Wie winnen er dit jaar een SpinAwards?

10 april 2006, 03:01

Wie winnen er dit jaar een SpinAwards?Afgelopen week vond in Amsterdam de SpinAwards Day plaats. De kans voor alle genomineerde van de SpinAwards 2005 om hun case te bepleiten voor de vakjury. De locatie was heel toepasselijk het auditorium van de opleiding interactieve media van de Hogeschool van Amsterdam. Dit was ook te merken aan de samenstelling van het publiek in de zaal. Naast diverse bekende gezichten van bureaus, adverteerders en diverse bloggers, zaten er ook diverse studenten in de zaal.

Voor Marcel van der Heijden, zelf student en next generation interactieve marketeer, een goede gelegenheid om een kijkje te nemen in de keuken van de bureaus en zijn mening te vormen. Hij stuurde mij een kort verslag en doet een voorspelling van de winnaars.

Marcel van der Heijden:

Vanwege het grote aantal categoriën kregen alle genomineerden 5 minuten de tijden om hun case te bepleiten. Daarna kreeg de vakjury nog 5 minuten de tijd om vragen te stellen. Het bleek toch nog voor een hoop mensen redelijk moeilijk te zijn om hun case in 5 minuten uiteen te zetten. Het kwam regelmatig voor dat de eierwekker al afging als men nog volop in hun presentatie bezig was. Hieronder de dingen die mij gedurende de dag het meest zijn opgevallen.

Een van de mooiste opmerkingen hoorde ik tijdens de presentatie van de Chatman case door Lostboys. Zij vertelden dat KPN waardevolle informatie over haar doelgroep verkreeg doordat de doelgroep op de Chatman blog kon reageren en zelf ook konden posten. Ik weet niet of ze die reacties wel eens goed bekeken hebben maar ik vraag me toch af wat voor waardevolle informatie men hoop te ontrekken gezien het feit dat de gemiddelde reactie “Chatman, je bent een dikke vette loser” is. Maar volgens mij hebben ze wel wat tijd over daar bij Lost Boys getuige de filmpjes waar toch wel aardig wat werk in is gaan zitten.

Positief was ik zeker over de presentatie van Eccky. Het laatste half jaar zij er vele woorden over het fenomeen Eccky gesproken tussen zowel voor als tegenstanders. Ecky werdt zelfs genomineerd als marketing flop van het jaar. Naar mijn mening dus geheel onterecht. Zoals Yme Bosma zelf al aangaf “ Eccky is eigenlijk een schil om de technologie” Eccky is inderdaad slechts een toepassing van wat er mogelijk is. Het interessantste en hetgene waarmee Media Republic naar mijn mening ook zeker mee gaat scoren is de techniek die ze hebben ontwikkeld voor Eccky. Hier zijn naar mijn mening zoveel meer toepassingen voor te bedenken. Ik denk dat alle tegenstanders van Eccky zich over een tijdje tohh nog achter hun oren moeten gaan krabbebelen. We moeten Eccky in ieder geval even de tijd geven om zichzelf te bewijzen.

Wat mij over het geheel opviel was het grote aantal cases waarin MSN Messanger een belangrijke rol speelde of was geintegreerd. Ecky is grotendeels op MSN Messenger gebaseerd maar ook in de cases van Chatman, KabukiBattle en Blowkwartet speelde MSN Messenger een belangrijke rol. MSN Messenger blijkt gewoon de tool om een wat jongere doelgroep aan te spreken. Een andere ontwikkeling die mij opviel was dat men steeds meer gebruik gaat maken van weblogs en free publicity om een viraal effect te kweken. In de cases van Pakman en Sneeuwbol voor Pakistan, waar men over 0,0 euro mediabudget beschikte heeft dit uiteindelijk toch hele goede resultaten opgeleverd. Het andere uiterste was de case van de Blackbeard Connection. Qua gebruik van technieken en interactiviteit een hoogstandje maar gezien het bescheiden aantal deelnemers vraag ik mij af of dit het enorme kostenplaatje van 750.000 euro rechtvaardigt. De heren kondigde aan met een tweede editie bezig te zijn dus ik hoop dat ze hun business model grondig herzien hebben.

De uiteindelijke winners worden op donderdag 13 april bekend gemaakt tijdens het SpinAwards dinner in de Westergasfabriek in Amsterdam. Mijn voorspellingen wie er het podium opmogen om zo’n felbegeerde Spinaward in ontvangst te nemen:

• Innovatie: Eccky van Media Republic

• Online: Hi Bling Bling van Losy Boys

• Mobiel: CarSpotter van For Sale Communication

• Interactive: KabukiBattle van LaComunidad

• Gaming: Nokia20Lives van Euro RSCG 4D

• Website: Hyves.nl van Hyves

• Cross Media: Blowkwartet van Keesie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rudi

    • Innovatie: Eccky van Media Republic

    • Online: El Tiempo Honcho van Qi

    • Mobiel: CarSpotter van For Sale Communication

    • Interactive: The Blackbeard connection – Zgrounds

    • Gaming: Nokia20Lives van Euro RSCG 4D

    • Website: Hyves.nl van Hyves

    • Cross Media: Blowkwartet van Keesie


    10 april 2006 om 14:20
    Marcel

    @Rudi: hahaha misschien moeten we een Marketingfacts pool gaan op zetten omtrent de winnaars van de Spinawards. Winner takes all! Nog meer alternatieve uitkomsten anybody? Volgende week zullen we het weten. Dan kijken we de lijstjes nog even een keertje na.


    10 april 2006 om 16:15
    media

    Ik mag/kan als jurylid helaas niet meedoen aan de voorspellingen maar ik ben uiteraard benieuwd wat anderen denken.


    10 april 2006 om 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!