale netwerken en persuasieve communicatie. 

Kleine veranderingen, grote effecten: je terras zorgt voor een volle tent

Kleine veranderingen, grote effecten: je terras zorgt voor een volle tent

Op 26 juni vond Het Mediapark Jaarcongres plaats. Het evenement was een groot succes met een groot aantal bezoekers. Een van de sprekers was Rory Sutherland (vice president bij Ogilvy Group). Hij heeft drie maal een succesvolle TED-talk gehouden - in 2009, 2010 en in 2012 - en vertelde op het congres hoe essentieel kleine veranderingen kunnen zijn.


Usability & Design
E-Commerce
  • 1
  • 7623
  • -
  • -
  • -
  • -
Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

Soms lijkt het alsof de hele wereld in de overgang is. Eerst deze week een rel om die KLM “adios mechico”-tweet, toen die ongelukkige schwalbe van Robben en nu een nog veel grotere rel om een sneaky Facebook mind control experiment op meer dan 600.000 onwetende mensen. De Engelstalige media, zoals Adweek en The Wall Street Journal (bevat video), maar ook andere, staan er bol van. Is er echt iets aan de hand en zo ja, wat dan precies?


Social media marketing
  • 10
  • 10739
  • -
  • -
  • -
  • -
Is het nuttig om gedrag van bezoekers te voorspellen?

Is het nuttig om gedrag van bezoekers te voorspellen?

Grote bedrijven houden zich al een tijdje bezig met het personaliseren van websites. Op basis van eerdere bezoeken en klikgedrag wordt bepaald welke versie van een webtekst, afbeelding of actie een bezoeker te zien krijgt. De techniek op dit gebied wordt steeds beter, maar hoe ver moet je de personalisatie doortrekken? En is het nuttig om gedrag van bezoekers gaan te voorspellen? Jorik Heins vroeg het aan Lukas Vermeer, datascientist bij Booking.com.


Web analytics
E-Commerce
  • 0
  • 4775
  • -
  • -
  • -
  • -
Conversie-optimalisatie, maar dan voor fysieke winkels

Conversie-optimalisatie, maar dan voor fysieke winkels

Heb je een webshop, dan is het makkelijk om de conversie te optimaliseren. In je web analytics zie je bijvoorbeeld precies op welk punt veel klanten afhaken. Heb je een fysieke winkel in een winkelstraat, dan heb je waarschijnlijk geen idee waarom mensen afhaken. Maar daar komt binnenkort verandering in. Een Amsterdams-Kroatische startup heeft technologie ontwikkeld om winkelgedrag te analyseren. Ik interviewde oprichter Boris Surya over het gedrag van klanten in winkels en webshops, over de rol van woorden en over het opvouwen van broeken.


Usability & Design
Web analytics
E-Commerce
  • 2
  • 5265
  • -
  • -
  • -
  • -
De onbewuste beïnvloeding van Booking.com ontrafeld

De onbewuste beïnvloeding van Booking.com ontrafeld

Als mensen winkelen gebruiken ze hun ratio nauwelijks. Ze worden verleid door de sfeer in de winkel, de presentatie of een goede verkoper. Dit verklaart dat er vaak in een ‘opwelling’ iets gekocht wordt. Achteraf wordt er dan een excuus verzonnen waarom die nieuwe iPad-mini, het zoveelste paar schoenen of dat horloge écht nodig is. Kan je online ook zo verleiden? Een goede verkoper zijn,  via het onderbewustzijn overtuigen tot extra aankoop? Eén van de leukste sites om verleidingstactieken te bestuderen is Booking.com. Zij worden door veel online gedragspsychologen gezien als ‘heavy users’ van online overtuigen of ‘persuasion.’   


Usability & Design
E-Commerce
  • 18
  • 14149
  • -
  • -
  • -
  • -
Co-creatie en crowdsourcing als beïnvloedingsstrategie

Co-creatie en crowdsourcing als beïnvloedingsstrategie

Co-creatie en crowdsourcing zijn twee ‘vaktermen’ die regelmatig verwisseld en verward worden. Beide gaan over het betrekken van een groep gebruikers, klanten of lezers bij de creatie van kennis, een product, een dienst of content. Maar eindigt de overeenkomst daar? Geiger et al (2011) heeft het over ‘integrative sourcing without remuneration’ en ‘selective sourcing without crowd assessment’. Maar wat belangrijk is om je te realiseren: co-creatie en crowdsourcing hebben een verschillend psychologisch effect op je doelgroep.


Social media marketing
  • 1
  • 6423
  • -
  • -
  • -
  • -
Haal meer uit je ‘klantverleiders’

Haal meer uit je ‘klantverleiders’

Pas jij al klantverleiders toe op je site? Ja? Mooi, lees dan snel verder. In dit artikel geef ik tips over hoe je meer uit je verleiders kunt halen. Vraag jij je af wat klantverleiders zijn? Een klantverleider is een beïnvloedingsprincipe waarmee je de bezoeker van je site kunt helpen bij het maken van een keuze. Vanuit het organisatieperspectief kan de inzet van klantverleiders de kans op conversie verhogen. En dan bedoel ik conversie in de breedste zin van het woord. Niet alleen de aanschaf van een product, maar ook het aanmelden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief valt onder ‘conversie’. Omdat er al veel artikelen geschreven zijn over wat de verschillende verleiders precies inhouden, wil ik daar niet al te lang bij stilstaan. Ik geef je een aantal handvatten die je kunnen helpen bij het bepalen van de meest geschikte klantverleiders voor jouw website. 


Usability & Design
E-Commerce
  • 2
  • 8676
  • -
  • -
  • -
  • -
WhatsApp: een anti-hype ontrafeld

WhatsApp: een anti-hype ontrafeld

Sinds de overname van WhatsApp door Facebook zijn veel mensen bezorgd om hun privacy. Dus het ‘grote zoeken’ is begonnen naar een ‘veiligere’ app. Op zich voldoet WhatsApp nog prima, maar velen zijn bang voor toekomstig datagebruik door Facebook. De app Telegram lijkt een door velen gekozen optie te zijn. Vergelijkbaar met WhatsApp, met ogenschijnlijk betere privacyfuncties. Maar waarom reageren we nu massaal op zo’n bericht? Zijn we allemaal zo makkelijk van ‘iets goeds’ af te krijgen? Samen met Juliette van der Wurff kijk ik naar de technologische en sociale aspecten die bij deze onzekerheid horen. En een klein advies.


Usability & Design
  • 23
  • 13683
  • -
  • -
  • -
  • -