Wordt search van Apple het nieuwe googlen?

25 juni 2015, 11:00

Apple heeft onlangs tijdens de developersmeeting WWDC15 inzage gegeven in wat er de komende maanden op stapel staat met de introductie van iOS 9, het nieuwe OS X en de Apple Watch. Opvallend hierbij zijn de veranderingen in de zoekfuncties binnen de Apple-devices. De aanpassingen in Siri en search vormen de grootste vernieuwing die het Google echt moeilijk kan gaan maken. En niet alleen de zoekgigant, maar ook het werk van de online marketeer en SEA/SEO-specialisten gaat fors veranderen als dit een succes wordt! Daarom de ontwikkelingen op een rij.

Bing als engine voor de zoekresultaten op het web

Vorig jaar heeft Apple het gebruik van Bing aangekondigd als zoekmachine onder Spotlight. Hiermee zette het al de eerste stap in het reduceren van het verkeer naar Google vanuit Apple-devices. Begin dit jaar is bekend geworden dat het contract tussen Google en Apple voor het default zoeken in Safari met Google verloopt. Vandaar dat Yahoo openlijk flirt met Apple om deze rol over te nemen. Apple is in Safari ook al bezig om directe zoekresultaten vanuit services van Amazon en Wikipedia te tonen tijdens het typen. Dit waren de eerste publieke signalen van een nieuwe search-aanpak van Apple.

Maar er komt meer, want dit jaar gaat Apple een forse stap verder met de werking van search in iOS 9, dat inmiddels in beta-versie beschikbaar is voor developers.

Hoe werkt Apple search in iOS 9?

Het zoeken met behulp van search (Spotlight) gaat in iOS 9 eenvoudig: door in het hoofdscherm naar rechts te swipen verschijnt het nieuwe zoekscherm. Dat is nog niet zo spannend, het is vergelijkbaar met het huidige naar beneden swipen om Spotlight te activeren. Het wordt pas echt leuk als je iets via dit scherm gaat zoeken; iOS 9 zorgt namelijk voor zoekresultaten binnen de data van verschillende geïnstalleerde apps, de kaarten, maar ook sociale media en websites.

Search werkt door relevant te zoeken, gebruikmakend van persoonlijke gegevens op de iPhone (of iPad), de geïnstalleerde apps en logischerwijs de locatie. Hiermee worden meer relevantere resultaten getoond zonder dat er gebruik wordt gemaakt van de Google search engine. En het werkt snel omdat de eerste zoekresultaten van het eigen device komen.

Met search zet Apple een echte stap voorwaarts in het zoeken vanaf de mobiel (en tablet) in concurrentie met Google, met de gebruikersvriendelijkheid waar Apple bekend om staat. Eén ding is zeker: Apple maakt een goede kans.

Het belang van informatie op je mobiel neemt toe

Het gebruik van ons mobieltje is immers een primaire levensbehoefte geworden. Onderzoeken tonen aan dat we er gemiddeld wel 221 keer per dag op kijken! Het zoeken op internet vanaf een mobiel (en tablet) stijgt maand op maand. Dat is ook Google niet ontgaan en daarom heeft zij op 21 april ook veranderingen doorgevoerd vanuit mobilefirstgedachte. Bij een zoekvraag vanaf een tablet of mobiel geeft Google voorrang aan de mobielvriendelijke websites, die daardoor hoger ranken in de (mobiele) resultaten.

Apple doet zijn best om het gebruik van Google als zoekmachine door haar gebruikers te minimaliseren, met de nieuwe search voegt Apple daar een nieuwe dimensie aan toe. Uiteraard werkt search op basis van persoonlijke gegevens op het apparaat, maar zodra je de locale search op het apparaat verlaat, gaat de wereld van sociale media en websites voor je open. Dit zonder dat Google daar aan te pas komt.

Doel van Apple is dat search gaat werken als een pro-actief systeem, dat door middel van algoritmes en patroonherkenning suggesties doet op wat jij op ‘dit’ moment wilt doen/zoeken of relevant nieuws weer te geven. Binnen search doet Apple dus (extra) suggesties.

