Marketing Automation

Zet ‘mobile in the middle’ van je marketing automation

Zet ‘mobile in the middle’ van je marketing automation

Mobiel is groot en wordt steeds groter. Ja ja, dat weten we nou wel. Merken zien mobiel logischer steeds meer als nieuw marketing- en communicatiekanaal. Veelal wordt de smartphone nog vooral gezien als een medium dat op een klein scherm andere marketingkanalen ontsluit. De responsive website in de mobiele browser, de responsive e-mail in je inbox en natuurlijk sociale kanalen via Twitter en de Facebook-app. Maar de smartphone komt eigenlijk het best tot z’n recht als hij gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is. Voor slimme dingen. Voor de toepassing van mobiel in je marketing automation dus.

Je app is de sleutel

Nooit eerder hadden we als consument zo’n intelligent apparaat bij ons als de smartphone. Als marketeer heb je de mogelijkheid ook om hier gebruik van te maken. De sleutel tot al die slimmigheden van je mobiel is de app. Meer en meer krijgt de app toegang tot alle informatie die de smartphone verzamelt. De push notification ontsluit een kanaal voor communicatie en de locatievoorziening biedt je de mogelijkheid om informatie te verzamelen over de context waarin iemand zich bevindt.

Het herkennen van de juiste context is de basis voor relevantie. “Context is king.” Content is natuurlijk belangrijk, het gaat immers nog steeds om de boodschap zelf. Maar het draait zeker ook om wáár je die boodschap krijgt. Locatie en mobiel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het doorgeven van de locatie is een eerste element dat ons helpt om de juiste context te bepalen.

De komende jaren gaan we hier veel verder in. Binnenkort kun je eenvoudig herkennen of iemand op de fiets zit, net de auto uit stapt of even 5 minuten geniet van een rustmomentje in het kleinste kamertje. Je telefoon weet het al, nu de marketeer nog. Nog meer context is nog meer relevantie en dat zorgt voor hogere conversies. Maar ook voor meer complexiteit.

Van 'mobile first' naar 'mobile in the middle'.

Mobiele marketing automation

Hier biedt marketing automation dé oplossing. Effectieve campagnes kunnen met behulp van marketing automation worden klaargezet en worden getriggerd door het gedrag van de consument. Net als bij de toepassing van marketing automation op bijvoorbeeld de website, zet je vooraf campagnes klaar en als de gebruiker voldoet aan de van tevoren gedefinieerde criteria, bied je de boodschap.

Deze criteria of segmentering kan bepaald worden door gedrag van handelingen binnen de app. Bijvoorbeeld: als iemand vaak een bepaalde sectie van een app bekijkt, kan hij of zij worden gesegmenteerd, wat een campagne triggert. Maar dit kan ook zijn op basis van daadwerkelijk gedrag van de consument buiten de app. Iemand komt een winkel binnen en krijgt aan de hand daarvan een bericht, realtime, direct op z’n mobieltje. Of hij ontvangt een dag later een e-mail in zijn inbox met trainingvideo’s van de camera die hij heeft gekocht. 

Mobiel als middelpunt

Wanneer je nu als merk (lees: als app) altijd aanwezig bent in de hand, om de pols of in de broekzak van de consument, kun je vervolgens nagaan of mobiel het touchpoint kan versterken, kan vervangen, kan voorzien van de juiste data of zelfs nieuwe touchpoints kan creëren. En dit alles om een betere ervaring aan te bieden binnen de customer journey. 

Mobiel kan je touchpoints versterken, vervangen, voorzien van data of nieuwe touchpoints creëren.

Van mobile first naar mobile in the middle

Hoe mooi zou het zijn dat je bij aankoop van je boodschappen op je mobiel een bericht ontvangt dat je puntensaldo is toegenomen. Tegelijkertijd ontvang je de waardebon van de wijnglazen waarvoor je hebt gespaard en die bon kun je direct verzilveren bij de service-balie. Instant feedback, instant happiness.  

Hoe mooi zou het zijn om te weten waar je klanten wonen en dat je op basis van die informatie je outdoorcampagne kunt aanpassen. Daarbij weet je ook gelijk hoeveel klanten er daadwerkelijk langs de uitingen zijn gekomen. En misschien kun je op deze manier zelfs campagne voeren op een specifiek segment.

In besef dat het nog steeds vroeg is voor marketing automation – en dus ook voor ‘mobile marketing automation’. Maar de intelligentie van het apparaat, de toename in het gebruik ervan en de kracht van de platformen erachter pleiten ervoor ‘mobile in the middle of marketing automation’ op te nemen in je omnichannelstrategie. 

Interessante content? Bekijk hier alle artikelen in de special Marketing Automation

Credits afbeelding: m01229, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
3


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.