Hoe search-suggesties werkt

Zie het voorbeeld voor zoeken op het Honkbalteam Brewers. Bij het intypen van ‘Brewers’ worden zichtbaar; de uitslagen van de recente wedstrijd en positie in de competitie. Deze informatie komt uit de NBA-app die is geïnstalleerd op de iPhone. De resulaten worden getoond zoals dat in de NBA-app bepaald is. De gebruiker hoeft dus niet meer naar de app zelf, maar blijft in het searchscherm. Dit is vergelijkbaar met het vandaagscherm dat door naar beneden swipen zichtbaar wordt wat we al langer kennen binnen iOS.

Deze locale zoekresutlaten zoals Apple die benoemd, worden aangevuld met suggesties van in dit voorbeeld een link naar de website van Brewers, waarbij search deze van het internet afhaalt. Hier gaat search dus van lokaal, informatie uit geinstalleerde NBA-app, naar het internet, de Brewers-site.

Met een app waarin de juiste deeplinks en instellingen zijn aangegeven, kun je dus de eerste resultaten van het zoekscherm van search beïnvloeden. Dit zowel inhoudelijk als ook de wijze van presenteren. Dat gaat een stuk verder dan Google ons biedt.

Een enorme potentie om je doelgroep te bereiken, zeker voor de jeugd, die in deze tijd volledig is opgegroeid met hun mobieltje dat altijd connected is met de wereld via het internet. Kennis is voor deze doelgroep altijd beschikbaar. Met een paar klikken en tikken heb je dankzij Google het antwoord voor handen. Kijk naar jezelf, hoe vaak check je niet even voor de zekerheid wat iets exact betekent op Wikipedia of een andere bron?

Apple zet search neer om relevante antwoorden te tonen en dit nog dichterbij de gebruiker te brengen, zonder Google daarbij te gebruiken. Verkrijgen van antwoorden, dat is tenslotte precies wat wij als gebruiker willen.

Daarnaast maakt search zoekresultaten relevanter op basis van de presentatievorm en je persoonlijke gegevens op het device waarop je search gebruikt. Op termijn voorzie ik een koppeling via iCloud, waardoor ook de gegevens van je andere devices meegewogen worden. Echt multi-device dus. Dat maakt zoekresultaten nog persoonlijker en relevanter dan Google nu kan bieden.

Van Apple kun je verwachten dat het nieuwe zoeken, search, gebruikersvriendelijk is opgezet. Om daar zeker van te zijn, zet Apple nog een troef in, namelijk Siri. Met Siri kun je niet alleen spraakcommando’s geven aan de telefoon om te gaan zoeken via search, maar ook aan je Watch.

Onduidelijkheid over hoe en waarop zoekadvertenties zullen worden weergegeven (SEA)

Ik voorzie een exit van het gebruik van Google en toename in gebruik van search vanaf Apple-devices. Dat moet voor Google een forse aderlating zijn voor de inkomsten vanuit Adwords.

Online marketing SEO en SEA krijgt hiermee een nieuw speelveld. Dit kan een grote switch betekenen in het zoeken, maar ook het marketen van het vinden van informatie. De wereld staat op zijn kop voor ons als marketeers. Want adverteren op Google in Adwords of het bovenaan staan in Google door SEO heeft op deze manier een veel minder significant effect. In ieder geval voor Apple-devices.

Staat je app niet op de mobiel van een consument geïnstalleerd, dan kom je niet in de eerste zoekresultaten van het search-scherm. In apps is het mogelijk middels deeplinking de content uit de app beschikbaar te stellen aan search. Waarbij direct de juiste content getoond kan worden binnen search, dan wel dat je doorlinkt naar de juiste pagina in de app. Nieuw is ook dat na deze actie een ‘New back button’ verschijnt, waarmee de gebruiker terug kan naar waar hij vandaan kwam.

iOS 9 beta Backknop

Net als binnen Google zullen ook hier de meeste doorclicks komen van de eerste resultaten. Het belang van content uit apps gaat toenemen in de zoekresultaten binnen search. Het zal vast nog wel even duren voordat Google echt de adem van Apple gaat voelen.

Om de boot niet te missen, is het belang van een goede app cruciaal. Maar dat vraagt ook aan de appdevelopmentkant werk. De app, maar ook je website moet om goed getoond te worden in Search-resultaten wel de juiste tagging hebben. Binnen search krijg je dan de resultaten direct vanaf je device, de content uit de apps, aangevuld met resultaten van het internet. Altijd gebaseerd op de data op het device en op termijn ook in combinatie met de gegevens uit je iCloud, om het relevanter te maken.

Het totaalpakket van search en de mogelijkheden om de zoekresultaten te tonen brengen een heel ander speelveld voor onlinemarketingactiviteiten. Dit is misschien wel de grootste verandering in het onlinemarketingvakgebied sinds de introductie van Adwords binnen Google.

Check je eigen organische bezoek in Google Analytics maar eens, gefilterd op de iOS-devices. Voor deze bezoeken moet je straks een andere marketingaanpak bedenken.

Een aantal nieuwe taken die het werk van online marketeer gaan verbreden. Spannend, nieuw en dus interessant om te volgen!

Zelfstandig marketing professional die organisaties commercieel succesvoller maakt door mensen en techniek met de juiste focus aan de slag te zetten. Hielko helpt organisatie bij het realiseren van hun (digitale) strategie. Sinds 1999 is Hielko actief in de digitale wereld, zijn rugzak is inmiddels gevuld met een flinke dosis ervaring. Hij heeft jarenlang leidinggegeven aan e-commerce afdelingen bij financiële instellingen, in de hotel-branche en in de zorgsector. Hij was daarin verantwoordelijk voor tientallen websites, boekings- en verkoopsystemen, e-mailmarketing en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast treedt Hielko op als hoofddocent van Talentship van Beeckestijn Business School en als presentator of spreker over digitale marketing en digitale transitie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Tadek Solarz

    Apple heeft een marktaandeel van 12 procent


    25 juni 2015 om 11:47
    Hielko

    Hoi Tadek,

    Over het marktaandeel van Apple zijn veel verschillende onderzoeken. Telecompaper Q1 2015 komt tot 25% in Nederland. Maar het gaat vooral om het bezoekers vanaf iPhone en iPad, het feitelijke gebruik.


    25 juni 2015 om 20:20
    Dimitri De Vleeschauwer

    Ik weet niet of dit zo’n effect zal hebben. Vele mensen zullen verder blijven googlen denk ik. Als ik zie naar het aantal iPhone bezoekers, dan is dit nog steeds < 10%


    29 juni 2015 om 21:58
    BrentMeulenberg

    Het lijkt me stug dat de resultaten van de Brewers uit de NBA-app komen..

    On topic: ik heb zelf nog geen ervaring met deze beta versie. Waar zit het verschil tussen deze feature van Apple en Google Now en het tonen van in-app resultaten door Google?


    30 juni 2015 om 07:51
    Hielko

    @Brent

    De in-app resultaten door Google Search zijn vergelijkbaar qua werking, beide maken gebruik van deeplinking naar de content. Het verschil is dat Google deze in-App resultaten laat zien uit alle apps die geïndexeerd zijn (lees aangemeld via webmastertooling en werkt dan net als een webpagina) of deze wel of niet geïnstalleerd zijn. Dit werkt alleen bij het zoeken middels de Search App of in Chrome in geval van iPhone.

    Bij Apple is het daadwerkelijk gebakken in iOS zelf en werkt het dus al vanuit Spotlight, je hoeft voor het zoeken dus geen App meer te openen. Tevens zijn de zoekresultaten van Apple gebaseerd op je persoonlijke profiel en gebruik om relevanter te zoeken en geeft Apple deze persoonlijke data niet prijs, het zit in iOS en niet op het web.

    Dat de resultaten van content uit Apps steeds belangrijker worden is evident, samen met het zoeken vanaf de mobile telefoon.


    30 juni 2015 om 08:25
    Hielko

    @Dimitri het werkt straks in iOS9 ook op de tablet, die moet je ook meenemen in de cijfers, dan zit je vaak al een fors stuk hoger. Het is inderdaad de vraag of we nog blijven googlen, als het gemak en resultaat van Search zo goed is, dan gaan we iets meemaken. Duidelijk is wel dat ook Google de App met haar In-App search belangrijker maakt of in ieder geval niet achter wil lopen.


    2 juli 2015 om 20:41
    janveen

    Betekend dit dat Google dan echt een zware concurrentie zal krijgen?

    Met andere woorden is de search van Apple een direct concurrent voor Google zoeken?


    4 juli 2015 om 16:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!